CPU op 100%, slecht voor CPU of levensduur van CPU??

Pagina: 1
Acties:

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15-04 12:18
Hallo,

Ik ben in het bezit van een Dell XPS M 1530:
CPU: T7350 2,0GHZ
Videokaart: 8600 M GT 256 MB DDR 3
RAM: 2GB, 667 MHZ

Nu heb ik sinds kort de game Mirror´s Edge geinstalleerd op mijn laptop alleen als ik dit spel speel loopt mijn CPU naar de 100 % en dit percentage blijft op de 100% staan, zo lang ik de game speel.
Nu is mijn vraag, is dit slecht voor de CPU constant op zijn hoogste frequentie blijven draaien en gaat hierdoor de levensduur van de CPU van de laptop niet van achteruit? Lijkt me niet goed constant op 100 % blijven draaien.
De game loopt wel soepel, ik heb al geprobeerd alles van HIGH naar LOW te zetten, maar nog steeds de
100 % CPU belasting!

Temperaturen CPU bij spelen:
Core 0: 72 °C
Core 1: 80 °C
GPU : 75 °C

Temperaturen CPU internet/office:
Core 0: 50 °C
Core 1: 52 °C
GPU : 60 °C

Alvast bedankt voor jullie reactie ;)

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:16
Zolang de temp onder het aanbevolen maximum komt er geen vuiltje aan de lucht.

Verwijderd

Temps zijn idd wat hoog, 50 - 52 c tijdens internet en office.
de mijne word niet heter dan 39 - 42 c in idle is ie nog lager ook.
ik heb een dell 9200 dimension. mijn gpu is ook alleen maar 58 c idle

ik denk dat je met een slechte luchtstroom zit in je kast

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Voor een laptop is dit niet ongebruikelijk hoor. Daar gaat de ventilator vaak veel trager draaien tot bij een vrij hoge temperatuur.

En nee, ik denk niet dat de levensduur van je processor zo achteruit zal gaan dat je er iets van gaat merken. Let er alleen op dat naarmate je laptop voller geraakt met stof, dat hij slechter koelt. Er zitten wel thermische beveiligingen in maar je kan dan wel vastlopers of andere rare dingen krijgen.

[ Voor 30% gewijzigd door Admiral Freebee op 25-02-2009 19:10 ]

Verwijderd

aah laptop daar had ik overheen gelezen. mijn excusses

mijn laptop is ook heet, 60c ongv

• Plakjekaas
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-07-2024
PSP123 schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 19:01:
De game loopt wel soepel, ik heb al geprobeerd alles van HIGH naar LOW te zetten, maar nog steeds de
100 % CPU belasting!

Temperaturen CPU bij spelen:
Core 0: 72 °C
Core 1: 80 °C
GPU : 75 °C

Temperaturen CPU internet/office:
Core 0: 50 °C
Core 1: 52 °C
GPU : 60 °C

Alvast bedankt voor jullie reactie ;)
Sorry niet goed gelezen dat het een laptop was... 8)7

Tegenwoordig heb je toch van die koelers die je onderop de laptop kan plaatsen, misschien dat dat helpt om de temp naar beneden te krijgen.

Deze bijv. http://www.mycom.nl/Produ...C1000%20Zwart/162712.aspx

[ Voor 49% gewijzigd door Plakjekaas op 25-02-2009 19:19 ]

Verwijderd

Dat is geen probleem hoor. CPU's zijn er gewoon voor gemaakt om op 100% te kunnen draaien (non-OC). Als je gaat overclocken is het een ander verhaal, maar aangezien jij een laptop hebt hoef je je geen zorgen te maken.

Kan je op High spelen, speel dan lekker op High :)

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-04 19:24

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

de temperatuur is wat erger dan dat je cpu op 100% draait, dat moet hij kunnen. 80 graden is nogal hoog, alhoewel laptops idd warmer worden dan desktops. Ik zou idd zoals aangegeven eens kijken naar een laptop koeler.

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

• BGB4rn
  • Laatst online: 12:57

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

daar is een processor voor gemaakt , m te gebruiken dus ik zou niet weten waarom ie t niet zou kunnen doen ..

Signature

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Met medische projecten (Dutch Power Cows -> World Community Grid) draait een CPU ook constant op 100%. Servercpu's schijnen beter tegen constant een volle workload te kunnen, maar ook desktopprocessoren kunnen het prima aan. Als het zaakje maar niet te warm wordt, en het voltage niet hoger staat dan de fabrieksspecificaties voorschrijven.

Je kan er dus eventueel wat voltage afslopen, net zo lang doorgaan totdat het niet meer stabiel is en dan weer wat hoger gaan zitten. Scheelt in stroomverbruik en warmteproductie ;)

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ze zijn gemaakt om onder load te werken, het is niet zo dat vanaf 80% de "RPM meter" van de CPU in het rood komt. Sowieso zullen spellen bijna altijd 100% van de CPU pakken.

/mits de temperatuur idd beheersbaar blijft :)

[ Voor 12% gewijzigd door Exorcist op 26-02-2009 11:09 ]

• BGB4rn
  • Laatst online: 12:57

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

maar dat is altijd , smelt de soldeer om je mobo xD

Signature

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Mijn Dell Dimension 9200 werd ook altijd behoorlijk warm. Tijdens het spelen van WoW soms zelfs zo warm dat hij uitviel. Dat was zolang hij plat op mn buro stond. Ik heb daarna een laptop stand aangeschaft (sowieso beter voor mijn rug want het beeldscherm kwam ergonomisch beter te staan). Daardoor had hij meer mogelijkheden om de warmte kwijt te kunnen, zowel passief als actief via de ventilatoren. Daarna nooit meer een vastloper gehad door gebrek aan koeling.

Het is dus zeker wel verstandig om hier naar te kijken, zeker als ie nu zo rond de 75 graden word (gemiddeld van 2 cores). Ik denk dat dat direct omlaag gaat wanneer je een laptop stand gebruikt. Ik had er dacht ik eentje van Fellows, kan ook een andere geweest zijn. Het hoeft geen spannende te zijn, mits je een los toetsenbord en muis gebruikt uiteraard, anders krijg je weer last van je armen :P

https://discord.com/invite/tweakers

Verwijderd

Als een CPU op 100% draait betekend dat dat je het meeste uit je processor haalt...

Ik bedoel: ik koop toch geen intel i7 920 om slechts 10% van de capaciteit te benutten? daarnaast, 100% cpu belasting betekend dat je dus een zo'n hoog mogelijke FPS hebt in spelletjes. Of dat je MP3/DVD's op zijn snelst worden geconverteerd of dat je 3D render inplaats van 10 uur er 1 uur over doet..

verzin het maar...

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:19

The Third Man

The Third Jellyfish

Cpu load heeft inderdaad geen effect op de levensduur, warmte wel. Hoe warmer de cpu gemiddeld is geweest tijdens zijn leven, hoe korter zijn leven zal zijn. Binnen de specs zal de levensduur overeen komen met een ruime verwachting (daar is 'ie immers voor ontworpen), maar daarboven kan het snel minder worden. Ook is de kans groter op uitval van andere onderdelen in de laptop omdat die relatief meer last van de warmte hebben dan in een normale pc. Denk dan vooral aan de batterij en de hdd.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Lekkere Kwal schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 12:03:
Cpu load heeft inderdaad geen effect op de levensduur
Niet helemaal waar: hogere CPU load betekent meer stroomverbruik - ofwel electronen die in de chip door geleiders lopen. Dat zorgt voor electromigratie: materiaal van zo'n geleider wordt door de stroom electronen meegenomen.

Maar als een CPU goed ontworpen is zou dit geen relevante invloed op de levensduur mogen hebben.

Verwijderd

Je CPU zal bij een (recente) game ALTIJD op 100% staan afaik. Dit omdat de engine van de game altijd zal proberen zoveel mogelijk FPS uit je systeem te persen.

Dat is dus normaal.

De temperaturen die je krijgt zijn inderdaad wel hoog, maar omdat een laptop zo compact is lijkt het me ook niet raar dat het systeem warm word wanneer je cpu en je gpu en je ram en je harddisk belast worden.

Wat je eventueel wel eens kan proberen is de laptop openschroeven en deze uitspuiten met zo'n spuitbus met luchtdruk, dat kan makkelijk een stuk schelen als er veel stof in zit.

Verwijderd

vanaalten schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 12:53:
[...]

Niet helemaal waar: hogere CPU load betekent meer stroomverbruik - ofwel electronen die in de chip door geleiders lopen. Dat zorgt voor electromigratie: materiaal van zo'n geleider wordt door de stroom electronen meegenomen.

Maar als een CPU goed ontworpen is zou dit geen relevante invloed op de levensduur mogen hebben.
En dan nog .. je moet een onderscheid maken tussen fysieke levensduur en economische levensduur. En die 2 lopen zeer uiteen. Een chip kan goed 20 jaar of meer op volle kracht blijven werken. Maar na een paar jaar wordt zo'n chip toch al vervangen doorgaans.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Mocht je inzitten over 100% CPU verbruik: klok dat ding kunstmatig naarbeneden en laat dat ding maar lopen. Ik heb een tijd terug widelands gespeeld, een opensource kloon van Settlers. Destijds had dat spel nog geen frame limiter, draait het met 100% CPU en is je batterij binnen no-time leeg. Oplossing voor mij was gewoon de CPU snelheid limiteren op de laagste stand en laat maar lekker blazen.

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Wat ik vaak doe bij mijn laptop: Iets onder de laptop schuiven aan de achterkant. (een boek oid)
De onderkantt van de laptop komt dan iets omhoog te staan zodat er meer koele lucht in de laptop wordt geblazen.

• PSP123
  • Laatst online: 15-04 12:18
Bedankt allemaal voor de reacties.
En mijn laptop staat ongeveer 4 cm van de tafel/grond door de meegeleverde 9 Cells batterij ipv. de standaard 6 cell batterij!
;)
Plaatjes van 3MB zijn niet de bedoeling.

[ Voor 22% gewijzigd door een moderator op 01-03-2009 13:45 ]

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-04 15:16
Het is niet slecht voor je cpu, maar in een laptop word je hdd dus ook warmer, wat deze minder fijn vind.
Pagina: 1