Boot probleem na CPU upgrade

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bankrupcy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 22:16
Na het upgraden van de CPU in mijn PC werkte deze eenmalig perfect.

Mbv CPUZ zag ik dat de fsb op 100 stond. Jumper omgezet en BIOS aangepast. Daarna heel veel opstartproblemen gehad.

Het terugzetten van jumper en BIOS leidde niet tot succes maar tot de volgende foutmelding:

Afbeeldingslocatie: http://img511.imageshack.us/img511/3451/img2798resize.jpg

Helaas zijn de huidige bootproblemen niet altijd reproduceerbaar. Soms krijg ik bovenstaand probleem, soms krijg ik het opstartscherm voor safe mode. Safe mode komt soms niet door ntoskrnl, maar soms wel, en hangt de PC een paar processen verder.

Op dit ogenblik heb ik geen tijd om verder te experimenteren, maar ik zou graag antwoord willen hebben op de volgende vragen:
A- Wat betekent dit scherm? is het een registerdump? Kan een goede interpretatie van dit scherm mij helpen met troubleshooten?
B- Kent iemand het probleem dat je bij iedere boot een ander resultaat krijgt, ook al verander je niets aan de configuratie? Het treedt op als het bootprocess niet succesvol doorlopen wordt. Worden er ergens statussen bijgehouden?

Windows XP SP2
moederboard: ECS K7VTA3 v1.0
CPU Upgrade: van Duron 750 naar Athlon XP 2000+
Overigens draait de Duron nu op een FSB van 133, zonder problemen (Overclock van 33% !!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:45

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

is je geheugen niet een soort kapottend ? of trekt je voeding het wel ?

en heb je de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al doorgenomen ?

EDIT , in de titel staat iets over een upgrade maar kan er in het topic niks over vinden .. of zie je een overlcock als upgrade ?

[ Voor 24% gewijzigd door BGB4rn op 25-02-2009 17:58 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Het geheugen is idd niet lekker geworden nee,test de latjes los van elkaar met memtest86.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-04 14:07
huh? geheugen? hij heeft over een CPU upgrade, geen geheugen upgrade??
Wat je moet doen is de geheugen divider op lager zetten, dus je geheugen op -33Mhz draaien ofzo, ik vermoed dat de duron en geheugen 100Mhz zijn, maar je nieuwe CPU FSB 133Mhz doet!

zet de FSB jumper weer op 100, en start CPUZ op en vertel ons dan de juiste cpu waarde, als het 1.6Ghz is dan moet je die jumper dan niet op 133 zetten.

[ Voor 10% gewijzigd door Mister_X op 25-02-2009 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Mister_X schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 18:54:
huh? geheugen? hij heeft over een CPU upgrade, geen geheugen upgrade??
Wat je moet doen is de geheugen divider op lager zetten, dus je geheugen op -33Mhz draaien ofzo, ik vermoed dat de duron en geheugen 100Mhz zijn, maar je nieuwe CPU FSB 133Mhz doet!

zet de FSB jumper weer op 100, en start CPUZ op en vertel ons dan de juiste cpu waarde, als het 1.6Ghz is dan moet je die jumper dan niet op 133 zetten.
Als je een beetje gaat googlen op de foutmelding dan kom je tot de conclusie dat het wel eens aan het geheugen kan liggen.
Of hij nu zijn cpu geupgraded heeft of niet,hij heeft het een tijdje goed gedaan en daarna is hij defect geraakt.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Opnieuw beginnen, bij de basis hangen en opstarten troubleshooting.
Je hebt het immers zelf aangepast, bios resetten en met minimale config booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

en als het voorhanden is ook even wat ander geheugen :)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_X
Speedy-J schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 18:58:
[...]

Als je een beetje gaat googlen op de foutmelding dan kom je tot de conclusie dat het wel eens aan het geheugen kan liggen.
Of hij nu zijn cpu geupgraded heeft of niet,hij heeft het een tijdje goed gedaan en daarna is hij defect geraakt.
LoL
dat is zoiets zeggen als: de motor sloeg af, laten we de banden vervangen _O-
zou het niet logischer zijn als de nieuwe CPU gewoon niet goed is? het geheugen heeft ie niet aangeraakt waarschijnlijk, en dan nog; google hoeft niet altijd gelijk als er meer mensen zijn die zoals jij beredeneren ;)
BGB4rn schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 19:36:
en als het voorhanden is ook even wat ander geheugen :)
Al is het alleen voor die extra 33mhz _/-\o_

[ Voor 21% gewijzigd door Mister_X op 25-02-2009 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

Mister_X schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 19:49:

[...]

hoe bedoel je ? ik bedoel zegmaar dat het misschien handig is als je geheugen gebruikt wat het zeker doet :P aangezien je een nieuwe cpu hebt (met geintegreerde geheugencontroller)
zou het dan niet heel aannemelijk zijn dat je dmv een andere cpu met andere controller je geheugen misschien veel te hoog hebt laten draaien ..

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jetix189
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-09 13:21
Mister_X schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 19:49:
[...]

LoL
dat is zoiets zeggen als: de motor sloeg af, laten we de banden vervangen _O-
zou het niet logischer zijn als de nieuwe CPU gewoon niet goed is? het geheugen heeft ie niet aangeraakt waarschijnlijk, en dan nog zou het onlogisch zijn om het meteen daar te zoeken.

[...]

als al je vier banden zijn leeg gelopen en je staat op je velgen in de modder en je geeft gas slaat de motor af,
het is dan wel zo verstandig de banden te vervangen :P

ontopic

misschien raakt het geheugen na een ff draaien wel oververhit, vanaf "oude start" geeft ie wel een schermpje met veilige modus enz maar zodra het geheugen iets moet gaan doen kapt het ermee voor een tijdje dat kan verklaren waarom het probleem niet altijd reproduceerbaar is.

PS ik heb niet echt veel ervaring met geheugen on/of cpu problemen dus correct me if i am wrong :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

jetix189 schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 20:03:
[...]

als al je vier banden zijn leeg gelopen en je staat op je velgen in de modder en je geeft gas slaat de motor af,

ontopic

misschien raakt het geheugen na een ff draaien wel oververhit, vanaf "oude start" geeft ie wel een schermpje met veilige modus enz maar zodra het geheugen iets moet gaan doen kapt het ermee voor een tijdje dat kan verklaren waarom het probleem niet altijd reproduceerbaar is.

PS ik heb niet echt veel ervaring met geheugen on/of cpu problemen dus correct me if i am wrong :?
correcting when you're wrong , wat denk je dat een pc doet als je m opstart :P (geheugen volproppen met os:P ) dus dan zou het schermpje er dus nooit komen als het geheugen gaat stotteren ;)

en idd het heeft weinig nut op nieuwe banden te kopen als je remmen vastzitten , als we toch met auto's aan het vergelijken zijn :+

[ Voor 7% gewijzigd door BGB4rn op 25-02-2009 20:16 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_X
jetix189 schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 20:03:
[...]

Ook als je net 5min. daarvoor de radiator vervangen heb? ik probeer een punt te maken, help nou even mee joh!

Anyway, het is een boot probleem dus ik ga er vanuit dat dit al voor dat windows geladen word gebeurt, (na de POST).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

Mister_X schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 20:15:
[...]

Ook als je net 5min. daarvoor de radiator vervangen heb? ik probeer een punt te maken, help nou even mee joh!

Anyway, het is een boot probleem dus ik ga er vanuit dat dit al voor dat windows geladen word gebeurt, (na de POST).
lijkt me dan meer een POST error O-)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-08 08:07

Jiffy

God, you're ugly!

BGB4rn schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 20:01:
[...]
aangezien je een nieuwe cpu hebt (met geintegreerde geheugencontroller)
zou het dan niet heel aannemelijk zijn dat je dmv een andere cpu met andere controller je geheugen misschien veel te hoog hebt laten draaien ..
Nee, totaal niet: een Duron 750 en een Athlon XP 2000+ zijn allebei socket A processoren, welke geen interne geheugencontroller hebben.

Nevertheless kan het zeker geen kwaad om toch ook even met andere geheugenbankjes te testen. En om de oude Duron 750 nog even terug te stoppen, mits je die nog hebt. Dus: testen. Stapje voor stapje.

Tip: reset je bios eens, dat wil _soms_ wel eens helpen.

[ Voor 4% gewijzigd door Jiffy op 25-02-2009 20:31 ]

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-08 21:28
Het gebeurd na de POST? Dan is je processor in orde, deze wordt gecheckt voor de POST. Na de POST worden de systeemfiles en drivers ingelezen in het geheugen. En daar gaat het dus fout, Je processor kan niet in het geheugen schrijven en geeft dan deze foutmelding.

Dat van het geheugen (wat hierboven werd geschreven) is dus eigenlijk niet zo gek.
Hier nog een linkje: http://forums.techguy.org/windows-nt-2000-xp/501871-trap-c0000005-exception-windows-xp.html

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zet die jumper weer eens terug naar 100MHz.

133MHz is wellicht te snel/veel voor het huidige SD-ram mocht dat aanwezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_X
marquis schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 20:30:
Het gebeurd na de POST? Dan is je processor in orde, deze wordt gecheckt voor de POST. Na de POST worden de systeemfiles en drivers ingelezen in het geheugen. En daar gaat het dus fout, Je processor kan niet in het geheugen schrijven en geeft dan deze foutmelding.

Dat van het geheugen (wat hierboven werd geschreven) is dus eigenlijk niet zo gek.
Hier nog een linkje: http://forums.techguy.org/windows-nt-2000-xp/501871-trap-c0000005-exception-windows-xp.html
huh? maar de data komt toch eerst langs de processor? de post leest alleen de settings het doet geen full-system-inspectie ofzo...

het is gewoon die 100 ~ 133 FSB zoals hierboven ook al iemand roept. geneuzel over geheugen de hele tijd, lekker makkelijk zeg.
BGB4rn schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 20:18:
[...]

lijkt me dan meer een POST error O-)
ben het met je eens, idd een POST error.

[ Voor 9% gewijzigd door Mister_X op 25-02-2009 21:06 ]

• bankrupcy
De PC werkt met de Duron (nu op 133 MHz) perfect. Memtest wordt nu met de Duron uitgevoerd (progress: 16% ; 0 errors), maar het lijkt mij uiterst onwaarschijnlijk dat er iets gevonden wordt.

Volgende stap wordt dus het uitvoeren van de memtest met de Athlon processor. Dan is in ieder geval duidelijk dat de Athlon het geheugen goed kan benaderen.

Ook controleren of het BIOS de meest recente versie is. (ik meende deze al geupgrade te hebben).

Het meest vreemde is dat de PC met de Athlon heeft gewerkt!

• BGB4rn

BGB4rn

heb je toevallig de oude proccessor nog , dan kun je een heel stuk makkelijker uitsluiten dat het aan het moederbord / geheugen ligt ..

Signature

• bankrupcy
De Duron is de oude processor.

Memtest afgelopen zonder errors.
Memtest nu met de Athlon. (progress: 12% errors: 0)

De voeding is een Tagan 380W. Dat zou voldoende moeten zijn. De Duron heeft een TDP <35W; de Athlon heeft een TDP van 70W.

Video: Radeon AIW 8500 DV

Ik begin het vermoeden te krijgen dat Windows XP opnieuw geinstalleerd moet worden, omdat de CPU uit een andere familie komt. Kan iemand dit bevestigen? (Is dit wel het goede subforum voor deze vraag?)

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 11:34
bankrupcy schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 10:00:
De Duron is de oude processor.

Memtest afgelopen zonder errors.
Memtest nu met de Athlon. (progress: 12% errors: 0)

De voeding is een Tagan 380W. Dat zou voldoende moeten zijn. De Duron heeft een TDP <35W; de Athlon heeft een TDP van 70W.

Video: Radeon AIW 8500 DV

Ik begin het vermoeden te krijgen dat Windows XP opnieuw geinstalleerd moet worden, omdat de CPU uit een andere familie komt. Kan iemand dit bevestigen? (Is dit wel het goede subforum voor deze vraag?)
Je kan altijd proberen om even met een live-cd te gaan werken (zo sluit je het os uit) ;) Probeer bijvoorbeeld eens een ubuntu cdtje ofzo. Misschien vind je moederbord de upgrade van 35watt >> 70 watt niet zo leuk of is hij zo oud dat hij het niet meer door kan geven? Het blijft zo een beetje gissen. Je weet wel zeker dat je 2000+ op de cpu supported list staat van jouw moederbord? (mocht die er nog zijn :+ )

één is geen, twee is één

• bankrupcy
Windows heeft eenmalig gewerkt met de Athlon. Memtest werkt ook. De CPU staat op de lijst met supported CPU's.

Memtest met Athlon XP 2000+ afgerond zonder errors op 133MHz.

Blijkbaar ligt het niet direct aan de samenwerking van MB + CPU + MEM

Is er een programma om de volledige functionaliteit van de CPU te testen?

Update:
Vraag niet waarom maar alle problemen zijn verdwenen. Athlon werkt nu perfect met FSB 133. Schiet mij maar virtueel lek.

[ Voor 16% gewijzigd door bankrupcy op 26-02-2009 16:46 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-08 21:28
huh? maar de data komt toch eerst langs de processor? de post leest alleen de settings het doet geen full-system-inspectie ofzo...
Zie hier de uitleg.....

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Pagina: 1