Toon posts:

Welk moederbord / hoe bios updaten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Samsung Spinpoint schijf van 160GB, maar m'n pc ziet maar 31,5GB daarvan. Nou moet ik dus ofwel een IDE driver updaten, of de BIOS. Maar daar loop ik dus vast. Ik zit al een uur te zoeken, maar ik kom er niet uit. Op mijn moederbord staat geen leverancier, alleen "KT600-M REV. 1.0".

Ik keek in de FAQ, en daar zag ik iets staan over Everest. Nou, die heb ik geïnstalleerd en die geeft het volgende:
Veld Waarde
Moederbordeigenschappen
Moederbord ID 08/27/2003-KT600-8237-6A6LYE1FC-00
Moederbordnaam TriGem Advent Series

Front Side Bus Eigenschappen
Bus Type DEC Alpha EV6
Bus Breedte 64 bit
Werkelijke kloksnelheid 133 Mhz (DDR)
Effectieve kloksnelheid 267 Mhz
Bandbreedte 2132 MB/s

Geheugenbus-Eigenschappen
Bus Type DDR SDRAM
Bus Breedte 64 bit
DRAM:FSB verhouding 6:4
Werkelijke kloksnelheid 200 Mhz (DDR)
Effectieve kloksnelheid 400 Mhz
Bandbreedte 3200 MB/s

Chipsetbus-Eigenschappen
Bus Type VIA V-Link
Bus Breedte 8 bit
Werkelijke kloksnelheid 67 Mhz (ODR)
Effectieve kloksnelheid 533 Mhz
Bandbreedte 533 MB/s
Over mijn BIOS zegt Everest het volgende:
Veld Waarde
BIOS Eigenschappen
BIOS Type Award
BIOS versie KT600M Version 1.02(DX) 12/12/2003
Award BIOS Type Phoenix - AwardBIOS v6.00PG
Award BIOS Omschrijving KT600M Version 1.02(DX) 12/12/2003
Datum Systeem BIOS 08/27/03
Datum Video BIOS 04/08/16

BIOS Fabrikant
Firmanaam Phoenix Technologies Ltd.
Productinformatie http://www.phoenix.com/en/products/default.htm
BIOS upgrades http://www.esupport.com/biosagent/index.cfm?refererid=40
Goed, de fabrikant van m'n moederbord is volgens mij dus TriGem, en de fabrikant van de BIOS Phoenix Technologies. Maar op hun sites, zie ik geen updates.. :?

Wie helpt me uit de brand?

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-05 01:07
een KT600-M is volgens mij een ECS bord :) helaas zie ik enkel een update voor de KT600-A staan (en zijn er meerdere forumtopics op andere fora te vinden van mensen met dat zelfde probleem) en is er dus geen voor de KT600-M. je zou de andere kunnen proberen maar de kans dat je bordje dan overleidt is vrij groot. waarschijnlijk zul je dus een nieuw mobo moeten kopen...

ook geen ramp, Socket 462 bordjes zijn nou niet direct meer hun gewicht in goud waard ofzo :)

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
schroef voorzichtig je kast open, de fabrikant en type staan ook op je moederbord, en dan weet je het tenminste zeker!

Daarna is het een kwestie van de handleiding even downloaden en de bios update instructies volgen, dit is denk wel de meeste 'veilige' manier.

Om nou hiervoor een nieuwe moederbord te kopen is nogal onzin natuurlijk, deze werkt vast nog prima zat.

p.s. de 'kt-600' slaat waarschijnlijk op de chipset, van Via.

Verwijderd

Topicstarter
Mister_X schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 16:35:
schroef voorzichtig je kast open, de fabrikant en type staan ook op je moederbord, en dan weet je het tenminste zeker!
Zoals ik zei in de OP, dat staat er niet op.
een KT600-M is volgens mij een ECS bord helaas zie ik enkel een update voor de KT600-A staan
Mja, het is iig niet die KT600-A, want die heeft zo te zien 3 geheugenslots, en ik heb er 2.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2009 18:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Is het mogelijk een IDE-driver te downloaden/installeren? Los van een BIOS-update?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

In je uitdraai staat al "Trigem Advent"

Googlend daarop vind ik een hit bij UKTsupport, daar bladerend door de modellen kom ik deze tegen:

http://www.uktsupport.co.uk/advent/pc/MC3020.htm

Jawel, een KT600-A dus.
Verwijderd schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 17:17:
[...]
Zoals ik zei in de OP, dat staat er niet op.

[...]
Mja, het is iig niet die KT600-A, want die heeft zo te zien 3 geheugenslots, en ik heb er 2.
Onderbouw dat eens, want ook als ik google op KT600-A zie ik veel uATX bordjes met slechts twee DIMM sloten. Heb je een link?

[ Voor 47% gewijzigd door dion_b op 25-02-2009 21:05 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Mister_X
gewoon flashen joh, als het niet het juiste board is dan zegt je flash tool wel error ' ik kan niet flashen want het type komt niet overeen' ofzo :)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mister_X schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 21:08:
gewoon flashen joh, als het niet het juiste board is dan zegt je flash tool wel error ' ik kan niet flashen want het type komt niet overeen' ofzo :)
Uhuh... of hij flasht en loopt vast en na een reboot komt hij niet meer tot leven en mag je proberen te hotflashen :o

Beter om eerst 100% zeker te zijn over de identificatie dan roekeloos erop vertrouwen dat een of ander gaar tooltje wel een waarschuwing geeft...

Trouwens, echte Tweakers flashen sowieso met uniflash, en hij geeft geen waarschuwing :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 21:04:
In je uitdraai staat al "Trigem Advent"

Googlend daarop vind ik een hit bij UKTsupport, daar bladerend door de modellen kom ik deze tegen:

http://www.uktsupport.co.uk/advent/pc/MC3020.htm

Jawel, een KT600-A dus.

[...]

Onderbouw dat eens, want ook als ik google op KT600-A zie ik veel uATX bordjes met slechts twee DIMM sloten. Heb je een link?
iceheart zei dat hij dacht dat het een moederbord van ECS is, met socket 462. Als ik daarnaar zoek op de site van ECS, krijg ik een aantal typen te zien (link).

Daar staat inderdaad alleen een KT600-A bordje (link), met een plaatje waarop 3 geheugen slots te zien zijn (link).

Dus volgens mij is dat hem niet.. Maar welke dan wel, en waar haal ik de firmware vandaan? En nogmaals de vraag, is het mogelijk IDE-drivers te downloaden ipv de hele BIOS te hoeven updaten?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2009 23:33 ]

• Mister_X
Het is een bios ding, probeer gewoon te flashen zoals het hoort, als het echt de verkeerde is dan zou dat niet eens mogen lukken.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maar je zou niet de eerste zijn waarbij de bios wel gewoon flashed en daardoor met een rot bord zit.

@TS, staat er verder nergens op het bord (tussen de pci sloten, aan de rand, evt op de bioschip) een typenummer of wat dan ook?

Verwijderd

Vreemd dat een moederbord met Via 600 chipset geen grotere HD's ondersteund?
Staat de jumper op de HD wel goed?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 00:44:
Vreemd dat een moederbord met Via 600 chipset geen grotere HD's ondersteund?
Staat de jumper op de HD wel goed?
De jumper staat op cable select. Er zit nog een kleinere schijf in, waarop windows draait.
@TS, staat er verder nergens op het bord (tussen de pci sloten, aan de rand, evt op de bioschip) een typenummer of wat dan ook?
Ik zal vanmiddag dan nog maar eens kijken..

@misterx: ik ga niet flashen voordat ik zeker weet dat ik de goeie BIOS heb. Ik heb geen zin in een dood moederbord.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2009 11:09 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 11:08:

De jumper staat op cable select. Er zit nog een kleinere schijf in, waarop windows draait.
Er bestaan ook jumpers om schijfgrootte in te stellen. ;)

Welke Windows staat erop die kleine schijf? Heb je een mogelijkheid om de 160 gig schijf in een andere PC te testen?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2009 00:29 ]

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Net wat al opgemerkt is, een KT600 heeft geen 32GB limit zover ik weet, mijn KT333 had dat al lang niet meer en die is ouder.

Maar HDD hebben wel een jumper om compatibel te zijn met oude mobo, ik vermoedt net als Sig000 dat inderdaad de jumper verkeerd staat.

KT600 zou daar echt geen bios update voor hoeven te hebben, of er moet specifiek iets vermeld staan dat er een bug is tussen deze twee, die dan alleen met bios opgelost kan word. Maar je praat ook over drivers, dus denk niet dat dat het geval is en dat je zelf tot de conclusie bent gekomen om je bios te updaten.

Als het niet specifiek vermeld staat dat je bios moet updaten voor deze typen Samsung schrijven ivm bug of iets, vergeet dat updaten dan maar snel, en luister niet naar die mensen die zeggen "gewoon gaan flashen en dan zie je wel of je de goed bios heb" dat si vragen om probleem, en is erg dom imo, doe het altijd volgens de instructie dan zit je goed, en zorg dat je altijd zeker bent van dat je de juiste bios heb, andere type nummer kan al voor zorgen dat je bord niet meer te reden is zonder nieuwe chip of hotflash methode. Spreek uit ervaring dat het heel makkelijk fout kan gaan, zonder enige waarschuwing, en na al die jaren op het forum hebben we al veel mensen gehad die verkeerde bios hadden geflasht in hun bordje. Gewaarschuwd man telt voor twee. ;)

Nieuw bordjes zijn meer fool proof gemaakt en kan je wat aanrommelen (zomaar wat biossen uitproberen, dat soort aanrommelen bedoel ik dan. :P ), hebben steeds vaker een tweede backup bios, maar dat heeft jou bordje niet.

Verwijderd

Topicstarter
Er bestaan ook jumpers om schijfgrootte in te stellen. ;)

Welke Windows staat erop die kleine schijf? Heb je een mogelijkheid om de 160 gig schijf in een andere PC te testen?
In de computer waar ik de schijf bij wil doen draait XP Professional. De schijf die erbij moet, van 160GB, komt uit een andere pc waar hij het perfect deed. :)
Maar HDD hebben wel een jumper om compatibel te zijn met oude mobo, ik vermoedt net als Sig000 dat inderdaad de jumper verkeerd staat.
Hij staat gewoon op cable select, moet goed zijn toch? :P
KT600 zou daar echt geen bios update voor hoeven te hebben, of er moet specifiek iets vermeld staan dat er een bug is tussen deze twee, die dan alleen met bios opgelost kan word. Maar je praat ook over drivers, dus denk niet dat dat het geval is en dat je zelf tot de conclusie bent gekomen om je bios te updaten.
Ja klopt, dat was mijn gedachte. Ik hoop dat het niet hoeft, want ik heb het nog nooit gedaan en ben daarom bang het moederbord onbruikbaar te maken. Zeker om wat je verder nog zegt, wil ik dus eigenlijk niet flashen tenzij het niet anders kan.

Maarja, kan de jumper ook niet zijn. Hij draaide in een andere pc ook als slave, en daarin stond de jumper ook gewoon op cable select. Dus waardoor ziet die pc waar hij nu in zit hem dan als 31,4GB?

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2009 02:27 ]

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Even voor de duidelijkheid, de 32Gb limit jumper is er dus helemaal vanaf? wat is er nu verbonden, want denk toch echt dat je daar ergens een foutje maakt, de KT600 heeft vanaf zijn eerste bios gewoon ondersteuning voor grotere schrijven dan 32GB. En kan niks vinden dat deze combinatie niet werkt, al zegt dat natuurlijk ook niet alles.

Kan je foto maken of aangeven welke pinnen verbonden zijn?

Als het goed is het je deze mogelijkheden, klopt dat? (heb zelf geen samsung :) )
Afbeeldingslocatie: http://www.writersgallery.com/bj/SamsungJumperSettings.jpg

Als je cable select wilt gebruiken en grotere schrijven dan 32GB moet je dus twee jumpers gebruiken, als ik het zo bekijk, maar ben daar niet zeker van, gebruikte dat nooit, werkte altijd met master en slave toen ik nog IDE schrijven gebruikte. :)

Waarom zet je de schrijven overigens niet gewoon in master en slave configuratie, heb je dara een reden voor?

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
zet maar master en slave, en kijk dan nog eens.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 23:31:
[...]
iceheart zei dat hij dacht dat het een moederbord van ECS is, met socket 462. Als ik daarnaar zoek op de site van ECS, krijg ik een aantal typen te zien (link).

Daar staat inderdaad alleen een KT600-A bordje (link), met een plaatje waarop 3 geheugen slots te zien zijn (link).

Dus volgens mij is dat hem niet.. Maar welke dan wel, en waar haal ik de firmware vandaan? En nogmaals de vraag, is het mogelijk IDE-drivers te downloaden ipv de hele BIOS te hoeven updaten?
Correctie van mijn kant, het is de KT600-M(+), niet de KT600-A. Dat verschil is makkelijk genoeg te verklaten, ATX vs u(M)ATX. En bij uATX is 2 DIMMs vrij gangbaar :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, heb weer wat getest en foto's genomen.

Dit staat er op de schijf:
Afbeeldingslocatie: http://img17.imageshack.us/img17/2185/cimg1133.jpg

Dus ik heb dit geprobeerd (1 jumper - slave):
Afbeeldingslocatie: http://img3.imageshack.us/img3/1609/cimg1137d.jpg

En ik heb dit geprobeerd (2 jumpers - cable select):
Afbeeldingslocatie: http://img17.imageshack.us/img17/111/cimg1140.jpg

Beide mogelijkheden werken niet.. :S

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-07 01:10

Nobby

Nuts!

Op de 2 foto's die je laat zien probeer je slave met 32GB cap en Cableselect met 32GB cap. Je moet het pinnetje rechtop 2e van rechts zetten

ZO ::[]:

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Yes! Hij doet het eindelijk! :D En ik dacht toch echt dat ik onderhand wel alle mogelijke jumpersettings geprobeerd had.. nja, iig mooi dat ik niet hoefde te flashen! :D

Bedankt mensen!

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:51
precies, of anders gewoon helemaal zonder jumpers, dat moet ook werken!
Pagina: 1