Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Identificeer de chip

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers

Iemand enig idee wat dit chipje is? Hij zit op een moederbord van een laptop, zoals je waarschijnlijk kunt zien.

Afbeeldingslocatie: http://img17.imageshack.us/img17/4475/img0125p.jpg

Er staat op: SwapNet NS602403p C0523

Als je meer info en/of foto's nodig hebt, hoor ik het graag!

Alvast bedankt,
Cmonster

Verwijderd

ehm, is dit een quiz??

Googlen levert niet direct iets op...
Waarom wil je het weten?
Kan je aan de hand van de structuur op het mobo niet zien waar het bij hoort? Lijntjes volgen oid.

Verwijderd

Topicstarter
Googlen leeft inderdaad niets op, maar het is geen quiz want ik wil het echt graag weten; Mobo is ergens kapoet en ik vermoed het bios. Mijn gedachte was dat dit wel eens de bios chip zou kunnen zijn, maar ik heb te weinig kennis van dit soort mobo's dat ik het alleen maar kan gokken. Het zou ook een of ander ethernet chip kunnen zijn.

Lijnen volgen ben ik mee bezig geweest, maar raak letterlijk en figuurlijk de draad kwijt :P

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2009 16:53 ]

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

zoeken op "swap NS602403P" levert een zut (chinese) sites op die het ding verkopen.

If you choose to criticise you choose your enemies

• hendrikjan
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

ik wilde net schrijven .. als je alleen het nummer intypt dan krijg je echt heel veel verkopers.. maar wat ze precies verkopen blijft een beetje vaag ..

check bv
http://www.hkinventory.co...&crit3=&crit4=0&datecode=

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:10

lordsnow

I know nothing

Ik heb ook geGoogled... damn, daar is echter bar weinig over te vinden.

• alamont
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-10 15:34
Het is een Giga Base-T LAN transformer.

http://www.volx.com/fce2/9.Netswap~LAN.htm

de NS602403 staat er niet bij maar de NS602401 wel en die zijn waarschijnlijk ongeveer het zelfde.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, dat zou goed kunnen. Hij zit inderdaad wel redelijk dicht bij de LAN aansluiting.

Ga ik ff verder zoeken :P

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

alamont schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 17:33:
Het is een Giga Base-T LAN transformer.

http://www.volx.com/fce2/9.Netswap~LAN.htm

de NS602403 staat er niet bij maar de NS602401 wel en die zijn waarschijnlijk ongeveer het zelfde.
Wat doet die transformer dan?

• Kachelpijp
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-04 16:15
Heel simpel: laptop en LAN kabels galvanisch gescheiden houden.
De verhouding is meestal gewoon 1:1, dus het is er alleen voor om de boel te isoleren.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Over twisted-pair moet je een symmetrisch signaal transporteren. De pulstransformator (ook wel 'magnetics' genoemd) in een ethernet poort zorgt voor galvanische scheiding en symmetrische aansturing van de twisted-pair kabel. Hier een voorbeeld schema: http://www.hardware-guru.net/board_design/ethernet.htm

Ieder aderpaartje heeft een trafo nodig - voor 10/100Mb dus 2 trafo's, voor gigabit 4 trafo's. Bij moderne netwerk adapters zitten die meestal geintegreerd in 1 blokje, bij oudere netwerk kaarten kun je 2 aparte trafos' zien.

[ Voor 8% gewijzigd door joopv op 25-02-2009 19:48 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Okay grappig :).

Dank jullie voor de info.
Kan zoiets niet met een stel optocouplers?

Verwijderd

dat kan ook, alleen neemt dat meer ruimte in op het moederbord en tsja..... dat is niet iets waar zij op zitten te wachten ( moet zo makkelijk en zo compact mogelijk) maak is een foto van de andere chips dit is niet de BIOS chip in ieder geval

• joopv
  • Niet online
Boudewijn schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 20:05:Kan zoiets niet met een stel optocouplers?
Met optocouplers kun je weliswaar signalen galvanisch isoleren maar je hebt aan beide kanten een voeding nodig. Zowel de fototransistor als de led in een optocoupler doen niets als je geen DC voeding hebt.

En als je de zaak galvanisch gescheiden wilt houden dan moet die voeding - een DC-DC converter - dus ook gescheiden zijn. Dat levert een hoop extra onderdelen op.

Dan heb je weliswaar galvanische scheiding, maar dan komt nog eens het probleem van de kabel symmetrie om de hoek kijken. Die is nodig om overspraak tussen de aderparen minimaal te houden en externe storings invloeden te verminderen (common mode storing).

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Juist ja, dan is een trafo handiger. Maar transformeert die trafo dan alleen de flanken? Want dc-dc met en trafo is niet echt te doen lijkt me.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 20:09:
dat kan ook, alleen neemt dat meer ruimte in op het moederbord en tsja..... dat is niet iets waar zij op zitten te wachten ( moet zo makkelijk en zo compact mogelijk) maak is een foto van de andere chips dit is niet de BIOS chip in ieder geval
Ik denk dat het met ruimte niet te maken heeft, er bestaan ook ethernet plugs met ingebouwde trafo's.

Ik zal morgen wat meer foto's maken!

• joopv
  • Niet online
Boudewijn schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 20:24:
Juist ja, dan is een trafo handiger. Maar transformeert die trafo dan alleen de flanken? Want dc-dc met en trafo is niet echt te doen lijkt me.
In een ethernet signaal zit geen DC.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ahh okay, dat is dan ook wel logisch ja :). Bedankt voor de info!
Pagina: 1