Toon posts:

Magneetroerder in fornuis mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 510 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op scool weleens met magneetroerders gewerkt bij schei- en natuurkundige practicums.

Nu ben ik inmiddels kok geworden :)

Mijn vraag is nu, is het mogelijk om zo'n magneetroer systeem in een fornuis te plaatsen?

Gasfornhuis, inductieplaten, keramische platen?

Als je niet weet wat een magneetroerder is dan hoor ik het wel, maar ik denk dat iedereen van jullie dat wel weet.

Dus: Is het theoretisch (en misschien praktisch) gezien mogelijk zoiets in te bouwen, zodat je als kok niet meer zelf hoef te roeren :?:?

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

De reden dat het niet vaak voorkomt zal wel met het voer te maken hebben. Niet al het voer roert even makkelijk zodat die magneetroerder nog wel 's vast komt te zitten. Soep is dan volgens mij nog het makkelijkste, maar moeilijker voer zoals beslag betekent meestal einde 'boon'.

Idee is echter wel goed.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 26 februari 2001 15:30 schreef ecteinascidin het volgende:
De reden dat het niet vaak voorkomt zal wel met het voer te maken hebben. Niet al het voer roert even makkelijk zodat die magneetroerder nog wel 's vast komt te zitten. Soep is dan volgens mij nog het makkelijkste, maar moeilijker voer zoals beslag betekent meestal einde 'boon'.

Idee is echter wel goed.
Je moet sowieso al zwaarde bonen maken, omdat je met grotere hoeveelheden werkt dan met met zo'n klein erlenmyertje in een lab.

beslag hoef je niet te roeren en slagroom en dat soort kouden producten want daar zijn mengmachines voor.

Het gaat vooral om soepen en sauzen die verhit moeten worden en, omdat ze niet aan mogen branden moeten ze geroerd worden.

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Tja, lichte soepen branden zowiezo niet aan, maar zwaardere soepen wel. Moet je dus een grotere roerboon hebben maar die moet dan weer dor het magnetische veld in beweging worden gebracht.....

Ik weet niet, maar de reden dat het nu niet bestaat maar dat roerbonen wel bestaan zal wel de reden zijn dat het niet kan.

of zoiets :?

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij moethet theoretisch gezien mogelijk zijn om zo'n apaaraat te bouwen maar ik zou niet weten hoe :?

• brammus
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

brammus

PATGOD

Neem een Thurrax, da's veeeeeel beter roeren >:)

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

• aatos
  • Laatst online: 25-08-2024
misschien meer iets voor hardware algemeen?

maargoed, natuurlijk moet het kunnen, alleen misschien is het praktisch wat lastig.

als je het wil doen zou ik denken aan een relatief lange boon, en een heel laag toerental. dan zal het wel lukken met een beetje magnetisch veld.

bijkomend probleem is wel dat de meeste pannen van metaal zijn. het magnetisch veld is dan niet meer echt geconcentreerd op bepaalde plaatsen in de pan, dus het wordt moeilijker om de boon draaiende te houden.

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-01 13:57
dis is idd meer een technisch vraagje... hmmz... denk denk dub dub...

Tis dat ik niet achter m'n gewone pc zit zal ik maar zeggen ;)

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-01 00:08

CAP-Team

XBL: CAPTeam

je kunt er natuurlijk ook een spindle of rakel of hoe heet zo'n ding inhangen, die hebben ze bij mij op 't werk ook om allerlei pasta's te mengen/roeren :P

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Verwijderd

tja, last probleempje, misschien moet je meerdere roergevalletjes in een pan doen... :?

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Klein praktisch probleempje...veel pannen zijn zelf van een magnetisch materiaal. Weinig kans dat je daar doorheen een magneetroerder aan de gang krijgt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Dr. RiPsaw
  • Niet online
Theoretisch is het mogelijk, alleen practisch niet.
Ik studeer zelf organische chemie, waarbij ik bij de practica heel wat af roer. Al in 100 ml oplossing waar 75g vaste, niet oplosbare stof in zit (komt heel veel voor dat je met een vaste stof werkt, bijvoorbeeld een bepaalde katalysator), en waar een roerboon van 5 cm al niet meer voldoet om te roeren (je moet dan roeren met een mechanische bovenroerder, dus gewoon een soort spatel). Dan moet je eens nagaan hoe het is om in een pan goed gevulde soep van 3 liter te moeten roeren. Dan zul je echt een roerboon van minimaal 20 cm moeten hebben (5 cm dik).
Bovendien zorgt zo'n enorme boon er dan waarschijnlijk voor dat de soep niet goed meer opwarmt.
Niet doen dus, en geloof me, ik spreek uit ervaring (niet met soep, maar wel met veel andere dingen).

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op vrijdag 23 maart 2001 20:02 schreef Dr. RiPsaw het volgende:
Ik studeer zelf organische chemie, waarbij ik bij de practica heel wat af roer.
Het is wel een voordeel he, organische practica. Na zo'n practicum heb je altijd een zitplaats in de trein of bus. Je gaat gewoon naast iemand staan en die gaat vanzelf weg :)

• Dr. RiPsaw
  • Niet online
idd :)

ik had vorige week inderdaad een enorme stinkstof (ik weet niet of je veel weet van organische chemie, maar het was een isoalkaanaldehyde, isobutylaldehyde, stinkt echt vreselijk), en ik heb toen helaas op het moment dat ik geen handschoenen aanhad een druppie gemorst |:(
Ben nu bezig met een citronellal achtige stof, ik ga menthol synthetiseren daaruit. Ruikt ook best aardig sterk....

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 27-01 11:31

Sharky

Skamn Dippy!

ik denk dat je dat op en inductieplaat wel kunt shaken.
enne, dan zit er zo'n ding in, die moet je er dus ook weer iedere keer uitvissen.

lijkt mij erg onhandig

This too shall pass

• om3ega
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-01 21:18
Je zou hem vergeten uit de soep te halen. *D*D

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op vrijdag 23 maart 2001 21:31 schreef Dr. RiPsaw het volgende:
idd :)

ik had vorige week inderdaad een enorme stinkstof (ik weet niet of je veel weet van organische chemie, maar het was een isoalkaanaldehyde, isobutylaldehyde, stinkt echt vreselijk),
Grijns...voor mijn practicum moest ik ook eens iets maken. We konden kiezen uit een aantal trajecten. Dat doen ze dus nooit meer op deze manier.

Furfural mercaptaan werd zelfs door het leger van de VS getest als 'non lethal chemical weapon' Het stinkt zo erg dat mensen in paniek wegrennen.

Ik was al aan de synthese begonnen toen ze het op het laatste moment door kregen en het verboden :(

• balk
  • Laatst online: 11:54
Ander probleem is dat als je iets wil roeren de magneetroerder dicht op de vlo en dus op de pan moet zitten. Til je bekerglas maar eens op als je vlo ligt te tollen. Na een centimeter ofzow kapt ie er al mee. Ik heb thuis een roerder liggen en ik was van plan dat ding in de salontafel in te bouwen, maar eronder hangen werkte niet (plank van een cm dikte ofzow). Ik had geen zin om een gat in de tafel te zagen om de roerder dichter bij de koffie te kunnen krijgen....

• balk
  • Laatst online: 11:54
Op dinsdag 27 maart 2001 12:33 schreef balk het volgende:
Dat is grappig, wel een reply posten maar niet in het topic-overzicht de reply-tijd zien....
Nu wel.
Pagina: 1