Studie Elektrotechniek

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-11-2017

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
Hi,

Momenteel ben ik 1e jaars werktuigbouw @ TU Delft, maar vind al die mechanica eigenlijk toch niet zo interessant. Dus wil ik eigenlijk overstappen naar Elektrotechiek, wederom natuurlijk @ de TU Delft.

Maar omdat ik niet zometeen weer wil gaan denken van 'nee dit is toch niet iets voor mij', wil ik even iets meer informatie, van de mensen die elektrotechniek (op WO niveau) doen zelf.

Elektrotechniek lijkt me ten eerste echt heel vet, al heb ik vroeger eigenlijk nooit iets uitelkaar gehaald e weer terug in elkaar. Elektriciteit was altijd 1 van me favoriete onderdelen van Natuurkunde samen met technische systemen (EN poorten etc). Dus ik denk dat de studie wel bij me past. Daarnaast kan ik al behoorlijk goed programmeren, en nee wil niet Technische Informatica gaan doen ;)

Ik zou dus graag van wat mensen willen horen wat ze leuk en minder leuk aan de studie vinden, en of je het mij zou aanraden. :)

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbeijer85
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-11-2024

dbeijer85

Super fast charger

Wat me soms tegenvalt is hoe weinig je soms feitelijk aan de academische kennis hebt die je bij de studie wordt aangereikt. Ik volg inmiddels al wel wat jaartjes ET, maar als je een random derdejaars ET zou vragen: "ontwerp eens een FM ontvanger start-to-finish", moet hij nog bizar veel extra uitzoeken.

Als je natuurlijk zelf al thuis zit te hobby'en of je hebt (zoals ik) werk in die richting waar wat ouwe lullen rondlopen die je de echte kneepjes van het vak bijbrengen, dan kom je natuurlijk al een stuk verder. Dan helpt die academische kennis ook wel om te begrijpen waarom ze dat doen, of om evt dingetjes te finetunen. Maar er is geen enkel vak (afaik in elk geval niet in de bachalor) die je gaat uitleggen dat je een groundplane op je printontwerp moet zetten als je met hogere frequenties aan de gang gaat. Uiteraard, nav het vak EM-golven kan je dat begrijpen, maar ik neem aan dat je het verschil snapt.

Begrijp me niet verkeerd: ik vind het een leuke studie, en heb nooit 1 seconde spijt gehad van de keuze. Wat ook tegen zou kunnen vallen zijn de wiskundevakjes, maar als je zelf al aan de TU WB doet dan neem ik aan dat dat je niet afschrikt, ook al gaat ET wellicht een stuk dieper in op complexe functietheorie en signaaltransformaties.

Ik hoop dat dit helpt, als je meer specifieke vragen hebt hoor ik het wel :)

Assumption is the mother of all fuck-ups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Wel ik weet niet hoe het er in Nederland aan toe gaat, maar ik heb bv een master opleiding elektronica er op zitten. Dit is een 4 jaren opleiding die voorheen industrieel ingenieur als titel mee kreeg.

Wat ik, zeker in de hogere jaren (laatste 2), dikwijls spijtig vond was het afwezigheid van praktijk. Er was wel ergens een lichte link en we hadden ook wel wat labo vakken maar toch als ik zo hoorde wat een kameraad die eerst 3 jaar graduaat (nu bachelor) gezien had en daarna doorgegaan is voor zijn master. Wat de gezien heeft van praktijk lessen was wel wat anders waardoor ik wel wat aan het denken was of ik niet de verkeerde keuze gemaakt had.

Dus ik ken de richting niet, en ik weet niet of er in Nederland een gelijkaardig systeem is als in België (graduaat - industrieel - burgerlijk) dat telkens langer en theoretischer is. Maar misschien is het eens de moeite waard om te bedenken in hoeverre je meer praktijkgericht kan beginnen en zo ook hoger eindigen. Wel natuurlijk met dan een langere studie looptijd maar op het einde lijkt me het wel de moeite waard.

Zoals gezegd ken ik het systeem in Nederland niet en dus kan het zijn dat ik volledig onzin uitkraam, maar dat waren mijn bevindingen na een meer theoretische studie te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-05 12:03
Ik doe zelf de opleiding Elektrotechniek op HBO niveau, en wat ik kan vertellen is dat er wederom weer een hoop wiskunde bij komt kijken en een overdosis aan theorie, soms tot grote spijt. Persoonlijk vind ik het een leuke opleiding met redelijk wat afwisseling in onderwerpen, van alles wat zal maar zeggen. Wat ook bij mij helpt is dat de klas maar uit 7 personen bestaat, waardoor het echt een gezellig clubje is geworden. Ik kan dus alleen spreken uit HBO ervaring, wat het verschil is tussen WO en HBO weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 292529

Heej

Ik doe ook WB in Delft (zit nu in het 4e jaar) en ik heb een minor Elektrotechniek gedaan bij Ewi. De minor was in principe voldoende om naar een Elektro master over te stappen. Niet allemaal, maar wel de hoofdmaster Electrical Engineering. Het lag ook nog een beetje aan het vakkenpakket, eventueel was Computer Engineering nog mogelijk.

Maar nee, ik vind elektro te eentonig. Ik had wel wat leuke vakken in die minor, maar het is zoveel van hetzelfde. Spanninkje hier, stroompje daar. 1-tje hier, 0-tje daar. De doorslag gaf dat ik het niet later als werk zou willen gaan doen. Veel te veel programmeren, daar zou ik duf van worden. Zelf heb ik als hobby zelf elektronica in elkaar frutselen ( www.cmon.nl.tt ), maar zo is de studie dus totaal niet... Ben dan ook nu een master bij WB begonnen. Werktuigbouw is veel veelzijdiger, wat het pittiger maakt, maar ook leuker. Maar bij WB zitten ook masters die heea met elektronica te maken hebben.

Ik raad het je dus niet aan, maar je moet het zelf kiezen. Succes!

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 292529 op 25-02-2009 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-05 17:11

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Ik ben een eerstejaars elektro op de TU Delft.

Zelf heb ik eigenlijk altijd al geweten dat ik iets met computers/elektronica wil doen, dus het was voor mij alleen de afweging of ik informatica of elektrotechniek wilde doen. Omdat ik het toch leuk vind om af en toe met mn handen bezig te zijn en mijn 'product' vast te kunnen houden, ben ik voor elektrotechniek gegaan.

Mijn decaan op de middelbare school waarschuwde me al direct: het zijn nogal 'typische' studenten. De meeste van mijn klasgenoten zijn nogal stil en zitten veeeeeeel te veel met hun laptop te klooien. Uiteindelijk blijven er wel gewoon aardige mensen over, dus daar heb je na een half jaar geen last meer van. De ETV is ook een redelijk dooie boel, maar het bestuur is altijd aardig.

De studie kan ik tot nu toe omschrijven als 'praktische wiskunde', want we zijn tot nu toe bijna alleen maar met wiskundige vakken bezig geweest. Ik loop nog nominaal, maar ik ben een van de weinigen. Het is erg zwaar, maar zeker wel te doen. Nu, in het tweede semester, zijn er al een stuk meer elektro-vakken (gebruik van poorten en programmeren enzo).

Het mooie aan elektrotechniek, vind ik dat je je hobby beter leert kennen. Ikzelf kon hiervoor vrij weinig met elektrische schema's. Ja, natuurlijk kon ik aanwijzen wat een weerstand was en wat een transistor, maar daar bleef het wel bij. Nu leer ik langzamerhand hoe apparaten zijn opgebouwd en dat vind ik prachtig :) .

Conclusie: als je niet bang bent voor pittige wiskunde en een berg droogkloten, maar bovenal meer wil leren over je hobby, kom dan elektrotechniek studeren! :D

Edit: ik zie dat je lid bent van Virgiel. Een aantal leukere klasgenoten van mij zijn daar ook lid, dus vraag vooral ook even aan hen waarom je elektro zou moeten doen ;) .

[ Voor 5% gewijzigd door Mr.Qips op 25-02-2009 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
Bedankt voor de reacties :) Ach ja op WO heb je nou eenmaal veel theorie en wat minder praktijk, en wat wiskunde vind ik zeker niet erg (vind ik meestal beter dan natuurkunde :') )

Wat ik juist leuker vind aan Elektro is dat het juist iets meer programmeren is, maar niet alleen maar. Zit tenminste ook nog beetje techniek bij wat ik ook erg leuk vind.

Mja dat er wat aparte mensen opzitten geloof ik zeker, maar ach bij Virgiel (studenten vereniging) heb je genoeg chille mensen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Sh4wn schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 16:26:
Wat ik juist leuker vind aan Elektro is dat het juist iets meer programmeren is, maar niet alleen maar.
Ja, das precies de reden waarom ik voor elektro ben gegaan! En het klopt ook! Zo zijn we met het lab vaak schakelingen aan het bedenken, aan het doorrekenen, dan wat programmeren, het ding bouwen en het programma erin flashen en dan nog aan het debuggen. Juist de combinatie maakt het interessant :) .
Mja dat er wat aparte mensen opzitten geloof ik zeker, maar ach bij Virgiel (studenten vereniging) heb je genoeg chille mensen :P
Inderdaad, buiten de studie heb ik het erg naar mn zin in mijn studentenhuis. Overigens kan ik het ook heel goed vinden met een aantal klasgenoten, dus het komt echt wel in orde :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:59

virus.elektro

profesionele monitor sloper

eventueel kan je ook hbo elektrotechniek doen. dat is iets meer praktisch en vanaf volgend jaar ook gewoon op de campus te vinden. we zitten dan in het nieuwe gebouw tegenover de porseleine fles. dus meteen achter IO volgens mij. reden dat ik het doe is inderdaad knutselen. helaas doen veel medestudenten dit niet. maar dat merk je vanzelf als ze iets moeten maken. dan gaat het dus finaal fout.
programmeren doen ze bij ons veel. aantal van de klas vindt energietechniek leuker en dat programeren dus niet.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 113257

Hier spreekt een eerstejaars HBO'er. Na het VWO moest ik de keuze maken tussen HBO en het WO. Uiteindelijk gekozen voor het HBO, omdat ik het niet zo heb met wiskunde etc. Tot nu toe heb ik daar geen spijt van gehad, alhoewel ik wel vind dat het niveau op het HBO bijzonder triest is. Mijn klasgenoten hebben moeite met eerstegraads vergelijkingen en de gemiddelde student wilt zo min mogelijk tijd besteden aan school.

In tegenstelling tot het WO krijgen wij alleen maar praktijk. Dit is op zich wel leuk, maar het is aan jezelf om je erin te verdiepen. Aangezien ik zelf thuis veel hobby leer ik veel meer dan de gemiddelde student. Eigenlijk heb ik helemaal niet de school nodig voor de benodigde kennis, want dit lees je gewoon zelf in een boek. Ik denk dat je het meeste uit je studie Elektrotechniek haalt op het WO door zelf thuis te knutselen. Zo combineer je praktijk en theorie en heb je een voordeel ten opzichte van andere studenten. Natuurlijk hangt het ook af van je ambitie. Voor onderzoek zal je niet zo snel concrete praktijkervaring nodig hebben. Ik ben trouwens wel van plan om hierna een master te gaan doen. Als ik zo terug kijk naar mijn keuze was het misschien slimmer geweest om gelijk een bachelor te doen aan een TU. Maar aan de andere kant zou ik dan waarschijnlijk veel minder of nauwelijks thuis hobby'en. Succes in ieder geval. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 113257 op 25-02-2009 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
Ok, ik denk dat ik eigenlijk wel zeker weet dat ik elektro ga doen, en gewoon @ TU :) Ik denk dat ik het wel leuk ga vinden :)

Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
En welke richting van die studie? Energietechniek, binnen energie techniek hoogspanning, electronica? De keuze is heel breed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Als je het een beetje algemeen wilt houden dan kan je ook kijken naar industriële automatisering. Dan heb je veel elektro maar ook mechanica en programmeren van PLC's enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sh4wn schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 18:17:
Ok, ik denk dat ik eigenlijk wel zeker weet dat ik elektro ga doen, en gewoon @ TU :) Ik denk dat ik het wel leuk ga vinden :)

Succes!

Je kan altijd weer terug naar WB komen voor je master ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deodatus
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-09-2022
Succes ermee!

Enige dat ik er (als eerstejaars EL'er aan de Universiteit Twente) over kan zeggen is dat het inderdaad allemaal vrij theoretisch is en dat het wel even duurt voor dat je echt iets leuks kunt met je kennis. Ben je echter een beetje een doorbijter die niet vies is van wat wiskunde, dan denk ik dat je er een hele leuke studie aan zult hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:53

DaWaN

'r you wicked ??

Sh4wn schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 18:17:

Ik denk dat switchen van studie niet slim is.

Zolang je je wiskunde allemaal goed bijhoudt heb je voor zo'n beetje iedere TU studie al een goede basis. Dat zal niet geheel opgaan voor BK en IO maar dat zijn stiekem geen TU studies (;) >:) ) Ik zou niet van studie wisselen, dan loop je meteen weer studievertraging op.

Over HBO vs WO, als je het kunt, echt waar, kies voor WO.
Ik heb vorig jaar Elektro gedaan @ TU Delft, ik was erg laks en ongemotiveerd, nu doe ik HBO en het niveau is zwaar triest :( Overigens zijn de praktica en de lessen wel praktischer wat ik dan wel weer als prettig ervaar

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allard_070
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-04 21:38
DaWaN schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 21:20:
[...]

Zolang je je wiskunde allemaal goed bijhoudt heb je voor zo'n beetje iedere TU studie al een goede basis. Dat zal niet geheel opgaan voor BK en IO maar dat zijn stiekem geen TU studies (;) >:) ) Ik zou niet van studie wisselen, dan loop je meteen weer studievertraging op.

Ik heb vorig jaar Elektro gedaan @ TU Delft, ik was erg laks en ongemotiveerd, nu doe ik HBO en het niveau is zwaar triest :( Overigens zijn de praktica en de lessen wel praktischer wat ik dan wel weer als prettig ervaar
Ik denk dat het niveau van HBO (heeel) erg verschilt per instelling. Ik heb HBO elektro gedaan(in Rijswijk), en vond het niveau over het algemeen niet tegenvallen, maar als ik studenten over Rotterdam of Den Haag hoorde ging het er daar toch een stuk anders aan toe.
Nu ik op de TU voor mn master zit (weliswaar bij de TBM-faculteit), spreek ik weleens oud klasgenoten of andere bekenden die het schakelprogramma voor een elektro master volgen, deze geven allemaal aan dat mensen uit Rijswijk het makkelijker hebben als van de meeste andere HBO instellingen.

Maar je hebt helemaal gelijk om meteen WO te doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
DaWaN schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 21:20:
[...]

Mja dan wil ik liever dingen bijhouden die ik interessant vind ;) En ach, ik zit niet zo met die studie vertraging :')

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Bedankt voor de reacties :) Ach ja op WO heb je nou eenmaal veel theorie en wat minder praktijk, en wat wiskunde vind ik zeker niet erg (vind ik meestal beter dan natuurkunde :') )
Natuurkunde krijg je ook wel. Elektrotechniek gaat over elektronen dus je moet veel van de quantumtheorie en van stoffen afweten. Zo zul je bijv. moeten begrijpen hoe een transistor stroom versterkt en hiervoor heb je dus kennis van vaste stoffen e.d. nodig.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Anoniem: 291785

ik zit ook al te denken om deze richting op te gaan, ik doe nu gymnasium ( 3de jaars) en weet meer over elektronica dan mijn natuurkunde leraar;)

• thaban
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-05 15:33
Vier jaar geleden begonnen aan EL aan de Utwente, maar na drie jaar aankloten en nog niet eens m'n P gehaald te hebben overgestapt naar HBO EL. Wat mij vooral opbrak was de ontzettende berg wiskunde die in 80% van de vakken weer terug komt, ik had daar erg veel moeite mee. De practische vakken/projecten waren op 1 hand te tellen en telden naar mijn mening meer als leuk "tussendoortje".

Helaas is het niveau op het HBO hier inderdaad om te huilen, maargoed, als we dat papiertje maar hebben...

Mijn advies, ga goed en eerlijk voor jezelf na hoe leuk je wiskunde vind, en of je er goed in bent. Een beetje plezier in wiskunde moet je haast wel hebben wil je voldoende motivatie hebben om je bachelor door te komen, daarna word het allemaal een stuk leuker. Ga eens babbelen met wat mensen die nu EL doen, en liefst wat ouderejaars, waarschijnlijk kunnen die je veel vertellen over wat je kan verwachten. Ook een (paar) dag(en) mee lopen met de studie is erg nuttig om een goed beeld te kunnen vormen.

Anyway, succes met beslissen!

• aegis3d
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-05 09:52
Ik zit ook met dit dilema, ik ben dol op electro, maar wiskunde (algebra) vind ik niks..
Wat ik me nu afvraag, hoe is de wiskunde op 't WO? Want in vwo6 bak ik niet zoveel van die "vind de x sommen" met hogemachtswortelfuncties, e machten, logaritmen en dat soort elende. Maar zodra ik een grafische rekenmachine of computer mag gebruiken, lukt alles. (heck, ik schrijf progjes die de algebra voor me doen =D , en menig wiskunde/scheikunde/bio les is opgegaan aan spelletjes programeren op de grafische rekenmachine.. )
Dus, is WO wiskunde gewoon op papier albegra-en, of meer de grafische rekenmachine/computer gebruiken?
offtopic:
sorry voor de lichte topic highjack :>

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

Papier, heel veel papier. Sterker nog, bij analyse mag je nieteens een rekenmachine gebruiken. In Delft in ieder geval niet.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Anoniem: 292529 schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 15:03:
Papier, heel veel papier. Sterker nog, bij analyse mag je nieteens een rekenmachine gebruiken. In Delft in ieder geval niet.
Ow? Bij ET wel? :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
aegis3d schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 14:20:
Ik zit ook met dit dilema, ik ben dol op electro, maar wiskunde (algebra) vind ik niks..
Wat ik me nu afvraag, hoe is de wiskunde op 't WO? Want in vwo6 bak ik niet zoveel van die "vind de x sommen" met hogemachtswortelfuncties, e machten, logaritmen en dat soort elende. Maar zodra ik een grafische rekenmachine of computer mag gebruiken, lukt alles. (heck, ik schrijf progjes die de algebra voor me doen =D , en menig wiskunde/scheikunde/bio les is opgegaan aan spelletjes programeren op de grafische rekenmachine.. )
Dus, is WO wiskunde gewoon op papier albegra-en, of meer de grafische rekenmachine/computer gebruiken?
offtopic:
Werktuigbouw / Elektrotechniek maakt qua wiskunde weinig uit. Beide studies hebben Analyse en Lineaire algebra. En ja dat is wel stukje hoger niveau dan wiskunde B12 @ vwo 6 :+

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-05 09:27
Ik ben na mijn HBO electro naar de universiteit gegaan dit jaar, ik heb geen master voorbereiding gevolgd, want daar deed de Hanze Hogeschool niet aan ( niet voor Embedded Systems iig )

Ik vind het zo wel prima geregeld eigenlijk, ik heb op het hbo heel veel projecten gedaan, veel met de handjes uit de mouwen, maar de vakken als regeltechniek waren altijd wel lastig. Op de universiteit ben ik toen in een pre master traject gestopt, waar ze alle wiskunde die je maar kan verzinnen krijgt. Denk aan: Calculus, Algebra, Kansrekening.

Toen ik mijn boeken gekocht had, dacht ik... WTF... dit ga ik nooit kunnen, maar de ervaring leert, dat het kwartje gewoon even moest vallen, en alles verder gehaald. En het mooie is, nu begrijp je de dingen die je op het hbo hebt gehad veel beter, toen moest je dingen aannemen, maar dat kan je nu gewoon vrij makkelijk zelf beredeneren.

Het hangt er maar net van af hoe theoretisch je ingesteld bent wat je het beste bevalt.

Anoniem: 113257

Want in vwo6 bak ik niet zoveel van die "vind de x sommen" met hogemachtswortelfuncties, e machten, logaritmen en dat soort ellende. Dus, is WO wiskunde gewoon op papier albegra-en, of meer de grafische rekenmachine/computer gebruiken?
offtopic:
Eh.. Als je al moeite hebt met het oplossen van vergelijkingen kan je naar mijn mening beter geen studie kiezen zoals elektrotechniek op WO niveau. Je kan het beste een instaptoets maken van een TU. Iedereen moet in het eerste jaar een wiskunde basis toets maken. Als je die niet haalt mag je ook niet verder met je studie, dus maak zo een toets en ga voor je zelf na hoe ver je zou kunnen komen.

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:53

DaWaN

'r you wicked ??

offtopic:
No offence maar de wiskunde op VWO is niet echt te vergelijken op wiskunde op WO. Als je jezelf niet kunt inzetten kan ik je het niet aanraden.

Swieso ben je verplicht om een wiskunde intro toets te doen, dat zijn een stuk of 30 vragen, alleen maar algebra, geen rekenmachine en heel weinig tijd, als jij je wiskunde niet op orde hebt ga je dat niet halen en dat is nog maar het begin...
Het klinkt misschien eng maar je inzet moet echt x4 ofzo, electro=wiskunde wiskunde=electro maar opzich geldt dat wel voor alle TU studies excl IO en BK natuurlijk :P

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:58
[..]
Mocht je willen weten hoe de 'opfristoetsen' er in Delft uitzien kun je op de site van CH (studievereniging van T. Wiskunde/Informatica) terecht. Ik vond 'em zelf te doen, maar gezien het slagingspercentage, 60% oid bij de eerste poging voor TI, geldt dat niet voor iedereen ;)

Overigens staan er op die page die ik net link voorbeeldtoetsen van alle vakken die gegeven worden, inclusief vaak uitwerkingen, kun je bijvoorbeeld alvast eens zien wat voor 'soort' stof 't is. Grofweg is Analyse (som)rijen, integreren en differentieren, voor Informatici in Delft iig. Lineaire Algebra, tweede semester, ik gok soortgelijk voor Elektro, is een heel ander soort wiskunde dan je op de middelbare school hebt gehad, en imo aanzienlijk minder saai. Durf niet te zeggen of ETV een soortgelijke site heeft.

Een tip iig wel voor alle twijfelaars; loop een dag met een student mee, dit is bij alle studies wel te regelen en 't geeft je een stuk meer info van 'echte' studenten over hoe de studie nou is ;)

• Mr.Qips

Mr.Qips

Meneer Kips dus

@Leftblank: bij ons op ET krijg je alle analyse (1, 2, 3 en 4) en lineaire algebra (1, 2 en 3) al in het eerste jaar. Dat is dus behoorlijk zwaar, maar als je het haalt, ben je wel van de naarste vakken af :+ . De site van de ETV: www.etv.tudelft.nl . Daarop kan je ook zien wat de eerstejaars vakken zijn, welke boeken je nodig hebt, hoe tentamens eruit zien, etc.

Waarschijnlijk kan je het beste je P halen voor werktuigbouwkunde en dan overstappen naar ET. Dan kan je altijd nog makkelijk terug naar WB, als het toch niet mocht bevallen.

• aegis3d
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-05 09:52
Leftblank schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 18:54:
[...]

Mocht je willen weten hoe de 'opfristoetsen' er in Delft uitzien kun je op de site van CH (studievereniging van T. Wiskunde/Informatica) terecht. Ik vond 'em zelf te doen, maar gezien het slagingspercentage, 60% oid bij de eerste poging voor TI, geldt dat niet voor iedereen ;)

Overigens staan er op die page die ik net link voorbeeldtoetsen van alle vakken die gegeven worden, inclusief vaak uitwerkingen, kun je bijvoorbeeld alvast eens zien wat voor 'soort' stof 't is. Grofweg is Analyse (som)rijen, integreren en differentieren, voor Informatici in Delft iig. Lineaire Algebra, tweede semester, ik gok soortgelijk voor Elektro, is een heel ander soort wiskunde dan je op de middelbare school hebt gehad, en imo aanzienlijk minder saai. Durf niet te zeggen of ETV een soortgelijke site heeft.

Een tip iig wel voor alle twijfelaars; loop een dag met een student mee, dit is bij alle studies wel te regelen en 't geeft je een stuk meer info van 'echte' studenten over hoe de studie nou is ;)
Bedankt voor de site.. tja.. dit is dus precies 't soort wiskunde wat ik niet leuk vind en moeite mee heb..
Geen WO electro voor mij dus..

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbeijer85
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-11-2024

dbeijer85

Super fast charger

Mr.Qips schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 19:12:
@Leftblank: bij ons op ET krijg je alle analyse (1, 2, 3 en 4) en lineaire algebra (1, 2 en 3) al in het eerste jaar. Dat is dus behoorlijk zwaar, maar als je het haalt, ben je wel van de naarste vakken af :+ .
Niet te vroeg juichen ;) : je krijgt ook nog signaaltransformaties in het 2e jaar, dat is een typisch struikelvakje. |:(

Assumption is the mother of all fuck-ups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Knutselen en WO studie heeft niet zo bar veel met elkaar te maken. Natuurlijk kan je wel een gedeelte van de kennis die je op steekt er voor gebruiken. Er is wel een klein vakje waar je zaken over processoren en uC's leert, maar een fatsoenlijk programma voor die uC leren zal je zelf moeten uitzoeken.
Als ik dan lees dat iemand EL een eenzijdige studie vind (na enkel een minor gedaan te hebben) sta ik wat versteld. Het feit dat de persoon denkt dat het alleen maar programmeren is zegt wel genoeg, die hebben weinig serieuze EL vakken gehad 8)7 Nu leent elektrotechniek zich ook niet echt voor een minor, je hebt gewoon een lading basiskennis nodig van "saaie" vakken. Als ze enkel een paar van die vakken laten doen haakt iedereen waarschijnlijk af.

Ik ben overigens 4e jaars EL in Twente. Volgend jaar master Bio Medical Engineering, nog wat praktischer dan EL en minder rocket science ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
furby-killer schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 14:56:
Knutselen en WO studie heeft niet zo bar veel met elkaar te maken. Natuurlijk kan je wel een gedeelte van de kennis die je op steekt er voor gebruiken. Er is wel een klein vakje waar je zaken over processoren en uC's leert, maar een fatsoenlijk programma voor die uC leren zal je zelf moeten uitzoeken.
Als ik dan lees dat iemand EL een eenzijdige studie vind (na enkel een minor gedaan te hebben) sta ik wat versteld. Het feit dat de persoon denkt dat het alleen maar programmeren is zegt wel genoeg, die hebben weinig serieuze EL vakken gehad 8)7 Nu leent elektrotechniek zich ook niet echt voor een minor, je hebt gewoon een lading basiskennis nodig van "saaie" vakken. Als ze enkel een paar van die vakken laten doen haakt iedereen waarschijnlijk af.

Ik ben overigens 4e jaars EL in Twente. Volgend jaar master Bio Medical Engineering, nog wat praktischer dan EL en minder rocket science ;)
Neuhh ik had ook niet echt verwacht dat er heel veel praktijk op een WO studie zou zitten :') Ik denk dat je gewoon thuis zelf als je er zin in hebt wat in elkaar moeten solderen, zou toch moeten lukken na wat vakken te hebben gehad :)

Heb ook dinsdag maar een college digitale systemen gevolgd, beviel me eigenlijk wel, en snapte eigenlijk alles. :) Dinsdag wss nog een keer, en wil ook nog college elektronische circuits volgen. Maar ik weet eigenlijk vrijwel zeker dat ik ga overstappen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-05 21:57

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Electronic circuits is ook een erg leuk vak :) Ben zelf 4e jaars WB´er en vind electronica ook erg leuk.
Je kan eventueel ook nog kijken naar de mechatronische kant. Het eerste jaar WB is idd erg gericht op mechanica. Maar je hebt in je tweede jaar mechatronica project en in je 3e jaar kan je kiezen voor de Minor Mechatronica & Regeltechniek. Daar heb je wel veel electro en een beetje software wat erg leuk is. Ik vind juist deze combinatie van werktuigbouw met electronica en software leuk.
Aan de andere kant kan je met electro alsnog altijd deze kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

Je zou ook kunnen kijken of je vakken van beide studies kunt combineren.

Zelf ben ik afgestudeerd op de TU/e bij werktuigbouwkunde (sectie regeltechniek) maar heb de helft van mijn vakken bij electro gevolgd. Ook heb ik een aantal kleine vakken/projecten in Delft gedaan.

Mijn ervaring was dat W en E nauwelijks van elkaar verschilden. Alleen werden de voorbeelden bij de vakken vaak net wat anders gekozen: bij E paste je de wiskunde toe op electrische systemen, bij W op electromechanische systemen en het menselijk lichaam.
Ik wilde niet helemaal overstappen naar electro omdat het bij werktuigbouwkunde mogelijk was om een bredere basis te vormen waarbij je ook wat leert over fabricageprocessen, natuurkunde en de maatschappelijke kant van het ingenieur zijn. Van de andere kant bood electro de mogelijkheid om meer te leren over exotische regel- en modelleertechnieken.

Nu een aantal jaren na mijn afstuderen merk ik dat de brede basis die ik heb gevormd bij W erg belangrijk is. De diepgang die ik bij E heb verkregen mbt meetsystemen en regeltechnieken is handig, maar dit soort technieken kun je jezelf ook nog meester maken in de praktijk na je afstuderen. Wanneer ik opnieuw de keuze tussen W en E moest maken zou ik waarschijnlijk weer een eigen mix samenstellen en de keuze van de hoofdstudie laten afhangen van de masters (afstudeerproject!!) die de faculteiten aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
offtopic:
Het is nogal veel van allebei, maar het ligt er echt aan welk vak je op dat moment hebt. Ik doe zelf W @ TU/e, zit je bij Calculus (wiskunde in t zuur) dan krijg je les van docenten/assistenten van de faculteit Wiskunde en Informatica.

Dat zijn dus mensen die alles het liefst op papier doen, en dat van jou ook verwachten. (je mag bij Calculus geen GR gebruiken). In het eerstejaar krijgen we van de 12 vakken 3 wiskunde vakken, Calculus, Lineare Algebra en Vectorcalculus.

Zit je bij een echt W vak dan heb je te maken met profs die zelf ook een hekel aan wiskunde hebben ,en dus het liefst de laptop gebruiken om iets na te rekenen.

Ik kan me voorstellen dat dat bij elektrotechniek hetzelfde is, zelf heb ik een gloeiende hekel aan wiskunde maar daar moet ik me maar doorheen zetten. (ik heb momenteel 24 van de beschikbare 27 studiepunten, als een van de weinigen overigens)
Pagina: 1