Toon posts:

Paar vraagjes...

Pagina: 1
Acties:
  • 901 views

Verwijderd

Topicstarter
hallo, ik heb al een paar keer een pc gerepareerd maar deze keer ga ik een pc overclocken en samenstellen van scratch (daarvoor had ik bv. nog nooit echt me de processor gepruld).
daarvoor had ik een paar vragen
  • bij het aanbrengen van Arctic Silver 5 pasta moet ik gewoon een paar korreltjes plaatsen en dan met de koeler erop wrijven of of het eerst uitstrijken over de processor?
  • is het beter om de pcie frequenty altijd op 100mhz te laten?
  • op mijn asus bios staat er "FSB Strap to North Bridge" bij de ai tweaker menu wa betekent dat? en moet ik het op auto of een bepaald mhz zetten?
  • is het beter on c1e en intel speedstep uit te zetten tijdens het o/c?
bedankt

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:22
1) Een rijstkorreltje is genoeg, ik stijk het persoonlijk slechts een beetje uit en laat dan de druk van de koeler de rest doen, andere strijken het helemaal niet uit, en andere tot je door de koelpasta heen kan kijken. Kwestie van persoonlijke voorkeur dus.
2) Over het algemeen hebben videokaarten niet graag dat het sneller staat en zorgt het voor instabiliteit.
Er zijn echter gevallen waardat na een overclock het PCI-e 16x slot op PCI-e 1x modus springt. Om dit op te lossen wordt de bus verhoogt naar 101-105MHz, maar deze methode lost het niet altijd op.
Maar laat het dus best gewoon op 100Mhz staan.
3) Geen idee wat men daarmee bedoelt, maar op Auto zetten is altijd het veiligste.
4) Ja, deze kunnen het voltage verlagen en dit kan bij een overclock tot onstabiliteit leiden.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Verwijderd

Topicstarter
ok bedankt

ik zou toch wel liever willen weten wat fsb strap to north bridge betekent.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:23

Haan

dotnetter

Verwijderd schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 13:46:
ok bedankt

[google=FSB Strap to North Bridge] 8)7

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:09
[google=FSB Strap to North Bridge] » http://www.tomshardware.co.uk/forum/page-244840_11_0.html:
The northbridge has a series of straps. As you overclock, and the FSB increases the NB strap occasionally will change. What changes in the NB is the NB latencies. If you ever hit a wall and can not even overclock 1Mhz more then it quite possibly could be your NB strap. To get around this you could try a large jump of 10 or maybe even 20Mhz and see if your PC posts. If you are able to run your CPU and NB at a high strap with tighter timings, it is often times faster then running your CPU at a slightly higher clock. For example depending on the CPU, FSB, and multiplier a Core 2 Duo overclocked to 2.8Ghz may be faster than a CPU overclocked to 2.9Ghz.

The devil is in the details.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 13:46:
ok bedankt

Eerste hit op google : http://www.tomshardware.co.uk/forum/page-244840_11_0.html

Samengevat:
The northbridge has a series of straps. As you overclock, and the FSB increases the NB strap occasionally will change. What changes in the NB is the NB latencies. If you ever hit a wall and can not even overclock 1Mhz more then it quite possibly could be your NB strap. To get around this you could try a large jump of 10 or maybe even 20Mhz and see if your PC posts. If you are able to run your CPU and NB at a high strap with tighter timings, it is often times faster then running your CPU at a slightly higher clock. For example depending on the CPU, FSB, and multiplier a Core 2 Duo overclocked to 2.8Ghz may be faster than a CPU overclocked to 2.9Ghz.
Wat betreft je PCI-express bus, dat moet je proberen. Een te hoge zorgt voor vreemd gedrag in games, vastlopers of glitches in je graphics.

@Hahn :( :P

Verwijderd

Topicstarter
oke thx

nog een vraag ik gebruik pc2-8500 geheugen 1066 mhz

als ik mn fsb op 400 mhz zet is het dan erg dat ik niet volledig op 1:1 zit?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 15:01:
oke thx

nog een vraag ik gebruik pc2-8500 geheugen 1066 mhz

als ik mn fsb op 400 mhz zet is het dan erg dat ik niet volledig op 1:1 zit?
Als het geheugen maar gelijk loopt aan de FSB is het goed. Het is geen probleem dat het geheugen dan iets langzamer loopt als dat het kan. Wat je wil voorkomen is dat het geheugen langzamer loopt dan de FSB.

• Malantur
Ik draai zelf 1:2, en daarmee heb ik meer 3dMark06 punten dan met 1:1 (immers dubbel zo veel geheugenbandbreedte).
Dit kan je natuurlijk zelf ook een testen of opzoeken op het internet, is er genoeg over te vinden ;).

Verwijderd

Topicstarter
ik zal zelf uittesten door het 1st op 400 mhz en daarna op 533 te zetten etc

bedankt voor alle hulp

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-01 09:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

PilatuS schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 15:04:
[...]

Als het geheugen maar gelijk loopt aan de FSB is het goed.
Sneller dan je FSB mag ook, hoor. 5:6 is heel gewoon.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Edmin schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 15:30:
[...]

Sneller dan je FSB mag ook, hoor. 5:6 is heel gewoon.
Ik bedoel minimaal gelijk aan. Meer is idd beter. Als het maar niet langzamer loopt.

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-01 08:33

Dima_2005

T.net-verslaafde

Werkt niet altijd, toen ik dat deed was het niet helemaal op gestreken, het hangt af van koeler tot koeler.

1) Mijn persoonlijke voorkeur; In het midden een dikke druppel, dan een heel dun sterretje tekenen :)
-->
Afbeeldingslocatie: http://img18.imageshack.us/img18/4167/cpu.jpg

2) Ja, best laten staan!

3) Ik heb dat ook, maar ik laat dat op auto staan (aangezien je niet veel keuze hebt.... Bij extreem overclock (puur voor benchmarks) heb ik die op 400Mhz gezet, werkte goed... maar daarvoor moet alles het kunnen trekken!

4) UITZETTEN die boel! dat kan je pc volledig instabiel maken, zelfs bij het opstarten van Windows kan die al crashen!

[ Voor 148% gewijzigd door Dima_2005 op 26-02-2009 13:24 ]

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

Verwijderd

Topicstarter
oke mijn koeler is een artic cooling freezer 7 pro. hoe zou gij de koelpasta aanbrengen :)

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
daar zit standaard al koelpasta op, dit is arctic mx-2 door sommige mensen beschouwd als nog beter dan AS5. er zit een beschermkapje omheen, deze erafhalen, plaatsen op je mobo en er niet meer aanzitten verder.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Malantur
Het staat verdorie in de post boven jou helemaal uitgelegd!
Zelfs de methode van Arctic staat gelinkt...
Het blijft een persoonlijke keuze, Dima_2005 doet het met een ster, ik gewoon een rijstkorrel in het midden, een beetje uitsmeren en de druk van de koeler de rest laten doen.

Verwijderd

Hier wees uit dat een rijstkorrel in het midden en juist niet verspreiden, beter effect had als de hele CPU insmeren en dan de heatsink erop.

Juist door de druk van de koeler zelf breng je het immers al uit.

• Tower410
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-01 15:36
Ik heb koelpasta van OCZ die ermee adverteerde niet te worden hoeven uitgestreken. Omdat ik later mijn koeler nog een keer moet loshalen kon ik zien hoever het verspreid was, en dit was inderdaad heel goed gelukt. Bijna tot de randen van mijn cpu.

Weet niet hoe goed dit bij Arctic Silver gaat.

[ Voor 9% gewijzigd door Tower410 op 27-02-2009 20:36 ]

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-12-2025
Ik ben nooit zuinig met dat soort dingen, vooral bij mijn CPU koeler, de AC 7 Pro. Als ik het van de zijkant bekijk zit er vaak toch nog wat speling hier & daar. Klote pushpins van AC :( , dus ik heb het zelf handmatig over de hele IHS verspreid.. :)

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Tsjeempie... Dit zijn toch wel heel erg gemakkelijke vragen hoor! Staan allemaal in de FAQ of zijn met een beetje handig Google werk ook op te lossen zoals je gezien hebt, daarom gaat dit topic op slot.

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.