Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik heb een Asus A8V Deluxe moederbord en daar zitten 2 SATA150 controllers op. Daar had ik tot voorheen 4x Western Digital 250 GB (WD2500KS) SATA300 schijven aan hangen, in SATA150 mode. Werkt perfect.

Nu was ik wel toe aan een upgrade en heb ik een tijdje geleden die nieuwe Samsung SATA300 schijven gekocht, 2x 1TB. Ik had 500GB al in een externe behuizing zitten, dus die heb ik er uit gehaald en samen met 1x 1TB er in gezet. Die andere 1TB in de behuizing.

Toen ik mijn PC opstartte werden de HDD's niet herkend. Ik denk, ja duh, ik moet die SATA150 jumper nog doen. Dus ik kijk op de achterkant van de HDD's, kunnen er geen jumpers in. 8)7 Samsung heeft die voor het gemak maar even weggelaten.

Geen HDD's dus. -O- Toen heb ik maar de Promise SATA300 TX4 (PCI) gekocht en in mijn PC gezet, HDD's er aan gehangen en toen werkte het wel.

Sindsdien heb ik wat problemen:
  • Soms 'hapert' mijn muis (ik beweeg dan de muis, maar de muiscursor verplaatst pas een seconde later)
  • Soms is mijn PC sowieso traag
  • Het opvragen van mappen waar veel mappen in staan is traag. Normaal kun je dubbelklikken op die map, verandert Windows Explorer van map en gaat ie de inhoud opvragen en daarna laten zien. Hier dubbelklik ik op de map en bij de eerste klik hangt heel Windows Explorer, de HDD gaat geluid maken etc. en op een gegeven moment unfreezed explorer weer en blijf ik in hetzelfde scherm. Als ik dan alsnog dubbelklik op de map gebeurt er wel wat.
  • Als ik rechtermuisknop op mappen of bestanden doe krijg ik ook weer die muishaperingen + het duurt even voordat er überhaupt iets gebeurt.
Nu heb ik er een beetje mee leren leven, maar het is natuurlijk niet goed. Ik kan me ook helemaal geen oorzaak van het probleem bedenken, behalve dan dat de controller gewoon brak is / brak werkt.

Nu had ik vandaag weer eens mijn externe HDD nodig (die Samsung 1TB schijf in een RaidSonic Icy Box behuizing), dus ik zette de behuizing aan en ik ging meteen even kijken hoe snel ik kan navigeren door de mappen op die externe HDD. Dat ging allemaal supersnel, zoals het hoort.

Nu wou ik het vergelijken met hetzelfde browsen, maar dan op de 1TB schijf die aan de Promise controller hangt... Dat ging precies hetzelfde! 8)7 Het lijkt wel alsof het aansluiten van die externe HDD mijn SATA controller weer 'normaal' maakt? De slowdowns / haperingen krijg ik niet meer, ik krijg nu netjes de Windows afhandeling te zien zeg maar (systeem hangt niet, laat netjes een zandloper cursor zien, etc).

Ik had de Samsung HDD's graag aan de onboard SATA controllers op mijn moederbord willen hangen (want met mijn WD's werkte het ook als een tierelier :D), maar... Samsung HDD's zijn ronduit brak in het ondersteunen van een SATA150 controller. Wat dat betreft echt :r @ Samsung (sorry, dat moest er even uit).

Oja, mijn vraag... Wat kan ik hier nou aan doen? Hoe kan ik überhaupt met zekerheid weten dat de TX4 de oorzaak is van het niet goed werken van de HDD's? En als dit de oorzaak is... Wat kan ik er dan aan doen? En hoe kan het aansluiten van een externe HDD het probleem 'oplossen'? Ik sta een beetje voor een raadsel. :)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je bedoelt dat de SATA150 controllers op je moederbord ronduit brak zijn en niet fatsoenlijk werken met SATA300 schijven die wel gewoon backwards compatible zijn ;)

Download HUTIL van de samsung site, brand dat ding op CD en forceer je schijven naar SATA150. Vervolgens hang je die dingen aan je interne controller en is je probleem "opgelost".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
_JGC_ schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 12:46:
Je bedoelt dat de SATA150 controllers op je moederbord ronduit brak zijn en niet fatsoenlijk werken met SATA300 schijven die wel gewoon backwards compatible zijn ;)

Download HUTIL van de samsung site, brand dat ding op CD en forceer je schijven naar SATA150. Vervolgens hang je die dingen aan je interne controller en is je probleem "opgelost".
Ik heb voorheen ESTool geprobeerd... Dat was de tool van Samsung die het zou kunnen. Maar daar kon ik geen optie vinden om van SATA300 naar SATA150 te gaan.

Ik heb net HUTIL gevonden: http://www.samsung.com/gl...lities/Support_HUTIL.html
Ook daar zie ik geen optie om van SATA300 naar SATA150 te gaan in de screenshots? Ik zal het iig binnenkort proberen.

Ik lees trouwens overal dat als je eenmaal van SATA300 naar SATA150 bent gegaan, je niet meer terugkunt naar SATA300? Nou is dat op zich niet zó'n ramp, maar mocht ik ooit upgraden naar een fatsoenlijk moederbord met niet ronduit brakke SATA controllers ;) is SATA300 wel wenselijk.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Kan gewoon via de "set max UDMA mode" optie. Daar kan je gewoon SATA150 of SATA300 kiezen. Ik zou niet weten waarom je niet terug zou kunnen naar SATA300 overigens. Lijkt me onlogisch.