Question Mark schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 15:06:
[...]
Is dat je hele probleem niet een beetje?
Een applicatie die verplicht 24x7 beschikbaar moet zijn, moet je gewoon uit kunnen wijken naar een andere host. Met Xenapp en Windows 2008 Terminal Servers kun je nieuwe sessies tegengaan, terwijl de huidige sessies gewoon doordraaien. Zo'n server "bloed" dan vanzelf wel leeg waarna er onderhoud aan gepleegd kan worden.
Je zult hoe dan ook voor geplanned onderhoud de mogelijkheid moeten hebben om een maintenance window te kunnen creëeren.
Inderdaad. Een Citrix server kun je heel goed in Maintenance mode plaatsen, waardoor nieuwe sessies niet meer toegestaan zijn. Je kunt dan kiezen of je wacht tot alle gebruikers uitgelogd zijn, of je geeft aan de gebruikers aan dat zij (bijvoorbeeld met de lunchpauze) even af moeten loggen en opnieuw aan moeten loggen. Doordat de problematische server geen logins meer toestaat, loggen de gebruikers automatisch op een andere server in. Op dit moment kun jij beginnen met je maintenance, de server rebooten, noem maar op. Dit verschilt uiteraard wat voor taken er op de server draaien, maar het neemt niet weg dat (in het geval van een 'belangrijke' server) je een goede uitwijk dient te hebben.
Overigens, het is uiteraard wel belangrijk om een service window afgesproken te hebben met de klanten, waarin je onderhoud kunt plegen. Waar ik werk staat in de SLA's een tabel met verschillende categorieën, welke allemaal een eigen onderhoudswindow hebben. Een aantal servers (bijvoorbeeld ESX hosts) hebben 1x per maand een onderhoudswindow in de SLA, andere servers mogen wekelijks in het weekend en weer andere machines mogen elke dag, vanaf 7u 's avonds tot 7u 's ochtends. Wat ik wil zeggen, het hangt af van je afspraken met de klant.
PS: Wat ik vergeet. Citrix heeft als ik 't me goed herinner de mogelijkheid om in de settings aan te geven dat de server 'automatisch' reboot op een bepaalde tijd, misschien kan Question Mark hier zekerheid over geven