Voor het digitaliseren van mijn papieren archief dat bestaat uit een grote archiefkast tjokvol met ordners vol kopieen (allemaal a4, meeste eenzijdig gekopieerd) ben ik op zoek naar een goede scanner, met een ADF (automatic document feeder). Het idee is in eerste instantie alles inscannen naar PDF. Eventueel vervolgens OCR-en maar dat is op dit moment niet noodzakelijk.
Belangrijk:
- betrouwbare document feeder (geen vastlopers, niet al te fragiel mechanisme, ik ben echt van plan om er vele kilo's papier door heen te gaan gooien)
- snel (min. 15 pagina's per minuut, maar hoe sneller hoe beter natuurlijk)
- niet te duur (maximaal 600 euro, maar liefst minder)
- compatibel met Mac en Linux (SANE) (Canon DR-1210C valt af)
- TWAIN en/of ISIS driver (ivm mogelijke toekomstige aanschaf extra software) (Fujitsu snapscan 500/510 valt af)
Minder/niet belangrijk:
- dure software zoals Adobe Acrobat, of OCR software
- Duplex functie (alhoewel dit natuurlijk wel altijd handig is voor de toekomst)
- hoge resolutie, hoge kleurdiepte
- netwerkaansluiting of AIO functies (een goede laserprinter heb ik al)
Na een tijdje rondzoeken op het web heb ik de volgende scanners op het oog:
- Avision AV121 (15 ppm, simplex, 50 pagina ADF) (mac-versie) 350 euro (ziet er alleen wel een beetje klein en fragiel uit)
- Avision AV122C2 (25 ppm, duplex, 50 pagina ADF) (mac-versie) 550 euro
- Avision AV 210C2 (35ppm, simplex, 50 pagina ADF) (mac-versie) 560 euro
Als leverancier ben ik bij exactcode.de uitgekomen omdat die er Mac drivers en software bijleveren die er standaard niet bij zit. Ik ben een beetje huiverig om een HP scanner te kopen (tip uit dit topic), want een vriend die een HP scanner met ADF heeft gekocht voor ongeveer 400 euro was zelf niet echt gecharmeerd van de betrouwbaarheid van de feeder.
Avision-hardware wordt vaak ook door andere fabrikanten gebruikt die er dan hun eigen stickertje opplakken, er een cd'tje bijstoppen en het ding dan voor een veel hogere prijs verkopen. Omdat ik toch niet zo veel eisen aan de software stel leek me daarom juist een Avision wel een goede keuze. Daarnaast heeft dit merk een goede ondersteuning voor SANE (voorbeeldje). Helaas kan ik op internet weinig tot geen (gebruikers)recensies over deze specifieke scanners vinden.
Daarom dit topic:
- heeft iemand ervaring met bovenstaande of andere Avision scanners met een ADF en de betrouwbaarheid ervan?
- heeft iemand ervaring met alternatieve scanners met een betrouwbare ADF, bijvoorbeeld toch HP?
Belangrijk:
- betrouwbare document feeder (geen vastlopers, niet al te fragiel mechanisme, ik ben echt van plan om er vele kilo's papier door heen te gaan gooien)
- snel (min. 15 pagina's per minuut, maar hoe sneller hoe beter natuurlijk)
- niet te duur (maximaal 600 euro, maar liefst minder)
- compatibel met Mac en Linux (SANE) (Canon DR-1210C valt af)
- TWAIN en/of ISIS driver (ivm mogelijke toekomstige aanschaf extra software) (Fujitsu snapscan 500/510 valt af)
Minder/niet belangrijk:
- dure software zoals Adobe Acrobat, of OCR software
- Duplex functie (alhoewel dit natuurlijk wel altijd handig is voor de toekomst)
- hoge resolutie, hoge kleurdiepte
- netwerkaansluiting of AIO functies (een goede laserprinter heb ik al)
Na een tijdje rondzoeken op het web heb ik de volgende scanners op het oog:
- Avision AV121 (15 ppm, simplex, 50 pagina ADF) (mac-versie) 350 euro (ziet er alleen wel een beetje klein en fragiel uit)
- Avision AV122C2 (25 ppm, duplex, 50 pagina ADF) (mac-versie) 550 euro
- Avision AV 210C2 (35ppm, simplex, 50 pagina ADF) (mac-versie) 560 euro
Als leverancier ben ik bij exactcode.de uitgekomen omdat die er Mac drivers en software bijleveren die er standaard niet bij zit. Ik ben een beetje huiverig om een HP scanner te kopen (tip uit dit topic), want een vriend die een HP scanner met ADF heeft gekocht voor ongeveer 400 euro was zelf niet echt gecharmeerd van de betrouwbaarheid van de feeder.
Avision-hardware wordt vaak ook door andere fabrikanten gebruikt die er dan hun eigen stickertje opplakken, er een cd'tje bijstoppen en het ding dan voor een veel hogere prijs verkopen. Omdat ik toch niet zo veel eisen aan de software stel leek me daarom juist een Avision wel een goede keuze. Daarnaast heeft dit merk een goede ondersteuning voor SANE (voorbeeldje). Helaas kan ik op internet weinig tot geen (gebruikers)recensies over deze specifieke scanners vinden.
Daarom dit topic:
- heeft iemand ervaring met bovenstaande of andere Avision scanners met een ADF en de betrouwbaarheid ervan?
- heeft iemand ervaring met alternatieve scanners met een betrouwbare ADF, bijvoorbeeld toch HP?