Een compacte USB-hub met externe voeding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-05 21:16

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Topicstarter
Ik had niet verwacht ooit een topic over iets simpels als een USB-hub te moeten openen, maar ik kom er nu even niet uit.

Op mijn laptop zitten maar 2 USB-poorten ingebouwd. Thuis heb ik een hub/cardreader in mijn externe beeldscherm zitten waarop al mijn USB-apparaten zijn aangesloten.

Nu moet ik echter binnenkort op lokatie een vijftal USB-apparaten aansluiten die ook nog eens allemaal USB-powered zijn. Één van de apparaten is een externe audio interface waarbij de latency belangrijk is, dus die krijgt zijn eigen poort. De overige 4 apparaten moeten dus allemaal op één poort doormiddel van een hub.

De meeste USB-hubs op de markt hebben slechts 4 poorten wat dus betekent dat er niks meer bij kan terwijl in de praktijk blijkt dat het altijd wel voorkomt dat er even snel nog iets moet worden aangesloten. Er bestaan daarom ook hubs met 7 of 10 poorten, maar die zijn wat minder dik gezaaid.

Nu heeft iedere hub wel een aansluiting voor een externe voeding om usb-powered apparaten te ondersteunen, maar wordt die adapter vrijwel nooit meegleverd, en als dat al gebeurt dan staat er niet bij wat het maximale vermogen daarvan is, en of het dus wel goed gaat werken om daar allerlei apparaten tegelijk aan te hangen.

Omdat ik het ook nog allemaal mee moet nemen zou ik het graag ook nog compact, en een beetje stevig hebben, dus geen vaste kabel of "interessante" vormen met uitsteeksels.

Mijn oog was gevallen op de Logitech Premium 4-port USB-hub, die eigenlijk alles doet wat ik wil ondanks dat hij slechts 4 poorten heeft. Er zitten zelfs handige lampjes op die laten zien of al je apparaten wel zijn aangesloten. Op de Amerikaanse website van Logitech staat de optionele 2,5A adapter, maar op de Nederlandse pagina staat er niks over een optionele adapter.

Een andere mogelijkheid is een hub van een onbekend merkt zoals deze met 7 poorten, maar ik heb geen idee wat je van zoiets kan verwachten als je hem ook echt gaat gebruiken.

Heeft er iemand goede ervaringen met een USB-hub + adapter die ongeveer doet wat ik wil?

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Meestal hebben die adapters 1000ma (1A dus), 2000ma (2A), of 2500ma (2,5A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:28
ThinkPadd schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 00:19:
Meestal hebben die adapters 1000ma (1A dus), 2000ma (2A), of 2500ma (2,5A)
Met ThinkPad. Doorgaans willen die usb hubs een 5 volt 1 a 2 A voeding hebben.
Dus vrijwel alle huis tuin en keuken instelbare voedingen zijn bruikbaar. Wel even opletten dat er voldoende amperes beschikbaar zijn op 5 volt.

Is ook te berekenen je hebt 4 poorten die elk volgens de usb specificaties maximaal 0.5 A mogen uitdelen. 4*0.5A = 2A (tip veel routers / hubjes hebben een voeding van circa 2A, wel even controleren of er ook 5 volt uitkomt.)

Verder is het misschien handig om te weten wat voor apparaten er aan komen te hangen. De meeste usb apparaten werken namelijk op "slechts" 0.1A en dan is de voedings adapter opeens een stuk goedkoper. (nog maar 0.4A op de 5 volt nodig namelijk)

[ Voor 6% gewijzigd door nsa1984 op 25-02-2009 00:26 ]

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny

Johnny

Topicstarter
Alle adapters die ik hier nog heb liggen gaan van 6V tot 15V, dus dat gaat niet werken. Wat ik wel heb gevonden is een externe voeding die van een behuizing van een harde schijf was. Daar zit een PS/2-achtige stekker aan met daarop 12V / 2A op twee pinnen en 5V / 2A op twee andere pinnen, en zelfs ook nog wat opzetstukjes voor op een universele adapter (die slechts 300 mA levert en ik al ergens anders heb gebruikt). Ik zie weet alleen nog niet hoe ik deze dusdanig met elkaar te verbinden dat kortsluiting uitgesloten is, en dan is zo'n losse voeding waar ook nog een stekker in moet ook nog niet zo draagbaar.

De specificaties van alle apparaten heb ik niet, één zal waarschijnlijk bestaan uit een muis en een ander heeft 200mA nodig via USB, de andere twee weet ik niet, het zal waarschijnlijk niet zo veel zijn, maar met een 7 poorts hub kunnen er nog zwaardere dingen zoals harde schijven worden aangesloten.

Ik denk dat ik gewoon een no-name hub bestel, en het met de meegeleverde adapter probeer, mocht dat niet praktisch zijn dan kan ik altijd proberen zelf iets te knutstelen.

Maar mocht iemand dit topic zien en nog goeie tips hebben dan hoor ik het graag.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkie15620
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-11-2023
sitecom heeft 7-poorts usb-hubs waar de voeding bij wordt geleverd.

Deze bijvoorbeeld: http://www.sitecom.com/pr...ductid=520&subgroupid=19#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny

Johnny

Topicstarter
Inmiddels heb ik de apparaten kunnen uitproberen, van een tweetal staat er gewoon niet vermeld hoeveel energie ze verbruiken. Ik had ze aangesloten op de USB-hub (4 poorten) van mijn externe beeldscherm, aangezien daar een flinke transformater in zit dacht ik wel dat die 4 USB-apparaten van stroom zou kunnen voorzien (waarvan 1 muis en een ander slechts 200 mA verbruikt), daar kreeg ik dus de vage problemen waar ik al bang voor was, apparaten die even aan gaan en dan uitvallen, de muis die opeens niet meer reageert enz. en ik die denk dat de software de hardware niet detecteert of de hardware defect is.

Vandaag heb ik de goedkope USB-hub met 7 poorten van Electronica Online binnen gehad, hij is netjes afgewerkt, met een compacte adapter van 2.7 A, dat is niet genoeg om alle 7 poorten tegelijkertijd tot 500 mA te belasten, maar wel genoeg voor praktisch gebruik, ik heb er nu 6 apparaten aangesloten en het werkt uitstekend. Als extra heeft deze hub ook nog eens een power-LED en bij iedere USB-poort een aparte LED die gaat branden als er iets is aangesloten dus je kan goed zien of je stekkers er wel goed in zitten, net zoals bij de dure Logitech Pro hubs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik heb onlangs een Digitus 7-poorts hubje op de kop getikt. Niet groter dan nodig is om er alle connectors in te kunnen steken. En er zit netjes een 4 Ampère voeding bij dus elke poort mag er de gespecificeerde 500 mA uit trekken. Moest 18 euri kosten.

Deze dus.

8)

CJS

[ Voor 14% gewijzigd door CaptJackSparrow op 10-03-2009 23:56 . Reden: Linkje toegevoegd. ]

Pagina: 1