Ik heb een vraagje. Ik ben een behoorlijke noob op het gebied van elektronica. Ik kan wel een beetje solderen op van die experimenteerplaatjes enzo, maar van het ontwerp heb ik geen kaas gegeten. Ik kan dus wel wat hulp gebruiken. Een zetje in de goede richting zou geweldig zijn!
Mijn idee is alsvolgt. Ik wil graag mijn nachtlampjes voor mijn bed vanaf beide kanten kunnen schakelen. Het idee is dat je vanaf elke kant zowel de eigen kant, als beide kanten tegelijk kan bedienen. Zelf denk ik aan twee "puls" schakelaartjes per kant: eentje voor alleen het bedienen voor de eigen kant, en eentje voor beide kanten tegelijk. De schakelaar voor de eigen kant zorgt dat alleen die lamp van staat wisselt, terwijl die voor het geheel beide lampen naar de staat brengt waarin de eigen lamp op dat moment nog niet is.
Even een tabelletje met hoe ik denk dat het zou moeten werken. Lr en Ll zijn de lampjes links en rechts, een 1 is aan en een 0 uit. Voor en na zijn wel duidelijk denk ik
Sl1 en Sl2 zijn de schakelaars aan de linker kant, Sr.. de rechterkant. Sx1 is voor eigen kant, Sx2 voor beide kanten. Een x in de tabel betekent dat er op die schakelaar gedrukt wordt.
Zoiets dus
De verlichting die ik in gedachten heb werkt voor zover ik even snel gezien heb op 12 V (ik heb het nog niet in huis). Heeft iemand enig idee hoe je zoiets zou kunnen uitvoeren? Zijn er wellicht zelfs standaard pakketjes voor (niet kunnen vinden bij Conrad, maar wie weet?) Alle tips zijn welkom!
Mijn idee is alsvolgt. Ik wil graag mijn nachtlampjes voor mijn bed vanaf beide kanten kunnen schakelen. Het idee is dat je vanaf elke kant zowel de eigen kant, als beide kanten tegelijk kan bedienen. Zelf denk ik aan twee "puls" schakelaartjes per kant: eentje voor alleen het bedienen voor de eigen kant, en eentje voor beide kanten tegelijk. De schakelaar voor de eigen kant zorgt dat alleen die lamp van staat wisselt, terwijl die voor het geheel beide lampen naar de staat brengt waarin de eigen lamp op dat moment nog niet is.
Even een tabelletje met hoe ik denk dat het zou moeten werken. Lr en Ll zijn de lampjes links en rechts, een 1 is aan en een 0 uit. Voor en na zijn wel duidelijk denk ik
| Ll voor | Lr voor | Sl1 | Sl2 | Sr1 | Sr2 | Ll na | Lr na |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 0 | x | 1 | 0 | |||
| 0 | 0 | x | 1 | 1 | |||
| 0 | 0 | x | 0 | 1 | |||
| 0 | 0 | x | 1 | 1 | |||
| 1 | 0 | x | 0 | 0 | |||
| 1 | 0 | x | 0 | 0 | |||
| 1 | 0 | x | 1 | 1 | |||
| 1 | 0 | x | 1 | 1 | |||
| 0 | 1 | x | 1 | 1 | |||
| 0 | 1 | x | 1 | 1 | |||
| 0 | 1 | x | 0 | 0 | |||
| 0 | 1 | x | 0 | 0 | |||
| 1 | 1 | x | 0 | 1 | |||
| 1 | 1 | x | 0 | 0 | |||
| 1 | 1 | x | 1 | 0 | |||
| 1 | 1 | x | 0 | 0 |
Zoiets dus
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant