Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

nachtverlichting schakelen

Pagina: 1
Acties:

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-10 18:37
Ik heb een vraagje. Ik ben een behoorlijke noob op het gebied van elektronica. Ik kan wel een beetje solderen op van die experimenteerplaatjes enzo, maar van het ontwerp heb ik geen kaas gegeten. Ik kan dus wel wat hulp gebruiken. Een zetje in de goede richting zou geweldig zijn!

Mijn idee is alsvolgt. Ik wil graag mijn nachtlampjes voor mijn bed vanaf beide kanten kunnen schakelen. Het idee is dat je vanaf elke kant zowel de eigen kant, als beide kanten tegelijk kan bedienen. Zelf denk ik aan twee "puls" schakelaartjes per kant: eentje voor alleen het bedienen voor de eigen kant, en eentje voor beide kanten tegelijk. De schakelaar voor de eigen kant zorgt dat alleen die lamp van staat wisselt, terwijl die voor het geheel beide lampen naar de staat brengt waarin de eigen lamp op dat moment nog niet is.

Even een tabelletje met hoe ik denk dat het zou moeten werken. Lr en Ll zijn de lampjes links en rechts, een 1 is aan en een 0 uit. Voor en na zijn wel duidelijk denk ik ;) Sl1 en Sl2 zijn de schakelaars aan de linker kant, Sr.. de rechterkant. Sx1 is voor eigen kant, Sx2 voor beide kanten. Een x in de tabel betekent dat er op die schakelaar gedrukt wordt.

Ll voorLr voorSl1Sl2Sr1Sr2Ll naLr na
00x10
00x11
00x01
00x11
10x00
10x00
10x11
10x11
01x11
01x11
01x00
01x00
11x01
11x00
11x10
11x00

Zoiets dus :) De verlichting die ik in gedachten heb werkt voor zover ik even snel gezien heb op 12 V (ik heb het nog niet in huis). Heeft iemand enig idee hoe je zoiets zou kunnen uitvoeren? Zijn er wellicht zelfs standaard pakketjes voor (niet kunnen vinden bij Conrad, maar wie weet?) Alle tips zijn welkom!

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• aegis3d
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-11 16:07
Is het niet makkelijker om aan beide kanten 2 knopjes de hebben die elk een lamp bedienen?

Dus:
code:
1
2
[ lamp1 ]                                                                                                   [ lamp 2 ]
[knopje lamp 1] [knopje lamp 2]        [         bed           ]       [knopje lamp 2] [ knopje lamp 1]

Voor 't gebruik van 2 knopjes op 1 lamp moet je even zoeken naar dat systeem dat ook voor overlopen-zolder schakelaars wordt gebruikt.

[ Voor 6% gewijzigd door aegis3d op 24-02-2009 23:00 ]

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

• ATS
Die truc ken ik; die heb ik bij het aanleggen van de verlichting in mijn gang ook gebruikt. Het lijkt me echter niet ideaal voor wat ik bij mijn bed wil, al kan het wel als mijn idee niet uitvoerbaar blijkt, vooral als je van die schakelaartjes gebruikt die je kan indrukken. Dank voor je suggestie!

[ Voor 4% gewijzigd door ATS op 24-02-2009 23:13 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56
Heet dat niet een hotelschakeling/wisselschakeling o.i.d. ?

Zoiets hebben we in de garage ook voor de verlichting.

2 schakelaars, met de ene kun je hem dan aanzetten en met de andere ook weer uit.
En ook omgekeerd.

• ATS
aegis3d's suggestie komt inderdaad neer op 2x een wisselschakeling, maar wat ik mijn hoofd had is wat gecompliceerder: twee lampen individueel maar ook samen kunnen bedienen.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:05

Onbekend

...

Ik denk dat je met Karnaugh-diagrammen moet gaan werken.
Een paar AND en OR poortjes met daarachter voor elke lamp een flipflop zou het wel moeten gaan werken.

Maar als je verder niet zoveel kennis hebt van de elektronica, raad ik je gewoon 2x een wisselschakeling aan. Nu heb je soms dat je 2x de zelfde schakelaar in moet drukken om het gewenste resultaat te krijgen. (Eigen lamp = uit en andere lamp = aan. Dan moet je ze eerst allebei aan zetten, en vervolgens kan je ze beide uitzetten.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Verwijderd

ThinkPadd schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 23:17:
Heet dat niet een hotelschakeling/wisselschakeling o.i.d. ?

Zoiets hebben we in de garage ook voor de verlichting.

2 schakelaars, met de ene kun je hem dan aanzetten en met de andere ook weer uit.
En ook omgekeerd.
En als je dan dubbele schakelaars neemt (dus 2 per kant), dan kan je 2 hotelschakelingen maken. Hierdoor kan je ze ook individueel gebruiken.
Pagina: 1