reinstall mac osx of alleen nieuwe user?

Pagina: 1
Acties:

• zer0l
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-12-2025
Als windows gebruiker ben ik gewend dat wanneer de os veel trager gaat lopen dan normaal, de foutmeldingen/vastlopers zo nu en dan komen en ook de harde schijf vol raakt om de OS eraf te gooien en te herinstalleren.

Nu heb ik ergens gelezen dat je met mac osx veel beter gewoon een nieuwe user account kan aanmaken met admin rechten omdat dat gelijk zou staan aan een schone install.

Is dit ook waar? Dit vraag ik omdat ik bij mijn vriendin der account als finder logo het retro apple logotje zie. Terwijl die bij mij allang weer verandert is en dit via haar account nooit aangepast is. Dit zou wel weer een super groot voordeel zijn in mijn ogen dan vergeleken met windows.

In retrospect, it was inevitable

• Erikdevries
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-01 00:26
Dit klopt gedeeltelijk, aangezien de meeste applicaties de instellingen en aanpassingen enkel doorvoeren bij de huidige gebruiker. Het komt echter voor dat instellingen systeem breed worden aangepast, wat je dus niet kan oplossen met een nieuwe gebruiker aanmaken.

Ik zou zeggen, maak een nieuwe gebruiker aan en test of het weer goed loopt (gooi eventueel de oude gebruiker weg na alle belangrijke data opgeslagen te hebben om ruimte vrij te maken). Mocht het weer goed werken dan is het lekker, mocht het niet opgelost zijn dan kan je altijd nog besluiten een herinstallatie uit te voeren (of eventueel eerst met wat andere software te kijken of het op te lossen is, bijvoorbeeld het ingebouwde disk utility, of het gratis te downloaden onyx).

• zer0l
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-12-2025
Bedankt dat ik ga dan maar even uitproberen, zal nu muziek en afbeeldingen overzetten en backups maken. Indien het nog niet loopt zoals het hoort heb ik alles op backup dus is een herinstallatie zo gebeurt.

In retrospect, it was inevitable