Eindeloos gepruts met mijn twee 256 Gb schijven bracht me er toe om een LaCie Big Disk Extreme+ te kopen. Ik heb een eSATA aansluiting op mijn mobo, dus ik heb de eSATA variant gekocht.
Eerste probleem was dat er niets gebeurde toen ik de eSATA kabel in mijn computer stak. Volgens de handleiding zou de schijf plug-and-play moeten zijn. Niet dus. Kabel laten zitten, heropgestart, en voila: zelfs mijn BIOS herkent de schijf. Windows start op, schijf geformateerd, zo'n 400 Gb op de schijf gedumpt in een vlot tempo. Alles leek zo mooi totdat ik een potje GTA4 ging spelen.
Tijdens dat potje GTA4 maakte de schijf een paar rare geluiden en ging de schijfactiviteit LED uit terwijl de stroom gewoon nog aan stond (schijf heeft een eigen adaptor). Gestopt met GTA en wat blijkt: geen schijf meer te vinden.
Windows event manager had het volgende te melden:
Systeem:
1000 W voeding
Mobo: Asus M2N-SLI Deluxe
Processor: AMD Athlon 64 X2 5200+
Geheugen: 4x 1Gb
Graphische kaart: GeForce 9800 GT
Interne harde schijf: 320 Gb Samsung verbonden met SATA
Externe harde schijf: LaCie Big Disk Extreme+ verbonden met USB 2.0 en eigen voeding
Operating system: Vista Home Premium x64 Service Pack 1
Eerste probleem was dat er niets gebeurde toen ik de eSATA kabel in mijn computer stak. Volgens de handleiding zou de schijf plug-and-play moeten zijn. Niet dus. Kabel laten zitten, heropgestart, en voila: zelfs mijn BIOS herkent de schijf. Windows start op, schijf geformateerd, zo'n 400 Gb op de schijf gedumpt in een vlot tempo. Alles leek zo mooi totdat ik een potje GTA4 ging spelen.
Tijdens dat potje GTA4 maakte de schijf een paar rare geluiden en ging de schijfactiviteit LED uit terwijl de stroom gewoon nog aan stond (schijf heeft een eigen adaptor). Gestopt met GTA en wat blijkt: geen schijf meer te vinden.
Windows event manager had het volgende te melden:
En:Log Name: System
Source: PlugPlayManager
Date: 2/18/2009 6:52:43 PM
Event ID: 12
Task Category: None
Level: Error
Keywords: Classic
User: N/A
Computer: Kutlul
Description:
The device 'External Disk 0 ATA Device' (IDE\DiskExternal_Disk_0_________________________1.1548__\6&ea30a0c&0&0.0.0) disappeared from the system without first being prepared for removal.
Nogal vreemd vind ik. Mijn 320Gb Samsung schijf dient als systeemschijf en daar bevindt zich de pagingfile. Ik herstart de computer en daar is mijn schijf weer. Helaas herhaalt het verhaal zich een keer of drie tot ik er genoeg van heb. Ik heb naar nieuwe drivers gezocht, maar die zijn er niet en de schijf gebruikt nu een Microsoft driver. Ik heb de eSATA verbindingen schoongemaakt, maar dat is hoever mijn kennis en fantasie reikt. De schijf is nu verbonden met een USB 2.0 kabel en doet het verder prima behalve dat de data nu door een rietje moet. Heeft iemand hier een idee?Log Name: System
Source: disk
Date: 2/18/2009 6:52:43 PM
Event ID: 51
Task Category: None
Level: Warning
Keywords: Classic
User: N/A
Computer: Kutlul
Description:
An error was detected on device \Device\Harddisk0\DR0 during a paging operation.
Systeem:
1000 W voeding
Mobo: Asus M2N-SLI Deluxe
Processor: AMD Athlon 64 X2 5200+
Geheugen: 4x 1Gb
Graphische kaart: GeForce 9800 GT
Interne harde schijf: 320 Gb Samsung verbonden met SATA
Externe harde schijf: LaCie Big Disk Extreme+ verbonden met USB 2.0 en eigen voeding
Operating system: Vista Home Premium x64 Service Pack 1