Toon posts:

eSATA verbinding klapt er continu uit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Eindeloos gepruts met mijn twee 256 Gb schijven bracht me er toe om een LaCie Big Disk Extreme+ te kopen. Ik heb een eSATA aansluiting op mijn mobo, dus ik heb de eSATA variant gekocht.

Eerste probleem was dat er niets gebeurde toen ik de eSATA kabel in mijn computer stak. Volgens de handleiding zou de schijf plug-and-play moeten zijn. Niet dus. Kabel laten zitten, heropgestart, en voila: zelfs mijn BIOS herkent de schijf. Windows start op, schijf geformateerd, zo'n 400 Gb op de schijf gedumpt in een vlot tempo. Alles leek zo mooi totdat ik een potje GTA4 ging spelen.

Tijdens dat potje GTA4 maakte de schijf een paar rare geluiden en ging de schijfactiviteit LED uit terwijl de stroom gewoon nog aan stond (schijf heeft een eigen adaptor). Gestopt met GTA en wat blijkt: geen schijf meer te vinden.

Windows event manager had het volgende te melden:
Log Name: System
Source: PlugPlayManager
Date: 2/18/2009 6:52:43 PM
Event ID: 12
Task Category: None
Level: Error
Keywords: Classic
User: N/A
Computer: Kutlul
Description:
The device 'External Disk 0 ATA Device' (IDE\DiskExternal_Disk_0_________________________1.1548__\6&ea30a0c&0&0.0.0) disappeared from the system without first being prepared for removal.
En:
Log Name: System
Source: disk
Date: 2/18/2009 6:52:43 PM
Event ID: 51
Task Category: None
Level: Warning
Keywords: Classic
User: N/A
Computer: Kutlul
Description:
An error was detected on device \Device\Harddisk0\DR0 during a paging operation.
Nogal vreemd vind ik. Mijn 320Gb Samsung schijf dient als systeemschijf en daar bevindt zich de pagingfile. Ik herstart de computer en daar is mijn schijf weer. Helaas herhaalt het verhaal zich een keer of drie tot ik er genoeg van heb. Ik heb naar nieuwe drivers gezocht, maar die zijn er niet en de schijf gebruikt nu een Microsoft driver. Ik heb de eSATA verbindingen schoongemaakt, maar dat is hoever mijn kennis en fantasie reikt. De schijf is nu verbonden met een USB 2.0 kabel en doet het verder prima behalve dat de data nu door een rietje moet. Heeft iemand hier een idee?

Systeem:
1000 W voeding
Mobo: Asus M2N-SLI Deluxe
Processor: AMD Athlon 64 X2 5200+
Geheugen: 4x 1Gb
Graphische kaart: GeForce 9800 GT
Interne harde schijf: 320 Gb Samsung verbonden met SATA
Externe harde schijf: LaCie Big Disk Extreme+ verbonden met USB 2.0 en eigen voeding
Operating system: Vista Home Premium x64 Service Pack 1

Verwijderd

eSATA is alleen plug-and-play als je controller het ook is. Verder wil de connector nog wel eens net niet goed aansluiten. Goed aanduwen of anders een andere kabel proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem nu weer met de eSATA aangesloten en de kabels zo hard als ik durf aangeduwd, maar dat had ik eerder ook al gedaan. Ik hoop dat het effect zal hebben.

Nog iets dat ik vergeten was:

Volgens de handleiding zou ik de schijf zowel met de USB als de eSATA verbinding via Safe Removal moeten kunnen verwijderen. Met de USB verbinding kan dat inderdaad en die is ook plug-and-play, maar met de eSATA niet en kan ik de schijf pas verwijderen zodra de computer uit staat. Hoe zit dat?

En als de eSATA controller niet plug-and-play is hoe komt het dan dat de PlugandplayManager de source is van de foutmelding?

Verwijderd

Topicstarter
Het duurde ongeveer anderhalf uur voordat ie weer uitviel. Ik hoorde de schijf stoppen met draaien, maar het LEDje bleef branden. De schijf was nog zichtbaar, ik kon ook nog de root directory openen, maar toen ik een onderliggende map opende begon de schijf weer te draaien en produceerde een paar tikgeluiden waarna het LEDje uitging en de schijf stopte met draaien. En toen was de schijf weer weg en in de event viewer gaf weer de plug-and-play error en de paging file error.

Ik heb wel eens gehoord dat mensen last hadden van te lange eSATA kabels. De mijne is een meter. Zou het dat kunnen zijn?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:34
Je SATA controller lijkt in IDE mode te staan. In IDE mode ondersteunen de meeste SATA controllers geen hotswap. Uitzondering hierop is Nvidia, welke na het installeren van de Nvidia (S)ATA drivers ook hotplugging in IDE mode ondersteunt.

Verwijderd

Topicstarter
Die IDE mode vond ik ook al vreemd. Ik heb net mijn nForce drivers bekeken en wat blijkt: ze zijn stokoud. Ik zou zweren dat ik ze na de laatste Vista herinstalatie weer had geinstalleerd... Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat nieuwe nForce drivers m'n probleem zullen oplossen.

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:00

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

offtopic : wat een monstervoeding voor zo`n systeem :X

Signature

Verwijderd

Topicstarter
offtopic : wat een monstervoeding voor zo`n systeem :X
:) Ik ben het gewoon zat om elke keer dat ik weer een cool gadget koop er achter te komen dat ik ook weer een nieuwe voeding moet aanschaffen.

Vals alarm van Nvidia control panel trouwens. Die beweert dat ik moet updaten naar nForce driver version 15.01, terwijl ik 15.23 heb geinstalleerd. Ik heb in de device manager gecheckt of de versie nummers ook daadwerkelijk overeenkomen met de nummers die bij de 15.23 drivers horen en dat doen ze. Zo kwam ik er ook gelijk achter dat mijn ALSM1YIH IDE Controller (een storage controller) een unknown driver had zonder versie nummer en zonder digital signature. Ik heb Vista een update laten doen en u heeft ie een generieke microsoft driver.

Tijd om maar weer eens de eSATA er in te pluggen en er achter te komen of al dit driver gedoe heeft gewerkt.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Korte kabel proberen?
Wat gebeurd er indien je 2 uur lang files over copierd naar de externe hd?
Misschien valt de hd in slaap mode en komt er niet goed uit? Dus hd slaap mode uitzetten op je pc?

Zelf heb ik esata die dmv kabel doorverbonden is naar een interne sata aansluiting.
Bij mij werk hij goed, in xp heb ik ook dat ik hem alleen kan loshalen indien ik pc uitzet.
In ubuntu kan ik hem wel loskoppelen, mijn controller ondersteund hotswap.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik ben weer een stukje verder. De drivers hebben er niets mee te maken zo te zien. Als experiment heb ik net de computer in de slaapstand gezet. De harde schijf maakte weer wat tikgeluiden en sloeg af. Daarna startte ik de computer op en presto: geen harde schijf meer en LEDje uit. Blijkbaar komt ie niet goed uit de slaapstand. In de energiesettings staat dat de schijven na 20 minuten inactiviteit uit gaan wat wel overeenkomt met mijn ervaring.

Ik zou nu het probleem op kunnen lossen door het aantal minuten van schijfinactiviteit op heel erg veel te zetten, maar dat lost alleen het symptoom op. Heeft iemand een beter idee of een goed idee wat er echt aan de hand is. En ik snap ook niet waarom ie hier alleen maar last van heeft met de eSATA kabel en niet met de USB kabel.

Zucht :|

Eerst maar eens kijken of het probleem "weg gaat" als ik het aantal minuten verhoog.

edit: ah, het is geen probleem voor USB omdat die in de powersettings nooit gedisabled wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2009 23:24 ]

• BGB4rn

BGB4rn

Verwijderd schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 23:20:
Ok, ik ben weer een stukje verder. De drivers hebben er niets mee te maken zo te zien. Als experiment heb ik net de computer in de slaapstand gezet. De harde schijf maakte weer wat tikgeluiden en sloeg af. Daarna startte ik de computer op en presto: geen harde schijf meer en LEDje uit. Blijkbaar komt ie niet goed uit de slaapstand. In de energiesettings staat dat de schijven na 20 minuten inactiviteit uit gaan wat wel overeenkomt met mijn ervaring.

Ik zou nu het probleem op kunnen lossen door het aantal minuten van schijfinactiviteit op heel erg veel te zetten, maar dat lost alleen het symptoom op. Heeft iemand een beter idee of een goed idee wat er echt aan de hand is. En ik snap ook niet waarom ie hier alleen maar last van heeft met de eSATA kabel en niet met de USB kabel.

Zucht :|

Eerst maar eens kijken of het probleem "weg gaat" als ik het aantal minuten verhoog.

edit: ah, het is geen probleem voor USB omdat die in de powersettings nooit gedisabled wordt.
je kunt die hele functie toch ook gewoon in een keer helemaal uitzetten :Y)

Signature

• _JGC_
Is je eSATA overigens wel echt eSATA, en niet een doorverbonden kabeltje naar een interne header in je PC?
De eSATA standaard staat redelijk lange kabels toe. Hiervoor is de spanning iets hoger dan de normale SATA standaard, zodat je door lange kabels nog steeds een goed signaal hebt. Ik heb bij mijn Gigabyte bord ook van die verloopjes voor SATA -> eSATA, hierbij werden kabels van 50cm geleverd, waardoor ik maar net de disk op mijn behuizing kan leggen als ik die aansluit (ik sluit SATA disks gewoon zo aan zonder behuizing, alleen een A4'tje eronder).

• BGB4rn

BGB4rn

dat zou je idd als paarden middel kunnen gebruiken :P zo`n lullig pci slotje met een esata connector (8>

Signature

• _JGC_
Zo'n paardemiddelblikje wordt bij veel moederborden geleverd, en zorgt voor storingen bij langere kabels. Vandaar dat er bij mijn moederbord ook maar een 50cm eSATA kabel geleverd werd.

• BGB4rn

BGB4rn

das dan bij de luxe versies zo want bij mijn p5kc zaten aan sata materialen alleen een paar interne kabels ..

maar als je zo`n ding los moet kopen ben je ook geen fortuin kwijt hoor , een paar euro oid

Signature

Verwijderd

Topicstarter
_JGC_ schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 23:42:
Is je eSATA overigens wel echt eSATA, en niet een doorverbonden kabeltje naar een interne header in je PC?
De eSATA standaard staat redelijk lange kabels toe. Hiervoor is de spanning iets hoger dan de normale SATA standaard, zodat je door lange kabels nog steeds een goed signaal hebt. Ik heb bij mijn Gigabyte bord ook van die verloopjes voor SATA -> eSATA, hierbij werden kabels van 50cm geleverd, waardoor ik maar net de disk op mijn behuizing kan leggen als ik die aansluit (ik sluit SATA disks gewoon zo aan zonder behuizing, alleen een A4'tje eronder).
De specs van mijn mobo zeggen dat het een eSATA is, dus ik neem aan dat het dan ook zo is. In mijn device manager staan onder de IDE ATA/ATAPI controllers drie Nvidia serial ATA controllers met elk twee poorten. Een poort wordt gebruikt door mijn Samsung 320 Gb. Verder twee Standard Dual Channel PCI IDE Controllers en vier IDE Channels. Een van die channels is voor een DVDspeler, een ander channel is voor de externe harde schijf. Volgens mij geeft dat wel aan dat het niet een interne doorschakkeling is naar een normale SATA controller.

Ik heb de tijd voordat de schijven gaan slapen op 5000 minuten gezet (Vista power settings heeft om een of andere reden geen optie om de schijven gewoon nooit te laten slapen) en mijn externe schijf tuft nu al zo'n 12 uur zonder enig probleem verder of ik er nu intensief data naar schrijf of uren er niets mee doe.

Probleem is opgelost of liever gezegd gediagnosticeerd. Ik ga maar eens een mailtje sturen naar LaCie. Kijken wat zij er van bakken.
Pagina: 1