Lange website adres inkorten / hiden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GranCanaria
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:29
Ik ben opzoek naar een manier waarmee bijvoorbeeld dit:

http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/13

altijd vertoond wordt als:

http://gathering.tweakers.net

Bij php sites komt het vaak voor dat je in het adresbalk een hele lange adres krijgt te zien, ik wil dat bezoekers gewoon de normale url krijgen te zien.

Is hier een scriptje voor of kan dit ook gewoon in css? ik heb op google gezocht echter heb ik niets nuttigs kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Dat kan toch gewoon in HTML?

http://gathering.tweakers.net

[ Voor 63% gewijzigd door RemcoDelft op 24-02-2009 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Kan met frames. Maar waarom? Dat is wel erg <2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:33

BCC

Frames :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freedom
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 18:08
zou het niet met mod_rewrite moeten kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-07 14:47

disjfa

be

Freedom schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 21:03:
zou het niet met mod_rewrite moeten kunnen?
Waar moet je niets naar rewriten dan ;)

Maar nee. Het is niets minder dan sociaal om je gebruiker te laten weten waar hij is op je website.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
zoek eens naar mod_rewrite (apache module) dat is wat er bij tweakers.net en vele andere sites gebeurt

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-01 23:25
Dat is niet zo handig voor mensen die even snel de link naar een pagina op willen slaan (zoals favorieten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freedom
  • Laatst online: 16-09 18:08
disjfa schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 21:04:
[...]

Waar moet je niets naar rewriten dan ;)
Daar heb je een punt. :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En je moet ook bedenken dat de volledige (correcte) adres weergeven in de adres en statusbalk ook een vorm van vertrouwen geeft in de website.

Tenminste ik ben vrij snel weg bij een website die 1 of beide dingen niet in orde heeft, veelal zijn het niet zuivere sites (malware) of de moeite niet waard om te bezoeken (frames, vooral irritant als je surft met tabs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad Frames

0 frame boven, de rest onder.

En favorieten werkt prima (in elk geval in IE) die onthoudt gewoon de totale frameset op het moment dat je een pagina toevoegt aan je favorieten.

Dat ze er hier niet van houden is wat anders, daar vroeg je tenslotte niet om....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:54

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

IE onthoud enkel de 'parent', bijvoorbeeld index.html (waarin de frames zijn opgemaakt). Die laad hij weer in en krijg je de default frame targets weer te zien. (CE werkt nog steeds met frames, bagger irritant).

Voor een simpele site (enkel wat linkjes) en beetje programmeren, als we toch ranzig doen, alles via een form submit post doen :D

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SinergyX schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 21:23:
IE onthoud enkel de 'parent', bijvoorbeeld index.html (waarin de frames zijn opgemaakt). Die laad hij weer in en krijg je de default frame targets weer te zien.
Mijn IE niet...

Stel je hebt een pagina met Index.html, boven.html en onder.html.

In index zijn de framse opgemaakt. In onder.html staat een link naar pagina2.html. Als je daar op klikt is de situatie> boven.html en pagina2.html

kies nu voeg toe aan favorieten uit je menubalk.

Zodra je deze favoriet opent is de situatie weer een index.html met boven.html en pagina2.html.

Of ik heb een hele rare IE hier maar dit werkt bij mij al jaren.

edit:
Vanaf IE 5 kan dit zelfs al
Smart Frameset Favorites
When you add a Web page that includes frames to the Favorites list, Internet Explorer now saves the frameset arrangement rather than saving the outermost frame by default (which is often not the appropriate page). Even pages with nested frames, which allow the main navigation list of contents to appear on all of a Web site's pages, link to the correct URL from the Favorites list.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2009 21:40 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Laatst online: 15:28

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Frames zijn vaut. Deeplinken naar je content kan niet. Niemand kan jou een linkje sturen van "hey, dit is gaaf". Maargoed, schijnbaar heb jij je plan al in beton gegoten en ben je angstvallig manieren aan het zoeken om het te verdedigen. Misschien wil je dan antwoord geven op de vraag: Wat is de toegevoegde waarde? Waarom is het beter om www.mijnsite.nl te zien in plaats van de URL van het feitelijke informatie?

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:33

BCC

Tja, zo werkt het internet nou eenmaal.
URL: Uniform Resource Locator. The unique address of any Web document.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een frame kan best fout zijn. Het is wel de makkelijkste oplossing voor wat de topicstarter wil.

Laat de TS dan zelf maar bepalen of frames voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 16:31

Bosmonster

*zucht*

Verwijderd schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 00:33:
Een frame kan best fout zijn. Het is wel de makkelijkste oplossing voor wat de topicstarter wil.

Nee, dat is symptoom bestrijding. De interessante wedervraag is WAAROM de TS dit uberhaupt zou willen, want het is allerminst aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

GranCanaria schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 20:58:
Is hier een scriptje voor of kan dit ook gewoon in css? ik heb op google gezocht echter heb ik niets nuttigs kunnen vinden.
Komt omdat je er de ballen verstand van hebt, gezien je voorstel of het kan in css :+

En zoals gezegd: mod_rewrite (url_rewrite) is de moderne techniek hiervoor

[ Voor 10% gewijzigd door Guillome op 25-02-2009 11:49 ]

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoki1985
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-09 13:47
Inderdaad ik heb ook zo een systeem gebouwd waarbij een url als http://www.domein.tld/index.php?pagina=blaat niet weergegeven wordt maar wel als http://www.domein.tld/blaat

Dit is veel makkelijker te onthouden voor de surfer. Dit doe je idd door mod_rewrite maar ik denk dat dit momenteel nog te hoog gegrepen is voor jouw aangezien je nog niet wegwijs bent in css etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Het werkt grotendeels met Reguliere Expressie. Als je hier uberhaupt aan wilt beginnen, moet je dat eerst kennen :)
http://www.regular-expressions.info/reference.html

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:18

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Graag wil ik de mensen eerst even op de post van disjfa in "Lange website adres inkorten / hiden?" wijzen.

Hoe hadden jullie het voor jullie gezien dat er middels een modrewrite de volgende tekst:

gathering.tweakers.net

wordt omgezet naar:

gathering.tweakres.net/forum/insert_topic/13

Dat kan alleen als dat de enige pagina is die die site heeft. Nu we het eens zijn dat mod_rewrite niet de oplossing is kunnen we eens kijken wat voor antwoord de topicstarter gaat geven op de door Bosmonster in "Lange website adres inkorten / hiden?" gestelde vraag.

--@hieronder, kijk daaronder

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Graag wil ik je wijzen op de topictitle: "inkorten/hiden"
Hiden kan met frames is al genoemd, met de bijbehorende nadelen.
rewrite gaat over het gedeelte "inkorten"

[ Voor 5% gewijzigd door Guillome op 25-02-2009 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 16:37

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Graag wil ik je wijzen op het feit dat je niet alleen naar de titel moet kijken, maar ook naar de startpost, die toch duidelijk de aanname wekt dat hij verschillende lange URLs naar dezelfde korte URL wilt laten wijzen.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Ik kijk ook niet alleen naar de titel, maar ik kijk er wel naar :) Compleet verbergen was al genoemd, en afgeraden, maar wel genoemd. Ik noem een andere betere algemeen geaccepteerde oplossing die het niet compleet verbergt, maar wel inkort, wat in de topic title staat. Dus waar de TS wellicht ook iets aan heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:18

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Goed, wat voor alternatieve url zou jij voorstellen die korter en gebruikersvriendelijker is dan:

gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/13

Iets van
gathering.tweakers.net/f/i/13
?

Denk je dat dat is wat de topicstarter wil hebben wanneer hij zegt:
Bij php sites komt het vaak voor dat je in het adresbalk een hele lange adres krijgt te zien, ik wil dat bezoekers gewoon de normale url krijgen te zien.
Met alle respect. Een onmisbaar deel van een goede oplossing is dat het echte probleem boven tafel komt. Dat is iets anders dan een reflex waarbij automatisch 'mod_rewrite' wordt geroepen zodra iemand iets noemt over 'ik wil andere URL's'.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Verwijderd schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 00:33:

Je vindt het zelf vast heel behulpzaam dat je iemand die iets volstrekt nutteloos wil op een volstrekt gedateerde techniek wijst, maar ga je dan niet een beetje nogal enorm 100% voorbij aan het feit dat we op dit forum geen oplossingsuitpoepmachine zijn maar ons feitelijk met hedendaagse moderne goede technologie willen bezighouden?

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_derk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:42
je kan de querystring opslaan in een sessie en dan gelijk terugsturen naar het domein. Dan lees je de sessie uit en laat je op basis daarvan de juiste content zien. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vokx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:36
Hiermee beperk je je zelf erg, je kan het oplossen door je links altijd via een form te laten lopen en vervolgens de post variable uit telezen. Verstandig zal het niet zijn. Tevens kunnen je bezoekers hierdoor vaak niet hun terug knop gebruiken (Deze pagina is verlopen). Ik zou ook niet voor frames kiezen, deze techniek is achterhaald.

De bedoeling is natuurlijk van een URL dat het uniek is zodat je makkelijk de pagina kan aanwijzen.
Ik denk ook dat de zoekmachines over de zeik gaan met je idee.

Wat je wel kan proberen is strakke, human readable url's.
Bijvoorbeeld:
code:
1
2
http://gathering.tweakers.net/user/login
http://gathering.tweakers.net/form/create/post/13

Hiervoor zul je wel even in de apache mod url_rewrite moeten spitten.
Of zonder de implentatie van url_rewrite
code:
1
2
http://gathering.tweakers.net/?q=user/login
http://gathering.tweakers.net/?q=form/create/post/13

Waarbij je scriptje de $_GET['q'] uitleest voor de juiste pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyisgaaf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
mr_derk schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 16:27:
je kan de querystring opslaan in een sessie en dan gelijk terugsturen naar het domein. Dan lees je de sessie uit en laat je op basis daarvan de juiste content zien. :+
Ow, maar als we met dit soort suggesties mogen komen :P :
Maak van elke pagina een form, met javascript op de links die een POST doet met een variabele die de content bepaalt. Elke pagina is dus misschien wat veel gezegd => 1 pagina.
En om dan de back-button te laten werken op elke pagina een soort van VIEWSTATE hidden input. Geen idee waar ik dat vandaan haal.

Als je geen javascript hebt heb je gewoon pech. Of als je wilt bookmarken. Vind ik. In dit geval.

Is de TS al weer eens langsgeweest BTW?

[ Voor 0% gewijzigd door tonyisgaaf op 25-02-2009 23:34 . Reden: Ow, spuit 11 lees ik nu... ]

NL Weerradar widget Euro Stocks widget Brandstofprijzen widget voor 's Dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:13

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

tonyisgaaf schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 23:30:
[...]

Ow, maar als we met dit soort suggesties mogen komen :P :
Maak van elke pagina een form, met javascript op de links die een POST doet met een variabele die de content bepaalt. Elke pagina is dus misschien wat veel gezegd => 1 pagina.
En om dan de back-button te laten werken op elke pagina een soort van VIEWSTATE hidden input. Geen idee waar ik dat vandaan haal.

Als je geen javascript hebt heb je gewoon pech. Of als je wilt bookmarken. Vind ik. In dit geval.

Is de TS al weer eens langsgeweest BTW?
Als we zo gaan beginnen: AJAX! Zonder verdere onderbouwing. :+

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

curry684 schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 16:06:
[...]

Je vindt het zelf vast heel behulpzaam dat je iemand die iets volstrekt nutteloos wil op een volstrekt gedateerde techniek wijst, maar ga je dan niet een beetje nogal enorm 100% voorbij aan het feit dat we op dit forum geen oplossingsuitpoepmachine zijn maar ons feitelijk met hedendaagse moderne goede technologie willen bezighouden?
Frames is juist de techniek van de toekomst AnnevanKesteren.nl :: HTML5: Frames :+

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 16:37

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Vokx schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 16:40:
Of zonder de implentatie van url_rewrite
code:
1
2
http://gathering.tweakers.net/?q=user/login
http://gathering.tweakers.net/?q=form/create/post/13

Waarbij je scriptje de $_GET['q'] uitleest voor de juiste pagina.
Met multiviews kan het natuurlijk ook, dan doe je het "rewriting" gedeelte gewoon in PHP code. Is imho wat handiger te maintainen.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-08 19:26
een ultiem ranzige manier is alle knoppen en urls info laten versuren via POST en dat php de post info leest om de juiste pagina te leveren. Hierbij blijft de url ongewijzigd.

[ Voor 4% gewijzigd door PainkillA op 26-02-2009 14:29 ]

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dat zei tonyisgaaf al ;) . Als bonus vernaggel je daarmee ook compleet het idee van de HTTP RFC mbt het verschil tussen GET en POST requests.
Vokx schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 16:40:
[...]

Hiermee beperk je je zelf erg

...
Wat je wel kan proberen is strakke, human readable url's.
Bijvoorbeeld:
code:
1
2
http://gathering.tweakers.net/user/login
http://gathering.tweakers.net/form/create/post/13
Lees de startpost eens. TS gruwelt blijkbaar van een duidelijke, prima url als http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/13 ;)

De echte vraag is toch echt het waarom. Enkel vragen beantwoorden zonder na te denken wat het doel is doen de meesten hopelijk sinds groep 6 van de basisschool al niet meer. :>

{signature}

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:14
Ik vind er best wat voor te zeggen als je URL's wilt inkorten. Verbergen niet, dat vind ik enkel irritant om eerder genoemde redenen.

Maar als ik bijvoorbeeld in Joomla een website in elkaar flans (en dat doe ik omdat ik verder de ballen verstand heb van webdesign ;) ) dan wil ik geen link als http://www.domein.nl/index.php? option=com_contact&view=contact&id=2&Itemid=43 naar de contactpagina. Dan liever gewoon http://www.domein.nl/contact. Dan kun je er specifiek naartoe linken en kan een bezoeker ook precies zien waar hij is op de pagina. Alleen maar duidelijker...

Overigens vind ik het voorbeeld hierboven over de GoT URL gewoon goed. Het kan niet alleen niet veel korter, het is ook duidelijk genoeg.

[ Voor 10% gewijzigd door The Realone op 26-02-2009 14:53 ]

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

The Realone schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 14:51:

Maar als ik bijvoorbeeld in Joomla een website in elkaar flans (en dat doe ik omdat ik verder de ballen verstand heb van webdesign ;) ) dan wil ik geen link als http://www.domein.nl/index.php? option=com_contact&view=contact&id=2&Itemid=43 naar de contactpagina. Dan liever gewoon http://www.domein.nl/contact. Dan kun je er specifiek naartoe linken en kan een bezoeker ook precies zien waar hij is op de pagina. Alleen maar duidelijker...
Als je dan ook gewoon de documentatie leest dan zie je dat je dat heel makkelijk kan bereiken met Joomla ;)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:14
Je begrijpt me niet. ;) Ik gaf enkel mijn mening over het inkorten van URL's en haalde Joomla slechts aan als voorbeeld omdat ik daar altijd van die ontiegelijk lange URL's krijg (en ook niks anders gebruik dan Joomla). Dat het vrij eenvoudig kan ben ik van op de hoogte.

• Stouten
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06-2022
permalinks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

curry684 schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 16:06:
[...]

Wat jij wilt. En toch kan het met frames. In alle moderne browsers. En ik laat het verder aan de TS over wat hij/zij wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Sybesma, curry heeft gelijk. Jij wijst de TS op een verouderde lompe techniek die niet gebruiksvriendelijk is en dat is niet handig. Nu denkt de TS misschien dat t precies is wat ie zoekt maar later komt ie er (en ik hoop jij ook) achter dat het extreem onhandig is voor zowel onderhoud als voor je gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 14:03:
[...]

Wat jij wilt. En toch kan het met frames. In alle moderne browsers. En ik laat het verder aan de TS over wat hij/zij wil gebruiken.
In het stenen tijdperk bouwden ze huizen van plaggen. Dat kan nog steeds. In alle moderne steden. Dat iets kan maakt het niet wenselijk, als de hele wereld het erover eens is dat we tegenwoordig onnoemelijk veel betere alternatieven hebben.

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 09:45

Onbekend

...

Volgens mij is dit mogelijk m.b.v. cookies.
In de cookie zet je dan de echte url.

Tijdens het opvragen van een nieuwe pagina zat je m.b.v. javascript een cookie en herlaad je je pagina opnieuw.
Tijdens het herladen moet aan de server kant even het cookie uitgelezen te worden om de gevraagde pagina te laten zien.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ongelooflijk...

Een dergelijke optie is reeds genoemd, en een aantal mensen geeft duidelijk aan dat er een ander probleem speelt en dat het waarom van de vraag veel interessanter is. Iedereen die daarover nog een discussie aan gaat, of met dit soort 'antwoorden' komt, zonder dat de topicstarter uberhaupt langs komt met wat extra uitleg of antwoorden, maakt zichzelf alleen maar belachelijk.

{signature}

Pagina: 1