[XP] Verschrikkelijke temperatuurschommelingen...

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Ik heb een tijd last van een PC die regelmatig BSOD's geeft, eender wanneer.
Ik heb met Hardware Monitor van CPUID de voltages eens in het oog gehouden, en ik zie verschrikkelijke schommelingen...

Specs:

Intel Pentium IV 3.6GHz 661 Socket 775 "Cedar Mill'
Nvidia GeForce 6600 PCI-Express
Kingston 512MB RAM
Antec 450W voeding

Screenshot:

Afbeeldingslocatie: http://img258.imageshack.us/img258/2267/naamloosu.png

Vooral bij de -5V lijn, ligt de waarde vaak rond de -2V.

Is die schommeling wel normaal ?

EDIT: Oei, verkeerde titel... Moest "Verschrikkelijke voltageschommelingen..." zijn...

[ Voor 9% gewijzigd door Petervanakelyen op 24-02-2009 21:08 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plakjekaas
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-07-2024
Wat zegt bijv. Everest over de voltages?

CPUID Hardware Monitor zegt bij mij ook hele rare dingen...

Het kan ook zijn dat je voeding gewoon echt af is, heb je misschien een andere voeding om uit te proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

de -5 volt lijn zou normaal geen problemen mogen geven, meet eens met een voltmeter in de mlex connectoren, dan ben je zeker ;)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-04 14:07
alles wat normaal hoort te zijn is normaal (vcore, 3.3 en 12v)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De -5V lijn wordt eigenlijk alleen nog maar gebruikt voor ISA sloten en jouw computer heeft deze ongetwijfeld niet meer. Geen probleem dus. Vele voedingen hebben deze zelfs niet meer of de onboard sensor maakt er maar iets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:55

The Third Man

The Third Jellyfish

-5V en -12V worden ook erg vaak slecht gemeten (zie ze vaker ver buiten spec bij pc's dan juist dichtbij spec) dus niet te veel naar kijken.

Ik zou ff OCCT draaien als ik jou was, die houdt in grafiekjes bij hoe de spanningen en temperaturen veranderen tijdens belasting. Daarnaast als je een multimeter hebt (of ff lenen) meten hoe hoog de spanningen echt zijn, dan heb je een idee hoe goed het mobo meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Lekkere Kwal schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 10:53:
-5V en -12V worden ook erg vaak slecht gemeten (zie ze vaker ver buiten spec bij pc's dan juist dichtbij spec) dus niet te veel naar kijken.

Ik zou ff OCCT draaien als ik jou was, die houdt in grafiekjes bij hoe de spanningen en temperaturen veranderen tijdens belasting. Daarnaast als je een multimeter hebt (of ff lenen) meten hoe hoog de spanningen echt zijn, dan heb je een idee hoe goed het mobo meet.
Heb OCCT gedownload en gedraaid voor ongveer een 15 minuten, en de voltages gedragen zich heel normaal.
Apart de testen uitgevoerd, en alles ging prima.

Tot ik aan de test kwam voor het checken van de GPU RAM.
Ik startte de test, onmiddelijk een gecrashte Explorer, een heleboel foutmeldingen, dan BSOD...

Kan ik hieruit afleiden dat de RAM van m'n GPU naar de maan is ?
Of is het gewoon een slechte test ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09 14:36
Voor spanningen controleren meen ik dat je het beste Everest Ultimate kunt gebruiken. Voor GPU stress tests, klik je hier.

Als je gewoon spellen kunt spelen, of bijvoorbeeld 3DMark05 kunt draaien (framerate gaat het niet om) neem ik niet aan dat je videokaart kapot is, maar of hij dat dus kan draaien is nog maar de vraag.

@ Lekkere kwal
Ja, dat kan OCCT. Maar wat zou er vreemd aan zijn? -> " :? " :/

[ Voor 7% gewijzigd door Red-Front op 25-02-2009 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

GPU RAM :? wist eerlijk gezegd niet dat OCCT dat kon testen... Maar goed test eens met memtest+ hoe je normale RAM zich houdt, ik denk namelijk eerder dat dat de oorzaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Red-Front schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 11:43:
Voor spanningen controleren meen ik dat je het beste Everest Ultimate kunt gebruiken. Voor GPU stress tests, klik je hier.

Als je gewoon spellen kunt spelen, of bijvoorbeeld 3DMark05 kunt draaien (framerate gaat het niet om) neem ik niet aan dat je videokaart kapot is, maar of hij dat dus kan draaien is nog maar de vraag.

@ Lekkere kwal
Lekkere Kwal schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 11:44:
GPU RAM :? wist eerlijk gezegd niet dat OCCT dat kon testen... Maar goed test eens met memtest+ hoe je normale RAM zich houdt, ik denk namelijk eerder dat dat de oorzaak is.
Bedankt, maar Googlen kan ik zelf wel.
Ik had, voor ik dit topic opende, al 3DMark06 gedraaid, en dit programma.
Alles werkt perfect, de temperaturen blijven ook goed, GPU core rond de 60°C.

Bovendien kan OCCT wel GPU RAM testen, zie onderstaand screenshot:

Afbeeldingslocatie: http://img408.imageshack.us/img408/6499/screenie.png

Dus het gekke is dat alle GPU intensieve applicaties prima werken, maar dat onmiddelijk alles crasht wanneer ik de GPU RAM test doe. Volgens het DOS window van het programma, is er ook maar 0MB RAM aanwezig...

Gewone DDR2 RAM is in orde, heb een week geleden Memtest86+ een heel weekend laten draaien zonder één fout.

EDIT: Screenshot van crash, vlak voor reboot.

Afbeeldingslocatie: http://www.freewebs.com/petervanakelyen/Rudy_PC_Burmex/GPU_Mem_Crash.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Petervanakelyen op 25-02-2009 18:19 . Reden: Screenshot van crash toegevoegd... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nooit uitgaan van één stuk software, zelfs niet Windows. :+

Als ik me goed herinner dan werkt die OCCCT GPU memtest alleen vanaf een nVidia G80 GPU die Cuda support, ik dacht dat het via Cuda API werd getest. Cuda is een eigen stukje software/hardware van nVidia zelf.
Jij hebt een NV44 GPU aka een 6600GT, dat gaat helaas niet lukken.

Probeer Furmakr eens, blijkt dat deze omgeveer dezelfde stress temps haalt als OCCT GPU test.

Je voltages zien er goed uit zoals al gezegd is. Wil je weten of je PC echt stabiel is, zal je moeten gaan stresstesten. Mijn voltages worden door mijn moederbord aanzienlijk lager aangegeven in alle software, zo laag zelfs dat mijn PC helemaal niet zou moeten kunnen booten.

Zie het topic van de maker en zijn commentaar in de link hieronder.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2009 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Verwijderd schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 19:53:
Nooit uitgaan van één stuk software, zelfs niet Windows. :+

Als ik me goed herinner dan werkt die OCCCT GPU test alleen vanaf een nVidia G80 GPU die Cuda support, ik dacht dat het via Cuda API werd getest. Cuda is een eigen stukje software/hardware van nVidia zelf.
Jij hebt een NV44 GPU aka een 6600GT, dat gaat helaas niet lukken.

Probeer Furmakr eens, blijkt dat deze omgeveer dezelfde stress temps haalt als OCCT GPU test.

Je voltages zien er goed uit zoals al gezegd is. Wil je weten of je PC echt stabiel is, zal je moeten gaan stresstesten. Mijn voltages worden door mijn moederbord aanzienlijk lager aangegeven in alle software, zo laag zelfs dat mijn PC helemaal niet zou moeten kunnen booten.

Zie het topic van de maker en zijn commentaar in de link hieronder.
FurMark (ik neem aan dat je dat bedoelde, ipv. FurMakr) gedownload, stresst GPU tot ongeveer een 63°C dus dat lijkt me ook normaal.

Ik heb vroeger met dit systeem behoorlijke BSOD's gehad, daarom dat ik er alle mogelijke stress tools etc. op loslaat.

Maar blijkbaar tot nu toe nog steeds niets gevonden, want iedereen beweert dat de Voltage en Temperatuurwaarden gewoon in orde zijn...

/me Petervanakelyen zoekt verder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:52
Wat mij opvalt is de totale afwezigheid van de +5V lijn op de screenshots. Misschien die eens nameten met een multimeter op een molex?
In de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter staan een groot aantal mogelijke oorzaken van hangende computers.
De Windows XP en 2000 BSOD guide kan ook helpen.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Verwijderd

BSOD, Black Screen Of Death
Als je de voeding wil uitsluiten zul je die moeten vervangen, kan ook een iets lichtere zijn, sluit desnoods minder aan, HDD's, CD-speler... :)
Het kunnen ook te strakke memtimings, snelheden zijn.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Red-Front schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 11:43:
@ Lekkere kwal
Omdat je dan direct het GPU RAM via de GPU moet kunnen aanspreken en dat heb ik nog niet eerder zien gebeuren... Maar wat ik er nu van begrijp kan dat alleen via Cuda dus is praktisch gezien op dit moment slechts een nicheproduct.
Petervanakelyen schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 18:06:

Bedankt, maar Googlen kan ik zelf wel.
Ik had, voor ik dit topic opende, al 3DMark06 gedraaid, en dit programma.
Alles werkt perfect, de temperaturen blijven ook goed, GPU core rond de 60°C.
Het is wel de bedoeling dat je gewoon volledig meldt wat je al getest hebt zodat wij niet onze kristallen bol uit het vet hoeven te halen...
Pagina: 1