Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Problemen sinds aankoop, nog steeds niet opgelost. Wat nu ?

Pagina: 1
Acties:

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Topicstarter
In januari 2008 heb ik mijn Corolla Sedan 2.0 D-4D ontvangen, nieuw besteld in de hoogste uitvoering. Heb hier een half op gewacht trouwens, hij kwam blijkbaar van Japan. Anyway, sinds week 1 heb ik het probleem dat de turbo zijn druk verliest als je van 1500-1800rpm gas geeft om te versnellen. Wat resulteert in het gebrek aan veel Nm of een stoot bij bv. 2800rpm. Dit probleem doet zich vooral voor als het meer dan 10°C is buiten, maar ook al als het 5°C is. De garage waar ik altijd goede ervaringen had, wist niet wat gaande was. Ze hadden al de ECU gereset, ECU vervangen, de turbo vervangen, etc etc. Ik ben meermaals naar de garage moeten gaan voor pogingen tot oplossing, telkens dus tijd verloren want het is uiteindelijk niet opgelost geweest.

Na een half jaar hadden ze dan via Toyota Europe Development huppeldepup in Zaventem de oplossing: een ander model turbo. Dit ging een klein half jaar goed (winter) en nu is het terug. Een paar maand geleden is nog een extra voorziening gedaan om het probleem niet meer terug te krijgen in de toekomst maar dat heeft dus niet mogen baten. Maar het probleem blijft dus. Het is dat dit fenomeen niet door veel exemplaren is aangetast wat het moeilijker maakt om het te onderzoeken. Er werd me al voorgesteld om mijn wagen te laten testen maar ik ga niet naar Zaventem rijden elke week.

Het probleem is nu dat ik met een wagen zit met problemen die na een dik jaar nog steeds niet opgelost zijn. Het model kost in Nederland meer dan 30.000€ en je verwacht dat je dan ook een wagen hebt die tenminste technisch in orde is. De garage waar ik hem heb gekocht is altijd hoffelijk geweest om mij te helpen maar het is duidelijk dat zij ook niet meer weten wat te doen. Aangezien ik de wagen toch beu begin te worden, beraad ik me al lang wat ik kan doen. Ik wil graag een andere wagen, omdat ik voel dat ik recht heb hierop maar ik betwijfel of ik zomaar een ander voertuig krijg. Ik wil gerust een benzinewagen nemen omdat ik het hele dieselgebeuren beu ben, de turbo's zijn nu éénmaal een zwak punt aan dieselmotoren.

Maar wat kan ik nu doen, wat kan ik afdwingen ? Ik ben heel tevreden met de garage en de service die ik dus niet wil verspelen, maar ik wil van de auto af. Ik begrijp dat dat voor hun een heel probleem is want wat moeten zij ermee ? En het is even wat anders dan een GSM die wat problemen heeft, dus ik begrijp het dat zij niet zelf aankomen met een dergelijke oplossing.

• El-Loco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:02
Ik denk dat het vervelende voor de dealer nu is dat ze het niet op kunnen lossen. Zij doen hun best om het jou naar je zin te maken, maar technisch krijgen ze het niet rond en dat geeft hen toch het gevoel dat ze iets echt fout doen naar jou toe. Even wat gedachtegangen:

- Heeft jouw dealer een soort van supermonteur ingeschakeld bij de importeur? De meeste merken hebben zoiets wel, als het een probleem betreft wat de garage en zijn monteurs niet op kunnen lossen.
- Kaart jouw verhaal aan bij de importeur. Er is wellicht een mogelijheid om hem als probleemauto in te ruilen, met financiële ondersteuning van de importeur.
- In de VS is er zoiets als een 'lemon law'. Wanneer een auto tot 3 keer toe hetzelfde defect vertoont, kun je met een advocaat (advocaat klinkt bij mij altijd als iets vijandigs, maar het gaat even om de gerechtelijke ondersteuning naar jou toe) om tafel gaan en de auto aankaarten als een lemon. In dat geval moet de importeur hem terugnemen en een nieuwe verstrekken. Wellicht dat dit onder aangepaste voorwaarden toegepast kan worden?

Ben benieuwd of je dit al hebt toegepast / er iets mee kan.

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Er is idd. al iemand van het Europees technisch centrum naar de auto komen kijken, helaas heeft dat nog niet echt veel opgelost. Ik denk ook dat het misschien beter is dat ik het via Toyota Belgium oplos want dat is waarschijnlijk ook de weg die de garage zou volgen. Ik zal eens contact met hun opnemen morgen.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:04
Phuncz schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 20:01:
Er is idd. al iemand van het Europees technisch centrum naar de auto komen kijken, helaas heeft dat nog niet echt veel opgelost. Ik denk ook dat het misschien beter is dat ik het via Toyota Belgium oplos want dat is waarschijnlijk ook de weg die de garage zou volgen. Ik zal eens contact met hun opnemen morgen.
Is het probleem ook erkend door Toyota? Heeft die expert het probleem ook meegemaakt? En heb je die bevestiging ook zwart-op-wit?

Zelf zou ik het via de garage blijven spelen: je hebt van de garage een auto gekocht, in principe heb je met hun een overeenkomst dus bij klachten moet je die bij de garage neerleggen en niet via een zijweg proberen het op te lossen. Je zou op een vriendelijke, semi-grappige manier eens kunnen voorstellen de koop te ontbinden - op zo'n manier dat ze denken dat je niet serieus bent, maar ze wel wat bang worden. Lijkt mij dat als de problemen erkent zijn en ze het niet kunnen oplossen, je op zich in je recht staat de koop te ontbinden.

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

In Japan had je allang een nieuwe auto gekregen. Het is daar namelijk een schande als er ook al een lampje direct stuk gaat.

Ik denk dat het tijd wordt om een nieuwe auto te vragen......

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:21

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Inderdaad, stel de garage voor de keuze...
Neem aan dat zij, als ze echt geen mogelijkheden meer hebben, ook genoodzaakt zijn de importeur in te schakelen. Ik ga ervanuit dat als je dat aangeeft, ze dat ook zullen doen...

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Ik ga na de middag eerst bellen naar Toyota Belgium om te zien wat ik daar los kan peuteren, anders ga ik idd. naar de garage. Ben het gedoe onderhande beu en aan 5 jaar garantie heb je weinig als het probleem niet opgelost wordt...

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Zojuist Toyota Belgium gebeld, men ging contact opnemen met mijn verdeler/garage om te zien wat ze kunnen doen. Natuurlijk werd er weinig beloofd, we zullen zien.

EDIT: de garage heeft me gebeld en ik moet volgende week donderdag langs voor nogmaals een analyze. Zal het updaten zodra ik meer weet maar dat zal nog makkelijk 2 weken duren vrees ik.

[ Voor 36% gewijzigd door Phuncz op 25-02-2009 16:39 ]

Pagina: 1