[CRT] Escom CRT met 9-pin VGA

Pagina: 1
Acties:

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-05 13:16
Ik heb net een stokoud 14" CRT-schermpje uit 1993 binnengekregen. Met alleen een voedingskabel heb ik getest of hij wel aangaat (LED'tje, over de buis kan ik niks zeggen, hij geeft geen brandgeur ofzo), en dat is dus wel het geval ;)

Nu wil ik de monitor eens aansluiten op een "gewone" PC (met Ubuntu Linux :) ), maar wat mij opvalt is dat het scherm een 9-pins VGA-aansluiting heeft, waarvan ik denk dat het deze is: http://pinouts.ru/Video/VGA9_pinout.shtml.

Ik vraag me af waar ik nog zo'n (verloop)kabel kan kopen waarmee ik deze monitor kan aansluiten op een PC met een 15-pins D-SUB? Solderen kan ik helaas niet zo goed, dus zelf een kabel maken wordt waarschijnlijk echt de laatste optie...

Wat ik me verder ook nog afvraag, is of ik deze monitor veilig (zonder brand/ontploffingsgevaar) kan aansluiten op een hedendaagse PC. En daarmee bedoel ik vooral de refreshrate en de manier waarop Ubuntu monitoren detecteert? En met Google'en heb ik de specificaties van de monitor niet kunnen vinden, dus ik zou niet weten welke resoluties/refreshrates hij aankan :(

[ Voor 17% gewijzigd door Josefien op 03-07-2016 16:55 ]

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-05 13:05
14" escom festzfrequenzmonitor MPR II strahlungsarm
maximale auflösungewn:

Noninterlaced (Funzt auch mit modernen Grafikkarten)
800x600 @ 75 Hz

Interlaced (WARNUNG: nur mit alten 386 und 486 pc's)

1024x768 @ 85 Hz INTERLACED !!!!

• Josefien
Is het dus een "fixed frequentie"-monitor (dus niets anders dan 800x600@75Hz mogelijk)? Het woordje "festzfrequenzmonitor" kan namelijk niet worden vertaald door Yahoo ("Funzt" trouwens ook niet), maar zelf begrijp ik geen Duits 8)7

En zou hij beveiligd zijn als bij het detecteren de monitor wordt "overstuurd"? Want de manier waarom Ubuntu een monitor detecteert werkt niet altijd even goed, helaas...

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-05 13:05
kienwaiwong schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 15:12:
Is het dus een "fixed frequentie"-monitor (dus niets anders dan 800x600@75Hz mogelijk)? Het woordje "festzfrequenzmonitor" kan namelijk niet worden vertaald door Yahoo ("Funzt" trouwens ook niet), maar zelf begrijp ik geen Duits 8)7

En zou hij beveiligd zijn als bij het detecteren de monitor wordt "overstuurd"? Want de manier waarom Ubuntu een monitor detecteert werkt niet altijd even goed, helaas...
Heb gegoogeld naar zoń kabel en die zie ik niet. Je kan zelf bij conrad ofzo twee van die connectors bestellen en dan aansluiten volgens de specs. Je hebt kans dat het werkt.

De resolutie is inderdaad 800 bij 600 bij 75 hertz zonder interlazing. Met interlazing is het 1024 bij 768 en 85 hertz

Tevens het is trial en error met Ubuntu. Zelf geen problemen gehad hooguit met de video kaart maar dit was ook te verhelpen.

[ Voor 7% gewijzigd door Cave_Boy op 24-02-2009 15:17 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-05 20:34

Maasluip

Kabbelend watertje

festzfrequenzmonitor = typo = festfrequenzmonitor = vaste frequentie monitor.

Dus ja, redelijk "fixed frequency" ;)

Signatures zijn voor boomers.

• Josefien
Maar fixed-frequentie houdt dus in dat hij ook niks lagers dan 800x600@75hz kan weergeven? De meeste moderne PC's starten op in 640x480@60 of 70Hz. En sommige starten op in 720x??? dus dat is dan ook niet zo best...

• Blastpe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-02 23:26
en funzt = functioneerd (duits) = functioneerd (ned.) :*)

[ Voor 3% gewijzigd door Blastpe op 24-02-2009 15:24 ]

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-05 19:30

EXX

EXtended eXchange

LIjkt me stug dat die monitor niet werkt in een gewone DOS-like textmode (80x25 karakters, 60 Hz). Elke PC sinds de PC oertijd displayed zaken als mem test en BIOS meldingen etc. bij het opstarten. Dat moet de PC die oorspronkelijk bij deze monitor gezeten heeft ook gedaan hebben.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Josefien
Maar volgens mij is het de moderne videokaarten die een andere frequentie/resolutie afgeven bij het opstarten. Ik ben er nog geen een tegengekomen die starten met 800x600@75Hz.

Ik wil het wel een keer proberen, maar ik wil in ieder geval niet dat de monitor wordt opgeblazen ;) Ik lees hier op GoT in oudere topics over overgestuurde monitoren met brandgeuren en gesmolten plastic...

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:44

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

is't voor het hobby'en? want anders zou ik het ding gewoon weggooien en ergens een gratis prima werkende 15-pins crt ophalen..

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-05 19:30

EXX

EXtended eXchange

kienwaiwong schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 15:42:
Maar volgens mij is het de moderne videokaarten die een andere frequentie/resolutie afgeven bij het opstarten. Ik ben er nog geen een tegengekomen die starten met 800x600@75Hz.
Volgens mij niet. Elke videokaart start, als je de PC aanzet, in dezelfde good old tekstmode. Pas als het OS gaat booten kan het zijn dat er in een of andere grafische mode wordt gestart. Dat hangt af van het OS. Bij DOS blijft alles in tekstmode, bij WinXP zal er bv. worden overgeschakeld naar 800x600 bij IIRC 60 Hz.

Eerst maar eens booten met een DOS floppy dus :p

[ Voor 28% gewijzigd door EXX op 24-02-2009 15:53 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

CGA/ hecrules aansluiting?

Affijn, monitor kost letterlijk niks meer hoor:

http://kopen.marktplaats....de=&distance=&search=Zoek

En kijk eens aan, toevallig kwam ik dit tegen:

http://www.monitorworld.com/faq_pages/q2_page.html
How can I get a fixed frequency (RGB) monitor to work on my PC?

....
To hook up a VGA card to a fixed frequency monitor requires three things:

1) A cable that connects the VGA output to the RGB (and possibly sync)
2) The horizontal and vertical scan rates must be compatible. Some video cards have adjustable scan rates
3) You must have a compatible electronic signal. The problem is this: VGA cards have separate channels for red, green, blue, vertical sync and horizontal sync. Most RGB monitors have 3 or 4 connectors, either red, green (with sync) and blue, or red, green, blue and a separate sync. The sync signals from the VGA card must be combined to be fed into the monitor. This is not as simple as soldering the horizontal, vertical sync and green wires together.
Kans is heel groot dat het antwoord NEE is.

[ Voor 53% gewijzigd door leuk_he op 24-02-2009 16:13 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04 17:56

JW1

Is dit misschien een Amiga-monitor? Hier zijn in ieder geval verloopjes voor, al weet ik niet of dat van Amiga naar VGA-monitor werkt of van Amiga-monitor naar VGA-kaart.
Naar mijn weten draait DOS in 720x480@72Hz (40x25 / 80x25 textmode)

• Josefien
Het scherm weer werkend krijgen is eigenlijk wel om te hobby'en ;)

Ik heb trouwens even bij twee computers gekeken in welke resolutie ze opstarten (BIOS)... ik wil toch zeggen dat ze verschillend zijn hoor!

Een AMD Sempron socket A PC met Asus-moederbord, Award BIOS en GeForce2MX videokaartje:
- BIOS met fullscreen logo aan: 640x480@60Hz
- Logo uit: 640x350@70Hz
- BIOS setup-menu: 720x400@70Hz
- nVidia-BIOS (nog vòòr het PC-BIOS geladen) start ook met 720x400@70Hz

Een ander systeem, een Asrock socket 939-bordje, AMI BIOS met een Radeon X1050-kaartje:
- BIOS & setup-menu: 640x480@60Hz
- Geen logo-mogelijkheid en geen videokaart-BIOS.

Deze waarden heb ik overigens verkregen van het OSD van een Dell-monitor:

Edit: de monitor lijkt niet van een Amiga te komen als hij bedoelt is voor een 386 of 486 (zie tweede post).

[ Voor 20% gewijzigd door Josefien op 03-07-2016 16:56 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

leuk_he schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 16:05:
[...]

Valt goed mee.

Allereerst is dit geen echte fixed freq geval, omdat het gewoon DOS weer kan geven (ESCOM leverde wat dat betreft standaard hardware met normale ISA VGA kaarten), dus 31.5kHz 320x240@60Hz moet kunnen. 640x480@60Hz ook, en dus 800x600@75Hz en i1024x768@85Hz

IMHO heeft die Duitser het gewoon bij het verkeerde eind mbt z'n Festfrequenz-gebeuren.

Verder is dit DB9-VGA en zijn alle benodigde signalen (R, G, B, VS, HS) aanwezig. Ook daar geen probleem. Rest alleen het aansturen op de juiste frequentie, en dat kan bij Linux (specifieker bij X) makkelijk als je de juiste sync waardes aangeeft bij monitor en/of specifieke modelines gebruikt.

Wat hier niet bij gaat werken is automatische detectie, aangezien dat DDC nodig heeft, en DB9-VGA daar geen pin voor heeft. Je zult dus handmatig de Hsync en Vsync waardes in xorg.conf moeten gooien.

Oslik blyat! Oslik!

• Josefien
Deze monitor is inderdaad geen echte fixed freq. De monitor heb ik namelijk inmiddels al werkend gekregen :) Ik had nog een VGA-kabel liggen waarvan één zijde was afgeknipt, die heb ik doorgemeten met een multimeter zodat ik wist welke draadjes bij welke pinnetjes horen. Daaraan had ik een male DB9 seriele poort (van een oud mobo losgehaald) op gesoldeerd volgens de juiste pinout (http://pinouts.ru/VideoCables/9to15VGA_pinout.shtml), en die toen in de monitor gestoken (past prima, is dezelfde soort stekker). Vervolgens de andere zijde aangesloten op een PC, en jawel, hij werkt! :)

De monitor is nog verrassend scherp voor zijn leeftijd, een 17" uit 1997 is al veel waziger geworden ;)

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

leuk_he schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 16:05:
8)7 8)7 8)7 8)7
kienwaiwong schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 23:35:
De monitor heb ik namelijk inmiddels al werkend gekregen :)
Mooi gedaan. Ben blij dat je me ongelijk hebt bewezen. *O* *O* *O* *O*

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Pagina: 1