Inbraakgevoeligheid inbouw-navigatiesystemen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Topicstarter
Ben me aan het orienteren om een andere auto te gaan kopen, en daarin een navigatiesysteem te laten inbouwen. Maar er is eigenlijk een ding wat me eigenlijk tegenhoud, en dat is de inbraakgevoeligheid van zulke artikelen.

Het is natuurlijk niet leuk als je 's morgens op je stoel een baksteen vind en je mooie navigatiesysteem er uit is, met alle schade van dien.

Nu zijn er veel auto's die tegenwoordig af-fabriek zo geleverd worden en bepaalde inbouw-navigatytypes van volkswagen zijn heel makkelijk te demonteren voor het dievengilde.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Tegen die tijd ga ik me ook laten informeren of zulke dingen meeverzekerd kunnen worden (of al zijn) in mijn autoverzekering. dat lijkt mij een redelijke voorwaarde

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:31
Slasher schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 13:54:
Ben me aan het orienteren om een andere auto te gaan kopen, en daarin een navigatiesysteem te laten inbouwen. Maar er is eigenlijk een ding wat me eigenlijk tegenhoud, en dat is de inbraakgevoeligheid van zulke artikelen.

Het is natuurlijk niet leuk als je 's morgens op je stoel een baksteen vind en je mooie navigatiesysteem er uit is, met alle schade van dien.

Nu zijn er veel auto's die tegenwoordig af-fabriek zo geleverd worden en bepaalde inbouw-navigatytypes van volkswagen zijn heel makkelijk te demonteren voor het dievengilde.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Tegen die tijd ga ik me ook laten informeren of zulke dingen meeverzekerd kunnen worden (of al zijn) in mijn autoverzekering. dat lijkt mij een redelijke voorwaarde
Ik weet bij Opel en BMW dat je een certificaat mee krijg. Als je Nav systeem als deze uit het systeem wordt verwijderd of zonder stroom komt te zitten zal deze in beveiliging schieten en moet je een release code opgeven.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Sick Nick

Drop the top!

Het mooiste zijn de systemen met een apart display voor de navigatie, apart van de radio. Zo heeft bijvoorbeeld volvo en renault het en ongetwijfeld een hoop andere merken ook. Die zijn namelijk minder gewild omdat het inbouwen daarvan lastiger is. De radio is op zich geen probleem maar het bijbehorende scherm past alleen in dat type auto en heb je er niet zo makkelijk uit.
De systemen die dubbel zo hoog zijn (2 DIN) met alles in de radio inclusief het grote scherm zijn namelijk vrij makkelijk in een andere auto te monteren. Daar heb je niet het type auto voor nodig waar hij origineel in zit.

Die codes zijn natuurlijk niet echt beveiliging, daar is ongetwijfeld ook omheen te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
To_Tall schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 14:02:
[...]

Ik weet bij Opel en BMW dat je een certificaat mee krijg. Als je Nav systeem als deze uit het systeem wordt verwijderd of zonder stroom komt te zitten zal deze in beveiliging schieten en moet je een release code opgeven.
Die heel erg makkelijk te verwijderen is...
Die codes stellen echt 10x niks voor :O

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:11

weebl

YARR!

Bij een groot aantal (vooral wat duurdere) auto's is het navigatiesysteem inderdaad echt een volledig geintegreerd onderdeel van de auto. Als je de navigatie uit onze Lexus wil halen moet je echt met een hamer en een zaag ofzo aan de slag en daarmee het hele dashboard slopen. Dus voor diefstal hoef je je bij dat soort systemen niet zo druk te maken denk ik. Zou me eerder druk maken om diefstal van de hele auto ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
Bedankt voor de antwoorden, het gaat mij om inbouw van een inbouw navigatie in een Volkswagen, zit marktplaats af te struinen voor een 2e hands RNS300 om die in te laten bouwen of een Kenwood. Nadeel van de Kenwood is dat het echt op een inbouw navigatielijkt en die van VW wat minder, al zou de echte dief het verschil wel weet, maar goed die hou je toch niet tegen.

@weebl: Daar heb je goede verzekeringen voor dus maak ik me daar niet druk over ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
je kunt het mee laten verzekeren bij de meeste verzekeringsmaatschappijen.
ikzelf houdt het op de losse tomtom setjes, maar als het ingebouwd moet zijn, zou je kunnen kijken of het idd geintegreerd is, of dat het een 2din systeem is.

Ik ben zelf meer van de 2din, maar echt geintegreerde modellen zijn natuurlijk heel moeilijk te jatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
defusion schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 14:30:
je kunt het mee laten verzekeren bij de meeste verzekeringsmaatschappijen.
ikzelf houdt het op de losse tomtom setjes, maar als het ingebouwd moet zijn, zou je kunnen kijken of het idd geintegreerd is, of dat het een 2din systeem is.

Ik ben zelf meer van de 2din, maar echt geintegreerde modellen zijn natuurlijk heel moeilijk te jatten.
Volgens mij gaat het om 2din modellen. Wat is daar het voordeel van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11-2023

911GT2

en blazen maar!

Slasher schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 14:28:
Bedankt voor de antwoorden, het gaat mij om inbouw van een inbouw navigatie in een Volkswagen, zit marktplaats af te struinen voor een 2e hands RNS300 om die in te laten bouwen of een Kenwood. Nadeel van de Kenwood is dat het echt op een inbouw navigatielijkt en die van VW wat minder, al zou de echte dief het verschil wel weet, maar goed die hou je toch niet tegen.

@weebl: Daar heb je goede verzekeringen voor dus maak ik me daar niet druk over ;)
Kijk eens naar DSS systemen. Doen hetzelfde als de (dure) VAG systemen alleen voor een fractie van de prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-05 19:25
arjants schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 14:11:
[...]

Die heel erg makkelijk te verwijderen is...
Die codes stellen echt 10x niks voor :O
Bij opel moet je de navigatie afmelden op een tech2 terminal. Opel dealers hebben deze, dieven niet.
Bovendien moet dit gebeuren terwijl de navigatie nog in de originele auto zit. Achteraf kan dit niet meer.
Dan moet je ook het contactslot en de computer van de auto stelen. Makkelijker is dan de hele auto te stelen.
Dit geld voor de navigatie, maar bijvoorbeeld ook voor het kleurenscherm. Is het niet afgemeld in de originele wagen kan je het evengoed weggooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11-2023

911GT2

en blazen maar!

Engineer Stewie schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 15:36:
[...]

Bij opel moet je de navigatie afmelden op een tech2 terminal. Opel dealers hebben deze, dieven niet.
Bovendien moet dit gebeuren terwijl de navigatie nog in de originele auto zit. Achteraf kan dit niet meer.
Dan moet je ook het contactslot en de computer van de auto stelen. Makkelijker is dan de hele auto te stelen.
Dit geld voor de navigatie, maar bijvoorbeeld ook voor het kleurenscherm. Is het niet afgemeld in de originele wagen kan je het evengoed weggooien.
Software... onmogelijk natuurlijk om dat te kraken... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:34

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ik heb in mijn Skoda Octavia een 2DIN navigatie gehad. Deze is in 4 maanden tijd 2x eruit gestolen. Schade was telkens duizenden euros (vervangkosten apparaat, vervangen slot, spuiten van deur, dashboardschade, etc).

Het is een leaseauto, dus ze blijven het gewoon vervangen, maar ik ben er klaar mee. Ik heb nu een skoda dashboard-radio genomen en een losse tomtom en parrot carkit die ik allebei kan meenemen uit de auto. Omdat de vervangwaarde hoog was, kon ik wel van beiden het topmodel krijgen. Ik ben met deze combo meer tevreden dan met de 2din navigatie. Ik heb alle functies die ik eerder had (nav, filemeldingen, bluetooth telefoon, ipod-connectie, etc), maar die gaan wel met mij mee de auto uit.

Nu maar hopen dat ze mijn auto nu met rust laten.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
911GT2 schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 15:56:
[...]
Software... onmogelijk natuurlijk om dat te kraken... >:)
Wie gaat zich daar mee bezig houden.
Om mijn navigatie + kleurenscherm eruit te halen moet je de halve auto demonteren. Wil je de gps antenne, dan moet zelfs de dakbekleding eraf. Daarna moeten de nozems de software nog gaan kraken? Als ze het lukt mogen ze de navigatie voor mijn part houden ;) .
Als het amateurs zijn zal het alarm ze al afschrikken, zijn het professionals gaan ze zich echt niet bezig houden met een opel.

Mijn wagen staat soms op de meest slechtste plaatsen, maar tot nu toe hangt alles er nog aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:50

paQ

JVC heeft een 2DIN navi waarvan het scherm verwijderdbaar is (als front)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Slasher schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 14:31:
[...]

Volgens mij gaat het om 2din modellen. Wat is daar het voordeel van?
dat ze in meer dan 1 auto passen?
oftewel, wat het ook geliefd maakt bij de dieven.

[ Voor 10% gewijzigd door defusion op 25-02-2009 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
paQ schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 08:54:
JVC heeft een 2DIN navi waarvan het scherm verwijderdbaar is (als front)
Heb ik even naar zitten kijken maar de ervaringen zijn niet echt goed en zo'n groot frontje is ook niet echt uitnodigend om steeds mee te nemen, maar je hebt gelijk het is wel minder gevoelig voor inbraak o.i.d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:34

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Engineer Stewie schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 06:45:
[...]

Wie gaat zich daar mee bezig houden.
Om mijn navigatie + kleurenscherm eruit te halen moet je de halve auto demonteren. Wil je de gps antenne, dan moet zelfs de dakbekleding eraf. Daarna moeten de nozems de software nog gaan kraken? Als ze het lukt mogen ze de navigatie voor mijn part houden ;) .
Als het amateurs zijn zal het alarm ze al afschrikken, zijn het professionals gaan ze zich echt niet bezig houden met een opel.

Mijn wagen staat soms op de meest slechtste plaatsen, maar tot nu toe hangt alles er nog aan.
Ook de amateurs weten natuurlijk dat er wel anderen zijn die van hun gejatte systeem een verkoopbaar systeem te maken is. En zo is natuurlijk overal een markt voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
MikeyMan schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 09:34:
[...]

Ook de amateurs weten natuurlijk dat er wel anderen zijn die van hun gejatte systeem een verkoopbaar systeem te maken is. En zo is natuurlijk overal een markt voor...
Ja ok, maar niemand gaat zich bezig houden met af fabriek gps toestellen, heb je het certificaat van de originele auto eruit moet je natuurlijk het certificaat van de nieuwe wagen er nog in krijgen. En denk niet dat veel mensen in een nieuwe auto een origineel systeem laten inbouwen door een of andere beunhaas.

Ontopic:
De Pioneer navgate ziet er wel goed uit, is ook een 2 din systeem.

af fabriek heeft 2 grote voordelen tov 2-din:
- af fabriek, dus moelijker te stelen en naadloze stuurbediening
- scherm staat niet te laag en ook niet in de weg, zoals sommige een tomtom midden op de voorruit plakken :/ . Daar heb je zo al weinig zicht ivm de achteruitkijkspiegel.

Voor de rest heb je enkel nog nadelen denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:34

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mjah, dat zal je nog tegenvallen...

Genoeg mensen die voor weinig een inbouwsysteem willen hebben als upgrade voor hun pauper-cassette-deck...

Daarnaast; wat doe jij als je navigatie uit je nieuwe dure auto gejat is? Ga je ook op zoek naar een goedkoop alternatief...

-Heb een tijdje in een winkel gewerkt waar navigatiesystemen verkocht werden, en kreeg vaak genoeg de vraag of ik geen adresje wist waar ze originele systemen verkochten-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjorden
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Engineer Stewie schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 10:14:
Dat hangt van het type automerk af. Bij bv. VW en Alfa is het systeem 2din 1 geheel met het scherm (heb zelf de RNS510 van VW). Het losdraaien van enkele torx schroeven is voldoende om het systeem mee te nemen. Dat is mij in twee maanden tijd nu al 3x overkomen en hoewel het door de verzekering wordt vergoed, kost het veel tijd en eigen risico om alles weer in orde te maken.

Ik vind het een ontwerpfout van de fabrikant om zo'n systeem als 1 blok in de auto te plaatsen en niet het systeem zelf afzonderlijk van het scherm zoals andere merken doen. De beveiliging via een code stelt al helemaal niets voor.

Ook ik ben dus op zoek naar een ander vervangend systeem, want hoewel mooi (fijne bediening van de navigatie, digitenne tv kijken, dvd's afspelen, ingebouwde harde schijf, SD kaartlezer, audio aansluiting incl. bediening vd. iPod, rSAP bluetooth - waarbij dit systeem alle gsm functies overneemt, bediening via het touchscreen scherm) blijkt het te diefstalgevoelig. Dat was iets wat er niet bij werd verteld bij de aanschaf en ik me toen ook niet in had verdiept. Een korte rondgang langs de diverse autofora leerde mij dat vooral Alfa en VW systemen diefstalgevoellig blijken, en daarbij is de RNS300 veel minder diefstalgevoelig en navigeert ook fijn, maar het andere moois ontbreekt.

Een vervangend systeem met deze functies en een afneembaar front is echter niet zo gemakkelijk gevonden. De reviews zijn matig positief (JVC) of het frontje is te groot om praktisch mee te nemen, dus ik hou dit topic in de gaten voor evt. tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
Ik zie op marktplaats ook wel de RNS300 en RNS510 aangeboden worden. Zou dat koosjer zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-05 04:42
Ook ervaring mee. Mijn zus heeft een Golf met een blaupunkt navigatie erin. Af fabriek monteert VW de gps antenne op het dashboard. Twee weken later was de gps inclusief antenne eruit gehaald. Echter hebben ze de unit zonder het 'frontje' mee. Ze hadden namelijk herkend dat het om een gps ging door het antennetje.

Nu zit er terug zelfde unit in maar met verstopte antenne. Nog geen problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:50

paQ

Engineer Stewie schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 10:14:
[...]

Ontopic:
De Pioneer navgate ziet er wel goed uit, is ook een 2 din systeem.

- scherm staat niet te laag en ook niet in de weg, zoals sommige een tomtom midden op de voorruit plakken :/ . Daar heb je zo al weinig zicht ivm de achteruitkijkspiegel.

Voor de rest heb je enkel nog nadelen denk ik
Ik zelf heb een AVIC 700. Leuk tweakable systeem op windows CE :)

maar het is niet zo dat je dan per definitie niet je stuurbediening kunt gebruiken.
Sterker nog: Pioneer levert zelf stuurwielbedieningsadapters (3x woordwaarde) en er is ook nog PAC Audio, die ze voor nagenoeg alle gangbare merken maken.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Pagina: 1