Printen / Delen in Werkgroep

Pagina: 1
Acties:

• degeestster
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-03 06:34
Beste Tweakers...

Ik heb bij een kennis alle pc's geformatteerd en opnieuw geinstalleerd. Het gaat hier om 2 "gewone" PC's en 1 laptop. De ene vaste draait op XP Home en de andere op XP Pro. De laptop draait op Vista HP.

Op de vaste PC met XP Pro is de HP Laserjet 3020 aangesloten (USB). Deze staat vervolgens gedeeld zodat vanaf de laptop en de XP Home geprint kon worden naar de laserjet. (Aan de laptop is tevens nog een Canon s750 verbonden)

Nu loop ik tegen het volgende probleem aan:

De laptop en de XP Home PC zien elkaar, elkaars bestanden en er kan ook gewoon van de XP Home naar de laptop worden geprint. De XP Pro is echter nergens te zien in de werkgroep, alle computers staan op de werkgroep "Thuisnetwerk" ingesteld.

Enfin, dit komt wel eens vaker voor en is vaak met het direct (\\192.168.xx.xx) benaderen opgelost. Dit is jammer genoeg nu niet het geval. Als ik via prompt vanaf de XP Home of de laptop naar de XP Pro ping levert dit 4 verloren pakketjes op, en dit is ook omgekeerd het geval. Tussen de XP Home en de laptop kan ik wel gewoon pingen.. Alle pc's hebben een vast IP adres en alle "deel-instellingen" staan goed.

Het vreemdste is nog als ik de XP Pro naar zichzelf laat pingen (in dit geval 192.168.1.4) en vervolgens naar de XP Home of de laptop ping dan worden de pakketjes allemaal verzonden! Als ik dan daarna vanaf de XP Home of de laptop weer naar de XP Pro ping, worden deze ook weer ontvangen! Maar na een reboot krijg ik weer het zelfde verhaal. 8)7

Aan evt virusscanners of firewalls ligt het ook niet: zonder dat er een virusscanner of firewall op staat doet het probleem zich ook voor..

Al met al een vreemd verhaal :9 , en ik hoop dat jullie misschien een oplossing hebben! O+

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-03 09:48
En de standaard firewall van XP staat ook uit?

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

• degeestster
mbaltus schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 16:29:
En de standaard firewall van XP staat ook uit?
De standaard firewall van XP staat ook uit.

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-02 18:43
staat simpele bestands en printerdelen op de XP Pro bak wel aan?

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:40
degeestster schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 13:08:
Enfin, dit komt wel eens vaker voor en is vaak met het direct (\\192.168.xx.xx) benaderen opgelost.
Los dit de volgende keer goed op dan ;)
Wanneer je jouw shares niet kan benaderen met \\computernaam\sharenaam maar wel met \\ip-nummer\share, kijk dan of je op beide pc's 'NetBIOS over TCP/IP' wel aan hebt staan bij de Advanced opties van TCP/IP en herstart de computer. Mocht het hierna nog niet werken, dan kan het zijn dat het zgn. Node Type niet juist ingesteld staat. Ga hiertoe in het register naar HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Netbt\Parameters en check of er een entry met de naam DhcpNodeType is en of deze de waarde '2' heeft. Als dit het geval is, verander de waarde naar 8 en herstart de computer.
Het vreemdste is nog als ik de XP Pro naar zichzelf laat pingen (in dit geval 192.168.1.4) en vervolgens naar de XP Home of de laptop ping dan worden de pakketjes allemaal verzonden! Als ik dan daarna vanaf de XP Home of de laptop weer naar de XP Pro ping, worden deze ook weer ontvangen! Maar na een reboot krijg ik weer het zelfde verhaal. 8)7
Als je zeker weet dat alles goed staat en het werkt toch niet, zou ik zeggen, begin eens opnieuw met instellen of je zeker niets gemist hebt. Kijk ook even of je eenvoudig delen gebruikt of niet, en wat de NTFS rechten zijn :)

Specs

• degeestster
asfaloth_arwen schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 22:21:
[...]

Los dit de volgende keer goed op dan ;)

[...]

[...]

Als je zeker weet dat alles goed staat en het werkt toch niet, zou ik zeggen, begin eens opnieuw met instellen of je zeker niets gemist hebt. Kijk ook even of je eenvoudig delen gebruikt of niet, en wat de NTFS rechten zijn :)
Ik zal eens kijken hoe die register instellingen staan, verder staat eenvoudig delen aan, en de NTFS rechten zijn ook in orde..

• degeestster
Ik heb inmiddels de hier bovengenoemde punten uitgevoerd, maar het mocht niet baten. Inmiddels is de XP Home PC vervangen door een andere pc met Vista HP. Echter probleem blijft nog steeds bestaan. Ben op het moment een beetje radeloos!
Pagina: 1