Welke WiFI apparatuur gebruiken voor 100 meter overbruggen

Pagina: 1
Acties:

• Sinraed
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-04-2022
Beste mede-tweakers,

Er zijn vele topics op het forum te vinden over wifi en het overbruggen van afstanden. Nu ben ik echter nog geen topic tegengekomen welke de volgende vraag beantwoord:

Welke apparatuur heb ik nodig om een afstand te overbruggen van 100 meter met de volgende situatie:

Het is een line-of-sight situatie, waarbij de zijkant van het 2e huis richting het 1e huis staat. Dus wanneer er een binnenantenne wordt gebruikt bij huis 2, dan moeten er nog 2 muren worden meegenomen. Echter bij het gebruik van een buitenantenne, is het een volledig vrije ruimte tussen de beide huizen.

Het is in eerste instantie bedoeld voor het delen van een internetverbinding. Echter, wanneer het budget het toelaat, zou ik het liefste een Wireless-N verbinding. Het budget is 150 tot 200 euro, maar minder kosten zijn altijd mooi meegenomen!

Uiteraard is het ook belangrijk dat er binnenshuis hetzelfde WiFi te bereiken is, zodat je ook met een laptop binnen huis 1 en 2 kan internetten.

- Volstaat het om met 2 'normale' accesspoints te werken?
- Welke type accespoint wordt aangeraden?
- Zijn er richtantennes nodig?
- Zo ja, welk type richtantenne?
- Voldoen binnenantennes, of is toch beter om een buitenantenne op het dak te zetten?
- 2,4Ghz of 5Ghz?

Alvast bedankt!!! _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Sinraed op 24-02-2009 13:26 . Reden: Het kunnen internetten met een laptop binnenhuis toegevoegd ]

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
In theorie zou Wireles 802.11g tot 100meter moeten komen, dus je zou eens van een vriend gewoon een AP'tje kunnen lenen, ze op een mooie dag uit het raam hangen en kijken of je om te beginnen elkaars SSID kunt zien.

Volgens Wikipedia (maar die geeft wel citation needed) zou 802.11n zelfs tot 300m bereik moeten hebben.

En daar heb je dan meteen een prettigere snelheid, als ik het goed begrepen wil de snelheid nogal beperkt raken als je een ander ap als repeater gebruikt. Ook kan ik me voorstellen dat zo op het uiterste van de range het niet echt fijn wil gaan werken. 100m is op dit moment gewoon heel erg veel voor betrouwbare wireless. Zeker voor het huis-, tuin- en keuken bedrag van 200 euro.

(Overigens zou ik het configureren van de AP's wel doen als ze naast elkaar staan en dan grondig testen, dan voorkom je tenminste dat je moet gaan troubleshooten op een brakke connectie, of de hele tijd tussen locaties aan 't rennen bent om te prutsen ;) )

[ Voor 15% gewijzigd door Keypunchie op 24-02-2009 21:28 ]

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Lijkt me vrij simpel; Twee richtantennes buiten plaatsen, AP's in bridge mode, en klaar ben je. Ik zou voor AP's gaan die custom firmware ondersteunen, dan kan je het zendvermogen wat boosten.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• Geert de Graaf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:53
Gebruik bijvoorbeeld de linksys wrt54GL dan zet je daar tomato of dd-wrt op en je kunt lekker bezig. :D

Geert

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:44
MaximusTG schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 21:29:
Lijkt me vrij simpel; Twee richtantennes buiten plaatsen, AP's in bridge mode, en klaar ben je. Ik zou voor AP's gaan die custom firmware ondersteunen, dan kan je het zendvermogen wat boosten.
Geert de Graaf schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 22:54:
Gebruik bijvoorbeeld de linksys wrt54GL dan zet je daar tomato of dd-wrt op en je kunt lekker bezig. :D
Hoewel het hier overkomt als zijnde heel simpel is het toch niet altijd even gemakkelijk en stabiel.

WRT54GL's doen het over het algemeen wel vrij goed daarin, maar probeer eerst toch even met standaard dingen.

Zoals hierboven aangegeven, probeer (aangezien je LOS hebt) eens met een G of liever N onmiddellijk, en kijk eens wat dat geeft, maak eventueel een mooi kastje dat waterdicht is en fix iets dat je het buiten kan hangen (geen metalen, je weet wel, vermindering van stralen enzo).

• Sinraed
Bedankt voor jullie reacties.

Bij mijn zoektocht ben ik het volgende apparaatje tegengekomen:

- Netgear HD/Gaming 5 GHz Wireless-N Networking Kit WNHDEB111

Zoals Keypunchie aangaf, heb je een theoritisch bereik van 300 meter. En met de 5Ghz band ook een stuk minder last van stoorzenders.

Dan ben je voor richting de 200 euri klaar. Heeft iemand ervaring met deze kit?

Maar mijn voorkeur gaat uit voor 2 AP's met een richtantenne, maar welke specifieke typen zijn echt goed maar toch ook betaalbaar?

Welke richtantennes zijn bijvoorbeeld aan te raden bij die WRT54GL?

[ Voor 25% gewijzigd door Sinraed op 25-02-2009 08:45 ]

• Seth4Chaos
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

Drizo schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 08:42:
Welke richtantennes zijn bijvoorbeeld aan te raden bij die WRT54GL?
Home made: Parabolreflektor, beetje papier (wel dik papier), wat zilverfolie en een avondje vrij en je hebt een prima richtantenne.

Mistakes are proof that you are trying...

• Sinraed
Dankeschön :P Ich sol das mal probieren haha :P

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:44
Alhoewel netgear ook niet slecht is vond ik Linksys toch altijd een leuker merk....
Pagina: 1