Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

MS Access, query, 3 tabellen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wil graag een query op een MS access database waarin ik een soort van vlookup functie wil toepassen. In 2 tabellen (genaamd project en neworder) staan alle orders die lopen of gelopen hebben. In de tabel kosten staan de inkoop en magazijn kosten van deze orders. In de tabel project staan de machinekosten.
Het is mogelijk dat een order alleen machinekosten heeft en geen inkoop- of magazijnkosten.

Als ik de 3 tabellen koppel laat Access alleen de orders zien die in alle 3 de tabellen voorkomen. Orders die alleen machinekosten hebben, worden dus niet weergegeven. Wat ik wil is een overzicht van alle orders met daarbij de kosten. Ik kan het oplossen door de tabellen naar Excel te kopieren en een vlookup te doen, maar dat natuurlijk geen goede oplossing. De SQL query die er nu staat is de volgende:

code:
1
2
3
SELECT neworder.Omzetgroep, neworder.Status, neworder.OrderNummer, project.Machinekosten
FROM kosten INNER JOIN (neworder INNER JOIN project ON neworder.OrderNummer = project.ProjectNr) ON kosten.Ordernummer = neworder.OrderNummer
WHERE (((neworder.Omzetgroep)=3));

Graag jullie hulp bij het aanpassen van de query zodat deze alle orders laat zien. Alvast bedankt.

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

Dan moet je met outer joins gaan werken ipv inner joins

code:
1
2
3
SELECT neworder.Omzetgroep, neworder.Status, neworder.OrderNummer, project.Machinekosten
FROM kosten RIGHT OUTER JOIN (neworder LEFT OUTER JOIN project ON neworder.OrderNummer = project.ProjectNr) ON kosten.Ordernummer = neworder.OrderNummer
WHERE (((neworder.Omzetgroep)=3));

Zelf werk ik eerder met het (+) teken voor outer joins, maar probeer bovenstaande eens...

[ Voor 78% gewijzigd door Big Womly op 24-02-2009 09:48 ]

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Verwijderd

Topicstarter
Helemaal goed, deze werkt in MS access, bedankt.

Als ik dezelfde query echter overzet van MS Access naar MS Query (welke in gebruik in Excel om data uit de database op te halen) werkt hij echter weer niet. Heeft MS Query weer andere input nodig dan MS Access?