Toon posts:

CPU-fan draait 4000 toeren terwijl temps normaal zijn

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zoals aan de topictitel te lezen is, heb ik dus wat problemen met turbulentie in mijn desktopje. :(

Mijn cpu-fan draait na het opstarten meteen op zijn maximaal vermogen,namelijk 4050 toeren ( bureau begint er van te trillen :| ). Dat terwijl de temperatuur van mijn processor netjes onder de 50 blijft. De airflow is ook niet de boosdoener hier, de andere temps in het kastje zijn redelijk te noemen.
Afbeeldingslocatie: http://www.foto-uploaden.nl/upload/519e210902cb81f6a78cfa65ae3bb57b.jpg

Als ik het draadje van de cpu-fan op de rear-fan aansluit op het moederbord, dan draait de fan rustig op 1200 toeren ongeveer. Maar dat is helaas te laag omdat de temperatuur weer snel begon te stijgen naar de 65 graden waardoor de fan automatisch naar de 4000 toeren begint te draaien.

In bios valt niks handmatig in te stellen ondanks de Intel Precision Cooling. Speedfan helpt ook niet.
Wat ik namelijk wil is dat ik de fan-speed kan veranderen naar bv constant 2000/2500 toeren. ;)

Of als jullie andere oplossingen voor mij hebben, graag _/-\o_ (naast het veranderen van koeler, wat ik al heb gedaan) .

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2009 06:13 ]

• Vaporized
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-02-2025
Misschien eens in je bios kijken, ik heb bv een Asus P5E3 Deluxe en kan hier in de bios gewoon het toerental aanpassen..

Lian Li PC70 - i7 860 @ 3.8Ghz- P7P55D-E - Xonar D2X 7.1 - 1600Mhz C7D Dominators - Mugen2 - Sapphire HD6950 2Gb - Intel Postville 80Gb & Samsungs 500Gb Raid 0 - Samsung 24'' 2443BW - Logitech Z5500 5.1

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:19
Iets meer info zou wel handig zijn, om te beginnen het mainboard en het type koeler misschien? En wat voor een aansluiting gebruik je 3 of 4-polig (pwm) ?

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:37

BCC

Is de ventilater uberhaupt wel temperatuur gestuurd? Zo nee, kun je hem niet eter vervangen door een andere?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Je wilt hem op een vaste toerental hebben, leuk bedacht, maar wat gebeurd er dan als je de pc 100% belast?
Dan word hij dis te heet!
In de zomer is de koeling slechter, dan word hij nog heter!

Het beste is om uit te zoeken of je hem variabel kunt maken.

Verwijderd

Topicstarter
Vaporized schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 06:50:
Misschien eens in je bios kijken, ik heb bv een Asus P5E3 Deluxe en kan hier in de bios gewoon het toerental aanpassen..
Ik heb al aangegeven dat er in mijn bios niks handmatig valt in te stellen aan de fan, naast de Intel System Fan speed control (automatische fanspeed-regeling a.h.v. temperaturen van cpu).
Nielson schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 06:54:
Iets meer info zou wel handig zijn, om te beginnen het mainboard en het type koeler misschien? En wat voor een aansluiting gebruik je 3 of 4-polig (pwm) ?
Ik heb een kleine mATX bordje; Intel D945-GCNL, en de koeler was zo'n standaard AVC (voor de rest niet veel info van de koeler). De AVC fan maakt gebruik van een 3-polige aansluiting, terwijl de cpufan-aansluiting bedoeld is voor een 4-polige aansluiting. Zou het probleem daar aan kunnen liggen ?

Want de rearfan heeft namelijk wel een 3polige-aansluiting waardoor de fan wel normaal draait. (alleen een beetje te laag dan op 1200 toeren)
BCC schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 07:14:
Is de ventilater uberhaupt wel temperatuur gestuurd? Zo nee, kun je hem niet eter vervangen door een andere?
Hij is wel temperatuur gestuurd mits ik de fan aansluit op de rearfan-aansluiting. Zodra ik hem dus op de cpufan-aansluiting aansluit, dan maakt de temperatuur niet meer uit. Hij begint dan weer op z'n volle snelheid boven de 4000 toeren te draaien (constant).

Intel geeft aan dat de cpufan gebruik zou moeten maken van de Intel Precision Cooling, wat hier dus niet het geval is helaas. (alleen als ik hem dus aansluit op de rearfan)
jan99999 schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 07:55:
Je wilt hem op een vaste toerental hebben, leuk bedacht, maar wat gebeurd er dan als je de pc 100% belast?
Dan word hij dis te heet!
In de zomer is de koeling slechter, dan word hij nog heter!

Het beste is om uit te zoeken of je hem variabel kunt maken.
Jah daar heb je ook een punt in. Alleen gebruik ik zelf niet hele zware applicaties of games dus ik denk niet dat ik de cpu vaak belast, maar het risico bestaat natuurlijk altijd.

Ik wil hem inderdaad variabel maken maar het probleem is dat als ik hem dus op die rearfan aansluit, dan draait hij wel temperatuur gestuurd. Maar zodra de temperatuur boven de 65 graden begint uit te komen dan begint ie opeens volle toeren te draaien. En dat wil ik nou juist niet.

Hij moet gewoon geleidelijk de toerensnelheid verhogen naarmate de temperatuur stijgt. Dus niet opeens op 65 graden BOEM 4000 toeren. |:(

Jah jongens ik weet dat dit lastig wordt. Als jullie nog ideeen hebben kom maar op ik hoor ze graag.

Anders blijf ik maar met 1 optie over, een nieuwe dure koeler kopen voor een heel simpele NIET-OVERGECLOCKTE intel celeron d-tje. (waarvoor een standaard koelertje voldoende zou moeten werken)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2009 17:28 ]

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:25

Dima_2005

T.net-verslaafde

Verwijderd schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 17:22:
[...]

Ik heb al aangegeven dat er in mijn bios niks handmatig valt in te stellen aan de fan, naast de Intel System Fan speed control (automatische fanspeed-regeling a.h.v. temperaturen van cpu).

[...]

Ik heb een kleine mATX bordje; Intel D945-GCNL, en de koeler was zo'n standaard AVC (voor de rest niet veel info van de koeler). De AVC fan maakt gebruik van een 3-polige aansluiting, terwijl de cpufan-aansluiting bedoeld is voor een 4-polige aansluiting. Zou het probleem daar aan kunnen liggen ?

Want de rearfan heeft namelijk wel een 3polige-aansluiting waardoor de fan wel normaal draait. (alleen een beetje te laag dan op 1200 toeren)

[...]

Hij is wel temperatuur gestuurd mits ik de fan aansluit op de rearfan-aansluiting. Zodra ik hem dus op de cpufan-aansluiting aansluit, dan maakt de temperatuur niet meer uit. Hij begint dan weer op z'n volle snelheid boven de 4000 toeren te draaien (constant).

Intel geeft aan dat de cpufan gebruik zou moeten maken van de Intel Precision Cooling, wat hier dus niet het geval is helaas. (alleen als ik hem dus aansluit op de rearfan)

[...]

Jah daar heb je ook een punt in. Alleen gebruik ik zelf niet hele zware applicaties of games dus ik denk niet dat ik de cpu vaak belast, maar het risico bestaat natuurlijk altijd.

Ik wil hem inderdaad variabel maken maar het probleem is dat als ik hem dus op die rearfan aansluit, dan draait hij wel temperatuur gestuurd. Maar zodra de temperatuur boven de 65 graden begint uit te komen dan begint ie opeens volle toeren te draaien. En dat wil ik nou juist niet.

Hij moet gewoon geleidelijk de toerensnelheid verhogen naarmate de temperatuur stijgt. Dus niet opeens op 65 graden BOEM 4000 toeren. |:(

Jah jongens ik weet dat dit lastig wordt. Als jullie nog ideeen hebben kom maar op ik hoor ze graag.

Anders blijf ik maar met 1 optie over, een nieuwe dure koeler kopen voor een heel simpele NIET-OVERGECLOCKTE intel celeron d-tje. (waarvoor een standaard koelertje voldoende zou moeten werken)
Koop je zo'n AC7, kost zo'n 15€ dacht ik en heeft enorm goede prestaties (voor zijn prijs dan!)

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

• Nielson
Verwijderd schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 17:22:
De AVC fan maakt gebruik van een 3-polige aansluiting, terwijl de cpufan-aansluiting bedoeld is voor een 4-polige aansluiting. Zou het probleem daar aan kunnen liggen ?
Zeker, daarom vroeg ik er naar :) Toerentalregeling bij een vierpolige aansluiting werkt via een pwm signaal op de vierde draad, terwijl de normale voedingsspanning gewoon 12V blijft, daarom blaast ie zo bij jou. Toerentalregeling bij driepolig werkt door de spanning daadwerkelijk te verlagen. Voor een tientje ofzo heb je al de hierboven genoemde AC Alpine7, is je probleem opgelost.

• Tower410
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-01 15:36
Ik kan in de BIOS gewoon instellen of hij PWM of Voltage controlled doet hoor.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik toch maar ga kiezen voor een geheel nieuwe koeler + nieuwe heatsink.

Omdat ik eigenlijk ook een nieuw mATX-bordje heb gekocht paar dagen terug, past mijn 3-polige cpufan gewoonweg dus niet meer op mijn nieuwe moederbord.

Die AC7 is inderdaad wel een goede keuze, mits jullie de Arctic Cooling Freezer 7 Pro bedoelen.
Maar die AC7 is ontworpen voor ATX bordjes, dus ik betwijfel of die dan ook daadwerkelijk in mijn kleine mATX-kastje past met z'n grote omvang.

Hoe presteert deze standaard Intel koeler eigenlijk in tegenstelling tot die AC7?
Afbeeldingslocatie: http://www.graficall.nl/ProductImages/4881P.jpg

Na paar positieve reviews erover te hebben gelezen op tweakers, lijkt mij deze standaard Intel koeler ook ideaal, zeker voor z'n prijsje.

Standaard Socket 775-koeler van Intel blijkt beste keus

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2009 00:36 ]

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Je kan je er ook makkelijk van afmaken en zeggen: ik koop een Zalman Fanmate 2. Dan kan je zelf je toeren regelen. Een boxed koeler kán je doen, het sterkste punt is vooral de stilte. Maar niet diehard mee gaan overklokken, dat trekt het dingetje gewoon niet.

• Nielson
Verwijderd schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 00:30:
Die AC7 is inderdaad wel een goede keuze, mits jullie de Arctic Cooling Freezer 7 Pro bedoelen.
Ik bedoelde zoals genoemd de Alpine 7 (PWM/Pro), kost geen drol, koelt goed genoeg voor jouw cpu en is lekker stil.
Maar die AC7 is ontworpen voor ATX bordjes, dus ik betwijfel of die dan ook daadwerkelijk in mijn kleine mATX-kastje past met z'n grote omvang.
Grootste verschil tussen mATX en ATX bordjes is eigenlijk alleen de breedte van het mb, heeft dus niks met de koeler te maken.
Hoe presteert deze standaard Intel koeler eigenlijk in tegenstelling tot die AC7?
Volgens hunzelf koelt deze ongeveer vergelijkbaar maar wel stiller.
Na paar positieve reviews erover te hebben gelezen op tweakers, lijkt mij deze standaard Intel koeler ook ideaal, zeker voor z'n prijsje.
Als je er voor weinig aan kan komen gewoon doen, anders zou ik toch voor de Alpine gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 08:26:
[...]
Als je er voor weinig aan kan komen gewoon doen, anders zou ik toch voor de Alpine gaan.
Die standaard Intel-koeler kost evenveel als die Alpine 7 dus dat maakt niet uit.
Maar die Alpine 7 draait wel veel stiller dan die Intel koeler denk ik inderdaad (en hij ziet er ook wat beter uit qua design :P ).

Zou die Alpine 7 wel netjes in mijn low-profile desktopje passen? of zou dat wel eens wat problemen kunnen opleveren?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren mijn AC Alpine 7 netjes binnen gekregen. Vervolgens ben ik een heel uur bezig geweest met het aansluiten van die cooler. Damn wat een gedoe was dat allemaal zeg met die rare klikjes aan de zijkant.

Eindelijk nadat ik hem had aangesloten, zag het er best leuk en aardig eruit zo'n AC7 op mijn moederbordje. Maar helaas, precies waar ik al bang voor was; ik krijg mijn case-behuizing niet meer dicht door de (te hoge) koeler. Dus dat is wel een hele grote minpunt voor mijn kleine desktopje helaas.

Voor de rest koelt hij wel goed en lekker stil , maar het temperatuurverschil vergeleken met de oude stofzuiger is niet echt veel, 5 graadjes maar hooguit. Zal wel aan de slechte airflow liggen in het kastje.

Voor wat betreft dit topic verder mag deze worden gesloten, tenzij iemand nog iets wilt opmerken.
Mijn probleem is ieder geval verholpen (althans als we het over de turbulentie hebben dan).
Bedankt voor alle reacties d:)b
Pagina: 1