Toon posts:

[(Postgre)SQL] 1 na grootste element uit verzameling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de opdracht om het een naar grootste element uit een verzameling te halen, maar zonder LIMIT en OFFSET te gebruiken.
Nou heb ik een tabel loon waarin verschillende bedragen staan. Zouden jullie me op weg kunnen helpen met een idee of hint hoe ik volgens bovenstaande voorwaarden het 1 naar hoogste bedrag eruit zou kunnen toveren met SQL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Klinkt heel erg als een schoolopdracht...

Kent Postgres MAX en subqueries? Zo ja, MAX gebruiken, en in een subquery weer, maar dan < MAX eerste query. Zo selecteer je de max van de eerste selectie en daarvan wil je de MAX er onder hebben.

Volg je me nog? :P

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

En dan kan je je docent maar beter niet vertellen dat recente versies van PostgreSQL een max-query proberen om te zetten naar een sortering via een index met een limit 1 ;) Of misschien juist wel om hem er op te wijzen dat de reden van het verbod wellicht uitgelegd zou moeten worden.
De reden zou moeten zijn dat de hoogste waarde van de verzameling voor meer dan een element kan gelden, als het dat niet is dan is de reden imho fout :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Cursor gebruiken met een sort denk ik. (dat dat de bedoeling is)

[ Voor 25% gewijzigd door Zoijar op 24-02-2009 08:52 ]