Toon posts:

club 3D HD4870 X2 2048mb veeeel te warm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Jongens ik heb een groot probleem. Ik heb net een mooi systeempje in elkaar gezet.
Voor zover ik weet alles goed gedaan. Maar nu heb ik de pc 45 minuten aan en wordt deze videokaart zo heet al dat ik hem bijna niet meer kan aanraken met me vingers.

Hoort dit?
Gaat ie niet verbranden?

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-05 11:58

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Niets aan het handje. Die GPU's kunnen onder load zo tegen de 90 graden C aanlopen. Google maar eens op GPU temp 4870X2.
Mocht je het verder willen onderzoeken, lees dan eens de temps uit met een progje als Everest.

[ Voor 28% gewijzigd door Edmin op 23-02-2009 21:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ow bedankt was al beetje bang heb me windows xp installatie tijdens de installie onderbroken omdat ik bang was hehe.

Maar na 45 minuten al zo warm betekent dat niet dat ie na een paar uur nog warmer wordt of blijft ie dezekfde temperatuur hebben?

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-05 11:58

Edmin

Crew Council

get on my horse!

De temperatuur stijgt en daalt naar gelang de GPU belast wordt. Omdat de koeler vanuit de fabriek gemonteerd is, kan er in principe weinig mis zijn. Vergeet niet dat 45 graden C al aardig heet is voor je vingers. Zolang de fan op de kaart blijft draaien is er weinig mis. Rond je installatie af en run dan wat testprogjes (Ati Tray Tools is ook een goede).

Verwijderd

Nee na 45 minuten heeft hij zijn max bereikt.
Hou het wel in de gaten: gebruik Catalyst Control Centre ( dat programma dat bij de driver zit ) om die temperaturen in de gaten te houden en zorg dat je een goede kast hebt met een goede luchtstroom door de kast heen. Als je een klein 80 mm ventilatortje hebt is het niet genoeg maar met een grote voor en een grote achter zit je goed.
Die kaarten worden zowiezo erg heet en metaal van 50 graden ( wat nog koel is ) doet toch gauw al pijn met aanraken.

Verwijderd

Overigens wordt je aangeraden om over te stappen op Vista omdat de drivers daar al verder zijn..

Verwijderd

Heb zelf een opstelling van 2 HD4870X2's gebouwd.
En ja die dingen worden inderdaad LOEIheet. (* iig met stockkoeling *)

Dus denk niet dat je je zoveel zorgen hoeft te maken. :-)

• CJ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

CJ

(overleden)
Je kan natuurlijk ook altijd zelf de fanspeeds regelen in je Catalyst Control Center. Het ophogen van de snelheid naar de voor jou binnen de geluidsnormen acceptabele waarden kan een hoop schelen in temperatuur.

Default wordt-ie zo'n 70-90C. Op 100% (wat je dus niet wilt tenzij je van opstijgende vliegtuigen houdt) wordt-ie zo'n 35C. Dus ga er ergens tussenin zitten.... Fanspeed at 30% lijkt optimaal te zijn.

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Verwijderd

Topicstarter
In my catalyst control center kan ik mijn fan speed niet veranderen (het Ati Overdrive menutje is zeg maar doorzichtig) moet ik ergens iets aanvinken ?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2009 23:32 ]

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:50

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

heb je daar geen rivatuner voor :)

Signature

• CJ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

CJ

(overleden)
-> ATI Overdrive Tab
-> Klik op het slotje (linksboven) om Overdrive te activeren
-> Tadaa. Je kan nu "Enable Manual Fancontrol" aanvinken
-> schuif de slider naar links en naar rechts en druk op "Apply" wanneer je de gewenste snelheid hebt gekozen.

En als je wilt kan je ook "Enable Overdrive" aanzetten zodat je je HD4870X2 handmatig of automatisch kan overklokken. Catalyst kan zelf veilige waarden opzoeken of je kan zelf de limieten op zoeken.

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

• Ste7en
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-05-2024
Verwijderd schreef op maandag 23 februari 2009 @ 23:27:
In my catalyst control center kan ik mijn fan speed niet veranderen (het Ati Overdrive menutje is zeg maar doorzichtig) moet ik ergens iets aanvinken ?
Bij de ATI Overdrive tab in Catalyst control center moet je even op het sleuteltje klikken. Daarmee unlock je de overklok mogelijkheden via CCC. Nu zou je de fan zelf moeten kunnen regelen.
Ik zelf heb een gewone HD4870 en heb ook wel eens zitten klooien met speed fan settings. Het nadeel van het wijzigen van de fan speed is dat deze van automatic naar manual gaat, zodat je altijd op de aangegeven snelheid zit. Ik lees vaak dat 30% een optimale waarde moet zijn, maar bij idle desktop werk vind ik 20+% al te onrustig. Ik heb de waarde dus gewoon op default staan. Deze kaarten kunnen deze warmte aan en ik voorzie dan ook geen problemen in de toekomst.
edit:
^^ met CJ

Verwijderd

Topicstarter
Temperature:
68c

activity:
0%

Fan speed:
27%

Ik volg jouw raad op steven ik laat het gewoon op defualt aangezien ik heb gehoord dat temperaturen van 90 en hoger niet vreemd zijn bij deze kaart.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2009 00:07 ]

Pagina: 1