Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

De schakeling voor een fan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een computer fan met de volgende specificaties. 12V en 1.05A. Ik heb de weerstand gemeten met een multimeter en dat is 1.8kOhm. Kan ik dit rechtstreeks aansluiten op 12V? Dit zou betekenen dat hij nooit 1 ampere kan trekken. Of moet ik de motor zien als kortgesloten, waarbij ik eigenlijk bijvoorbeeld 3 x 3Ohm weerstand (die minimaal 4Watt aan kan ) kan gebruiken?

Edit: omdat het om een computerfan gaat kan dat volgens mij? In ieder geval, dat is wat ik opmaak uit wat ik aan het googlen ben. En is het nog mogelijk om de rpm te bepalen, er is namelijk ook een geel draadje. Als ik het goed heb krijg je een wisselvorming signaal door het gele draadje met de frequentie waarmee de computerfan draait, klopt dat?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2009 19:46 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Omdat er electonica in zit (zijn brushless motoren) is de weerstand meten erg onbetrouwbaar.

Daarom staan de specs er ook op, 12V 1.05A

Als je die op 12V wil aansluiten hoef je er helemaal niks aan toe te voegen, gewoon 12V op rood/zwart op ground en klaar.

De gele draad is inderdaad een rpm signaal, die wordt elke rondje 2 keer naar ground kortgesloten.

Dus als je dat wil meten met een normale frequentiemeter moet je er een pullup weerstand aan hangen en het signaal door 2 delen.

[ Voor 30% gewijzigd door SA007 op 23-02-2009 19:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
En hoe zit het dan met gewone motoren, zoals deze?
http://www.samenkopen.net/action_product/655301/842260

Computer fans hebben interne elektronica waardoor je ze rechtstreeks kan aansluiten op de gevraagde spanning. Bij motoren geldt dat toch niet?

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Bij motoren geld dat ook. (alshans, standaard DC/AC motoren, heb het ff niet over 3-fasen, steppers, galvo, en alle andere rare motorsoorten die meer dan 2 draden hebben)

Die motor die je daar geeft kan je gewoon direct 12V op gooien en die gaat dan 150rpm draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom uit op een periode van 3.5ms. Dat zou dus 500rpm zijn. Klopt dit een beetje?

En wat maakt dit ding een takkeherrie zeg, ben blij dat dit niet in mijn pc zit. :+ Hij trekt trouwens niet de volledige 1.06A, hoe komt dat? Of is dat de maximale stroom die er door heen mag? Spanning verhogen om de stroom te vermogen?

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
De weerstand die je meet van een motor is enkel bepalend voor de aanloopstroom. Zodra hij draait wekt hij wat we in vaktermen noemen een tegen-e.m.k. op. Dat is een spanning in tegengestelde richting. Logisch, want constructief is een motor gelijk aan een generator. De stroom die hij daarna nog opneemt is afhankelijk van het vermogen dat nodig is om de fan te laten draaien.

Bij wat jij noemt gewone motoren hangt het af van de zwaarte van de motor c.q.. het aan te drijven werktuig. Tot aan een bescheiden aantal kW kan het alsnog rechtstreeks. Maar het gaat uiteraard wel gepaard met een stroompiek die je soms even merkt aan een kortstondig dimmen van het licht.
Zwaardere motoren hebben aanloopapparatuur nodig om de inschakelstroom enigszins te beperken

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
@Technuet: volgens mij ging het hier over laagspanning, en een motor van net iets meer dan 12W is imho laagvermogen :P

Die 1.05A is het maximum wat de motor kan trekken, niet wat erdoorheen mag.

Een motor op een hogere spanning zetten is over het algemeen een heel slecht idee. Er is een reden waarom die motor voor 12V gemaakt is, 13V gaat nog wel, maar bij 15V gaat ie waarschijnlijk kapot door oververhitting (ook ventilators gaan kapot bij een te hoge spanning)

Lagere spanning is meestal geen probleem, snelheid/vermogen wordt simpelweg minder.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe laat ik hem dan 1.06A trekken als hij dat op de maximale spanning niet trekt?

Verwijderd

Door te zorgen dat ie z'n lucht niet kwijt kan.
Als ie harder moet werken, dan zal het stroomverbruik groter worden.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
SA007 schreef op maandag 23 februari 2009 @ 22:32:
@Technuet: volgens mij ging het hier over laagspanning, en een motor van net iets meer dan 12W is imho laagvermogen :P
..........
Natuurlijk, helemaal waar. Maar TS stelde meer vragen waarop ik antwoordde. Ten eerste noemde hij de ohmse weerstand en meende hij daaruit de opgenomen stroom te berekenen. Ik gaf als antwoord dat die stroom alleen geldt bij het inschakelen, want elke motor wekt, hoe klein hij ook is, een spanning op die tegen de voedende spanning in gaat, dus die waarde die hij aflas op zijn ohmmeter zegt helemaal niets, want de stroom als het motortje draait is maar een fractie van die van het heel korte moment van inschakelen.

Het zelfde treedt overigens ook op als je met perslucht tegen de fan aanblaast zodat hij vrolijk als dynamo werkt en bij een te hoog toerental de opgewekte spanning de toegestane spanning overschrijdt. Uit berichten die ik zo af en toe hoor heb ik begrepen dat hier wel eens een en ander mee defect is geraakt. Maar dit even ter zijde.

Dit verhaal geldt voor alle motoren en dat was TS z'n bijkomende vraag nl. hoe dit bij andere motoren werkt. In mijn beleving had ik de topicvraag dus goed gelezen.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Verwijderd schreef op maandag 23 februari 2009 @ 23:07:
Door te zorgen dat ie z'n lucht niet kwijt kan.
Als ie harder moet werken, dan zal het stroomverbruik groter worden.
Als een ventilator zijn lucht niet kwijtraakt, moet ie net minder hard werken. De lucht stroomt niet meer door de fan (waardoor steeds verse lucht aan het draaien moet worden gebracht), maar blijft op zijn plek en gaat dan gezellig rondjes meedraaien met de fan waardoor de wrijving bijna helemaal wegvalt en het toerental omhoog gaat, je kan het eens proberen met een stofzuiger, als je de zuigopening afsluit hoor je em in toeren omhoog gaan (loeien) omdat de belasting wegvalt.

En nu het stroomverbuik: als een motor stilstaat moet je er enorm veel energie in stoppen om hem op gang te brengen, hoe sneller een motor draait hoe minder energie. De maximale energie (dus ook maximale stroom) zal de fan vragen wanneer deze aan een laag toerental draait, om allerhande redenen (bijvoorbeeld als hij door iets wordt tegengehouden, tijdens opstart, minimale obstructie van de lucht, smeermiddel is taai door lage temperatuur,...).
Het is niet verplicht om de maximale stroom te verbruiken, de fabrikant geeft die waarde op zodat je weet wat de hoogst mogelijke stroom is onder alle omstandigheden (en de kans dat je die maximale stroom bereikt is erg klein).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1