Ik heb hier een computer fan met de volgende specificaties. 12V en 1.05A. Ik heb de weerstand gemeten met een multimeter en dat is 1.8kOhm. Kan ik dit rechtstreeks aansluiten op 12V? Dit zou betekenen dat hij nooit 1 ampere kan trekken. Of moet ik de motor zien als kortgesloten, waarbij ik eigenlijk bijvoorbeeld 3 x 3Ohm weerstand (die minimaal 4Watt aan kan ) kan gebruiken?
Edit: omdat het om een computerfan gaat kan dat volgens mij? In ieder geval, dat is wat ik opmaak uit wat ik aan het googlen ben. En is het nog mogelijk om de rpm te bepalen, er is namelijk ook een geel draadje. Als ik het goed heb krijg je een wisselvorming signaal door het gele draadje met de frequentie waarmee de computerfan draait, klopt dat?
Edit: omdat het om een computerfan gaat kan dat volgens mij? In ieder geval, dat is wat ik opmaak uit wat ik aan het googlen ben. En is het nog mogelijk om de rpm te bepalen, er is namelijk ook een geel draadje. Als ik het goed heb krijg je een wisselvorming signaal door het gele draadje met de frequentie waarmee de computerfan draait, klopt dat?
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2009 19:46 ]