videokaart probleem Linux Ubuntu

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai sinds kort linux ubuntu 8.10
ik zit met het volgende probleem:

ik heb een Oude Ati 9200 series videokaart in mijn computer zitten.
Volgens EnvyNG (een driver programma) Gebruikt mijn videokaart ATI Legacy drivers, en zijn deze niet ondersteunt door linux. ik heb al rondgekeken op internet, maar ik kan alleen mensen vinden die hetzelfde probleem hebben als mij.

Er moet hier toch een fix voor zijn neem ik aan?
Ik heb het ook al gevraagd op het Nederlands ubuntu forum maar ik krijg daar niet echt een oplossing voorgeschoteld. dus vandaar dat ik het even vraag bij de DIE-Hards 8)7

Greets Aeromaxx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 14:43

jelly

Arch Linux

Verwijderd schreef op maandag 23 februari 2009 @ 19:27:
Ik draai sinds kort linux ubuntu 8.10
ik zit met het volgende probleem:

Volgens EnvyNG (een driver programma) Gebruikt mijn videokaart ATI Legacy drivers, en zijn deze niet ondersteunt door linux. ik heb al rondgekeken op internet, maar ik kan alleen mensen vinden die hetzelfde probleem hebben als mij.

Er moet hier toch een fix voor zijn neem ik aan?
Ik heb het ook al gevraagd op het Nederlands ubuntu forum maar ik krijg daar niet echt een oplossing voorgeschoteld. dus vandaar dat ik het even vraag bij de DIE-Hards 8)7

Greets Aeromaxx.
Je kan het natuurlijk ook nog op de ubuntu IRC vragen daar zijn meer users dan op het nederlandse ubuntu forums. Kan je de drivers trouwens niet gewoon via ubuntu installeren ipv met envy?

Tja ik zag je topic op ubuntu forums nl, de mensen daar zijn niet helemaal duidelijk maar er zijn drivers voor je kaart kijk maar eens hier https://help.ubuntu.com/community/RadeonDriver en dan naar supported cards

en hier staat een installatie handleiding veel suc6 https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/ATI

[ Voor 14% gewijzigd door jelly op 23-02-2009 19:49 ]

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De standaard ATi driver van Xorg zou 'm prima moeten ondersteunen (alleen waarschijnlijk uitsluitend 2D). Wil je games spelen op dat ding? Indien je geen echte behoefte hebt aan 3D zou ik zeggen: gewoon laten zo.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-09 17:21

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op maandag 23 februari 2009 @ 19:27:
Volgens EnvyNG (een driver programma) Gebruikt mijn videokaart ATI Legacy drivers, en zijn deze niet ondersteunt door linux.
De open-source radeon driver ondersteunt die kaart gewoon prima, je hebt die stomme closed-source dingen van Ati nergens voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik ga nu xorg proberen, alvast bedankt voor de snelle hulp! _/-\o_

3d was wel de bedoeling, speel graag een paar spelletjes met maten van me, Ook open source natuurlijk. maar die hebben ook oude videokaarten. dus ik dacht dat het wel kon allemaal.

zie xorg niet in de synaptic staan, ook als ik zoek op ati drivers of "Ati" dan krijg ik de Envy tool te zien. je kan schijnbaar ook dingen installeren door middel van de kernel, maar ik weet verder niet hoe dat moet, dit is mijn 2e dag Ubuntu.

Greets Aeromaxx.

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2009 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Wel als deadinspace correct is dan heb je ook 3D support met de Xorg driver ;). Dan kan je testen hoe vlot het draait, die games van je.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hoe installeer ik xorg dan? sorry had de reply nog niet gezien daarom had ik mijn post aangepast.

ik ben nu bezig met de open source driver van https://help.ubuntu.com/community/RadeonDriver

ik kom niet echt verder als de eerste stap waarbij ik moet kijken wat voor video kaart ik heb.

de terminal zeg dit :
code:
1
2
rob@rob-desktop:~$  lspci -nn | grep VGA
01:00.0 VGA compatible controller [0300]: ATI Technologies Inc RV280 [Radeon 9200] [1002:5961] (rev 01)

wat moet ik nu doen? want er staat iets over de 9200 series met een link erbij e.d.

Greets

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2009 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Xorg is de standaard X server voor GNU/Linux, die heb je al. De radeon driver zit daar ook standaard bij, dat werkte als het goed is allemaal al direct na het installeren van Ubuntu.

Begin eens met het verwijderen van de closed-source Ati driver. In die link die je gaf staat iets over het verwijderen van die driver, misschien dat je daar wat aan hebt.

[ Voor 12% gewijzigd door deadinspace op 23-02-2009 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

systeem > beheer > hardware drivers, herkent ubuntu zelf de kaart niet?
(kon ik niet duidelijk uit de post halen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hardware Drivers geeft aan:

no proprietary drivers are in use on this system.

ik werk nu dus zonder drivers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
deadinspace schreef op maandag 23 februari 2009 @ 20:42:
[...]

Begin eens met het verwijderen van de closed-source Ati driver. In die link die je gaf staat iets over het verwijderen van die driver, misschien dat je daar wat aan hebt.
als ik hem verwijder volgens die command die er staat krijg ik in de terminal dit bericht:

Pakket xorg-driver-fglrx is niet geïnstalleerd, en wordt dus niet verwijderd
0 pakketten opgewaardeerd, 0 pakketten nieuw geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 0 niet opgewaardeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08 16:29

Tim

De drivers zijn standaard al geïnstalleerd en ze werken dus al, anders had je ook geen beeld. Oftewel, er is geen probleem en hoeft ook niets te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad. Weet je zeker dat je een probleem hebt? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

probeer compiz te draaien (de visueele effecten, zoals fade in etc)

systeem > voorkeuren > uiterlijk > effecten (zet aan)

als het start heb je een goed werkende driver, anders draai je 2d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbeijer85
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-06 16:22

dbeijer85

Super fast charger

Om de specifieke ATI drivers te controleren kun je ook in je console glxgears starten. Als je een windowtje krijgt met wat draaiende tandwielen zijn je drivers correct geinstalleerd

Assumption is the mother of all fuck-ups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

dbeijer85 schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 10:50:
Om de specifieke ATI drivers te controleren kun je ook in je console glxgears starten. Als je een windowtje krijgt met wat draaiende tandwielen zijn je drivers correct geinstalleerd
Je krijgt altijd een windowtje met draaiende tandwielen, of je nou hardware acceleratie hebt of niet, dus dat zegt niets.
Pagina: 1