Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0valyfe
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-08 19:15
Beste tweakers,

Ik heb gisteren de laatste vijzen vastgeschroefd van mijn nieuw Core i7 systeem. Ik heb de computer zelf in elkaar gestoken en heb ook wat problemen gehad. Alles is uiteindelijk opgelost geraakt waarna ik aan het benchmarken ben geslagen.

Nu is het zo dat ik mij een beetje zorgen maak over de temps van mijn CPU. Op Google word ik niet veel wijzer aangezien er weinig referenties zijn i.v.m. de Core i7 920 op stock speed en cooler. Aangezien de Core i7 een high-end product is zijn er kennelijk weinig mensen die hem op stock cooler en snelheid draaien.

Dan rest er dus nog de vraag, zijn volgende temps normaal? ->

Afbeeldingslocatie: http://img17.imageshack.us/my.php?image=tempscorei7.png

Op stock cooler en stock voltage en snelheid etc. loop ik snel tegen de 50 graden aan en dit bij 0-1% load. Momenteel, tijdens het surfen, zit mijn gemiddelde temp op 50 °C volgens Real Temp. Volgens Core Temp schommelen ze tussen 45 en 55 °C afhangende van core tot core.

Volgens mij is de koelpasta goed aangebracht daar deze al aangebracht was, en de cooler ook goed bevestigd.

Vervolgens ben ik 3Dmark 06 gaan draaien om te zien hoe hard te temperatuur zou stijgen. Bij de eerste 2 GPU tests zag ik Core en Real Temp bij het overschakelen naar de CPU test aangeven dat de CPU ongeveer 70°C was.

Toen de CPU test afgelopen was moest ik toch even slikken.

Volgens Core en Real Temp was de CPU 95 °C wat volgens mij toch echt wel te hoog is na een CPU test? Enkele seconden later stond dit al praktisch meteen terug op 80°C maar toch...

Is dit normaal? Of moet ik mij een nieuwe cooler aanschaffen wat ik niet echt erg zou vinden. Of is het mogelijk dat de case voor zulke hoge temps zorgt? Ik heb nu niet meteen de beste case met de beste airflow maar ben eerder voor stijl gegaan. Ik heb namelijk de NZXT Hush gekozen welke geïsoleerd materiaal binnen in de behuizing heeft.

Thoughts? Anyone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

De boxed koeler is op zich een redelijk product, maar met een hittekanon als de Core i7 is het naar mijn smaak niet echt een geweldig idee om er mee over te klokken. Als highend CPU-koelers de boel met een mooie overklok al nauwelijks rond de 70 graden kunnen houden, dan lijkt de conclusie me voor de hand liggend.

Dit is overigens ook de reden waarom ik geen Core i7 heb: het energieverbruik en de omgezette hoeveelheid warmte. Ik wacht dus mooi op de dieshrink van 32nm (nu 45nm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0valyfe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0valyfe
@ Jejking

Ik overclock niet en volgens de reviews voldeed de stock cooler voldoende wanneer er niet geoverclockt wordt.

Zou ik het misschien kunnen oplossen door de fan wat harder te zetten met RivaTuner of iets dergelijks? Heb de programma's nog nooit gebruikt en vraag me af of, wanneer ik met rivatuner de fan hader zet, de fan nog steeds vanzelf harder gaat draaien indien er meer stress op de CPU komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk eens in je Bios wat de temps zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Jejking
Vergeet niet dat er in de i7 ook een memorycontroller meedraait. Core 2 processoren produceren minder warmte maar voor het energieverbruik in totaal moet je ook die memorycontroller meerekenen. Volgens mij is dat typisch rond de 30 watt full load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0valyfe
In de Bios staat de temp zelfs op 59-60 °C. Ga eens afsluiten en de cooler nog eens goed hard aandrukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

95 graden is toch echt veel te hoog hoor. Ik heb ook een i7 920 met standaard koeler maar dan nog overgeclockt naar 3.33 GHz. Tijdens een flinke stresstest wordt ie ongeveer 70 graden. In de zomer zal ik em wel iets moeten downclocken denk ik, ik wil liever niet veel hoger dan 70 graden komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0valyfe
@ martijn

Hoe meet jij je temps?

Heb net kast open gedaan en koeler nog eens stevig aangedrukt, hij gaf nog een klik!
Hij zat dus op 1 pin niet goed vast. Vervolgens terug in de BIOS gedoken en nu was de temp van 60 naar 43 graden gezakt. Echter, als ik mijn PC opstart zegt Core Temp maar ook Real Temp dat de temps nog steeds rond de 50°C liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0valyfe
Als ik nu de CPU tests opnieuw draai kom ik niet boven de 70 °C uit. Misschien toch een klasiek cooler-niet-goed-aangesloten geval. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
n0valyfe schreef op maandag 23 februari 2009 @ 20:23:
@ martijn

Hoe meet jij je temps?

Heb net kast open gedaan en koeler nog eens stevig aangedrukt, hij gaf nog een klik!
Hij zat dus op 1 pin niet goed vast. Vervolgens terug in de BIOS gedoken en nu was de temp van 60 naar 43 graden gezakt. Echter, als ik mijn PC opstart zegt Core Temp maar ook Real Temp dat de temps nog steeds rond de 50°C liggen.
50 mag, stress je cpu nog eens en kijk dan eens wat je temps zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzjudz
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-10-2024
Die temperaturen van jou zijn echt niet normaal hoor! Ik kom met een overclock naar 3.33GHz bij load nauwelijks bij de 60 graden uit. Nu heb ik wel een Scythe Mugen 2 en een andere case, maar volgens mij moet daar echt geen verschil van 30 graden tussen zitten, misschien 10 of max 15. Ook de idle temperatuur is te hoog, die zou op stock volgens mij niet boven de hoge 30 uit moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAJH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Deze temps kreeg ik ook met mijn 920 toen er te weinig koelpasta tussen de heatsink en de cpu zat. Waarschijnlijk geen goed contact dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik meet met RealTemp of met CoreTemp. 50 graden is normaal, ik heb ik zo ongeveer rond de 45 graden op idle.

Ik ben trouwens wel benieuwd naar wat men hier een veilige temp voor 24/7 gebruik vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Persoonlijk vind ik idle temps boven de 40 graden niet prettig. mijn 920 loopt idle 33 graden (met aftermarket cooler welliswaar maar dan wel fan of zo'n 800rpm)

wel heb ik de cpu gelapt, hier een foto tijdens het lappen waarop duidelijk te zien is hoe bol die is

Afbeeldingslocatie: http://i631.photobucket.com/albums/uu38/ann1h1lus/SNC10389.jpg

ik heb trouwens nu ook een 965, de stock cooler ga ik daar niet van gebruiken, die is wel een stuk beter dan die van de 920, als ik daar iemand (die het echt kan gebruiken) blij mee kan maken hoor ik het wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 16:09

pvr

Ik heb de Cpu en koeler gelapt, en Idle is de Cpu 40 graden, en stress 70 graden.
Daarbij draai ik 4ghz stabiel.

Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:11
Ik heb niks gelapt maar had wel het zelfde probleem als de TS. Zelfde idle en stressed temps. Ik heb de koeler eraf gehaald en toen zag ik aan de koeler zelf dat de pasta niet goed was, een streepje was gedeeltelijk uitgesmeerd en de andere 2 streepjes zaten nog precies zoals ze uit de doos kwamen. Ik heb de koelpasta eraf gehaald en er thermalright silver compound opgedaan. De koeler heb ik opnieuw vast gezet en goed nagekeken of hij goed vast zat! Kijk goed naar het systeem van de pinnetjes en zorg dat je begrijpt hoe het werkt, dan weet je ook wanneer het goed vast zit (moeilijk uit te leggen op internet).

Resultaat was een idle temp onder de 40 graden en stressed rond de 60 a 65 op een stock cooler zonder overclock. Ik check mijn temperaturen met SpeedFan en met de MSI tool die bij mijn mobo zit.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb temperaturen tussen de 33(idle) en 40(load), dat is met een 920 die stock draait en gekoeld wordt door een Nexus Low-7000.

Wat me wel opviel is dat de koeler op 2000 toeren draait in de Bios, maar ja, het is dan ook wel een uitermate cool systeem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 11:34
De stock-koeler moet gewoon prima voldoen in een standaard situatie. Je zou eventueel je airflow kunnen controleren door even met de kast open te draaien. Als de cpu dan koeler word dan met de kast dicht, dan ligt het probleem bij je airflow. Hoe dan ook, de stock koeler moet voldoen op standaard clocks/voltages zonder dat dit de levensduur van de cpu in mindering brengt :) Die krengen zitten er niet bij voor de sier neem ik aan...

Er bestaat ook nog een kans dat de sensor kapot is/vast zit. Echter acht ik die kans erg klein omdat er tot nu toe nog niks van vernomen is bij de i7's (itt de Wolfdales ala E8xxx).

één is geen, twee is één

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

n0valyfe schreef op maandag 23 februari 2009 @ 20:23:
:/

Haal je CPU-koeler er eerst maar eens af, en smeer het zaakje na schoonmaken maar eens opnieuw in met pasta. Kans is groot dat het ondertussen uitgedroogd is en een tegenovergestelde werking doet.

Overigens zijn die temps vrij normaal voor een high-end cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzjudz
Verwijderd schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 13:19:
Ik heb temperaturen tussen de 33(idle) en 40(load)
40 graden op load met air cooling (en dan ook nog zo'n klein htpc koelertje), dat geloof je toch zelf niet. Download Real Temp maar eens en draai een stress progje een half uurtje, dan komt de temp heus wel boven die 40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dzjudz schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 16:14:
[...]
40 graden op load met air cooling (en dan ook nog zo'n klein htpc koelertje), dat geloof je toch zelf niet. Download Real Temp maar eens en draai een stress progje een half uurtje, dan komt de temp heus wel boven die 40.
Je hebt gelijk.

Dit was wat de BIOS aangaf.

Als ik Prime95 draai en temps aflees op Real/CoreTemp dan gaan deze als ik de boel niet uitzet over de 100 graden heen. Ik heb ook al een overclocking failed crash gehad, en dat terwijl ik helemaal niet overclock, en dat ook nooit gedaan heb of wil..

Ik heb verder de Nexus Low-7000(die aan de achterkant van het mobo vastzit) koeler wel los gehad, de koelpasta was dik en slordig aangebracht en ik heb hier foto`s van gemaakt. Ik heb het dan ook goed schoongemaakt en opnieuw op de juiste wijze aangebracht, een dun laagje. Helaas dezelfde alarmerende resultaten. Airflow in de kast is wel goed, voltage draait standaard net als de processor en de rest in de BIOS..

Ik breng het systeem maandag na RMA aanvraag dan ook terug naar de winkel(helaas zijn er nog veel meer gebreken, dit is echter het meest alarmerende). Ik heb het gelukkig door de winkel laten assembleren, en heb er een jaar extra garantie bijgenomen omdat ik dit soort gedonder niet geheel uitgesloten had.

Ik ben voor de rest ook geen overclocker, ik gebruik het systeem voor audioproductie, multimedia en af en toe gamen.. Ik baal wel als een stekker, 1600 euro voor een instabiel systeem. Nu nog maar afwachten hoe lang ik zonder moet zitten(wat ik me eigenlijk niet kan permitteren), en hopen dat ik sowieso een vervangende oplossing krijg van de winkel. Deze mensen geven niet erg de indruk dat ze de intentie hebben behulpzaam te willen zijn.. ``Ja de temperatuur van de BIOS is de juiste`` ``Die programmaatjes geven niet altijd de goede waarde, en de sensoren ook niet``

Prima meneer de PC Boer, dan gaan we aankomende week samen een uurtje Prime95 draaien en kijken hoe stabiel het door u geleverde systeem is! ;)

Wish me luck..

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2009 02:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit zijn de foto`s na demontage van de assemblage van de winkel:

Afbeeldingslocatie: http://img27.imageshack.us/img27/7410/21508001.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img253.imageshack.us/img253/719/34716400.th.jpg

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2009 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Ben ik de enige die dat een enorme smeerzooi vind? Volgens mij hebben we de oorzaak van de hoge temperaturen gevonden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jejking schreef op zondag 01 maart 2009 @ 14:22:
Ben ik de enige die dat een enorme smeerzooi vind? Volgens mij hebben we de oorzaak van de hoge temperaturen gevonden :X
Ongelooflijk he? Ik heb net trouwens de boel weer helemaal schoongemaakt en stock koeler erop gezet. Gewoon de fabricage koelpasta die erop zat(op de standaard Intel koeler) laten zitten en gebruikt, koeler erop geprakt, en wat denk je? Hij komt na een uur full load niet boven de 80 uit, schommelt tussen de 78 en de 80. Hij idled nu na die sessie tussen de 42 en 44 graden, dus de boel is nu in elk geval stabiel.. Dit alles met de fanprofielen op silent 800rpm, Antec 300 kast, geen extra fans en de twee standaard outtake fans op laagste stand.

Ik ga vanavond eens de Nexus-Low-7000 met optionele backplate erop zetten, ik krijg de indruk dat hij niet genoeg op de processor gedrukt werd(ook weer zoiets, dat heeft de winkel dus niet gedaan). Verder kan ik daarna nog de Intel koeler opnieuw monteren, alleen dan met een dun laagje eigen aangebrachte pasta, ik vraag me af of dat standaard Intel spul nu goed verdeeld is.. Ben benieuwd wat de beste resultaten op gaat leveren.

To be continued..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Verwijderd schreef op zondag 01 maart 2009 @ 14:08:
Dit zijn de foto`s na demontage van de assemblage van de winkel:

[afbeelding]

[afbeelding]
Beunwerk!

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

To be honest, ik zou die Intel boxed koeler zo snel mogelijk vervangen en er geen aandacht meer aan besteden. Zonde van je pasta, er zit namelijk gewoon een limiet aan de warmte die het dingetje af kan voeren.

Edit: Joopmans :w

[ Voor 4% gewijzigd door Jejking op 01-03-2009 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Precies, goede koeler erop, koelpasta goed verspreiden en op de juiste manier erop doen en ook juiste dikte, handigste is om er een oud pasje tegebruiken en een grote s met koelpasta erop te leggen en rustig uit te smeren, en haal eraf wat er teveel op zit! :)

offtopic:
Hoi jejking :w

[ Voor 4% gewijzigd door Joopieboy op 01-03-2009 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, ik krijg de boel niet meer stabiel. Morgen de hele zooi maar weer terugsturen, ik baal echt als een stekker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Ik zie geen reden om de stokkoeler meteen links te laten liggen tenzij je echt veel wilt gaan overclocken. Ik moet wel zeggen dat de standaard koelpasta echt bagger is die op de koeler zit! Bij mij zat de pasta geheel onbeschermd op de koeler en was (naar mijn idee) hellemaal uitgedroogd toen ik hem ging monteren...

Anyway ik zeg standaard koeler met nieuwe pasta en zo weinig mogelijk koelpasta (rijst korel is meer dan voldoende!) en goed egaal uitsmeren.

Wat betreft de temperaturen. De BIOS geeft inderdaad altijd de juiste temps aan, echter kan je de temps nooit stressed/load zien want dat gebeurt niet als je in de BIOS zit, dat kan alleen met een progie die de processor stressed in windows of linux of ander OS. Over het algemeen vindt ik programma's als RealTemp of CoreTemp echt bagger! Vooral in het begin gaven ze veel foute waardes (+10 graden bijvoorbeeld). Misschien dat het nu verholpen is maar ik begin er niet meer aan. Voor redelijk goede waardes kijk ik naar SpeedFan maar voor volle zekerheid gebruik ik toch het programmatje wat bij de mobo zit (die moet eigenlijk wel goed zitten, dat mag je wel verwachten vindt ik). Dus er is wel wat voor te zeggen wat de winkelier zegt, echter is de koelpasta echt zeer slecht aangebracht! Kijk, daarom bouw ik dus lekker mijn eigen PC waar ik dan misschien wel 4 tot 8 uur mee bezig ben maar uiteindelijk werkt het altijd en is het nog goedkoper ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaidar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-07 16:30

Shaidar

Ik heb volgend systeem sinds een paar dagen in gebruik:

* Intel Core i7 920 LGA1366 Boxed C0 stepping
* SCYTHE Mugen II (Infinity)
* Asus P6T Intel x58/ICH10r chipset
* 3x 2GB Mushkin DDR3 PC12800 CL8 Extreme Performance (998681)
* 2x Asus ENGTX280 TOP
* 2x WDC WD1500ADFD Raptor 150GB, SATA300, 10.000RPM, 16MB, NCQ
* 2x Samsung HD103UJ Spinpoint F1 1TB, SATA300, 7200RPM, 16MB, NCQ
* Corsair HX1000W (CMPSU-1000HX)
* Lian Li PC-v1010a Silver + BS-03 + W-V1010
* Dell 3007WFP TFT Monitor, 30″, native WQXGA, 8ms, 24bit
* Logitech DiNovo Media Desktop for Notebooks
* Logitech MX Revolution
* Logitech Z-680
* Logitech Cordless Rumblepad 2

Dit alles zit dus in een Lian Li PC-v1010a kast, met een extra PCIe cooler naast de 2 GTX280s ...

Afbeeldingslocatie: http://gallery.weyland.be/d/7311-2/DSC05036.JPG

(oude foto, zit nog een DVDbrander in, en nog maar 1 raptor.

En ik moet zeggen dat ik niet helemaal tevreden ben over de idle temperaturen van die i7.
Het is op dit moment misschien 19°C in m'n kamer (centrale verwarming staat niet op)

Ik heb het afgelopen uur niet veel speciaals gedaan met m'n PC en de i7 idlet nu aan 41°C.
Cores zijn 39, 36 42 en 36°C en dat vind ik persoonlijk véél te veel.
Als ik de Prime95 test van in RealTemp doe dan zie ik temperaturen met een maximum van 68°C (68, 65, 68 en 63°C)

Als ik de koelvinnen van die Mugen 2 aanraak, dan zijn ze niet eens warm en de heatpipes ook niet, ik kan m'n vingers er gewoon tegendrukken en voel niets van warmte ...

Nu viel me al op dat dat aansluitingsmechanisme van die Mugen niet van de beste kwaliteit is. Op de achterkant (achterkant van de CPU socket) zit ook een soort heatsink van Asus, en bij de Mugen is een ander plaatje meegeleverd. Dat plaatje van Scythe is bekleed met eensoort zachte mouche, wat volgens mij de warmtegeleiding ook niet echt bevorderd ... Door de grootte van die Mugen, en de kleinheid van de vijsjes waarmee je de mugen vastvijst kan je daar gewoon niet genoeg kracht opzetten ... Mij lijkt het dat die gewoon niet genoeg contact maakt met de CPU. Koelpasta was trouwens Artic silver.

Ik haal het morgen eens uit elkaar, en steek er wat spacers tussen, dan kan ik die vijsjes verder aandraaien...

 iPhone 12 Pro 128GB  MacBook Pro (13-inch, 2020, i7, 16GB, 1TB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Sorry maar naar mijn mening is dit zever. Wat had je dan zelf verwacht? Onder de dertig voor alle cores? Lijkt me stug, Core i7's zijn hittekanonnen, simple as that. Hij klokt zichzelf al terug terwijl hij weinig doet, maar het is en blijft een 45nm product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzjudz
Na een dagje van alles doen op mijn PC, van full-on gamen tot browsen en van hd tv kijken tot idlen, loopt mijn i7 nu tussen de 35 en 40 graden te browsen. In jouw opgekropte kast met 2 GTX280's erin lijken die idle temps mij zeer redelijk toe. Je stress temps zitten wat hoger dan die van mij maar wat wil je ook met 2 van die hittemonsters erin (mijn GTX285 wordt zo over de 80 graden op stress, dus als je daar 2 van hebt zal dat je i7 temperaturen niet ten goede komen). Het lijkt me zo wel goed toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Betere airflow in de kast kan zeker veel helpen om je temps laag te houden, helemaal met 2 PCIe kachels erin. Je kast moet gewoon een windtunnel zijn...
Als je koeler niet warm aan voelt lijkt het op een slecht contact met de CPU, eens even checken en sxperimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jejking schreef op zondag 01 maart 2009 @ 14:22:
Ik heb de foto`s naar de pc boer gestuurd, en telefonisch contact gehad. Hij vond dat heel normaal, niks aan de hand, ik moest het systeem maar opsturen.. ``Ja we doen dat de hele dag`` Nou beste kerel, dan doe jij je werk akelig slecht! Ook de audiokabel liep diagonaal over het moederbord heen, verspert de weg voor PCI sloten. Dit terwijl ik toch specifiek gevraagd had alles netjes weg te werken...

Drie keer raden welke pc boer dit trouwens is...

Ze lossen het maar op, als het er niet beter op wordt ga ik het hele systeem met assemblage/kosten voor een jaar extra garantie terug claimen. Zoals het er nu naar uitziet kan het best wel eens een kort geding worden, deze man(hoofd technische dienst) is zeer hardnekkig en niet reëel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikiri
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-01 11:15
En welke pc boer is het? Of moet ik daarvoor heel het topic, lezen...

Natuurlijk wel duidelijk bekend maken wie er zo slecht bezig is, wil daar niet mijn systeem in april bestellen..per ongeluk... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Gezien de klachten lijkt het op Alternate :P Of mag ik dat niet zeggen hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Als ze idd geen fatsoenlijk werk en reparatie kunnen leveren zou je kunnen verwachten en heb je volgens mij zelfs recht op je geld terug, zeker als het al vanaf het begin af aan duidelijk was! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Jejking schreef op maandag 02 maart 2009 @ 01:41:
Sorry maar naar mijn mening is dit zever. Wat had je dan zelf verwacht? Onder de dertig voor alle cores? Lijkt me stug, Core i7's zijn hittekanonnen, simple as that. Hij klokt zichzelf al terug terwijl hij weinig doet, maar het is en blijft een 45nm product.
Hitte kanon valt wel mee hoor in idle, dan verstookt ie volgens Coretemp net 44w. Bij full load op 4 cores met HT aan wil het wel ja, maar kijk dan ook even naar de prestaties ;)

Ik zit zelf nu met een i7 920 op 150 blck en stock koeler ook op 35c met en beetje inetten en muziek draaien. Boven de 40c idle is best veel met zo'n koeler, ondanks die 2 kaarten.

Of die koeler zit inderdaad niet goed vast, of de airflow kan beter denk ik zo.

Edit: Ik ben achteraf toch best blij dat ik voor een Antec Nine Hundred gekozen heb ipv bijvoorbeeld een Lian-Li ofzo, ding geeft echt een superkoeling :9

[ Voor 8% gewijzigd door bvk op 02-03-2009 22:10 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet eigenlijk niet goed wat ik ermee aan moet. RMA nummer is al geregeld, maar ik ben bang dat ze me rekeningen in de schoenen gaan schuiven voor reparatiekosten, en het probleem niet oplossen of verergeren. Ook is het nog maar de vraag hoelang het gaat duren.. Ik neig ernaar ze verder te negeren, dat scheelt me verdere kosten en een rit van 150km.

Net weer de koeler eraf gehad, netjes ingesmeerd met dit spul:

http://www.tweaknews.net/reviews/zalmanthermalgrease/

Hij idled nu op 41/42 graden, maar als ik prime95 aanzet gaat hij makkelijk over de 80 en als ik hem niet uit zet over de 100. Ik heb de kast ook al open gehad, maakt niets uit. Ik heb de Antec 300 kast, zonder extra fans(ik produceer muziek, ik wil geen herrie) dus twee outtake fans aan de achter/bovenkant.

Het meest bizarre vind ik nog dat ik de beste resultaten gister had met de standaard Intel koeler en de harde pasta die daar al opzat, die hield hem stabiel tussen de 78/80 graden na een uur full load.

Het punt is dat de mensen in deze webshop, vooral het hoofd technische dienst echt schijt aan je hebben. Ik mag zelfs niet langskomen om er samen naar te kijken. Ik moet het langs brengen of opsturen, wachten tot ik aan de buurt ben, weer mijn vertrouwen in hun handen leggen, en dan maar hopen dat het goedkomt. Ik heb dit ook tegen die man gezegd, gezien de manier waarop de pasta aangebracht is, en de bekabeling weggewerkt is en hoe je nu reageert heb ik er geen vertrouwen meer in met jullie. Ik wil mijn geld terug. Ik heb eind December een kleine 1600 euro betaald voor een systeem wat nu na nader onderzoek slecht geassembleerd en instabiel is.

Ik weet niet of ik het wel waard vind om een kort geding tegen ze aan te spannen, want dat gaat me nog veel meer geld en vooral tijd kosten.

Ik ben op zich geen echt technisch iemand, maar ik haal het moederbord er nu zeker met gemak uit, en koeler monteren en demonteren is ook geen probleem, zeker niet met die Zalman pasta, want dat smeert supergoed en gedoseerd uit met dat kwastje.. Het enige wat ik nog kan doen is een betere/andere koeler kopen en monteren, maar ik denk eigenlijk dat dat mijn problemen niet oplost. Mischien kan ik aan de voorkant onder nog een 120mm fan plaatsen, maar dat is echt de max ivm herrie, ik kan echt geen herrie gebruiken tijdens het produceren.. Denk trouwens ook dat het weinig uit zal maken, heb de kast net al open gehad, maakt geen verschil.. Verder kan ik ook nog zo verder werken, in de hoop dat mijn systeem de komende jaren stabiel en heel blijft, mocht de processor stuk gaan dan ga ik de garantie wel bij Intel claimen..

Ik kan morgen anders wel even wat foto`s van de hele pc posten, met de met wasbenzine gereinigde processor en hoe ik de pasta aangebracht heb. Als een van jullie me zou kunnen helpen door aanwijzingen te geven, dan zou ik dat echt heel erg waarderen..

Voor nu ben ik het even zat, heb de boel nu al vijf keer in en uit elkaar gehad. ik open morgen wel even een eigen topic met volledige en gedetailleerdere info. Nu tijd voor wat ontspanning! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Als je de koeler eraf haalt, maak dan ff een foto, dan kunnen we zien hoe de pasta uitgesmeerd is op de proccesor en dus zien of de koeler goed vast zat op je proccesor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Nu online

bvk

Soepstengel schreef op maandag 02 maart 2009 @ 22:13:
Als je de koeler eraf haalt, maak dan ff een foto, dan kunnen we zien hoe de pasta uitgesmeerd is op de proccesor en dus zien of de koeler goed vast zat op je proccesor.
Had hij al gedaan ;)

Verwijderd in "Core i7 920 temps (Idle & Load)"

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zijn de foto`s nadat ik de koeler er voor de eerste keer afhad, dat is dus het smeerwerk van de pc boer. Ik ga morgen mijn eigen smeerwerk posten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 16:09

pvr

Ik vindt dat de meeste mensen hoge temps hebben met hun I7 920.

Ik heb de Cpu en koeler gelapt, en Idle is de Cpu 40 graden, en stress 70 graden.
Daarbij draai ik 4ghz stabiel.

Het lappen scheelde me 10@12 graden.

Shaidar

Ik vind je behuizing: Lian Li PC-v1010a er hokkerig uit zien.
Ik heb het gevoel dat er geen airflow in je kast is.

Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Nu online

bvk

Aha, ik snap...

Als weer pasta gaat smeren, kijk dan ook meteen even of de HSsen (HeatSink en HeatSpreader) wel netjes vlak zijn met bijvoorbeeld een scheermesje en een lampje erachter.

Edit: Was een reactie op Jov4s natuurlijk..

[ Voor 11% gewijzigd door bvk op 02-03-2009 22:53 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bvk schreef op maandag 02 maart 2009 @ 22:52:
Aha, ik snap...

Als weer pasta gaat smeren, kijk dan ook meteen even of de HSsen (HeatSink en HeatSpreader) wel netjes vlak zijn met bijvoorbeeld een scheermesje en een lampje erachter.

Edit: Was een reactie op Jov4s natuurlijk..
Hmmmz.. De heatsink is het deel wat tegen de processor(die overigens best wel bol is) gedrukt zit, maar wat bedoel je met de heatspreader? Zier hier de koeler:

http://www.nexustek.nl/manuals/low-7000_manual_rev1.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Nu online

bvk

De heatsink is je koelerbasis, je heatspreader is het metalen kapje op je processor. Beiden moeten totaal vlak zijn voor goede koeling.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De heatspreader van de processor is zeker niet vlak, maar bol:

[img=http://img264.imageshack.us/img264/4645/011b.th.jpg]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

afbeelding doet het hier niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://img216.imageshack.us/img216/9295/011g.th.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denk dat ik(mocht het met de huidige Nexus Low-7000 koeler niet gaan werken) binnenkort de Cooler Master Hyper Z600 ga halen, even goed uitzoeken of die in de kast past.. Lijkt me een betaalbare en degelijke koeler, ziet er ook cool uit, het lijkt wel een soort dragrace motorblok lol :D

Ik ga morgen ook wat meer foto`s posten. Lijkt me beter om mijn energie in positieve zaken te steken, ik wordt niet vrolijk van dat gedoe met die webshop.. Als ik met een andere koeler/extra casefannetje/bijvijlen van de koeler het probleem kan verhelpen, dan vind ik t gesneden! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaidar

Shaidar

pvr schreef op maandag 02 maart 2009 @ 22:51:

Ik vind je behuizing: Lian Li PC-v1010a er hokkerig uit zien.
Ik heb het gevoel dat er geen airflow in je kast is.
Nu zal een high end kast van een respectabel merk als Lian Li toch wel zo ontworpen zijn dat er genoeg airflow is :) Dat die hokkerig is, is om de voeding en HDDs 1 luchtstroom te laten gebruiken, en de rest van de onderdelen (mobo, cpu, vga) een andere gescheide luchtstroom.

Heb nog geen tijd gehad om de boel nog eens uiteen te halen, misschien dezeavond...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sleepwalkerbe
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-08 03:05
Ik denk dat veel batches een serieus verschil opleveren bij de i7. Ikzelf draai mijn 920 op 3.33 (159 blck x 21 multi) en mijn idle temps varieren tussen 28 en 31 (cores hangen rond de 40). Wanneer ik deze in load draai met prime , CCCP , memtest , 3dmark , ... komen deze max op 72 a 74 graden (na kwartiertje).
Ik blijk dus een gelukkige eigenaar van een relatief koele i7 processor.
Ik kijk echter ook uit naar andere koeling , maar vind enkel monsters van blokken (CM V8 etc) die goed koelen. (Als iemand een goede relatief kleine cpu koeler voor i7 weet laat maar weten ;))

<SG> Sleepwalkerbe - Diablo 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grmpf
  • Laatst online: 01-07 08:34
Verwijderd schreef op maandag 02 maart 2009 @ 22:06:

Hij idled nu op 41/42 graden, maar als ik prime95 aanzet gaat hij makkelijk over de 80 en als ik hem niet uit zet over de 100. Ik heb de kast ook al open gehad, maakt niets uit. Ik heb de Antec 300 kast, zonder extra fans(ik produceer muziek, ik wil geen herrie) dus twee outtake fans aan de achter/bovenkant.

Het meest bizarre vind ik nog dat ik de beste resultaten gister had met de standaard Intel koeler en de harde pasta die daar al opzat, die hield hem stabiel tussen de 78/80 graden na een uur full load.
Dat moet beter kunnen inderdaad. ik zit bij 167 bclk x 21 op coretemps tussen 30-36 graden, met prime95 max. 66 graden. ultra-120 extreme koeler op de cpu, in een p182 kast. cpu-koeler wel eerst zelf recht erop moeten zetten, want dat was ze niet gelukt bij de webshop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb nu de Zalman CNPS9500A LED erop zitten. Hij idled op 38, en gaat bij load richting de 85. Zou het dan toch de airflow zijn? Hier even pics van de heatspreader en heatsink nadat ik gemeerd had met pasta gister, en nadat ik hem er net af gehaald heb:

http://www.foto-uploaden....64964b4e1e033b03ac4be.jpg

http://www.foto-uploaden....ad9e89e0a4f1ce3a26ecc.jpg

http://www.foto-uploaden....2d7c53590046e7dd21eb6.jpg

http://www.foto-uploaden....210436f7490618662b9b4.jpg

Je ziet duidelijk dat er grote delen van het oppervlak niet met elkaar in aanraking zijn gekomen, omdat er daar respectievelijk geen/wel pasta zit, en ook precies zoals voor de montage.. Vraag me niet hoe het komt, kromme/bolle heatspreader/sink? We zullen morgen zien na demontage van de Zalman..

Je ziet dus dat er alleen twee outtake fans aan de achter/bovenkant van de kast zitten(standaard Antec 300). dit is bewust gedaan, ik wil een stille pc ivm audioproductie, maar ik speel af en toe ook een spelletje.. Je voelt aan de voorkant wel dat hij de koude lucht erdoorheen trekt, het is wel echt een windtunnel, en die kast is ook echt top..

Nou, morgen maar weer wat foto`s maken na demontage van de Zalman.. Ik ga nu denk ik de Coolermaster V8 of Hyper Z600 bestellen, met een 1366 bracket erbij. Er zijn trouwens erg weinig native 1366 koelers leverbaar kwam ik ook achter..

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2009 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hier ook een i7 920 met een Zalman CNPS9700.
Had eerst ook dezelfde problemen, idle temp van rond de 55 graden en stressed zelf tegen de 100.

Ik heb de koeler er weer afgehaald en wat veranderingen geprobeerd mbt de airflow.
Ook opnieuw de koelpasta aangebracht en het contact van de koeler met de cpu dubbel gecontroleerd.

Nu zijn de waardes:

Idle: koeler low speed : 45 graden
Idle: koeler high speed: 40 graden

Stressed: koeler low speed: 85 graden (10 minuten stressed Prime95)
Stressed: koeler high speed: 65 graden (10 minuten stressed Prime95)

De zalman CNPS9500 & CNPS9700 kan je volgens mij ook 90 graden draaien, misschien is dat een optie als dat beter uitkomt met je airflow / binnenkant kast.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 11:08:
Ik heb hier ook een i7 920 met een Zalman CNPS9700.
Had eerst ook dezelfde problemen, idle temp van rond de 55 graden en stressed zelf tegen de 100.

Ik heb de koeler er weer afgehaald en wat veranderingen geprobeerd mbt de airflow.
Ook opnieuw de koelpasta aangebracht en het contact van de koeler met de cpu dubbel gecontroleerd.

Nu zijn de waardes:

Idle: koeler low speed : 45 graden
Idle: koeler high speed: 40 graden

Stressed: koeler low speed: 85 graden (10 minuten stressed Prime95)
Stressed: koeler high speed: 65 graden (10 minuten stressed Prime95)

De zalman CNPS9500 & CNPS9700 kan je volgens mij ook 90 graden draaien, misschien is dat een optie als dat beter uitkomt met je airflow / binnenkant kast.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Dat is nog hoog, zijn dat stock speeds? Hoeveel fans heb je in je kast? Is die Zalman nieuw?

Die CNPS9500LED is trouwens wel een mooie koeler. Niet te zwaar, niet te groot, mooi bescheiden blauw ledje erin, inderdaad op verschillende manieren te plaatsen en ook betaalbaar..

Ik ga zo twee Antec TriCool 120mm fans bestellen, dezelfde dingen die standaard met de 300 geleverd worden. Eens kijken of dat verschil maakt, en ga inderdaad ook de koeler 90 graden draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is met stock speeds en de zalman is nieuw.
Achterin de kast een 120mm fan en bovenin een 80 mm.
Verder nog een 80mm voor de harde schijf (voorkant).

Het draaien van de koeler heeft bij mij trouwens niet veel verschil uitgemaakt betreffende de temp van de cpu.
Wel blaast hij nu mooi uit op de GPU (HD4870X2) die ook behoorlijk warm kan worden, dus die blijft nu wat koeler.

Als 70 - 80 graden stressed 'normaal' is voor de i7, dan vind ik het prima zo.
Alleen moeilijk te achterhalen of het wel normaal is :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat het niet normaal is, en ik denk dat ik ook weet waarom die 920`s zo heet worden. Als je naar mijn eerder geposte foto`s kijkt, dan zie je dat er grote delen van het oppervlak van de heatspreader/sink niet met elkaar in contact komen. De heatspreader van de 920 is dus niet vlak, maar bol. Met de Zalman koeler was dit idem dito.. Dit betekent dus ook dat de processor veel minder gekoeld wordt. Daarom krijgen mensen met een gelapte cpu betere resultaten.

Ik zit er nu dus ook over te denken om mijn cpu te gaan lappen, zodat hij 100% vlak is.. Ik kan ook bij de fabrikant gaan claimen, maar dat is weer zo`n gedoe.. Krijg toch steeds meer de indruk dat de eerste golf van Intel Core i7 920 processors slecht ontworpen en gefabriceerde producten zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wellicht heb je gelijk betreffende de bolle / holle cpu's.
Maar als ik de koeler er weer af haal, dan zit de koelpasta nog mooi verdeelt. Terwijl ik zover ik kan beoordelen de koeler er goed en stevig op zit.

Wat ik voor info over het lappen vind is dat het een graad of 10 kan schelen.
Dat is wel wanneer cpu en koeler gelapt zijn.
(de Zalmans CNPS9500 & 9700 zijn volgens mij wel lastig te lappen).
Dat zou dus betekenen dat je niet meer op 85 graden stressed uitkomt, maar rond de 75 graden.

Wat dan meer in de buurt komt van temps van andere gebruikers :
sleepwalkerbe schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 13:51:
Ik denk dat veel batches een serieus verschil opleveren bij de i7. Ikzelf draai mijn 920 op 3.33 (159 blck x 21 multi) en mijn idle temps varieren tussen 28 en 31 (cores hangen rond de 40). Wanneer ik deze in load draai met prime , CCCP , memtest , 3dmark , ... komen deze max op 72 a 74 graden (na kwartiertje).
Ik blijk dus een gelukkige eigenaar van een relatief koele i7 processor.
Ik kijk echter ook uit naar andere koeling , maar vind enkel monsters van blokken (CM V8 etc) die goed koelen. (Als iemand een goede relatief kleine cpu koeler voor i7 weet laat maar weten ;))
Ik denk dat ik ook maar eens ga kijken naar een lap-setje.
Misschien deze ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je garantie vervalt wel dan.. Wat ik wel geprobeerd heb net is pasta erop doen, koeler en processor voorzichtig op elkaar, en zachtjes 4x90 graden ronddraaien en onder een heel kleine hoek kantelen. Je kunt dit het beste doen met de koeler uit de kast op zijn kop, en processor in je hand.

Maar het maakt hier weinig verschil, al is de brei wel beter verdeeld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, de garantie is wel vervelend als dat vervalt.

Ik gebruik de pasta van Zalman, die met een flesje en en kwastje.
Werkt veel lekkerder dan met een creditkaart, alhoewel een gekoelde creditkaart ook wel aardig is :+

Ik heb trouwens net 3DMark06 2 x achter elkaar gedraaid en de temp is niet boven de 55 graden gekomen.
(Gelogd met SpeedFan).
Ik zou het draaien van 3DMark ook wel hard werken voor de cpu willen noemen, en als het bij deze waardes blijft heb ik er wel vrede mee.
GPU werdt trouwens 75-80 graden.

De temp van de cpu is nu idle 30 graden met de koeler op minimaal.
Wellicht dat de koelpasta eerst even op temp moet komen voordat het optimaal werkt ?
Even zachtjes indraaien, zo gezegd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja ik gebruik ook dat spul van Zalman, Super Thermal Greace ZM-STG1. Superspul inderdaad, vooral met dat kwastje. Komt ook net zo goed uit de test als AS5..

Ik idle nu op 35, met alles op low/stock. Ik heb ook de XMP profielen van het 6x2gb OCZ3X1333LV2G geheugen uitgeschakeld, en alles op auto gezet.. Het geheugen draait nu dus op 1066mhz, ipv 1333mhz.. Scheelt ongeveer 5 graden, vreemd want de processor draait altijd stock, maar het zal wel met de geïntegreerde memorycontroller te maken hebben..

Ga nu even Prime95 stressen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:14

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Met stock koeler haalde ik niet overgeklokt temperaturen van 85 graden stressed met HT aan.

Als je tevreden bent met 4 cores en fors energie en temp wilt besparen + waarschijnlijk een hogere overklok wilt halen, zet dan HT uit.

Met de termalright koeler haal ik stressed met HT ongeveer 15 graden van de temperatuur af met een bescheiden overklock naar 3,6 ghz.

Zover ik heb kunnen vinden is 80 graden stressed voor de core 7i acceptabel, alhoewel dat redelijk ongebruikelijk is in cpu-land, als ik dit goed begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sleepwalkerbe
ik heb net een avondje lopen spelen met de pc en er onderhand de Mugen 2 in gestoken.
De stock temps blijven ongeveer het zelfde (3 a 4 gr verschil) op 39-34-32-36
Wanneer ik hem test met prime , intel burn test , OCCP komt hij aan een max van 69 graden voor 1 core en de rest ligt rond de 65.
Dit alles is met een OC tot 3.33Ghz en het memory op 1600Mhz.
I am a happy man !

op naar de 3.8ghz :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vraag me af hoeveel casefans de mensen hier dan gebruiken, ik heb er verschillende koelers op gehad, maar alle resultaten geven ongeveer 40 idle, en 80 load, stock speeds, geheugen op 1333mhz.

Ik denk dat de i7 9xx serie niet zozeer heethoofden zijn, ik denk dat dit vooral te wijten is aan het feit dat de heatspreader en heatsink niet volledig over het hele oppervlak met elkaar in contact komen. Volgens mij komt dit door het systeem wat de processor dus in de socket opsluit, op twee punten in het midden van de zijkanten de processor in de socket drukkend.. Of de heatspreader is niet vlak, ik denk een combinatie van beiden.

Ik ga de fabrikant hier sowieso over informeren, en vragen hoe het het komt dat de pasta op veel plekken nog precies zat zoals ik het aangebracht had. Voor de rest vind ik het wel prima, ik merk het wel als de boel stuk gaat, ik heb de processor altijd op stock draaien. Ik vraag me af of onder het 8-8-8-20 1.6v 1333mhz XMP profiel van de OCZ i7 triple channel kit ook een overclock verstaan wordt. Dit geheugen is wel speciaal ontworpen voor de i7 familie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mij het geheugen ook op 1333MHz, CPU stock.

Ik heb de 120mm fan (dacht eerst 80mm) die de HD koelt wat naar boven geplaatst, zodat de rest van de lucht over de videokaart blaast. Schijnt wel een graad of 5 te schelen.
En tegelijkertijd ook de kabels nog beter weggewerkt.

Alle 4 de cores nu op 25-30 graden idle, cpu fan low speed
CPU temp aanduiding 35-40 graden
Hoe kan de CPU 10 graden meer aangeven dan de cores?
Zit er een extra sensor boven de cores, of zou het een berekende temperatuur zijn ?

Bij load alles ongveer 15 graden hoger (CPU fan nog steeds op low speed)

Voor de duidelijkheid:

120mm fans (Cooler Master, behoorlijk stil)
1 x voorkant midden, inblazen
1 x achterkant boven, uitblazen

80mm fans (Cooler Master, maken het meeste lawaai)
1 x bovenkant, uitblazen
1 x onderin, achterkant, inblazen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu alleen twee outtake, achter/boven een 120mm en boven/achter een 140mm. Je voelt wel dat hij de lucht er goed doorheen trekt, de kast is voor eigenlijk helemaal open want er zit gaas in en twee uitsparingen die je open kunt klappen en waar je twee 120`s in kan plaatsen. Die kast is wat dat betreft wel zeer goed over na gedacht.

Ik ga aan de zij en voor onder nog met twee Antec Tricool fans experimenteren(dezelfde die standaard ingebouwd zijn), dan heb ik ook twee in en twee out. Kijken wat voor herrie/koel verhouding dat gaat opleveren :) Kan wel merken dat die 4850 veel warmte afgeeft, die eigenlijk recht de CPU ingeblazen wordt, ik denk dat meer intake wel veel gaat uitmaken qua warmte.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2009 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0valyfe
Toevallig mijn eigen topic gevonden... hehe. Ik zie dat er duidelijk nog mensen zijn met zulke temperaturen en ik ben het ondertussen al gewoon. Mijn vorige PC had een Athlon 3000 op 1.7 GHz welke niet eens een fan boven de CPU koeler had dus de temps waren wel wat wennen.

Anyway, ik zie hier verschillende mensen dingen zeggen over een CPU "lappen". Ik heb geen id wat ze bedoelen met lappen maar ik neem aan dat lappen het schoonmaken van de bovenkant van de CPU is?

En ik heb geen nieuwe koelpasta aangebracht omdat ik, na het deftig bevestigen van de koeler, terug normale temperaturen heb. Als ik nu crysis of far cry 2 speel dan is de CPU temperatuur na ongeveer 3 uur gamen 65°C met 70°C als maximum piek. Als ik dan ook nog eens overal lees dat de i7 een echt "hitte kanon" is dat vind ik 70°C helemaal niet zo overdreven en alleszins veel beter dan de 99°C die ik eerst had.

Ik neem dus aan dat de koelpasta nu nog steeds werkt en dat hij niet uitgedroogd is ondanks de hoge temperatuur. Hij heeft ook maar enkele minuten op 90+ °C gedraaid dus dat valt wel mee.

En over het bol komen te staan van de CPU... Is dat wel normaal? en bij welke temperatuur gebeurd zo iets?

En als laatste, is het de moeite wel om een after market CPU koeler te kopen? Ik ga helemaal niet overclocken omdat ik niet het geld/zin heb om zulke dure onderdelen te gaan riskeren. Met de TRUE zou ik volgens reviews de temperatuur in idle gemakelijk 10°C omlaag kunnen krijgen tot ongeveer 35 graden. Momenteel ben ik gewoon aan het surfen en draait hij op 45-50 °C en in idle dus 70°C max. Met een TRUE zou het misschien mogelijk zijn 55°C load te halen maar ik heb helemaal geen problemen nu. CPU temp is niet TE hoog en mijn kast is echt UBER stil. Hij is net een beetje beter hoorbaar dan mijn vorige welke 1 fan had die op minder dan 1000 rpm draaide.

Ik betwijfel enkel of de TRUE wel in mijn kast geraakt (NZXT Hush). Ik zit nog met sound damping meteriaal in mijn kast welke een goeie 1.5 cm dik is waardoor er volgens de afmeting net een paar mm te wienig plaats zal zijn.

Anyway, is een beetje off topic. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welnee :)

Lappen is het polijsten van de heatspreader/bovenkant van de processor, zodat deze 100 procent vlak is, en beter warmte afdraagt. De 920 komt trouwens niet bol te staan door hoge temperatuur, veel Intel processors zijn dit van zichzelf al. Ook drukt het socket klem-systeem op het moederbord de processor er maar op twee punten in het midden van de zijkanten op de socket van het moederbord op. Dit zorgt er samen voor dat de druk niet gelijkmatig verdeeld wordt, en de processor niet met het gehele oppervlak met de koeler in aanraking komt. Het gevolg hiervan is dat er bijna de helft minder warmte afgevoerd kan worden. Dit is gewoon een slecht en ondoordacht ontwerp.

In mijn geval vind ik het achteraf gezien nauwelijks waard om een aftermarket koeler te kopen, ik krijg nauwelijks betere resultaten dan met de stock Intel koeler. Ik heb dan ook een bescheiden kast, ben geen overclocker of serieuze gamer, vind het belangrijker dat de pc stil is ivm muziek productie..

Ik heb nu deze koeler erop:

http://www.zalman.com/ENG/product/Product_Read.asp?idx=333

De CNPS 9500 gaat komende week terug naar Mijkom, die verkoper geeft gewoon geld terug na 8 dagen mits de verpakking netjes is. Veder heb ik nu ook nog een Nexus Low-7000 liggen, die ik ga verkopen.

Die 9900 is de grotere broer voor de i7 processors. Ik hou die koeler erop, omdat hij rond is, zodat de 120mm fan de warme lucht van de video kaart recht naar boven uit de 140mm case fan in het plafond van de kast blaast. Je krijgt dan een soort turbine effect. De lucht wordt uit de open voorkant(gaas), en gaas/opening in het zijpaneel gezogen. Zo heb ik maar twee standaard outtake fans nodig, omdat die grote turbine er wel voor zorgt dat er genoeg koud aangevoerd, en warm afgevoerd wordt. :) Deze koeler heeft dus ook een 4 pins connector, wat de fanspeed intelligent en afhankelijk van belasting variabel maakt..

Hij gaat nu niet meer over de 80/85 heen bij volle Prime95 belasting, dat is al een verbetering, want met de Nexus Low-7000 ging hij makkelijk over de 100 heen.. Ik merk het wel als de processor stukgaat, zou lullig zijn voor Intel want dat gaat ze dan wel een nieuwe kosten..

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2009 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzjudz
Hoewel een aftermarket koeler niet per se nodig is (de stock koeler houdt de i7 makkelijk binnen redelijke temperaturen), scheelt een goede aftermarket koeler (TRUE of Scythe Mugen 2) bij veel mensen toch al 10-15 graden, wat heel mooi meegenomen is bij overclocken. Ook denk ik dat de situatie van Jov4s niet representatief is voor de meeste i7 gebruikers. Zijn temps zijn gewoon niet wat de rest rapporteert, zeker niet met een aftermarket koeler. De meeste mensen zitten met een aftermarket koeler en een matige overclock op stress temps van hoge 50 tot lage 60 graden. Idle temps zitten meestal in de 30 graden. Daar de i7 80 graden ook wel aan zou moeten kunnen is een aftermarket koeler dus niet de oplossing voor iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dzjudz schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 18:13:
Ook denk ik dat de situatie van Jov4s niet representatief is voor de meeste i7 gebruikers. Zijn temps zijn gewoon niet wat de rest rapporteert, zeker niet met een aftermarket koeler. De meeste mensen zitten met een aftermarket koeler en een matige overclock op stress temps van hoge 50 tot lage 60 graden. Idle temps zitten meestal in de 30 graden. Daar de i7 80 graden ook wel aan zou moeten kunnen is een aftermarket koeler dus niet de oplossing voor iedereen.
Kun je dit wat beter onderbouwen? Wie zijn ``de meeste i7 gebruikers`` ``de rest``? En wat doen deze mensen verder nog aan koeling?

Wie weet wat er gebeurd als ik twee intake fans plaats.. Ik doe dit echter niet. De pc heeft me al geld en frustraties genoeg gekost, en ik wil zo min mogelijk geluidsproductie/stroomverbruik. Bovendien moet die i7 het gewoon onder veel omstandigheden uithouden, mits er maar een minimale airflow in de kast aanwezig is, twee outtake boven in mijn geval.

Het zou wel raar zijn dat je tegenwoordig standaard 4 case fans in moet (laten) bouwen om een nieuw high end processor based systeem koel te houden.. Het zal me nu eerlijk gezegd een zorg zijn als dat ding 80 graden of heter wordt, ik heb er drie jaar fabrieksgarantie op, en ik ben geen overclocker..

Ik hou het verder wel bij gamen, produceren en multimedia gebruik.. Achteraf gezien had ik beter helemaal niet kunnen gaan ``Prime95 stressen`` en ``temperaturen``, wie weet gaat dit systeem wel 8 jaar probleemloos draaien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:14

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Met mijn p182 kast kan ik 5 graden van de temps afhalen met prime95 als ik de deur open laat en de 5 1/4 afdekplaates wegsloop. Maw: airflow is niet optimaal. Maar ach, de belasting met prime95 haal je in de praktijk, zo is mijn ervaring, nooit. Je blijft bezig. En zo'n tweaker ben ik niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remsie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:58
Hier even een extra ervaring:)
Ik heb de I7 920, met stock cooler/pasta, op stock snelheden in een Antec P182.
Zit op 38 37 40 43 graden met coretemp op idle, Tijdens prime95 komen ze rond de 68/70 graden te liggen.

Als ik zo eens rondkijk op internet zijn dat heel normale waarden voor een i7, zoals iemand al eerder aangaf worden ze gewoon behoorlijk heet, overigens kom ik bij normaal gebruik nooit in de buurt van die 68/70 graden, ook niet als ik hem flink belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzjudz
Verwijderd schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 19:05:Kun je dit wat beter onderbouwen? Wie zijn ``de meeste i7 gebruikers`` ``de rest``? En wat doen deze mensen verder nog aan koeling?
Lees deze thread en de andere threads over de i7 (in OC forum bijvoorbeeld) maar door, dan zie je het algemene plaatje wel. Ook reviews op internet die temps melden zeggen meestal hetzelfde.
quote: Jov4s
Het zou wel raar zijn dat je tegenwoordig standaard 4 case fans in moet (laten) bouwen om een nieuw high end processor based systeem koel te houden.. Het zal me nu eerlijk gezegd een zorg zijn als dat ding 80 graden of heter wordt, ik heb er drie jaar fabrieksgarantie op, en ik ben geen overclocker.
Daarom zei ik ook: ik denk niet dat jou i7 representatief is. Jij hebt het over dat je 'standaard' allemaal voorzorgsmaatregelen moet gaan nemen tegen hoge temps, maar jij bent een van de weinigen die zulke hoge temps rapporteert. Ik geloof dat de meeste mensen jouw problemen niet meemaken (zie weer de temps van andere mensen in vergelijking met die van jou).
Ik hou het verder wel bij gamen, produceren en multimedia gebruik.. Achteraf gezien had ik beter helemaal niet kunnen gaan ``Prime95 stressen`` en ``temperaturen``, wie weet gaat dit systeem wel 8 jaar probleemloos draaien..
Wie weet. Ik hoop het voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jawel, ik ga er gewoon vanuit :)

Ik vind het wel vreemd dat mijn systeem eigenlijk mager presteert als ik UT3 speel. Met maxed details 1680x1050 reso zakken de frames naar 30/40 fps tijdens een 32 godlike botmatch in Warfare maps.

Dat is met een Radeon HD4850 1gb, P6T Deluxe en OCZ Intel i7 Triple Channel OCZ3X1333LV6GK geheugen. Veder zit er een 650w Be-Quiet SP voeding in en een Spintpoint F1 1tb.

Ik heb al contact gehad met iemand op het OCZ forum, daar bleek een van de geheugen dims in CPU-Z een ander type aan te geven(Platinum XTC versie). We hebben deze DIM samen geflashed, en nu draait alles mooi in triple channel mode op 1333mhz, op eXtreme Memory Profile(XMP). Dit is tenminste was CPU-Z en de Bios aangeven.

Het is vreemd dat er op de site van OCZ geen P6T borden officieel ondersteund worden, ze staan gewoon niet op hun QVL lijsten. Op de QVL lijst van de P6T Deluxe staat wel het Platinum XTC type van mijn geheugen, maar niet het i7 XMP type wat ik nu draai. Het valt me ook op dat de processor op 1333mhz warmer wordt dan op 1066mhz, maar dit ik volgens mij vrij logisch omdat de controller nu in de processor zit..

Al met al dus een teleurstelling voor mij, het X58 platform.. Maar ik ga wel door met het zoeken van een oplossing, zo ga ik komende week testen of het geheugen van de P6T QVL betere resultaten oplevert. Het is namelijk treurig dat een systeem als dit, wat volgens mij toch wel behoorlijk high end is, karig presteert..

Het is achteraf praten, maar als ik dit geweten had dat had ik gewoon voor een budget dual core systeem gekozen. Er zijn mensen die daar betere resultaten mee boeken dan ik met mijn toch enigszins ``gehandicapte`` high tech triple channel X58 i7 systeem..

Lastig om gemotiveerd te blijven zo, maar ik geef het nog niet op, dat kreng zal nu draaien ook haha!! :)

Rooooooooooooooooooooooooooaaaaaaaaaaarrrrrrrrrrrrrrwww!!!! :D

EDIT: Owja, BIOS update kan ik ook nog proberen, al vind ik dat wel link altijd.. Betwijfel trouwens ook of het nodig is, want geheugen profielen worden wel herkend en hij geeft ook aan de de boel triple op 1333mhz draait.. Systeem draait overigens wel stabiel verder, geen crashes gehad enzo.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2009 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anathema
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-08 10:47
Verwijderd schreef op zondag 08 maart 2009 @ 16:12:
Jawel, ik ga er gewoon vanuit :)

Ik vind het wel vreemd dat mijn systeem eigenlijk mager presteert als ik UT3 speel. Met maxed details 1680x1050 reso zakken de frames naar 30/40 fps tijdens een 32 godlike botmatch in Warfare maps.

Dat is met een Radeon HD4850 1gb, P6T Deluxe en OCZ Intel i7 Triple Channel OCZ3X1333LV6GK geheugen. Veder zit er een 650w Be-Quiet SP voeding in en een Spintpoint F1 1tb.
Dat ligt gewoon aan je videokaart lijkt me zo, met mn HD4870 had ik ook redelijk wat framedrops in UT3 in drukke scenes dus dat zal met de HD4850 nog wat slechter zijn. UT3 is redelijk fill rate afhankelijk voor zover ik weet en daar is de GT200 van nvidia beter in. Ik heb nu een GTX280 samen met een Q6600@3400 en nauwelijks frame drops met 32 bots in warfare op 1920X1200.

anathema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

anathema schreef op zondag 08 maart 2009 @ 16:30:
[...]

Dat ligt gewoon aan je videokaart lijkt me zo, met mn HD4870 had ik ook redelijk wat framedrops in UT3 in drukke scenes dus dat zal met de HD4850 nog wat slechter zijn. UT3 is redelijk fill rate afhankelijk voor zover ik weet en daar is de GT200 van nvidia beter in. Ik heb nu een GTX280 samen met een Q6600@3400 en nauwelijks frame drops met 32 bots in warfare op 1920X1200.
Ja, dat was ook het eerste wat ik dacht. Als ik alle details op laag zet, en de resolutie verlaag naar 640x420, dan krijg ik nog slechtere resultaten haha... Ik heb geen idee wat er aan de hand is.

3dMark06 score was volgens mij wel normaal, iets van 13.000 punten alles op stock als ik het me goed herinner.. Vista Prestatie Index geeft ook 5.9 aan, al hecht ik hier niet al teveel waarde aan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik begrijp een aantal posts niet zo goed, als je cores idelen rond de 40 en 80 na een paar uur full load zijn de temps toch perfect binnen de specs? i7 heeft een tjmax van 100C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deen1366
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-09 14:37
Omdat het nu nog niet echt nodig is voor mij om mijn i7 920 over te clocken heb ik heb stock laten lopen en op een lager voltage gezet, mijn temps zijn nu:
core1: load: 57 idle: 40
core2: load: 57 idle: 40
core3: load: 61 idle: 45
core4: load: 59 idle: 45
cpu...: load: 42 idle: 34
voltage load: 1.008V
voltage idle: 1.040V

HT, Turbo en al die andere troep gewoon aan.

Laagste waarde die in in everest voor me cpu wattage heb gemeten is 3.8W in idle status :) en vaak onder de 10, wel lekker energie zuinig zo.

GA-EX58-UD5/i7-920@2.66GHz/Ultra-120 eXtreme/Corsair 3x2GB DDR3-1600 8-8-8-24 Dominator/OCZ Vertex 2 60GB/Samsun Spinpoint 1TB/2x samsung SyncMaster BX2431 24inch/XFX GTX280/Logitech G19/Logitech G500/Logitech G930/SilverStone Strider 700W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaidar

Shaidar

Ik heb HT uitgezet (heb toch geen nood aan 8 threads, zelfs al niet aan 4) en nu heb ik wel mooie idle temperaturen ...

Afbeeldingslocatie: http://gallery.weyland.be/d/7361-1/HTdisabled-idle.jpg

Stressed nog niet echt gemeten, maar die zijn ook lager dan voordien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sleepwalkerbe
Shaidar schreef op maandag 16 maart 2009 @ 11:36:
Ik heb HT uitgezet (heb toch geen nood aan 8 threads, zelfs al niet aan 4) en nu heb ik wel mooie idle temperaturen ...

*afbeelding*

Stressed nog niet echt gemeten, maar die zijn ook lager dan voordien...
Euhm klopt dit dat je CPU underclocked is of zie ik het verkeerd staan ?
1880 Mhz met een i7 is wel nogal verspilling van je goede processor lijkt me.

Zijn die temps met een stock koeler ? en wat zijn de kamertemps want zo goed lijken die idle temps totaal niet.
Ik haal persoonlijk lagere temps op 3.8Ghz (199*19) (idle ook natuurlijk) Inclusief HT en de rest van die dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Big_Easy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 09:13
sleepwalkerbe schreef op maandag 16 maart 2009 @ 11:59:
[...]

Euhm klopt dit dat je CPU underclocked is of zie ik het verkeerd staan ?
1880 Mhz met een i7 is wel nogal verspilling van je goede processor lijkt me.
Wel ff naar die multiplier kijken hè? Hij zal het ten tijde van die screenshot wel niet erg druk gehad hebben. Bij volle load en als de temps het toelaten kan die multiplier ook 21 zijn... Maar dat zou ik je niet hoeven te vertellen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sleepwalkerbe
8)7 juist klopt , was die hele terugclock van de i7 vergeten. Excuses voor de domme opmerking dus :X
:'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaidar

Shaidar

Daar gaat het hem net om, ik wil zo laag mogelijke temperaturen als m'n CPU uit z'n neus zit te eten ...

En nee, specs staan wat naar boven in deze thread ... CPU cooler was een Scythe Mugen 2, maar dan wel met 2 kachels die ze ook wel GTX280 noemen in dezelfde kast ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sleepwalkerbe schreef op maandag 16 maart 2009 @ 12:12:
8)7 juist klopt , was die hele terugclock van de i7 vergeten. Excuses voor de domme opmerking dus :X
:'(
lol je doet je naam wel eer aan ;)
Pagina: 1