• sam.vimes
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-01 22:10
Ik heb (nog) geen GPS datalogger, maar vind het wel reuzehandig om coordinaten aan mijn foto's toe te voegen. Als Linux-adept gebruik ik digikam om mijn fotoverzameling te beheren, en digikam heeft een mogelijkheid om interactief de plaats waar de foto's genomen zijn aan te wijzen in Google maps. Hiervoor opent een browserwindow met Google Maps waarin je kunt zoomen en pannen en uiteindelijk vrij precies kunt aangeven waar de foto genomen is.

Alleen werkt dat sinds enige tijd niet meer, volgens mij omdat de API met Google Maps is gewijzigd. Ik krijg nog wel het browserwindow in digikam, maar dat blijft grijs: er wordt geen kaartmateriaal geladen.

Weet iemand hoe digikam te repareren is? (Is het een configuratieinstelling ofzo?)
of
Weet iemand een alternatief (Linux)programma waarmee ik eenvoudig interactief kan aanwijzen waar een foto genomen is en die gegevens aan de EXIF van de foto toevoegen?
(Uploaden naar picasa/flickr is geen optie vanwege mijn veel te kleine bandbreedte.)

De manier die ik op dit moment gebruik is in een aparte browser (Firefox) inzoomen op de plaats waar de foto is genomen; met de link Link rechtsboven de coordinaten uitzoeken en die met copy/paste overbrengen naar digikam maar dat is niet echt een werkbare procedure :'(

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Digikam gebruikt de KIPI-plugins voor dit soort dingen. Veel andere KDE programma's gebruiken diezelfde plugins. Dus weinig kans dat een ander KDE programma het wel gaat doen voor je.

Welke versie (digikam + plugins) gebruik je ? Heb je al op de website van kipi-plugins gezocht ?

Ik heb even gekeken of picasa het kan, maar daar heb ik wel een menu-item, maar die is grijs en niet te gebruiken. Op teh interwebs staat dat deze functie voor Mac OSX niet beschikbaar is, maar blijkbaar werkt het voor linux ook niet.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Welke versie van Digikam gebruik je? Ik gebruikte het al een tijdje vanuit svn wat goed werkte. Nu kan het helaas niet meer, maar op zich werkte alles prima.

Wanneer je geen svn build draait (compileren hoeft niet, de digikam-experimental schijnt best ok te zijn), moet je dat misschien proberen. Als het in de trunk niet werkt, zou ik even een mailtje naar de mailinglist sturen (digikam-users@kde.org). Ik heb daar (nog) niets voorbij zien komen.

Ow, en nog als laatste aanvulling: zoals u_nix_we_all al zegt: de geolocator is de verantwoordelijke hiervoor. Dit is een kipi-plugin, waardoor je dezelfde functionaliteit hebt in bijvoorbeeld showfoto :)

• sam.vimes
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-01 22:10
Ik gebruik de versie die actueel is in Debian Testing, 2:0.9.4-1. Ik zag dat 2:0.9.5~beta3-1 klaar staat voor upgrade. Dat het ook werkt met andere KDE-progs die kipi-plugins gebruiken wist ik niet. Ik zal het vanavond thuis direct proberen. Weer wat geleerd. :)