• Tinussje
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-06-2024
Sorry jongens, maar ik ben echt nog een n00b wat betreft overclocking etc.
Maar daarom ben ik mij een beetje aan het inlezen, omdat ik met mijn volgende pc
die ik wil bouwen wel de overclock kant op wil.

Overal op fora lees ik dat mensen soms hun multiplier juist naar beneden bijstellen.
Nu vroeg ik mij af waarom ze dit doen. Een lagere FSB is toch juist beter en daarom
is een hogere multiplier toch ook beter als je een hogere kloksnelheid wil krijgen?

Verwijderd

Volgens mij heeft het te maken met de snelheid van je geheugen, daar wil je je FSB op afstemmen, en als die hoog is, moet je multiplier omlaag voordat je een TE hoge clocksnelheid krijgt.

Correct me if im wrong

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een lagere FSB is toch juist beter en daarom
is een hogere multiplier toch ook beter als je een hogere kloksnelheid wil krijgen?
Het is juist andersom. Een hogere FSB is beter. Je kan beter 8x400 draaien, dan 9x355. Je geheugen draait op een hogere kloksnelheid en geeft dus betere prestaties.

Als je CPU niet harder kan dan 3200MHz heb je meer aan een lagere MP en hogere FSB.

[ Voor 12% gewijzigd door PilatuS op 23-02-2009 16:03 ]

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
een hoge FSB is sowieso beter dan een lage, want hoe hoger, hoe sneller de communicatie tussen de onderdelen. 9x333 is dus trager dan 6x500, en als je dan ook je geheugen 1:1 hebt draaien, dan levert dat een goede performancewinst op

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Tinussje
Ok, maar als je terug gaat van 9 x 333 naar 6x 500, waarom hou je dan gewoon die 9 niet als multiplier, of heeft dat dan te maken met wat je zei van dat je CPU niet harder kan?
En hoe weet ik dan wat eigenlijk het max is van mijn CPU en dat ik dus beter mn multiplier naar beneden kan doen..

• PilatuS
  • Niet online
9x500 is 4500MHz. Een Core 2 Duo E6600 met een MP van 9 gaat die 4500MHz zeer waarschijnlijk niet zomaar halen. Dan heb je gewoon meer aan een hogere FSB en lage MP.

De max van je CPU kom je alleen achter door te testen, te testen, en nog meer te testen. Elke CPU is uniek en klokt anders over. Daarom moet je bij elke CPU zelf uitzoeken hoe hard ie kan. Als je dan de max gevonden hebt heeft het dan zin om die snelheid te gaan draaien met een lage MP en hoge FSB.

• Tinussje
Ok, maar als je je systeem niet teveel wil stressen en je geheugen bijv gewoon op 400 standaard wil laten draaien, is een hogere multiplier vaak dus beter?
Ik zit nameljik te twijfelen tussen de Q6600 of de Q9300, maar de Q6600 heeft een hogere multiplier..

• PilatuS
  • Niet online
Als je de FSB niet hoger wilt hebben dan 400MHz is een hogere MP beter. Je kan dan in theorie verder overklokken zonder boven de 400MHz FSB te komen.

• Tinussje
Maar weet jij ook hoe dit met de Q6600 en Q9300 zit, welke dan beter is uiteindelijk?

• PilatuS
  • Niet online
Tinussje schreef op maandag 23 februari 2009 @ 16:18:
Maar weet jij ook hoe dit met de Q6600 en Q9300 zit, welke dan beter is uiteindelijk?
Als je de FSB niet boven de 400MHz wil hebben heb je meer aan de Q6600. Teminste in theorie. Zoals ik eerder aangeef klokt elke CPU anders over. Je kan net een slechte Q6600 hebben, en dan ben je beter af met de Q9300, maar andersom kan het ook.

Als jij de FSB niet boven de 400MHz wil hebben zou ik voor de Q6600 gaan. En dan kan je beter een 2e handse kopen waar van je weet wat ie qua overklokken doet. Ik heb zelf een behoorlijk goede Q6600. Hij doet 3510MHz op 1.38 volt. Er zijn er maar weinig die dat doen.

• Tinussje
De q6600 blijft dus eigenlijk in het voordeel totdat ik geheugen neem van min 1066mhz dus 533mhz?
Want 4,7 ghz lijkt me beetje veel he voor de q6600;) Want ik neem aan dat de q9300 beter werkt dan de q6600 bij dezelfde multiplier en dus snelheid?

• PilatuS
  • Niet online
Tinussje schreef op maandag 23 februari 2009 @ 16:36:
De q6600 blijft dus eigenlijk in het voordeel totdat ik geheugen neem van min 1066mhz dus 533mhz?
Want 4,7 ghz lijkt me beetje veel he voor de q6600;) Want ik neem aan dat de q9300 beter werkt dan de q6600 bij dezelfde multiplier en dus snelheid?
Dat is dus van te voren nooit te zeggen welke in het voordeel is. 9x400 is 3600MHz, aangezien de Q6600 standaard op 2.4GHz loopt is dat al een hele dikke OC. Een OC die de meeste mensen niet halen. Om dat te halen heb je meestal toch flinke koeling nodig en een goede CPU.

Welke CPU je moet kopen is gewoon een afweging van prijs/prestatie. Welke beter overklokt is onmogelijk te zeggen. Voor welke CPU standaard beter werkt raad ik je aan om benchmarks op te zoeken.

[ Voor 13% gewijzigd door PilatuS op 23-02-2009 17:00 ]

• Tinussje
Nee okai, maar de overclock van de q6600 naar bijv 3,0 ghz bij 7,5 en 400mhz is dan ws beter dan die van de q9300 bij max multiplier van 7,5 en 400. Omdat je bij de q6600 nog iets overhebt toch? Tenmisnte lijkt mij het beste om gewoon vast te houden aan die fsb van 400 als ik ddr2-800 geheugen heb toch?

• PilatuS
  • Niet online
Zonder nieuw geheugen te moeten kopen is de Q6600 waarschijnlijk de beste oplossing. Met overklokken loop je dan minder snel tegen de max van het geheugen aan dan bij de Q9300.

En dan zou ik persoonlijk voor een 2e hands CPU gaan waar van je weet wat ie qua overklokken doet. Het beste is een zo hoog mogelijke kloksnelheid met een zo laag mogelijk voltage. Je hebt dan meer aan een CPU die 3GHz doet met 1.35v dan aan een CPU die 3.2GHz doet met 1.45v.

• nedernakker
maar aan de ander kant is je fsb opkrikken van 266 naar 400 (q6600) lastiger dan van 333 naar 400 (q9300)
daar bij is de q*** sersie klok voor klok sneller dan de q6*** serie, dus als je makkelijk wilt overklokken zou ik de q9300 nemen, mijn q9450 haalt 400 MHz FSB nog op minder dan stock voltage.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Tinussje
Daarnaast is na een beetje rondkijken het verschil in benchmarks pas bij 3,5(q9300) om 3,6(q6600) bijna niet aanwezig. Als ik dus mn processor naar 3,0 wil hebben zal het verschil dus weer groter worden. En wat nedernakker zei het overclocken van de q9300 ws makkelijker voor mij als leek, toch?
Maar het geheugen op 400mhz houden is de beste oplossing dan toch ook? want ik zou van die q6600 die multiplier wel volledig kunnen benutten door makkelijker op die 3,0ghz te komen. Maar dan draait mn geheugen weer onder zn kunnen, dat lijkt me toch ook niet ideaal.
En wat voor koeler zouden jullie mij kunnen aanraden voor deze processoren bij deze snelheden( hou 3,0ghz aan)

• nedernakker
geheugen werkt met een divider, dus het staat in verhouding met je FSB
zelfs met een FSB van 200 kun je 400 MHz geheugen draaien, maar goed, dit zijn wel allemaal basisdingen, en als je wat faq's en tutorials doorneemt, kun je dit prima zelf uitvinden, ik denk dat dat sowieso wel hanmdig is, zou zonde zijn als je je nieuwe spullen kapot maakt door niet goed te overklokken

• Tinussje
Ok, maar dacht ergens opgepikt te hebben dat een 1:1 het meest gunstige was? Maar dat heoft dus helemaal niet zo te zijn? En een koeler? zie dat je zelf een Scythe mugen gebruikt, tevreden over?

• PilatuS
  • Niet online
1:1 of anders een hogere geheugen snelheid is het beste. Als het geheugen maar gelijk aan, of sneller loopt dan de FSB. Als het geheugen langzamer loopt dat de FSB krijg je mindere prestaties.

Edit: Verder eens met nedernakker. Ga je eens inlezen over overklokken. Als je gaat overklokken is het erg belangrijk dat je weet wat je doet. En alle vragen die je nu stelt kan je zelf ook achter komen door te lezen.

[ Voor 36% gewijzigd door PilatuS op 23-02-2009 17:42 ]

• nedernakker
ze zeggen het, ik draai hier zelf op 450 fsb en 540 geheugen, qua bandbreedte geeft dat wel iets meer performance, schijnt alleen in synthetische benchmarks te merken te zijn, het gaat mij erom, mijn geheugen kan het aan, dus draait het erop.

wat koeling betreft zijn er veel keuzes, mugen is idd een goede keus, thermalright ultra extreme ook, heb hiervoor een freezer 7 pro gehad, en dat koelde mijn q9450 ook perfect op 3,2 GHz en die is toch maar 15 euro ofzo, de rest is meteen stuk duurder

• Tinussje
Pilatus, je kan wel zeggen, door rondlezen kom je dr ook. Ben ik ook aan het doen, maar daarnaast is dit toch allemaal veel makkelijker als ik het aan jullie kan vragen;) over die 1:1 is namelijk vrij weinig duidelijkheid te vinden, maar zolang ik maar min 1:1 draai is het dus goed. Maar zoals nedernakker zegt, hij draait het omdat hij dat geheugen heeft, maar in principe is het dus niet nodig om 1066 geheugen te nemen als je toch maar denkt aan 400 te draaien?

Ben een beetje sceptisch over die freezer pro, omdat hij inderdaad maar 15euro is. Goedkoop is duurkoop he;) haha! Maar ik zal me verder wel inlezen hoor, ook over de koelers;)

• nedernakker
maar mocht je met de tijd de smaak te pakken krijgen en wil je verder dan 400 MHz fsb willen overklokken, dat zit je met 800 mhz geheugen dat je ook moet gaan overklokken om het werkend te krijgen, dan is het dus wel fijn om geheugen te hebben waarvan je weet dat het zo snel kan.

• Tinussje
Dat is ook weer zo;) Hoewel ik niet erg van plan ben mn systeem te gaan stressen, Denk dat 3ghz toch snel zat moet zijn. Maar opzich ben ik dr nog steeds niet uit welke processor ik nou wil;) die q9450 is ook wel erg aantrekkelijk, maar die vind ik net te duur.. moeilijk moeilijk;)

• PilatuS
  • Niet online
Pilatus, je kan wel zeggen, door rondlezen kom je dr ook. Ben ik ook aan het doen, maar daarnaast is dit toch allemaal veel makkelijker als ik het aan jullie kan vragen;)
Dat is voor jou idd veel makkelijker ja. Maar hier op dit forum wordt wel eigen inzet verwacht. En als jij er verder geen moeite voor wilt doen, doe ik dat ook niet meer.

• Tinussje
PilatuS schreef op maandag 23 februari 2009 @ 18:03:
[...]

Dat is voor jou idd veel makkelijker ja. Maar hier op dit forum wordt wel eigen inzet verwacht. En als jij er verder geen moeite voor wilt doen, doe ik dat ook niet meer.
Lol, ik heb je net ook al gezegd dat ik zelf ook al aan het inlezen enzo ben hoor. Maar als hier op het forum tegeljik dingen ter sprake komen, dan is het toch net zo handig om ze dan aan jullie te stellen, omdat jullie t hele gesprek al hebben gevolgd? Daarnaast zoek ik het dan ook altijd wel op, maar vind jullie reacties/ervaringen toch wat meer waard dan een benchmark of een niet toegespitste FAQ.
Dacht dat fora dr juist waren om dingen met elkaar te bespreken en dingen te vragen, sommige mensen hebben dr nou eenmaal minder verstand van.

• nedernakker
wat hij bedoelt is dat mensen op het forum van tweakers meer verstand van zaken hebben, en het forum laten vervuilen met vragen van wat moet ik kopen of wat is beter....
95 procent van jouw vragen kun je met behulp van google vinden, het kost wel wat tijd, maar alles staat er, vandaar dat hier meet technisch gerelateerde vragen worden behandeld en worden een aantal van jouw vragen behandeld op fora waar de 'gemiddelde' gebruiker komt

• Tinussje
Pfoe, ik denk juist, jullie gasten zijn zo goed, dan vraag ik het liever aan mensen die dr verstand van hebben, dan op fora waar de gemiddelde gebruiker komt. Ik vertrouw jullie antwoorden ook iets meer dan antwoorden op zulke fora. Dus juist alleen maar extra credits voor jullie van mijn kant.
En daarnaast, je moet ergens beginnen met inlezen etc. denk dat ik dr ook al meer van begrijp dan die gemiddelde gebruiker waar jij het over hebt. Maar goed, sorry voor het vervuilen, maar je kan ook niet reageren als het je teveel moeite kost, zo werkt het beide kanten op;)
toch bedankt in ieder geval

Reacties van anderen zijn uiteraard ook nog welkom;)

• PilatuS
  • Niet online
Ik vind het prima om te helpen en reageren. Maar ik vind het ook belangrijk dat de gene die ik help eerst probeert zelf dingen uit te zoeken.

Het is hier op tweakers gewoon de bedoeling eerst zelf zoveel mogelijk uit te zoeken. En dan pas dingen te vragen waar je zelf echt niet uitkomt. Als jij dan zegt het is makkelijker om alles aan jullie te vragen, houd het voor mij gewoon op.

Ik snap ook wel dat het niet makkelijk is, alleen er zijn enorm veel goede tutorials geschreven met heel veel duidelijke info.

Edit: Verder snap ik ook wel dat ik anders niet moet reageren, daar heb je helemaal gelijk in. Ik wou alleen even aangeven dat het erg belangrijk is om zelf zoveel mogelijk te doen.

[ Voor 15% gewijzigd door PilatuS op 23-02-2009 18:54 ]

• Tinussje
Tuurlijk ben ik het ook helemaal mee eens, viel bij mij alleen beetje verkeerd, omdat ik echt al heel veel tijd in van alles en nog wat heb zitten ( ben namelijk voor het eerst van mn leven van de grond af een pc aan het bouwen) en dan ben je dr op een gegeven moment ook wel s klaar mee met al dat zoeken. Dus dan kies je wel eens de makkelijke weg en nogmaals ik hecht veel waarde aan jullie mening:)
But still sorry and thanks.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Tsjah.. en toch ga ik heeeeel flauw dit topic toch op slot doen, mede om de redenen die hierboven al genoemd zijn...

Verder wil ik je graag verwijzen naar deze FAQ: Overclocking & Tweaking FAQ

Hierin staat alles wat je moet weten om succesvol aan de slag te kunnen. Probeer dit dus goed door te lezen, maar vooral ook goed te begrijpen. Als je dit doet, dan weet ik zeker dat het goed komt. Als je dan nog vragen hebt mag je altijd nog een vraag stellen in een nieuw topic. Maar geef hierin dan wel aan dat je de FAQ gelezen hebt en dat je onderdeel zus en zo niet snapt omdat je daar en daar, dat en dat gelezen hebt of dat je het niet snapt omdat...

Succes!

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.