[ATI 4850] Kaart overleden?

Pagina: 1
Acties:

• maart1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-03 17:26
Beste mensen,
Heb enkele weken geleden via Tweakers een 2ehands ATI 4850 op de kop getikt (Sapphire 4850 512MB Single slot edition).
In eerste instantie werkte de kaart naar behoren, nu beginnen er helaas problemen op te treden.
Allereerst maar even mijn specs:
- Origen AE H5 (ATX mobo, mATX PSU)
- Fortron mATX 350 Watt PSU
- Asus (ATX) P5Q-E Mobo
- Core2Duo E8400
- Scythe Ninja mini (80mm Nexus PWM real silent)
- ATI Sapphire 4850 512MB Single Slot cooler
- OCZ 2x2GB PC6400 Platinum Edition
- Samsung Spinpoint 500GB
Dit systeem is middels een HDMI kabel aangesloten op een Full HD Samsung LE40M86BD

Verder maak gebruik van de meest recente CCC en als OS Vista 64 bit.

De klachten:
Eens in de zoveel tijd zie ik op mijn beeldscherm, links in het midden, een horizontale zwarte streep schieten. Na minder dan een seconde is de streep weer vertrokken.
Verder wordt het beeld soms opeens helemaal groen of zwart, maar dit is na minder dan een seconde ook weer normaal. Verder zie ik dat bepaalde delen van het beeld soms heel erg gaan 'spikkelen'. Bijvoorbeeld de transparante delen van een venster, of bepaalde delen van een plaatje.

Deze problemen heb ik niet als ik bijvoorbeeld TV kijk, verder heb ik ook DVI kabels geprobeerd, maar het probleem bleef gewoon. De temperatuur van de kaart is idle 84 graden, wat volgens mij geen probleem moet zijn.

Is dit nou typisch een gevalletje RMA (groen/zwart flikkerende beelden, zwarte strepen en spikkelende delen van het beeld? Of is dit eventueel een ander probleem, wat misschien wel met mijn TV te maken heeft (wat ik me niet kan voorstellen)?

Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen!
Groetjes,

Maart

• Stofnest
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
84 graden idle lijkt me een beetje hoog...probeer eens met bv rivatuner of ati tray tools de fanspeed op 100% te houden en kijk of je nog steeds artifacts hebt. Je kan ook proberen om de powerplay zaken uit te zetten (geen switchende voltages/snelheden). Met GPU-Z kan je soms ook de temperaturen van het vrm bekijken (VDCC Slave), hoewel dit op mijn Gainward 4850GS niet kan (analoog ipc digitaal vrm?).

[ Voor 22% gewijzigd door Stofnest op 23-02-2009 15:20 ]

• maart1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-03 17:26
Verder heb ik trouwens vaak dat woorden in zinnen verschillende kleuren hebben. Sommige woorden zijn blauw, andere zijn meer bruin. Als ik er een screenshot van maak, en vervolgens inzoom, dan gaat het weg.
Iemand enig idee waar dit aan ligt?

Verder is 82 graden voor een videokaart toch echt wel acceptabel?

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Ja/nee. Ja de kaart kan het hebben en de nee is omdat je kaart ergens problemen mee heeft.

Kast openzetten, tafelventilator er op en kijken of de temp lager is en of je problemen weggaan. Ook even controleren op hoeveel % je fan van de kaart draait.

Mijn 4850 komt idle rond de 40 graden uit, after market koeling. Gestressed niet meer dan 65 graden.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
84 graden is inderdaad een normale temperatuur als hij gestressed is , idle zou die ergens rond de 50 graden moeten zitten, als je hem nu stressed komt die waarschijnlijk boven de honderd graden wat artifacts kan geven, en als je pech hebt is het leed al geschiet en zijn de 'artifacts' permanent, maar met een beetje geluk zijn de artifacts weer weg als de temperatuur naar beneden is gehaald.

Je airflow in je kast is nu waarschijnlijk erg slecht dus ik zou hem inderdaad maar even openhalen en een tafelventilator erop zetten, als die dan een stuk cooler wordt en de artifacts weg zijn dan moet je dus even je pc cooling flink onder handen nemen.

http://specs.tweak.to/15535

• Blastpe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-02 23:26
De Origen AE H5 is een ontzettende mooie kast (uiterlijk) maar als het op airflow aankomt is het een onding. Ik zou zoals hierboven al gezegd wordt eens draaien met de bovenkant eraf. Misschien een paar pci afdekplaatje verwijderen zodat er eenigzins een luchtstroom onstaat langs je videokaart.
Pagina: 1