Schijf laat maar 130 gig zien & error tijdens xp install.

Pagina: 1
Acties:

• Batsiaan
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-02 15:03
Ik heb voor mijn stage een pc moeten aanschaffen, maar nadat ik windows heb geinstalleerd laat hij bij de harde schijf van 650 gig maar 130 gig zien, een bekend probleem voor service pack 1 zoals ik al heb gelezen nadat ik gezocht heb, maar blijkbaar zou het na SP1 opgelost moeten zijn.

Nou zit ik al aan SP3, en toch blijft de C: schijf maar 130 gig laten zien.

Bij disk management kan ik wel de unpartitioned space zien, maar kan ik er dan voor zorgen dat de C: schijf gewoon al het geheugen krijgt?

Mijn baas wilt liever geen 2 partities, dus ik hoop dat er een oplossing is.

P.S. ik kreeg ook een error tijdens vista installeren:

Cannot install this hardeware.
There was a problem installing this hardware.
:System
an error occurred during the installation of the device.

The data is invalid.

Dit kreeg ik dan 2x en vervolgens moest ik op finish drukken en ging hij gewoon door.

Verder werkt alles wel gewoon maar heeft dit nog betekenis? Want als ik deze pc afsluit duurt het afsluiten super traag, terwijl de pc zelf wel snel is(komt dit mischien door de qaudcore of deze error?).

Ik hoop dat iemand me uit de brand kan helpen!

Bij voorbaat dank, en groet.

Sebastiaan.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Bios update doen? De kans bestaat nl dat de bios de schijf niet zo groot kan alloceren doordattie LBA 36bit gebruikt ipv LBA 48bit.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:10

MsG

Forumzwerver

Doordat je dus een pre SP1 Xp hebt geinstalleerd heb je een partitie aangemaakt met de toen maximaal zichtbare ruimte wat dus die 130GB is. Je zal in windows de rest zien als niet gepartitioneerde ruimte, waar je wel een partitie van kan maken. De 1e partitie kan je niet zomaar in Windows vergroten. Wel kan dit met een ubuntu live CD'tje.

Waarom wil je baas trouwens maar alles op 1 partitie? Ik heb bijvoorbeeld de hele "Mijn documenten" op een 2e partitie, zodat, mocht er iets softwarematig fout gaan in Windows XP, ik alleen die XP partitie hoef te herinstalleren, en mijn andere partitie( s ) onaangetast blijven.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Batsiaan
Het zijn een beetje software nubs(zelfs vergeleken met mij) en ze willen gewoon wat voor hun standaard werkt.
Maar ik kan ze mischien wel overhalen voor 2 partitites.

Maar hoe werkt dat met die LBA precies?

En weet verder iemand wat die error inhoudt en waarom deze pc zo rete traag afsluit (en ook niet super snel opstart).

Bedankt voor jullie reacties.

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-02 21:08

KoffieNT

banaan

Is de schijf via IDE of SATA aangesloten op het mobo? 'Vruuger' konden moederborden wel eens problemen hebben met ide-schijven die over de 127GB aan schijfruimte bezaten. De, toen nieuwe, 160GB schijfjes waren een echte 'biatch' om volledig werkend te krijgen.
Dat probleem heeft mij ook uuuren zoekwerk bezorgd. Het kan zijn, dat een bios-update helpt.

@MsG's ondertitel: V&A: Logitech G15/G11 polssteun
Deze staat er al eeuwen, maar ik was je naam vergeten dus kon je niet meer vinden. Bij deze iig :P

[ Voor 13% gewijzigd door KoffieNT op 23-02-2009 14:35 ]

:D

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

LBA is de standaard aanspreekmethode voor harddisks. Nieuwere machines doen standaard LBA48, waarmee dus grotere schijven aangesproken kunnen worden.
LBA36 heeft een max van ongeveer 128GB, LBA48 kan tot enkele terrabytes.

Anyway, je kan ook een oude XP CD slipstreamen met SP3, en daar een nieuw schijfje van branden. Gaat heel makkelijk met nLite.
Das handig als je Bios wel LBA48 ondersteund, maar je windows schijf niet. Zo kan je zelf je windows CD upgraden.

[ Voor 14% gewijzigd door McKaamos op 23-02-2009 14:37 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Batsiaan
Sata.

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een bios geupdate, is dit simpel te doen? ik google wel alvast wat.

• Batsiaan
Bios updaten zal ik maar niet gaan doen.

Ik denk toch dat ik een nieuwe partitie zal aanmaken, is toch makkelijker.

Dan resteerd me nog de vraag naar mijn afsluit tijd, en die error die ik kreeg tijdens de xp installatie(heeft dit met mijn hardeschijf te maken, dat hij hem niet herkende oid?)

Bedankt voor de reacties.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
McKaamos schreef op maandag 23 februari 2009 @ 14:35:LBA36 heeft een max van ongeveer 128GB, LBA48 kan tot enkele terrabytes.
Deze moet ik even verbeteren. LBA36 bestaat niet. Je hebt LBA28 en LBA48. LBA28 kan tot 2^28 sectoren adresseren. Hetgeen bij een sectorgrootte van 512 bytes een schijfgrootte van 128GiB of ±137GB oplevert.

LBA48 (beschikbaar vanaf ATA-6 en hoger en dus ook SATA) kan 2^48 sectoren adresseren. Hetgeen bij een sectorgrootte van 512 bytes een schrijfgrootte van 128PiB of ±144PB (Petabyte) oplevert.

En terrabytes bestaan niet, het zijn Terabytes.

@TS

Maak een WinXP CD met daarop SP3 geslipstreamed (http://www.nliteos.com) en je kunt wel partities van meer dan 137GB aanmaken tijdens het installeren. Achteraf is het ook nog mogelijk om de partitie verder te vergroten, maar aan te raden is het niet. Je kunt natuurlijk wel gewoon nog een tweede partitie aanmaken op de 'lege' ruimte. Dit kan via Systeembeheer in het Configuratiescherm.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Batsiaan
Ik maak dus toch gewoon een 2de partitie, wel zo makkelijk.

Maar mijn langzame afsluit tijd baart me toch nog wel zorgen... is hier wat zinnigs op te zeggen?

Groet.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:10

MsG

Forumzwerver

Je kan die 2e partitie best mergen met bijvoorbeeld een GRATIS Ubuntu (linux) livecd' tje hoor. Zie alleen geen voordeel van een enkele partitie.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Joran
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:23

Joran

<3 natalee

Volgens mij kan de trial van Partition Magic ook partities voor je uitbereiden!

Send me your gameboys

• Batsiaan
Thanks allemaal, partitie probleem is opgelost, nu vraag ik em alleen af of iemand deze error kent die windows gaf tijdens de install.
En enige idee'en over de slome afsluit tijd van een nieuwe pc?

Groetjes.
Pagina: 1