Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-09 23:22
De 250GB harddisk in mijn witte 24" iMac is aan het vol raken. De meeste data neemt mijn iPhoto bibliotheek in (+/- 160GB). Ik heb zitten kijken naar een externe drive aangesloten via FW800 (bijvoorbeeld een WD Studio II 1TB), maar volgens mij kan dit qua snelheid nog steeds niet op tegen een interne drive. Zeker als mijn iPhoto bib nog groter wordt, is mijn enig mogelijkheid deze op de externe drive te zetten of de interne drive te vervangen.

Ik heb zitten zoeken naar een service manual van een iMac 24" late 2006, maar kan niets vinden. Wel deze beschrijving: http://home.comcast.net/~...32E/iMac_Disassembly.html

Nu heeft deze schrijver het echter over "rubber cement" dat je nodig hebt voor de temperatuur sensor. Waar kan ik dit vinden en is het wel nodig? Kan je de sensor niet met elke soort lijm (die bestand is tegen hoge temperaturen) weer vast zetten. Of is de "cement" op de sensor wellicht te hergebruiken? Heeft iemand al eens de harddisk van zijn/haar witte/alu iMac vervangen en heeft advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6129(15)
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-08 13:17

6129(15)

AD ASTRA PER ASPERA

Rubber cement zou ik niet gebruiken,... zeker niet in combinatie met hoge temperaturen. Het is namelijk vrij brandbaar.

Misschien kun je beter een stukje goede plakband gebruiken. Of lijm die beter bestand is tegen hoge temperaturen.

Een schijf verbonden via FireWire 800 is wel bijna even snel als een interne schijf. Dus kun je beter gewoon een externe schijf kopen i.p.v. heel de iMac open te gooien want het is toch geen heel eenvoudige weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk eens hier --MeAngry-- in "[iMac 2G] Discussies en Ervaringen Deel 3"

Hij heeft het gedaan en volgens mijn met goed gevolg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 22:00

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Daarbij moet ik zeggen dat ik het in een aluminium iMac gedaan heb, en niet in een witte. Het proces kan daarom iets verschillen.

Bij mij zat de temperatuursensor vast met een stukje foam met lijm eraan. Ik heb het heel voorzichtig los getrokken, en de lijm was nog sterk genoeg om het daarna weer vast te drukken op de nieuwe schijf. :)

Overigens zou ik geen Samsung schijf in je witte iMac zetten zoals ik in mijn aluminium heb gedaan, want deze schijnen niet lekker samen te werken met de firmware van een witte iMac.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelzwarts
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-10-2024
Je kunt toch ook even met je nieuwe harde schijf de apple premium store binnenlopen en hem laten upgraden zonder garantieverlies?

Windows Veteran turned Apple Addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 22:00

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ja, maar dat kost je dus ook al gauw 80 euro voor enkel het inbouwen. ;) Daarom kan ik wel inzien dat mensen het zelf doen, incluus mijzelf.

Overigens is het voor een flinke iPhoto library denk ik nog wel te doen om een FW800 schijf te gebruiken. Ik weet niet hoelang je iPhoto library er nu over doet om te laden, maar je mag er vanuit gaan dat je nieuwe FW800 schijf, sneller is dan je huidige interne schijf.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsky
Argh, dilemma...

Een 1TB WD Green (EADS) kost zo'n 85 euro. Een WD My Book Studio 2 1TB al gauw 170 euro. Voordeel van de externe is dat ik deze in RAID kan zetten voor extra veiligheid. Hij is ook meer "future proof" (kan hem ook op een andere machine aansluiten en zelf andere disks plaatsen.

Mijn enige reden om een interne schijf te kopen is snelheid. Of de externe FW800 sneller of vergelijkbaar is met mijn huidige Seagate Barracuda 7200.9 (ST3250824AS) is de vraag. Maar er wordt dus gezegd dat dit wel eens zo kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtpeters
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12-09 16:54
Mijn ervaring met een externe Firewire 800 harddisk van LaCie (gekocht bij een Apple winkel) is, dat de snelheid ruim voldoende is. Bovendien, omdat de data (je foto's, etc.) niet op de systeemschijf staan, loop je minder risico indien er iets met je systeemschijf gebeurt.

Nadeel...
Als de schijf een tijdje niet wordt benaderd, wordt deze 'idle' en wordt de schijf stilgezet. Wanner de finder wordt getoond of een Opslaan of Opslaan Als dialoog verschijnt, duurt het eventjes omdat de schijf op gang moet komen.
Het zal ongetwijfeld mogelijk zijn de tijd tot de 'spin down' te wijzigen of zelfs deze mogelijkheid uit te schakelen, maar heb dat niet gedaan omdat ik geregeld de iMac bij afwezigheid aan laat staan (extra stroom, extra slijtage, etc.).

Het kan soms vervelend zijn te moeten wachten tot de externe schijf weer op scnelheid is, maar het gevoel van veilige data-opslag op een externe schijf (heb daarnaast nog enkele portable externe USB drives) voelt toch goed aan ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsky
Van het weekend toch de iMac open geschroeft. Het viel eigenlijk best mee. Alleen mij gevonden beschrijving beschreef een 20" wit model. Deze zit ander in elkaar dan een 24". Al met al was ik een half uur kwijt om een 1TB Green WD10EADS schijf in te bouwen. Het terugzetten van mijn TimeMachine backup en laden van allen patches koste meer tijd >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomaszki
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:47
Erwinh schreef op maandag 16 maart 2009 @ 09:00:
Van het weekend toch de iMac open geschroeft. Het viel eigenlijk best mee. Alleen mij gevonden beschrijving beschreef een 20" wit model. Deze zit ander in elkaar dan een 24". Al met al was ik een half uur kwijt om een 1TB Green WD10EADS schijf in te bouwen. Het terugzetten van mijn TimeMachine backup en laden van allen patches koste meer tijd >:)
Waar heb je die beschrijving vandaan? Of heb je de handleiding van de link in de TS gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb gehoord van iemand bij mij op school (die ook een 20" witte imac heeft) dat er 2 SATA aansluitingen zouden zijn, en je dus je interne schijf niet hoeft te vervangen. Hij zou bij zijn eigen imac, een kabel hebben gestoken die achteraan voor een stuk uit de behuizing van zijn imac komt, en zo een esata hdd aangesloten, dit is nog sneller dan FW800. (hij deed het met een Lacie quadra). ik heb dezelfde gekocht, maar ik heb een alu imac en bij dit model zou dit niet mogelijk zijn.
Deze schijf is trouwens wel erg leuk vind ik persoonlijk. ik heb ze gekocht bij macline in brussel http://www.macline.be/home/index.php?lang=dutch voor 185euro (1tb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsky
Thomaszki schreef op maandag 16 maart 2009 @ 09:13:
[...]
Waar heb je die beschrijving vandaan? Of heb je de handleiding van de link in de TS gebruikt?
Inderdaad de beschrijving uit de link van de TS gebruikt. En toen ik erachter kwam dat deze niet klopte mijn mijn 24" model, nog een gekeken naar de beschrijving van de Alu iMac
Hier nog een oplaatje van het geheel uit elkaar:
Afbeeldingslocatie: http://blog.erwinwendy.nl/wp-content/uploads/thumb-IMG_1825.jpg
Pagina: 1