Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem met mijn laptop (Medion MD 96414), of waarschijnlijk de ventilator van de processor.

Sinds een tijdje wordt de laptop behoorlijk/te heet en soms valt hij ook uit. Ik neem aan dat de fan van de processor stuk is, maar veel verstand heb ik er niet van.. Uit mijn laptop komt de laatste tijd ook meer geluid dan voorheen..

Kan ik het probleem zelf oplossen (openschroeven fan vervangen, net als bij een gewone PC) of kan dit niet bij een laptop en moet dit door een professional gedaan worden?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Hieronder enkele specs van de laptop:

AMD Turion 64 X2 TL-50 (1,6 gig, Front Side Bus(FSB): 200 MHz, L2 Cache: 512 KB)
NVIDIA® GeForce® Go 6100
2 GB intern geheugen
160 GB harde schijf
Li-Ion accu (4800 mAh, 11,1 V)

(Excuses als dit topic verkeerd geplaatst is)

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:30
Ik weet natuurlijk niet of je hier al naar gekeken hebt, maar het is doodnormaal dat de fan / heatsink op een gegeven moment vol met stof raakt.

Die moet je om de zoveel tijd schoonmaken. (Vooral de heatsink, dat ding onder de fan).

Wat betreft meer geluid uit je laptop: hoe bedoel je dit? Gaat de fan vaker aan? Gaat de fan harder draaien? Of hoor je echt een mankement aan de fan?

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:32
Volgens mij is het heel simpel: Als je nog garantie op de laptop hebt kun je hem beter even terugbrengen, als je er zelf aan gaat zitten rommelen kan de garantie vervallen.

Anders zou ik het gewoon zelf doen, het is een kleine moeite, gewoon openschroeven is meestal goed te doen. :)

-

Verwijderd

Topicstarter
Nijn schreef op maandag 23 februari 2009 @ 13:32:
Ik weet natuurlijk niet of je hier al naar gekeken hebt, maar het is doodnormaal dat de fan / heatsink op een gegeven moment vol met stof raakt.

Die moet je om de zoveel tijd schoonmaken. (Vooral de heatsink, dat ding onder de fan).

Wat betreft meer geluid uit je laptop: hoe bedoel je dit? Gaat de fan vaker aan? Gaat de fan harder draaien? Of hoor je echt een mankement aan de fan?
Ten eerste bedankt voor je reactie! Dat zou inderdaad een oorzaak kunnen zijn, heb hem eigenlijk nooit echt schoongemaakt..

Heb je een tip op welke manier ik het dng het beste stofvrij kan maken? En moet de laptop daarvoor opengeschroeft worden? O-)

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:30
De laptop moet daarvoor open ja. Doorgaans zit er een klepje onderop dat je open kunt schroeven. Er is dus al rekening mee gehouden. Zodra je dat los hebt moet je niet vergeten ook de fan assembly los te schroeven. Het grootste probleem bevind zich namelijk onder de fan.

• TrekDude101
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-08-2024
Ik heb zelf laatst mijn laptop opengehaald voor een stofextractieprocedure :P en dat ging heel makkelijk, gewoon logisch nadenken over welke schroeven los moeten en als je het stof gevonden hebt met een stofzuiger weghalen.

eventueel kun je ook op google zoeken naar jouw model laptop + een openschroefhandleiding/tutorial

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-05 12:21
Je kan meestal zonder openschroeven al vrij goed zien of er veel stof in de koelribben zit. Een stofzuiger op de ronde opening met daarachter de fan (meestal onderop) helpt afdoende.

• Mattie84
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-05 18:59
En niet met een lucht spuitbus in de koelribben spuiten, indien je deze hebt.
Het feit dat hij meer geluid maakt zal waarschijnlijk zijn dat de afvoer van warmte door stof wordt belemmerd.
Staat er misschien iets over schoonmaken in een bijgeleverd boekje?

Anders wordt het toch echt openschroeven

[ Voor 7% gewijzigd door Mattie84 op 23-02-2009 13:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nijn schreef op maandag 23 februari 2009 @ 13:38:
De laptop moet daarvoor open ja. Doorgaans zit er een klepje onderop dat je open kunt schroeven. Er is dus al rekening mee gehouden. Zodra je dat los hebt moet je niet vergeten ook de fan assembly los te schroeven. Het grootste probleem bevind zich namelijk onder de fan.
Bedankt voor alle snelle reacties!

Helaas is Medion zo slim geweest om daar geen extra klepje te plaatsen, dus dat wordt de gehele laptop openschroeven.. Maar eerst zal ik proberen om via de zijkant een beetje stof weg te zuigen.

Verwijderd

[b][message=31541446,noline]
Anders zou ik het gewoon zelf doen, het is een kleine moeite, gewoon openschroeven is meestal goed te doen. :)
soms een hele klus :D

Verwijderd

Openschroeven en vervangen van de fan hangt af van een paar dingetjes:

- Is het een losse fan?
- Is de fan geen onderdeel van een hele reeks componenten? [Mijn Asus laptop had bijv een fan ingebouwd die ook de videokaart e.d. koelde. Om de hele meuk te vervangen moest alles dus losgetrokken worden]
Pagina: 1