Toon posts:

Portable draadloze webcam

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had hier op GoT al een oud draadje lopen met betrekking tot een soort gelijke oplossing, maar toen kwam een kennis met een aardig goed idee.

Correct me if i am wrong, een Webcam wordt gevoed door een adapter die 230 omzet naar 5V tot 12V. Ik lees op internet dat sommige mensen een soort batterypack hebben gemaakt en op deze manier hun webcam portable hebben gemaakt.

Maar ik ben hier een enorme leek in en zoeken brengt mij van links naar rechts, maar de juiste woorden of de juiste richting kan ik niet vinden.

Iemand misschien een idee of dit mogelijk is en zoja hoe zou je dat aanpakken?

Zat zelf te denken aan een batterypack van bijv. 8 AA batterijen, maar is dan de voltage niet te hoog?

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:42

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

En hoe stuur je het beeldsignaal ?
Wifi of een 2.4ghz videolink ?

Daar gaat natuurlijk de nodige verbruik in zitten, misschien een 12v-7Ah loodaccu en een plaatje zonnecel om bv. de accu van je auto op niveau te houden ?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-01 01:49

Sprite_tm

Semi-Chinees

Het hangt ervanaf. Sommige webcams worden gevoedt met een adapter die een 'rare' spanning van bijvoorbeeld 9.6V uitspugen. Deze hebben dan vaak intern een set spanningsregulatoren die een grote range aan ingangsspanningen kunnen omzetten in whatever de webcam nodig heeft. Die zou je zo aan een set batterijen kunnen hangen en dat gaat gewoon werken. Andere cams hebben echter bijvoorbeeld een 5V-adapter, waarbij de 5V ook daadwerkelijk op de componenten staat. Daarvoor zou je een spanningsregulator in willen zetten (bijvoorbeeld een 7805, of beter: een switched mode dingetje wat efficienter is) zodat je zeker weet dat je cam altijd met 5V gevoed word.

Verder kan je kijken hoe lang een accupack mee zal gaan: stel, ik wil een cam die 12V@1A wil hebben van 10 NiMHs van 2000mAh laten draaien. De cam verbruikt 12*1=12 watt. De accu's hebben (10*1.2)*2.000=24Wh (watt-uur) aan capaciteit. Het geheel gaat dan dus ruwweg 2 uur mee op die batterijen. Let wel: dit is een extreem groffe berekening, het kan er zo 50% naastzitten,. maar het geeft een indicatie.

[ Voor 23% gewijzigd door Sprite_tm op 23-02-2009 12:41 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat erom dat ik met een Webcam, nog niet eens een specifiek model, draadloos om een auto kan lopen en dat de stream live op het internet te bekijken is.

Er zijn genoeg webcams die draadloos bevatten, maar die zijn nog alleen afhankelijk van een netspanning. Als dit verholpen kan worden door een batterypack dan ben ik in feitelijk al klaar.

Maar sorry, misschien is dit erg dom en zul je er hard om lachen, maar een AA batterij is 1,5V?.
Als ik zo batterijhouder koop waar 8 AA batterijen inkunnen, dan heb ik toch nog steeds 1,5V of heb ik ineens 12V?

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-01 01:49

Sprite_tm

Semi-Chinees

Een normale niet-oplaadbare penlite (=AA) is 1.5V jah, maar NiCd/NiMh-accucellen ('oplaadbare batterijen') hebben een spanning van 1.2V. Als je daar 10 van in serie schakelt, mag je de spanningen van al je accu's optellen, en kom je dus op 12V uit.

[ Voor 29% gewijzigd door Sprite_tm op 23-02-2009 13:08 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• memphis

memphis

OK, je wilt dus een soort van mobiel filmcamera maken die het signaal doorstuurt naar een basis vanwaar je het gaat streamen.

Kijk eens in de modelbouw, steeds meer setjes verschijnen daar om bv. met een VR-bril live vanuit je RC vliegtuig mee te kijken maar ook de vele accu's en laadtechnieken ui die wereld moeten je aanspreken.
Wil je bv. niet veel gewicht hebben kan je voor een LiPo accu gaan.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 23 februari 2009 @ 12:56:
Het gaat erom dat ik met een Webcam, nog niet eens een specifiek model, draadloos om een auto kan lopen en dat de stream live op het internet te bekijken is.

Er zijn genoeg webcams die draadloos bevatten, maar die zijn nog alleen afhankelijk van een netspanning. Als dit verholpen kan worden door een batterypack dan ben ik in feitelijk al klaar.

Maar sorry, misschien is dit erg dom en zul je er hard om lachen, maar een AA batterij is 1,5V?.
Als ik zo batterijhouder koop waar 8 AA batterijen inkunnen, dan heb ik toch nog steeds 1,5V of heb ik ineens 12V?
Kun je niet beter een netbookje met webcam gebruiken ? Daar zit alles al in.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-02 22:15

SA007

Moderator Tweaking
Of een normale laptop en een normale webcam.
Goede kans dat je dat hebt liggen en is stukken goedkoper dan spul aanschaffen.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:28

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

SA007 schreef op maandag 23 februari 2009 @ 16:51:
of een macbook ^^

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Verwijderd

Is ook een laptop lijkt me ;)

• memphis

memphis

Een beetje PDA kan tegenwoordig ook filmen en tegelijk een WiFi verbinding opzetten ;)

Verwijderd

Topicstarter
memphis schreef op maandag 23 februari 2009 @ 14:19:
OK, je wilt dus een soort van mobiel filmcamera maken die het signaal doorstuurt naar een basis vanwaar je het gaat streamen.

Kijk eens in de modelbouw, steeds meer setjes verschijnen daar om bv. met een VR-bril live vanuit je RC vliegtuig mee te kijken maar ook de vele accu's en laadtechnieken ui die wereld moeten je aanspreken.
Op zich niet zo'n heel gek idee, zal is wat sites gaan bezoeken.
u_nix_we_all schreef op maandag 23 februari 2009 @ 14:24:
[...]

Kun je niet beter een netbookje met webcam gebruiken ? Daar zit alles al in.
SA007 schreef op maandag 23 februari 2009 @ 16:51:
en nog even moet ik met een complete pc er bij langs ;)
Het moet wel draagbaar blijven. Een open geklapte laptop is niet wat je noemt handzaam / draagbaar.
memphis schreef op maandag 23 februari 2009 @ 19:33:
Een beetje PDA kan tegenwoordig ook filmen en tegelijk een WiFi verbinding opzetten ;)
Dat ik hier nog niet bij stil heb gestaan 8)7
Dit is absoluut niet zo'n heel slecht idee, alleen is de kwaliteit soms ver te zoeken en de vraag of daar wel de juiste software voor is.

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07-2025
memphis schreef op maandag 23 februari 2009 @ 19:33:
Alstu, SmartCam (Symbian). Via bluetooth of via TCP. Ik kreeg alleen geen audio.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:17

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Een open geklapte laptop is niet wat je noemt handzaam / draagbaar.
Wel eens een 7" netbook in het echt gezien? Dat is net een dvd-doosje zeg maar. Zeer draagbaar en handzaam imho :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Topicstarter
Fuzzillogic schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 00:08:
[...]

Alstu, SmartCam (Symbian). Via bluetooth of via TCP. Ik kreeg alleen geen audio.
Voor symbian toestellen neem ik aan en niet voor PDA's.
Mijn excuus, ook geschikt voor PDA's lees ik hier.
Gizz schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 00:11:
[...]

Wel eens een 7" netbook in het echt gezien? Dat is net een dvd-doosje zeg maar. Zeer draagbaar en handzaam imho :)
Maar opengeklapt blijft het een onhandig ding om vast te houden met 1 hand. Laat ik het zo zeggen, onhandiger dan een camcorder, PDA of een telefoon. Maar ik zal zeker deze optie ook meenemen en proberen.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2009 09:51 ]

• memphis

memphis

memphis schreef op maandag 23 februari 2009 @ 14:19:

http://www.modelbouwforum...mone2-51.html#post1175296

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-02 20:08

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Of neem een router die OpenWrt ondersteunt en usb heeft plus een goedkope webcam.

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-01 15:42

Gutteguttegut

CEO of TFD

Ik mis nog wel wat info eigenlijk.
Welke kwaliteit wil je bereiken?
Maakt het uit op welke website het tezien is (is het voor een groot publiek of gewoon 1 persoon)?

Ik heb voor mn Nokia E71 (Symbian) een account gemaakt op www.qik.com en kan daar, waar ik ook ben, live naar streamen, alleen is de kwaliteit beperkt tot de kwaliteit van mn Nokia camera.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Verwijderd

Topicstarter
Dit is best wel interessant om eerlijk te zijn. Alleen dan heb ik het nog op een display staan en dit moet vervolgens te zien zijn op een website. Maar ga mij zeker hier in verdiepen wat de FlyCamOne3 voor mogelijkheden heeft.
Mr_gadget schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 13:59:
Of neem een router die OpenWrt ondersteunt en usb heeft plus een goedkope webcam.
Kan....., maar je vergeet een tweetal belangrijke punten. 1. Het moet draagbaar zijn en dan bedoel ik niet iets van 20 kilo, want dat is ook "draagbaar" 2. Draadloos, dit is dan wel draadloos, maar je hebt nog steeds 230V nodig. Neemt niet weg dat ik het erg waardeer dat je meedenkt.
Gutteguttegut schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 14:14:
Ik mis nog wel wat info eigenlijk.
Welke kwaliteit wil je bereiken?
Maakt het uit op welke website het tezien is (is het voor een groot publiek of gewoon 1 persoon)?

Ik heb voor mn Nokia E71 (Symbian) een account gemaakt op www.qik.com en kan daar, waar ik ook ben, live naar streamen, alleen is de kwaliteit beperkt tot de kwaliteit van mn Nokia camera.
Kwaliteit zal altijd een discussie zijn. Je moet wel goeie kwaliteit kunnen zien en niet als je de auto als voorbeeld gebruikt dat de daadwerkelijke blauwe auto op de site de kleur groen heeft bijvoorbeeld.

Het is voor een groot publiek, maar 1 persoon tegelijk zal het bekijken en in de toekomst misschien gelijktijdig 2 of 3, maar dit is toekomst. Eerst maar zien of ik iets kan vinden waar het mee kan.

Ik zelf ben dit tegen gekomen: http://www.bascom.nl/mini_camera_lithium_set-p-230.html?
Nu ben ik nog aan het uitzoeken hoe ik het beeld van de receiver naar een website krijg. Als ik dit een beetje in kaart heb dan bestel ik het gewoon en probeer het.

Met betrekking tot de site Qik, ben ik ook tegen gekomen net zoals LiveCast, Flixwagon, en nog een paar die ik zo 1 2 3 niet terug kan vinden.

Wat grappig is, is dat ik hier al een tijdje mee bezig ben en afgelopen week een groot stuk in de krant stond met de kopstuk dat dit een groeiende markt is.

Ben in iedergeval blij dat ik niet iets onmogelijks zoek.

• Fuzzillogic
Verwijderd schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 15:38:
[...]
Met betrekking tot de site Qik, ben ik ook tegen gekomen net zoals LiveCast, Flixwagon, en nog een paar die ik zo 1 2 3 niet terug kan vinden.
Maar wat is het bezwaar tegen deze sites dan, behalve mogelijke privacy-issues? Of wat is het bezwaar van SmartCam icm een Symbian-mobiel? Kost je verder niks, uitgaande van een flat-fee internetabonnement voor je mobiel, wat je wellicht toch al hebt.

• memphis

memphis

Verwijderd schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 15:38:

Dit is best wel interessant om eerlijk te zijn. Alleen dan heb ik het nog op een display staan en dit moet vervolgens te zien zijn op een website. Maar ga mij zeker hier in verdiepen wat de FlyCamOne3 voor mogelijkheden heeft.
Een simpel TV-kaartje of een ieder ander soort video capture kaart (ook via USB) is je antwoord.

Verwijderd

Topicstarter
Fuzzillogic schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 16:39:
[...]

Maar wat is het bezwaar tegen deze sites dan, behalve mogelijke privacy-issues? Of wat is het bezwaar van SmartCam icm een Symbian-mobiel? Kost je verder niks, uitgaande van een flat-fee internetabonnement voor je mobiel, wat je wellicht toch al hebt.
Het bezwaar met betrekking tot die sites is dat het probleem ligt in het bekijken van de video.
Dat moet via die site gebeuren, terwijl ik het voor elkaar moet krijgen om het op de site zelf te krijgen.
Bijvoorbeeld mijn eigen site.

Verder heb ik er niks op tegen en zal ik het gewoon moeten testen met betrekking tot de snelheid etc.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 16:59:
[...]

...
Bijvoorbeeld mijn eigen site....
Je zult dan moeten opteren voor een streaming video server icm een capturekaart die aan de server hangt.

Ik heb er geen ervaring mee, maar vlc media player kan ook streams serven. Misschien dat je het in die hoek moet gaan zoeken.

• Fuzzillogic
Verwijderd schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 11:02:
[...]

Je zult dan moeten opteren voor een streaming video server icm een capturekaart die aan de server hangt.

Ik heb er geen ervaring mee, maar vlc media player kan ook streams serven. Misschien dat je het in die hoek moet gaan zoeken.
Mits je de servers in eigen beheer hebt is het allemaal best makkelijk eigenlijk. Apache kun je met mod_proxy een HTTP-stream vanaf een willekeurige andere server vanaf een willekeurige poort laten relayen. Die stream kun je verkrijgen met bijv. VLC. Dus, je capturet het beeld met VLC, je laat VLC het beeld encoderen naar wat je maar zou willen in een container naar keuze (Theora/OGG bijvoorbeeld), en laat VLC die stream aanbieden via HTTP. Apache pikt die stream op en stuurt hem door daar de client. Het lijkt dan dus alsof de stream direct vanaf de webserver komt.

Dus ja, het kan, maar dat lijkt me niet meer iets voor EL ;)

Verwijderd

Fuzzillogic schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 11:59:
[...]

...

Dus ja, het kan, maar dat lijkt me niet meer iets voor EL ;)
Klopt, maar aan een project zoals dit zit nu éénmaal een soft- en hardware kant.
Wat mij niet helemaal duidelijk is, is het wireless deel van de camera. Bevind deze zich in het ontvangstgebied van de ontvanger die ergens aan een pc hangt? Of moet het een volledig autonome oplossing worden, zodat er waar je je ook bevind, de camera kan streamen?
In het laaste geval zit je gewoon vast aan óf een wifi spot, of een 3G verbinding, waar ik dan al problemen zie omdat je bij de router moet komen (ivm port forwarding)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 12:14:
[...]

Klopt, maar aan een project zoals dit zit nu éénmaal een soft- en hardware kant.
Wat mij niet helemaal duidelijk is, is het wireless deel van de camera. Bevind deze zich in het ontvangstgebied van de ontvanger die ergens aan een pc hangt? Of moet het een volledig autonome oplossing worden, zodat er waar je je ook bevind, de camera kan streamen?
In het laaste geval zit je gewoon vast aan óf een wifi spot, of een 3G verbinding, waar ik dan al problemen zie omdat je bij de router moet komen (ivm port forwarding)
Het laatste geval is niet noodzakelijk. Dit is al mogelijk door bovengenoemde services te gebruiken. Eén voorbeeld is Qik. Dan kun je met 3G live streamen.

Mijn voorkeur gaat naar draadloos, want dit biedt veel meer flexibiliteit en snelheid.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben inmiddels al weer een stuk verder.
Op de site HobbyWireless staan mini camera's voor modelbouw. Bedankt voor de hints trouwens ;)

Als ik de site goed bedrijp en mijn kleine beetje verstand van deze zaken gebruik dan heb ik het volgende nodig.
  • Mini camera
  • Transmitter
  • Receiver
  • Power supply
Ik heb de site al een mailtje gestuurd van wat ik nou wel of niet zou moeten kiezen met een bepaalde opzet, maar tot op heden nog geen reactie gehad. Kan wel op redelijk goed geluk wat bestellen, maar ook jammer als het niet werkt of dat ik wat vergeet.

Daarnaast hadden jullie het erover van gebruik een eenvoudige capture kaart om het signaal van je receiver op je pc te zetten.

Oke, mijn vraag is, is hier een USB capture kaart voldoende voor?
Dan kan ik namelijk mijn laptop als demo gebruiken.

Iemand suggesties?

• memphis

memphis

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-02 22:15

SA007

Moderator Tweaking
Usb capture is prima, is prima geschikt voor dat soort dingen.

Dure winkel dat HobbyWireless trouwens, Voor de prijs van alleen de camera daar kan je op ebay een wireless camera met receiver kopen.

Verwijderd

Topicstarter
SA007 schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 20:24:
Usb capture is prima, is prima geschikt voor dat soort dingen.

Dure winkel dat HobbyWireless trouwens, Voor de prijs van alleen de camera daar kan je op ebay een wireless camera met receiver kopen.
Ik zie het inderdaad. Als ik maar éénmaal een goeie set heb dan kan ik op internet op zoek gaan waar je het verstandig en goedkoop kunt inkopen. Ik kan alleen geen winkels in Nederland vinden die maar iets van deze artikelen in hun assortiment hebben ziiten.

edit
Wat ik mij eigenlijk nu afvraag, is het niet mogelijk om een normale camcorder op die Transmitters aan te sluiten? Neem aan dat de Transmitters daar geen verschil in kunnen zien.

Dit omdat je dan een stuk betere kwaliteit krijgt en alles ook netjes weg kan werken in een bestaande behuizing.

Dit is een veel gebruikte transmitter: http://hobbywireless.com/...oduct_info&products_id=16

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2009 23:43 ]

Pagina: 1