Als je weet dat je leek bent, weet je ook dat er een reële kans is dat je een oplossing zelfs niet ziet als die voor je neus ligt. In dit topic kan je een plethora aan oplossingen vinden, voor iedere manier waarop je je probleem formuleert.
Het probleem is veeleer dat je een aantal basale concepten van excel niet heel goed onder de knie hebt, de reden waarom mensen je dringend aanraden een excelboek te lezen. Hier kan je wel een antwoord vinden op een individueel probleem, maar dat helpt je niet met de excel-concepten die je moet begrijpen voordat je een oplossing snapt.
Het lijkt erop dat je in een cel eerst een formule invoert en dan een waarde intypet in die cel. Dat kan niet. Een cel bevat óf een waarde, óf een formule. (Eigenlijk is een formule de waarde van een cel, maar dan met een = ervoor.) Een formule heeft input, waardes of formuleuitkomsten uit andere cellen en output, formuleuitkomsten, die je in het spreadsheet ziet.
Je kan dus een formule niet gebruiken om de waarde die je invoert te verbouwen in diezelfde cel. (Je overschrijft dan gewoon de formule.
Ik raad je het volgende aan:
-Als je op één computer aan het bestand werkt: Gebruik autocorrectie (al heb je kans dat je er helemaal gek van wordt, want dan wordt ook meteen iedere AA een 8, niet alleen in die cellen waar je dat leuk vindt.
-Zo niet, ga dan bezig met een invoer en een uitvoerkolom. In je uitvoerkolom zet je dan een formule neer (bijvoorbeeld de besproken vert.zoeken functie) die aan de hand van het ingetypete getal een getal becijfert. Die uitkomsten kan je dan gebruiken voor gemiddeldes etc. Als je wilt, kan je die uitvoerkolom ook nog verstoppen, zodat gebruikers die formule niet zien. (Ze zien dan het getal ook niet meer, maar je kan ze wel bijv. het gemiddelde laten zien, door dat in een andere kolom te zetten.)
-Als het echt een absolute must is (maar dat kan ik me bijna niet voorstellen, doe eerst eens een stapje terug en vraag je af waarom je dit wilt), dan heb je VBA nodig. Ik raad je met klem af met je huidige Excel-kennis in de buurt van VBA te komen (nofi, maar de kans dat het je in een redelijke tijd lukt is minimaal, de kans dat je iets verkloot is iets groter en je zal er weinig van leren, omdat het op dit moment nogal "out-of-reach" is voor je), dus dan zul je iemand moeten vinden die dat voor je doet.
[
Voor 31% gewijzigd door
onkl op 23-02-2009 17:43
]