Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

(Excel 2007) formule vraagjes

Pagina: 1
Acties:
  • 1.046 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen met zeer veel kennis!

ik heb vragen over excel 2007.

namelijk 3 dingen:

1. ik wil kolom A,B,C vastzetten zodat als je verschuift dat die kolommen zichtbaar blijven.

2. Ik wil de inhoud van kolom A,B,C automatisch alten kopieren naar alle andere tabbladen, zodat ik alleen in kolom A,B,C op blad 1 gegevens moet invoeren. Die automatisch op de anderen terechtkomen.

3. hoe maak ik van bijvoorbeeld een letter een cijfer........bijvoorbeeld, als ik intyp een A, dat er dan in de cel een 8 verschijnt.

alvast bedankt voor de info!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:23

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Welke zoektermen heb je eigenlijk gebruikt om bovenstaande vragen zelf op te lossen?
• Kolom ABC vastzetten zou je misschien kunnen doen met beveiligen op cel.
• Automatisch kopieeren -> dmv een formule misschien?
• Autocorrectie / autoopmaak?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb idd dat soort zoektermen gebruikt, alleen heb er niet veel verstandvan, dus heb vastzetetn en dat soort dingen gebruikt......ben er neit zo goed en ervaren in

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

0. Verzin voortaan een iets beschrijvendere titel, aangezien je vragen met specifieke dingen in Excel te maken hebben ;)

1. Zoek eens in de help van Excel op Freeze or lock rows and columns

2. Als je tabbladen al zijn aangemaakt kan je met de = een verwijzing maken naar de cellen op het eerste tabblad. (= intikken en vervolgens met je muis de originele cel aanklikken en dan <enter>)

3. Dat kan standaard niet direct, tenzij je een dropdown gebruikt waar je values aan verbind. Simpelste is een invoerkolom aanmaken en een outputkolom. De output kolom heeft een iets uitgebreidere IF-functie waar je alle mogelijke waardes checkt.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:36

sanzut

It's always christmas time

1. Cellen vastzetten, zoek in Office Help
2. = (klik op blad 1)(klik op cel) [enter]
3. if constructie, wederom office help

Verwijderd

Topicstarter
oke, punt 1 is gelukt!

voorpunt 2........moetik dan alles afzonderlijk doen( ik heb 12 tabbladen), of kan ik dat ook in 1 keer doen door een kopieer en plak functie?

punt 3 ben ik nu mee bezig!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Office meuk hoort niet in een OS forum thuis.

Wil je in het vervolg even kijken wat voor forumonderdelen er zijn en welke het meest geschikt is?
In dit geval: Officesuites en -software

dat je spullen onder Windows gebruikt is geen reden om het dan maar in Windows Clients te doen ;)

Ik verplaats 'm deze keer ginder en maak je titel even verder af.

Overigens zijn een aantal zaken inderdaad gewoon in de Help te vinden, kijk daar eerst even rond voor je een vraag stelt?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:29
Even een Éxcel voor dummies' halen, heb je echt heel veel aan !

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Verwijderd schreef op maandag 23 februari 2009 @ 12:28:
oke, punt 1 is gelukt!

voorpunt 2........moetik dan alles afzonderlijk doen( ik heb 12 tabbladen), of kan ik dat ook in 1 keer doen door een kopieer en plak functie?

punt 3 ben ik nu mee bezig!
Je doet dat voor 1 nieuwe tabblad en vervolgens kopieer je die verwijzing naar de overige 10 :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)

Verwijderd

Topicstarter
ik kom alleen neit uit punt 3!

overerige dingen zijn mij gelukt bedankt!

ik kang een goede formule vinden voor wat ik is..........
wat ik wil is het volgende:

ik wil dat letters omgezet worden in cijfers,om simpel te zijn:
een AA moet een 8,5 worden
een A een 8
een BB een 7,5
een B een 7
een CC een 6,5
een C een 6
een D een 5
een E een 4

dat was het, maar kan geen goede formule vinden.......

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-11 08:32

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Ik zou dan eens kijken in de help-functie, en dan zoeken naar VERT.ZOEKEN. :)

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:23

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Verwijderd schreef op maandag 23 februari 2009 @ 13:21:

overerige dingen zijn mij gelukt bedankt!

ik kang een goede formule vinden voor wat ik is..........
wat ik wil is het volgende:

een A een 8
een BB een 7,5
een B een 7
een CC een 6,5
een C een 6
een D een 5
een E een 4

dat was het, maar kan geen goede formule vinden.......
Autocorrectie kan dat verhelpen :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Titels blokkeren? Ik heb nog nooit gehoord van cellen blokkeren eerlijk gezegd. Nou ja... wel van gehoord en gebruikt, maar niet om kolommen of rijen altijd te laten zien.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Outerspace schreef op maandag 23 februari 2009 @ 13:44:
[...]

Autocorrectie kan dat verhelpen :)
Wat Excel user/werkplek specifiek is. Vert.Lookup zorgt ervoor dat het overal blijft werken :)

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:30
Motrax schreef op maandag 23 februari 2009 @ 13:47:
[...]
Titels blokkeren? Ik heb nog nooit gehoord van cellen blokkeren eerlijk gezegd. Nou ja... wel van gehoord en gebruikt, maar niet om kolommen of rijen altijd te laten zien.
Misschien dat de engelse term "Freeze Panes" meer belletjes doet rinkelen.
als je bv B2 selecteerd en dan freeze panes selecteerd uit het "window" menu wordt kolom A en rij 1 vastgezet tegen scrollen. Je kan zo bv een tabel header vastzetten.

Strava

Verwijderd

Topicstarter
Aan autocorrectie heb ik idd niks, watn het gaat om een digitaal registratiesysteemwaarik dus schoolcijfers invoer.
Alleen sommige resultaten worden dus weergegeven in letters........en als ik dan dus deletter in tik zou het handig zijn als ik daar een cijfer voor in de plaats krijg, dat berekend iets gemakkelijker het gemiddelde dan een 8 een 8 en en A :P hahaha

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Prulleman schreef op maandag 23 februari 2009 @ 13:57:
[...]

Misschien dat de engelse term "Freeze Panes" meer belletjes doet rinkelen.
als je bv B2 selecteerd en dan freeze panes selecteerd uit het "window" menu wordt kolom A en rij 1 vastgezet tegen scrollen. Je kan zo bv een tabel header vastzetten.
Overigens is dit niet echt meer nodig in 2007 (bedenk ik me net :P). Als je een tabel inricht met headers, dan blijven die altijd in beeld (na 't stoppen van scrollen, verschijnt die header ipv de celadressenregel.

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, maar punt 1 en 2 waren eigenlijk heel simpel!

maar ik blijf dus puzzelen op punt 3!

hoe laat ik letters (dmv een formule) veranderen in cijfers......zal een ALSformulezijn denk ik, heb wat gebrobeerd, maar dat werkt dus niet!

iemand een antwoord?

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Wat heb je zelf geprobeerd dan?

VERT.ZOEKEN gaat je probleem verhelpen. Gewoon in je gegevensbereik niet alleen de te vertalen waarden zetten, maar ook de waarden die je niet hoeft te vertalen, gewoon 1:1 er in zetten.

Waarom? Tenzij iemand me kan vertellen hoe je in Excel onderscheid kan maken tussen getal en letter zonder in =ALS("A";VERT.ZOEKEN enz);ALS("B";VERT.ZOEKEN enz)) te vervallen, graag :P

Edit: vergeet de ;ONWAAR) aan het einde niet, anders matched VERT.ZOEKEN niet exact, maar pakt de laatste waarde uit gegevensbereik als het geen getal is en als het een getal is rond de formule af naar het dichstbijzijne wat gevonden kan worden.

[ Voor 23% gewijzigd door Motrax op 23-02-2009 16:06 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Verwijderd

Topicstarter
Motrax schreef op maandag 23 februari 2009 @ 16:04:
Wat heb je zelf geprobeerd dan?

VERT.ZOEKEN gaat je probleem verhelpen. Gewoon in je gegevensbereik niet alleen de te vertalen waarden zetten, maar ook de waarden die je niet hoeft te vertalen, gewoon 1:1 er in zetten.

Waarom? Tenzij iemand me kan vertellen hoe je in Excel onderscheid kan maken tussen getal en letter zonder in =ALS("A";VERT.ZOEKEN enz);ALS("B";VERT.ZOEKEN enz)) te vervallen, graag :P
ik snap wat je bedoeld, maar dat werk dus niet, want dan moet je eerst een selectie uitvoeren, ik wil gewoon als ik in een cel een A typ, dat Excel dit vervangt door en 8........

EDIT, maar wat zou de formule worden dan?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2009 16:09 ]

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-11 14:47
Verwijderd schreef op maandag 23 februari 2009 @ 16:06:
[...]

ik snap wat je bedoeld, maar dat werk dus niet, want dan moet je eerst een selectie uitvoeren, ik wil gewoon als ik in een cel een A typ, dat Excel dit vervangt door en 8........

EDIT, maar wat zou de formule worden dan?
dat gaat niet werken omdat de bij het invullen van die cel een eventuele formule overschrijft
Je zou toch een hulpkolom moeten aanmaken

...less is more

Verwijderd

Topicstarter
oke, en hoe maak ik een hulpkolom?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 23 februari 2009 @ 13:21:

een A een 8
een BB een 7,5
een B een 7
een CC een 6,5
een C een 6
een D een 5
een E een 4
=ALS(cell="AA";8,5;ALS(cell=A;8;ALS(cell=BB;7,5;ect)))
Ik werk met engelse versie met amerikaanse notatie dus de kommo's en punt komma's zijn misschien niet helemaal goed voor de nederlandse maar zo moet het werken. In 2003 zit wel een limiet aan een ALS functie (iets van 20-30x in 1 formule).

Je kan ook kijken naar SOMALS($Y:$Y,cell,$Z:$Z) waarbij je in kolom Y de AA t/m E onder elkaar zet en in kolom Z 8,5 t/m 4 onder elkaar. Zorg dat je de formule wel goed vastzet met $ tekens als je het wil kopieren.

edit: als je in een cell A wilt typen en hij moet dit veranderen dan werkt dit niet. dit gaat alleen op als je het in een andere kolom wil hebben. je zult dan met macro's of VBA moeten gaan werken om dat te bereiken. Je kan beter een invoer kolom maken en dat de uitkomst dan met een formule berekend wordt.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2009 16:18 ]

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Een kolom waar je de waardes in voegt, een tweede kolom die naar de eerste kolom verwijst en je vertaalslag maakt.
Verwijderd schreef op maandag 23 februari 2009 @ 16:06:EDIT, maar wat zou de formule worden dan?
Ik zou je sterk aanraden om in de helpfunctie te zoeken naar VERT.ZOEKEN aangezien Excel zelf een aantal goede voorbeelden heeft in de help.

☻/
/▌

Verwijderd

Topicstarter
ik wordt helemaal niks wijs uit dat VERT.ZOEKEN, dan heb ik een formule gemaakt, dan tik ik wat in, en dan blijft er AA staan, ipv dat er dan een 8,5komt te staan.

jammer dat ik via hier neit even een vorobeeldbestandje kan plaatsen

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Hier is het Excel 2003 help voorbeeld:
Het voorbeeld bevat waarden voor lucht bij een luchtdruk van 1 atm.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
         A            B              C 
1  Dichtheid Viscositeit Temperatuur   
2   0,457         3,55              500 
3   0,525         3,25              400 
4   0,616         2,93              300 
5   0,675         2,75              250 
6   0,746         2,57              200 
7   0,835         2,38              150 
8   0,946         2,17              100 
9   1,09          1,95               50 
10  1,29          1,71                0

=VERT.ZOEKEN(1;A2:C10;2)
Zoekt de waarde 1 in kolom A en geeft als resultaat de waarde uit kolom B in dezelfde rij (2,17)

=VERT.ZOEKEN(1;A2:C10;3;WAAR)
Zoekt de waarde 1 in kolom A en geeft als resultaat de waarde uit kolom C in dezelfde rij (100)

=VERT.ZOEKEN(,7;A2:C10;3;ONWAAR)
Zoekt de waarde 0,746 in kolom A. Er wordt een fout als resultaat gegeven omdat kolom A niet precies die waarde bevat (#N/B)

=VERT.ZOEKEN(0,1;A2:C10;2;WAAR)
Zoekt de waarde 0,1 in kolom A. Er wordt een fout als resultaat gegeven omdat 0,1 kleiner is dan de kleinste waarde in kolom A (#N/B)

=VERT.ZOEKEN(2;A2:C10;2;WAAR)
Zoekt de waarde 2 in kolom A en geeft als resultaat de waarde uit kolom B in dezelfde rij (1,71)

Wat precies is er niet duidelijk?

☻/
/▌

Verwijderd

Topicstarter
omdat dit niet klopt met wat ik zoek naar mijn idee...........ik wil dat als ik A intyp in de cel dat er dan een 8 komt te staan, en volgens mij kan dat niet met VERT. ZOEKEN

• funk-e

...less is more

Verwijderd

Topicstarter
Komt in de buurt, maar dan wil ik het ook nog meenemen in een gemiddelde van :

cijfer cijfer letter (wordt on dezelfde cel omgezet in cijfer)

dus is niet wat ik zoek, want hier wordt het cijfer in een andere cel weergegeven, en ik wil dat het in dezelfde cel wordt omgezet:

dus als ik in cel Y7, A typ, wil ik ook dat er in cel Y7 een 8 komt te staan

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2009 17:10 ]

• funk-e
Verwijderd schreef op maandag 23 februari 2009 @ 17:08:
Komt in de buurt, maar dan wil ik het ook nog meenemen in een gemiddelde van :

cijfer cijfer letter (wordt on dezelfde cel omgezet in cijfer)

dus is niet wat ik zoek, want hier wordt het cijfer in een andere cel weergegeven, en ik wil dat het in dezelfde cel wordt omgezet:

dus als ik in cel Y7, A typ, wil ik ook dat er in cel Y7 een 8 komt te staan
gast! (of chick)
Ga nu eerst maar eens dit topic doorlezen. Je krijgt hier echt zoveel hulp van anderen, maar blijkbaar vind je het niet de moeite om die reacties goed door te lezen. :X
  • lees een boek
  • gebruik de helpfunctie
  • vraag het op een ander forum

[ Voor 6% gewijzigd door funk-e op 23-02-2009 17:19 ]

...less is more

Verwijderd

Topicstarter
Ik doe wel degelijk de moeite om het te lezen........alleen totnu toe heb ik nog neit de goede oplossing gezien voormijn probleem.....jammer dat je een leek niet kan/wilt helpen....

• funk-e
Verwijderd schreef op maandag 23 februari 2009 @ 17:24:
Ik doe wel degelijk de moeite om het te lezen........alleen totnu toe heb ik nog neit de goede oplossing gezien voormijn probleem.....jammer dat je een leek niet kan/wilt helpen....
:/

...less is more

Verwijderd

Topicstarter
jah sorry, maar heb er echt geen verstand van, ben geen genie met excel zoals de meesten van jullie die dit lezen wel zijn......dus ik vraag simpel omeen formule........aanpassen kan ik zelf wel.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:04
Verwijderd schreef op maandag 23 februari 2009 @ 17:24:
Als je weet dat je leek bent, weet je ook dat er een reële kans is dat je een oplossing zelfs niet ziet als die voor je neus ligt. In dit topic kan je een plethora aan oplossingen vinden, voor iedere manier waarop je je probleem formuleert.

Het probleem is veeleer dat je een aantal basale concepten van excel niet heel goed onder de knie hebt, de reden waarom mensen je dringend aanraden een excelboek te lezen. Hier kan je wel een antwoord vinden op een individueel probleem, maar dat helpt je niet met de excel-concepten die je moet begrijpen voordat je een oplossing snapt.

Het lijkt erop dat je in een cel eerst een formule invoert en dan een waarde intypet in die cel. Dat kan niet. Een cel bevat óf een waarde, óf een formule. (Eigenlijk is een formule de waarde van een cel, maar dan met een = ervoor.) Een formule heeft input, waardes of formuleuitkomsten uit andere cellen en output, formuleuitkomsten, die je in het spreadsheet ziet.
Je kan dus een formule niet gebruiken om de waarde die je invoert te verbouwen in diezelfde cel. (Je overschrijft dan gewoon de formule.

Ik raad je het volgende aan:
-Als je op één computer aan het bestand werkt: Gebruik autocorrectie (al heb je kans dat je er helemaal gek van wordt, want dan wordt ook meteen iedere AA een 8, niet alleen in die cellen waar je dat leuk vindt.
-Zo niet, ga dan bezig met een invoer en een uitvoerkolom. In je uitvoerkolom zet je dan een formule neer (bijvoorbeeld de besproken vert.zoeken functie) die aan de hand van het ingetypete getal een getal becijfert. Die uitkomsten kan je dan gebruiken voor gemiddeldes etc. Als je wilt, kan je die uitvoerkolom ook nog verstoppen, zodat gebruikers die formule niet zien. (Ze zien dan het getal ook niet meer, maar je kan ze wel bijv. het gemiddelde laten zien, door dat in een andere kolom te zetten.)
-Als het echt een absolute must is (maar dat kan ik me bijna niet voorstellen, doe eerst eens een stapje terug en vraag je af waarom je dit wilt), dan heb je VBA nodig. Ik raad je met klem af met je huidige Excel-kennis in de buurt van VBA te komen (nofi, maar de kans dat het je in een redelijke tijd lukt is minimaal, de kans dat je iets verkloot is iets groter en je zal er weinig van leren, omdat het op dit moment nogal "out-of-reach" is voor je), dus dan zul je iemand moeten vinden die dat voor je doet.

[ Voor 31% gewijzigd door onkl op 23-02-2009 17:43 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ten eerste: voor wie het zich aantrekt, kudo's voor de uitgebreide hulp aan de medemens met minder kennis d:)b

Ten tweede: BeeJay1983, het is niet de bedoeling een nieuwe account te openen (zekerniet als je je wachtwoord bent vergeten oid). Ik sluit dit topic dus, je kunt evt een nieuw topic openen onder je echte username. Maar ga dan eerst eens rustig de tips hier doornemen, proberen en na F1 nog eens proberen en open dan pas een nieuw topic megt wat nieuwe inzichten in het achterhoofd :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.