• Drobanir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 15:55

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
Er is mij gevraagd om naar een Presario 2100 te kijken die heel traag is. Ik heb de boel een beetje opgeruimd en de virusscanner door een wat lichter programma vervangen, maar het hielp te weinig. De machine heeft 192 MB geheugen op het moederbord ingebakken en een 256 MB DIMM module. Dit maakt samen 448 MB, echter de on-board videokaart snoept daar weer 64 MB vanaf.

Nu heb ik een 512 MB DIMM besteld en die erin gehangen, maar het systeem herkent hem niet. Specificaties zijn gelijk: PC2100 DDR 133 MHz CL 2,5. Het vreemde is, is dat wanneer ik met Everest kijk, deze wel gewoon ziet wat voor module er in het DIMM-slot zit, maar het systeem en de BIOS doen dat niet. Na de laatste BIOS erop gezet te hebben wordt ook de 256 MB module niet meer door de BIOS gezien en ben ik dus nog verder van huis.

Heeft iemand een idee waarom de BIOS het geheugen niet ziet, maar een system information-programma wel? En is er iets aan te doen, zodat het wel werkt? Ik heb elke mogelijke combinaties geprobeerd: met 1 module erin, eerst in slot 1, dan in twee. Dan de andere, eerst in de eerste, dan in de tweede. Met twee modules, eerst A - B, dan B - A. Ik ben voorzichtig met ESD geweest.

There is no future in timetravel. Mijn waterkoeling-inbouw-fotoverslag (oud!).

• dion_b
  • Laatst online: 00:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het vreemde is, is dat wanneer ik met Everest kijk, deze wel gewoon ziet wat voor module er in het DIMM-slot zit, maar het systeem en de BIOS doen dat niet.
Zo vreemd is dat niet. Everest leest de SPD van de SO-DIMM uit, BIOS kijkt gewoon hoeveel hij kan addresseren. Als het chipset niet de volledige DIMM kan adresseren dan zullen die hoeveelheden afwijken.

Veel meer dan dit kan ik niet roepen aangezien je geen specifiekere specs geeft van de laptop en van de DIMM. Mbt laptop vind ik op "Presario 2100" alles van brakke oude MediaGX-based dingen tot behoorlijk moderne gevallen met AMD/ATi dingen met DDR2 support en ditto verschillende chipsets. Geef eens aan welk chipset er in dit ding zit. Mbt DIMM kun je 512MB maken met 8 512Mbit chips of met 16 256Mbit chips (of nog wat exotischere combo's, maar die kunnen we waarschijnlijk buiten beschouwing laten).

Hoogstwaarschijnlijk rolt eruit dat je ofwel een chipset hebt wat max 128Mbit chips kan addresseren en je dus sowieso niet boven 256MB/(SO)-DIMM uitkomt, danwel dat je een chipset heb wat 256Mbit kan addreseren, maar je SO-DIMM 8 chips van 512Mbit bevat. Dan gaat het met deze DIMM niet werken, maar kun je wel verder komen met een SO-DIMM met 16 chips van 256Mbit.

Oslik blyat! Oslik!

• Drobanir
  • Laatst online: 15-05 15:55

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
Het is een 2105EA en ik had hier gevonden dat er maximaal 1 GB in kon. De 512 MB module die ik gekocht heb was een Kingston KVR266X64SC25/512, die volgens de winkel zou moeten werken in Compaqs.

There is no future in timetravel. Mijn waterkoeling-inbouw-fotoverslag (oud!).

• dion_b
  • Laatst online: 00:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ook met Presario 2105EA kom ik er niet eenduidig uit, ik vind modellen op basis van zowel i915 als met een of andere ATi IGP. De i91x chipsets ondersteunen zeker 512Mbit chips, dus ik gok dat dat het niet is, maar zonder te weten welke ATi IGP het is, blijft het gokwerk.

Je zegt in Everest naar de SPD info gekeken te hebben. Wat staat daar over chipset?

Oslik blyat! Oslik!