Overklokken ASUS P5B- VM SE

Pagina: 1
Acties:

• BigBear48
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-10-2025
Hallo allemaal,

Ik heb een ASUS P5B-VM SE moederbord met een Intel E7200 Core 2 Duo 2 x 2,5 GHz processor die ik wil overklokken.

Standaard kan ik in het Bios de snelheid tot max. 30 % verhogen, maar als ik dit bijv. maar met 5% verhoog werkt mijn internetverbinding (bedraad) niet meer.

Hoe kan ik nu het beste verder om toch resultaat te behalen? Graag jullie advies svp. Alvast hartelijk dank.

Groet, John :)

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
ik zou als ik jou was eerst eens een overklok tutorial gaan lezen, misschien handig voordat je je spullen om zeep helpt...

dit komt omdat je je pci-e bus snelheid moet vastzetten op 100 MHz, doe je dit niket dan klokt hij die automatisch mee omhoog en gaan je netwerkkaart, onboard geluid en sata controller trippen

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• BigBear48
Dank voor je snelle en duidelijke reactie, maar ik had al wat info vergaart maar dacht (omdat de mogelijkheid op het moederbord aanwezig is) dat met dit bord overklokken dan wel eenvoudiger zou zijn ipv. alles handmatig te doen. Niet dus begrijp ik.

Overigens heb ik een losse videokaart in mijn pc nml een Asus EN6200LE TC512.

• nedernakker
overklookken is niets anders dan het buiten de specificaties van de fabrikant laten lopen van je hardware, hier zijn dus geen garanties voor, en je moet het altijd met beleid doen, het feit dat je een losse videokaart hebt voegt niets toe.

alle onderdelen die via je Northbridge zijn verbonden maken gebruik van je pci-e lanes, dus vandaar dat de problemen ontstaan. als je te verg aat kan het zelfs permanente schade opleveren. denk aan kapoote nic of geluid, tot aan corrupte data op je schijven.

overklokken hoeft niet moeilijk te zijn, je moet alleen weten waar je mee bezig bent.

komt de volgende vraag, met welke motivatie wil je het doen? aan je videokaart te zien ben je geen gamer, waarvoor wil je dan die extra snelheid?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• BigBear48
De motivatie is, net als veel anderen heb ik wel gelezen, voor de uitdaging en een nog snellere pc is altijd welkom toch?

Ik ben inderdaad geen gamer en gebruik de pc hoofdzakelijk om te internetten, downloaden van muziek (geen films e.d.), administratie en mailen.

Uit jouw woorden haal ik het advies 'niet doen' (zeker nu je weet wat ik met de computer doe). Ik neem even aan dat jij een ervaren tweaker bent en ik zou dan ook jouw advies wel opvolgen. Ik heb ook geen kennis van overklokken en moet alles uit de diverse beschrijvingen halen.

Rechtstreekse vraag: 'Wat zou jij in mijn geval doen'. Het zou echt zonde zijn, en ik zit zeker niet om extra kosten verlegen, als de boel naar de knoppen gaat.

Ik hoor graag nog even van je.

• BigBear48
O ja, en de pc is ook pas net drie maanden oud.

Verwijderd

nedernakker schreef op maandag 23 februari 2009 @ 10:53:
komt de volgende vraag, met welke motivatie wil je het doen? aan je videokaart te zien ben je geen gamer, waarvoor wil je dan die extra snelheid?
Moet je perse een gamer zijn om te willen overklokken??
Ik gebruik mijn computer hoofdzakelijk om films de rippen/rarren/parren/shrinken etc. en ik ben eigenlijk
elke dag wel bezig met overklokken.

Waarom? Omdat ik het leuk vind...en omdat het shrinken steeds sneller gaat misschien ;)

• BigBear48
Ja, dat leek mij ook wel. Maar heeft overklokken überhaupt zin met mijn specs?

• nedernakker
tuurlijk heeft overklokken zin met jouw specs, overklokken is bijna altijd een optie, ik vind gewoon dat je jezelf moet afvragen waar de waarde er van ligt. en ik bedoel niet dat alleen gamers overklokken, dat was slechts als voorbeeld waar je de extra performance voor kunt gebruiken.

Zoals magsimum zegt, hij gebruikt de extra snelheid wel degelijk bij het rarren en parren enzo.
Maar wat ik dus lees van jouw gebruik, denk ik gewoon niet dat het erg veel toevoegt, je pc is op stock snelheden meer dan snel genoeg om de dingen te doen die je er mee wilt doen.

mocht je dan toch willen overklokken voor de fun (daar doe ik het oa ook voor) ga jezelf goed inlezen over het hoe en wat en accepteer het feit dat er ook iets kapot kan gaan

Verwijderd

Net zoals er bij mij vandaag weer geheugen gesneuveld is.. Iets teveel stroom op de DIMM's, beetje stresstesten en poef...

Ow ja, dit was wel 2.6V (2.7 Real)... niet een beetje stroom dus ;)

• BigBear48
Ja, dat is wel echt een 'beetje' veel stroom.

Ik wil graag nog even terug komen op wat Nedernakker aanhaalde nml. de pci instelling vanwege mijn internet.

De processor overklokken gaat dus prima, maar dan heb ik geen internet meer. Als ik in het Bios naar Advanced ga en dan naar PCI Express Frequency kan ik kiezen tussen Auto of een waarde tussen 90 en 105. Welke ik ook instel, ik blijf dan geen internet houden. Ga ik weer helemaal terug naar de standaardwaarden dan is alles weer oke.

Wat kan ik hier aan doen of wat doe ik fout.

• BigBear48
Sorry, de waarden liggen tussen 90 en 150. Dus niet 105. Tikfoutje.

• BigBear48
Hallo Tweakers,

Ik had graag nog wat adviezen willen ontvangen en geef hier nog wat meer info. Het betreft dus bovengenoemd moederbord en processor.

In het BIOS ga ik naar Advenced en krijg daar het volgende overzicht met de vermelde waarden:

A1 Overclocking Manual
CPU Frequency 266 MHz
Memory voltage 1,8 v (1,9 v)
Spread Spectrum Control Auto (Manual)

Bij A1 Overclocking kan ik kiezen voor Manual, Standard en Overclokprofile. Normaliter staat het op Standard en zie je verder niet de gegevens van de CPU. Bij bovenstaande heb ik zelf gekozen voor Manual.

Bij de optie Overclockprofile kan ik kiezen tussen een overclock van 5 % t/m 30%. Staat normaliter op Standard. De CPU frequencie kan ik zelf wijzigen.

Bij Spread Spectrum Control staat het standaard op Auto, maar kan ook op Manual. Als ik het op Manual zet krijg ik het volgende op mijn scherm.

CPU Clock Spread Spectrumstaat op Enabled (kan ook op Disabled).
PCIE Clock Spread Spectrum staat op Disabled (kan ook op Enabled).

Dan in Advanced nog de Northside Bridge. Daar zie ik o.a. het volgende:

DRAM Freq staat op Auto. Kan gewijzigd worden in 533, 667, 800 MHz.

In mijn pogingen wordt de processor wel sneller (volgens CPU-Z) maar doet mijn Internet het niet meer.

Wie kan mij hier serieus doorheen helpen?

Bij voorbaat mijn hartelijk dank.

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-01 15:50
Zoek gewoon de termen is op via google, dan krijg je bijna altijd wel een uitleg wat die biosopties betekenen.

http://forums.hexus.net/h...king-guide-beginners.html

Hier is nog een prachtige engelstalige C2D beginners overclock tutorial.
Die pci-e moet je trouwens op AUTO zetten kan ik je alvast vertellen.
Spread spectrum maakt niet zoveel uit, heeft iets te maken met hoge frequentie straling ofzo die met rand-apparatuur kan conflicteren, ik disable die optie altijd.

DRAM frequenties enzo kunnen wij niks over zeggen zonder de complete specs van je pc te weten en dit moet je echt zelf uitzoeken door goed te lezen van tutorials. Het komt erop neer die dram frequenties zo dicht mogelijk te houden bij de fabriekspecs voor een simpele overclock, tenzij je met de timings ervan aan de slag gaat. Zet het in het begin zo laag mogelijk(533?), dan kan je de limiet van je cpu proberen te vinden, en kan je erna je geheugen erop af stemmen.

Ik vraag me alleen nog steeds af waarom je zou overclocken als je de pc alleen voor mailen en wat administratieve dingen gebruikt. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Rollo op 01-03-2009 16:14 ]

• BigBear48
Hartelijk dank voor je reactie. Als ik de diverse opmerkingen zo samenvat vraag ik mijzelf inmiddels ook af of ik er wel aan moet beginnen. Jouw opmerking is daarover ook wel duidelijk, ik internet wat en verder doe ik alleen simpele dingen.

Allemaal hartelijk dank voor jullie bijdrage. Jullie adviezen zeggen mij: niet overklokken. End of story.

Hartelijke groet,

John
Pagina: 1