[PERC} windows ziet kaart maar geen drives

Pagina: 1
Acties:

• loodgieter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-01 16:54

loodgieter

Mars Vs. zie hieronder :)

Topicstarter
Ik heb sinds kort een PERC 5/i controller. deze met wat modificaties in mijn systeem gestopt. Eerst zonder hardeschijven puur om te kijken of deze functioneerde. Dit ging prima na het starten van Windows is er nieuwe hardware gevonden en dat is de PER 5/i controller. Drivers, LSI MegaRaid storage software geïnstalleerd controller werd netjes herkend, nieuwe firmware van Dell erop geflashed.

Nog een reboot alles werkt nog steeds prima. LSI software ziet alles prima

Dus nu maar de schijven er aan?? 3x 250GB Hitachi`s T7K500 SATA. maar hij ziet geen enkele schijf? Ook niet in de BIOS. Eerst 1 achter gezet word niet herkend 2 niet 3 niet? Beide poorten geprobeerd op de controller maar nog steeds geen schijven?

op de controller zelf knippert een groen lampje (LED). Ik kan daar zo niets over vinden wat dat betekend? Heeft iemand een idee hoe het komt dat er geen schijven gezien / gedetecteerd worden en wat het knipperende groende lampje betekend?

MOBO: Asus P5E-VM DO

iemand een idee?

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik vermoed dat dat knipperende lampje inhoudt dat er iets met danwel de schijven/arrays danwel de bbu niet in orde is, danwel niet gedetecteerd worden. Maar dat wist je zelf al :)

Forceer je schijven eens op SATA/150 (vaak door middel van een jumper), werkt het dan wel? Probeer anders eens de firmware weer naar de versie waar de controller mee kwam te flashen.

Overigens: wat voor kabel heb je er tussen hangen (linkje?). Wellicht is dat niet 100% de goede.

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Je kunt wel schijven aan die RAID controller hangen, maar dan zijn ze nog niet gealloceerd. De PERCs ondersteunen geen JBOD (en daarvoor heb je ook niet zo'n dure controller). Je moet dus in de configuratie van dat ding (in zijn eigen BIOS) een RAID array aanmaken, pas dan zie je die array in windows.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• loodgieter

loodgieter

Topicstarter
ik ben vrij goed bekend met een PERC controller. Dat er een VD aangemaakt moet worden klopt ook allemaal. maar zonder disks is dat niet mogelijk.

De kabel die er bij geleverd was is onderstaand type
Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/31SX%2BTRvZ6L._SL500_AA280_.jpg
Deze is helemaal nieuw uit de verpakking.

flash terug kan wel maar Dell leverd geen oude firmware versies? enig idee hoe ik hie raan kan komen? Zonder Dell te bellen natuurlijk.

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Ah, dan begreep ik je verkeerd.. Als ik je goed begrijp ziet je controller je SATA disks dus niet.. Vreemd, ik heb een vergelijkbare kabel, en 2x1TB caviar black aan een PERC5/i hangen, zou geen problemen moeten geven.

Ik weet het ook niet meer, misschien heeft de PERC nog een event log waar je wat in kunt zien? Hebben je disks goede power (spinnen ze up)? Heb je misschien een SAS diskje liggen om te testen?

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Heb je de SMBUS PCI-E verbindingen afgetaped? Zo nee dat kun je ook nog even proberen, dat lost soms issues op. (over het algemeen boot/detectie issues met de kaart er in, maar wie weet)

specs

• spone
  • Niet online
@loodgieter:
Terugflashen naar een vorige versie ging volgens mij met megacli -noverchk, daar weet google vast meer over te vertellen. En oude versies van de perc firmware kan je wel downloaden vanaf de dell site. Echt waar ;)

Wat je hierboven zegt klopt: het is vooral van belang om de drives zichtbaar te hebben in CTRL-R of welke combinatie die controller daarvoor gebruikt. VDs en dergelijke aanmaken kan pas wanneer je PDs hebt.

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• loodgieter

loodgieter

Topicstarter
De tape mod (Pin 5 en 6 van deel B het kleine deel) is afgetaped. De alle SM bus connecties zijn weg.

adhv deze zeer goede uitleg
PERC 5/i MOD

het terug flashen lijkt me dan een goede opties. Tevens zal ik me HDD eens even voor zien van een neiuwe firmaware versie. Hitachi heeft dat met hun drives goed voor elkaar tevens zal ik de settings van de sisks controleren ik weet uit mijn ervanring met mijn hitachi disks in me eigen PC dat standaard SATA II uit staat.

ik heb de mogelijk om nog een PERC controller te tesen. Kijken of deze vergelijklbare problemen heeft.

vannavond weet ik meer. Alvast bedankt voor jullie input.

• loodgieter

loodgieter

Topicstarter
nou ben nog maar eens aan het klussen geslagen. Mijn conclusie is dat alle 3 de HDD`s dood zijn.

Zojuist op 3 verschillende systemen getest maar geen enkel systeem ziet de HDD`s. Ook vrij logisch want de HDD`s spinnen geen eens op.

2 andere 500GB schijven geprobeerd geen probleem. de PERC controller ziet deze schijven netjes en heb hierdoor ook de mogelijkheid om een VD aan te maken. kortom de controller begrijpt het allemaal wel :) (pjieuw)

geteste systemen
Systeem 1:
MOBO: Asus NCT-D
CPU: 2x Intel Xeon 2,8GHz
MEM: Kingston 4x2GB PC3200 Reg ECC DDR2
PSU: Tagan 520 Watt modulair
I/O: Highpoint RocktRADI 2310

Systeem 2:
MOBO: Asus P5B-VM DO
CPU: Intel Core 2 Quad 6600 2,4GHz
MEM: Kingston 2x4GB PC6400 DDR2
PSU: Tagan 520 Watt
I/O: Dell Perc 5/i (LSI MegaRAID) en normale controller op MOBO

Systeem 3:
MOBO: Asus P5E
CPU: Intel Core 2 Quad 9450 2,66GHz
MEM: Kingston 2x4GB PC6400 DDR2
PSU: Tagan 420 Watt
I/O: Normaal direct achter SATA controller van MOBO

zodra ik de BIOS in wil dan loopt het systeem vast. Haal ik de schijven erachter weg werkt alles weer prima. Ook stuk voor stuk getest.

Ook de tools van Hitachi geprobeerd om nog leven in de schijven te krijgen maar dat hielp ook niet.
Hitachi Drive Fitness Test
Hitachi Feature Tool

Gelukkig zat er nog een paar maand garantie op deze disks en heb deze daarom ook ter RMA aangeboden aan Salland Automatisering.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
En die schijven zijn niet ingesteld zo dat ze pas starten als ze een signaal van de controller krijgen? Met een jumper dus? Waar komen die schijven vandaan?

[ Voor 11% gewijzigd door maratropa op 23-02-2009 21:58 ]

specs

• spone
  • Niet online
Apart, dat je 3 gelijke dode schijven hebt.

• loodgieter

loodgieter

Topicstarter
maratropa schreef op maandag 23 februari 2009 @ 21:57:
En die schijven zijn niet ingesteld zo dat ze pas starten als ze een signaal van de controller krijgen? Met een jumper dus? Waar komen die schijven vandaan?
Nee, want normaal gesproken als ik er 1 achter een controller hang zal die moet opstarten. De gene van mijn eigen PC (5 disks) dan moet dat direct.
spone schreef op maandag 23 februari 2009 @ 22:09:
Apart, dat je 3 gelijke dode schijven hebt.
Ja, dat vond ik opzich ook erg vreemd. Het lijkt erop dat ze een tik hebben gehad? De PC`s zitten allemaal achter een UPS dus enige bescherming van pieken/dalen hebben de machines wel. Gelukkig dat de data die erop staat niet meer gebruik word.

Mijn RMA is geacpeteerd bij Salland. Ga vandaag me disks opsturen.
Pagina: 1