Ik heb de miljoenennota van de overheid nog eens gezien en zie dat de hypotheekrenteaftrek aardig wat miljoenen kost. Ik vraag me eigenlijk af waarom deze bestaat.
Er is mij verteld dat jonge mensen dan makkelijker een huis kunnen kopen, vanwege de aftrek die ze krijgen, maar dit wordt teniet gedaan door de vernieuwde verhoogde evenwichtsprijs die deze regeling veroorzaakt. (of zelfs erger, de huizen sterker NOG erger door onrealistisch hoge verwachtingen van de toekomst!)
Terugkijkend, vinden jullie dat het invoeren van de hypotheekrenteaftrek een goede keuze is geweest?
- Het zorgt voor hogere huizenprijzen. Indien je mensen 10% extra geld geeft om te investeren in huizen, gaan de huizenprijzen ook met 10% omhoog.
- De hogere huizenprijzen zorgen alleen dat bemiddelaars meer verdienen. Doordat de huizenprijzen stijgen en de besteedbare inkomens ook. Op korte termijn zul je even goed kunnen investeren in huizen, maar al snel zal er een evenwichtswaarde bereikt zijn of erger zelfs... overschreden (bubbel)
- Mensen zullen zoveel mogelijk investeren in de hypotheek, voor maximaal belastingvoordeel. Het nemen van de maximale hypotheek zorgt voor het betalen van relatief minder belasting. Dit is zelfs een reden om een nieuwe hypotheek te nemen indien je € 500.000 gewoon op de bank hebt staan. Dit is inefficiënt en risicovol m.b.t. aflossing.
- Je creëert mijn inziens op die manier een extreem hoge vraag op de huizenmarkt, wat mijn inziens totaal niet in het belang is van de jonge huizenkopers, die een nieuw huis willen kopen. (hogere prijzen, hogere vraag, het is verstandig hoge hypotheek te nemen)
Er is mij verteld dat jonge mensen dan makkelijker een huis kunnen kopen, vanwege de aftrek die ze krijgen, maar dit wordt teniet gedaan door de vernieuwde verhoogde evenwichtsprijs die deze regeling veroorzaakt. (of zelfs erger, de huizen sterker NOG erger door onrealistisch hoge verwachtingen van de toekomst!)
Terugkijkend, vinden jullie dat het invoeren van de hypotheekrenteaftrek een goede keuze is geweest?