Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 292213

Topicstarter
De meeste Tweakers zullen wel weten dat olifanten kunnen zwemmen. Ik vraag me alleen af hoe dit mogelijk is. Verschillende factoren zijn er in me op gekomen:

De vorm van olifanten zorgt ervoor dat ze drijven
Deze factor zou ik zelf erg raar vinden, gezien hun lichaamsbouw niet bepaald geschikt is om te drijven.

Hun soortelijke massa is lager dan dat van water
Water weegt 1 kilo per vierkante decimeter. Dit lijkt niet zo heel veel, maar het zou goed kunnen dat olifanten lichter zijn dan water. Een olifant is qua massa 3 bij 3 bij 3 meter als ik een gok zou doen. Dit zou al neerkomen op 9 ton.

Hun lichaam bevat veel water en zuurstof
Zoals iedereen weet drijft zuurstof, waarschijnlijk o.a. omdat het lichter is dan water, zie ook punt 1. Olifanten zijn erg zwaar (tot 5 ton), dus in hoeverre zuurstof ze kan helpen.

Afbeeldingslocatie: http://www.robertlo.com/images/Others/AnimalLovers/SwimmingElephant.jpg
Deze zal waarschijnlijk de huidige positie niet lang kunnen volhouden.

Bonus: Hadden dinosauriërs seks? Heb laatst een DVD gezien over dinosauriërs en vond het enorm interessant. Ik vond ze vroeger ook interessant, toen ik 7 tot 10 was.

Bonus[2]: Waarom schijnt het goed te zijn voor een bod om midden onderin de boot een waterkamer te hebben die direct is verbonden met de zee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
http://www.willemwever.nl/antwoord?vraag=yiheRsHrGmKvKiJnE

Olifanten wegen wel 4000 kilo! Je zou zeggen dat zo’n zwaar beest niet kan zwemmen, maar olifanten zwemmen wel!

Mensen zijn de enige zoogdieren die moeten léren zwemmen. De rest kan het vanzelf. Zo zit het ook bij olifanten. Ze bewegen hun benen net alsof ze lopen en komen zo best snel vooruit in het water. Juist omdat ze zo groot zijn blijven ze goed drijven. Denk maar eens aan grote schepen, die zijn ook heel zwaar.

Ze blijven het liefste in het ondiepe, maar ze kunnen ook heel diep in het water. Olifanten hebben namelijk een ingebouwde snorkel, hun slurf! Vooral jonge olifanten vinden het leuk om te zwemmen. Ze spelen, duiken en stoeien graag in het water.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Anoniem: 292213 schreef op zondag 22 februari 2009 @ 22:54:
Bonus: Hadden dinosauriërs seks? Heb laatst een DVD gezien over dinosauriërs en vond het enorm interessant. Ik vond ze vroeger ook interessant, toen ik 7 tot 10 was.
Lijkt me wel, anders waren ze nog sneller uitgestorven ;)
Dinousauriërs legden na de bevruchting eieren, waaruit de kleine dino's kwamen. Volgens mij was er wel echt sprake van bevruchting en niet van hermafrodisme, o.i.d.
Anoniem: 292213 schreef op zondag 22 februari 2009 @ 22:54:
Bonus\[2]: Waarom schijnt het goed te zijn voor een bod om midden onderin de boot een waterkamer te hebben die direct is verbonden met de zee?
Kan me zo indenken dat dit ter stabilisatie wordt gedaan. Je ziet dat ook wel bij zeilboten (alleen dan in de vorm van een bepaalde vaste massa).

Lees hier wel iets over ballastwater alleen is het hier wel afgesloten: Ballastwater, Ballasttank.

[ Voor 19% gewijzigd door Cadezo op 22-02-2009 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heel erg bedankt, maar ik ben eigenlijk op zoek naar een verklaring. Boten zijn inderdaad vaak enorm zwaar, maar die zijn erop gebouwd. Hun vorm is geschikter om te drijven. Ook hebben ze een lagere soortelijke massa dan het water.

Zowel de vorm als de soortelijke massa van de olifant, zijn niet optimaal om te zwemmen.
Cadezo schreef op zondag 22 februari 2009 @ 23:02:
[...]

Lijkt me wel, anders waren ze nog sneller uitgestorven ;)

[...]

Kan me zo indenken dat dit ter stabilisatie wordt gedaan. Je ziet dat ook wel bij zeilboten (alleen dan in de vorm van een bepaalde vaste massa).
Scherp ;) Ik dacht meer aan iets in de trend van hermafrodieten o.i.d. Echter heb ik weleens gepraat gehoord over mannetjes en vrouwtjes onder olifanten. Indien er onderscheid gemaakt wordt tussen geslacht, spreek je al niet meer over hermafroditisme en moeten ze inderdaad wel paren. Lijkt me enorm lastig in het geval van sommige dinosauriërs!

[ Voor 56% gewijzigd door Anoniem: 292213 op 22-02-2009 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Iets drijft als het meer water verplaatst dan het zelf weegt. Dat is een combinatie van alle verklaringen die jij noemt (die ook niet los gezien kunnen worden). Het gewicht van een olifant per kubieke meter is kennelijk minder dan dat van water (anders zou de olifant zinken). Dat komt doordat een olifant voor een deel bestaat uit zuurstof (en andere dingen die lichter zijn dan water), en dus is de vorm van een olifant kennelijk geschikt om te drijven.

Wikipedia: Buoyancy

[ Voor 49% gewijzigd door Cocytus op 22-02-2009 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

De vorm is niet van belang om te drijven. Wel om makkelijker vooruit te kunnen komen. Het is zoals je al zegt puur een kwestie van soortelijke massa. Een olifant weegt per kubieke meter minder dan een kubieke meter water. Anders zonk hij wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Cocytus schreef op zondag 22 februari 2009 @ 23:04:
Iets drijft als het meer water verplaatst dan het zelf weegt. Dat is een combinatie van alle verklaringen die jij noemt (die ook niet los gezien kunnen worden).
Allemaal beschreven door de Wet van Archimedes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
O+ Jammer dat ik altijd zo slecht ben geweest in natuurkunde. Ergens heb ik een sterke passie met wetenschap, ook al weet ik van veel dingen niet veel. Dat artikel verklaart inderdaad veel o.a. het olifantverhaal.

Experiment
Take a sheet of aluminum foil. Wad it up in a tight ball. It will sink. Take the same size sheet of foil and form a boat-type shape with it. It will float. One sinks and one floats, even though they weigh the same.
De vorm maakt dus toch uit? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:35

DinX

Motormuis

Anoniem: 292213 schreef op zondag 22 februari 2009 @ 23:11:
[...]
O+ Jammer dat ik altijd zo slecht ben geweest in natuurkunde. Ergens heb ik een sterke passie met wetenschap, ook al weet ik van veel dingen niet veel. Dat artikel verklaart inderdaad veel o.a. het olifantverhaal.

Experiment
Take a sheet of aluminum foil. Wad it up in a tight ball. It will sink. Take the same size sheet of foil and form a boat-type shape with it. It will float. One sinks and one floats, even though they weigh the same.
Het volume is kleiner als je er een bolletje van maakt.

massa / volume

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
[...]

Experiment
Ja. Omdat het volume van het water dat verplaatst moet worden veel groter is als je het folie in een bootvorm vouwt. Als je het vol laat lopen met water zinkt het weer gewoon (net als een boot).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Experiment
Het spijt me om het te zeggen maar zou je niet eerst een beetje de basics van natuurkunde gaan leren. Via wikipedia of zo?

Als je er een bootvorm van maakt verlaag je de soortelijke massa. Het volume dat water verplaatst is nu groter bij dezelfde massa. Ipv een klein beetje metaal, heb je nu een klein beetje metaal en een boel lucht. Dat verplaatst meer water. Water weegt meer dan lucht en een beetje metaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

[...]

Experiment
Soortelijke massa is een gootheid met "massa per volume" als eenheid. Een tight ball is per volume zwaarder dan een bootje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131051

Experiment
}:| Nee

Die bal is allemaal aluminium in een klein volume (bal). Dus veel materiaal, weinig lucht. Dichtheid hoog.

Die boot is alleen aluminium op de randvlakken. Dus in verhouding weinig materiaal (rondom) het volume dat in het water licht (en water verplaatst). Dichtheid klein.

Archimedes... Blijkt voor veel mensen toch moeilijk te zijn, terwijl we dat vroeger in het eerste/tweede middelbaar al begrepen...

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 131051 op 22-02-2009 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-06 17:52
Anoniem: 4629 schreef op zondag 22 februari 2009 @ 23:15:
[...]
Het spijt me om het te zeggen maar zou je niet eerst een beetje de basics van natuurkunde gaan leren. Via wikipedia of zo?

Als je er een bootvorm van maakt verlaag je de soortelijke massa. Het volume dat water verplaatst is nu groter bij dezelfde massa. Ipv een klein beetje metaal, heb je nu een klein beetje metaal en een boel lucht. Dat verplaatst meer water. Water weegt meer dan lucht en een beetje metaal.
achja.. als je de vraag maar ingewikkeld genoeg stelt kan iets heel simpels moeilijk lijken. Ik weet nog de vraag of volume afhankelijk is van vorm. Kwamen ze met allemaal berekeningen en theorieen. De uitleg was dat iemand in een tube tandpasta kneep waardoor er tandpasta uitkwam.

Hallo met Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Archimedes wordt op de middelbare school gedoceerd. Daarmee vind ik het een basisvraag en sluit ik dit topic. :)

Voor de topicstarter; als wetenschap je zo fascineert, zou ik je ondanks de moeite die je met natuurkunde hebt toch aan willen raden een boek of site door te nemen waar de grondbeginselen van de natuurkunde op een laagdrempelige wijze uitgelegd worden. :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.