Gigabyte X58 UD4P boot niet (SB Voltage LED brand)

Pagina: 1
Acties:

• n0valyfe
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-10-2025
Beste tweakers,

Ik ben gisteren mijn computer onderdelen gaan afhalen bij alternate en ben vervolgens begonnen met het in elkaar steken van mijn computer. Ik ben vandaag echter tot de conclusie gekomen dat ik beter iemand anders hem had laten bouwen.

Het gaat over der volgende onderdelen:

Core i7 920
Gigabyte X58 UD4P
640 GB Samsung HDD
LG DVD-writer
NZXT Hush case
6GB kingston geheugen (1333 Mhz) Tri-kit
HD4850
OCZ ModXStream Pro 500 Watt

Ik heb alles zeer zorgvuldig in elkaar gestoken en heb mezelf wel 50 keer ontladen van statische electriciteit. Ik heb er in totaal 2 dagen over gedaan en heb zorgvuldig alle manuals gelezen.

Wanneer ik de voeding aanzet brandt het blauwe I/O LEDje op het moederbord. Wanneer ik vervolgens mbh deze knop of de knop op de behuizing de computer aan wil zetten dan krijg ik een zeer kort fluitje maar echt een bijna onhoorbaar en zeer kort (nog geen 10de van een seconde bij wijze van spreken) fluitje en brand er voor een halve seconde een rood ledje. Boven dit ledje staat: SB Voltage.

Naast het rode ledje brand ook een groen en een geel ledje bij het geheugen maar hier zou alles normaal moeten fuctioneren.

Volgens mij hangt het dus aan de Southbridge Voltage maar ik heb totaal geen ID wat er juist fout zit. Ik heb alle kabels die uit de voeding komen aan het moederbord vast gemaakt op 1 kabel na, een 4 pins PCI-e achtig kabeltje waarvoor ik nergens een aansluiting kan vinden. Alle kabels zijn voor de rest aangesloten.

Weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn, het is de eerste keer dat ik zelf een PC in elkaar steek dus ik heb totaal geen ervaring. Heb wel gebruik gemaakt van enkele guides en filmpjes op het internet.

Alvast bedankt.

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
Klinkt alsof de voeding niet genoeg power kan leveren tijdens de post, wat ook zou kunnen is dat het moederbord kortsluiting maakt in de kast, heb je wel de afstandsbusjes gebruikt onder je moedebord, en heb je het al buiten de kast getest?

http://specs.tweak.to/15535

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je zeker weet dat alles goed is aangesloten, dan is er waarschijnlijk een onderdeel defect. Begin eens met Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door te nemen en vervang alle onderdelen waarvan je twijfelt.

• n0valyfe
Ik heb de metalen vijzen, tussenstukjes bevestigd tussen de kast en het moederbord, het waren er 9 als ik me niet vergis. Ik ga nu eens alles eruit halen en datgene dat ik niet nodig heb zoals DVD writer etc. eens loskoppelen. Eerst even het moederbord uit de kast halen.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Zie ook eens of je geheugen in de juiste sloten steekt. Wat je normaal als eerste slot zou beschouwen is dat niet bij dit moederbord. Kijk dus eens goed in de handleiding.

Probeer ook eens met één latje geheugen en trek eens zoveel mogelijk apparatuur los. Hierbij denk ik aan harde schijven, optische stations, front USB ingangen, audio aansluitingen, enz.

• Slapstick
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-07 22:41

Slapstick

Me, myself or I

n0valyfe schreef op zondag 22 februari 2009 @ 22:30:

Beste tweakers,

BLA BLA

Volgens mij hangt het dus aan de Southbridge Voltage maar ik heb totaal geen ID wat er juist fout zit. Ik heb alle kabels die uit de voeding komen aan het moederbord vast gemaakt op 1 kabel na, een 4 pins PCI-e achtig kabeltje waarvoor ik nergens een aansluiting kan vinden. Alle kabels zijn voor de rest aangesloten.
Probleem voor mijn gevoel gevonden, heb je wel een 4 á 8 pins aansluiting op je moederbord aangesloten? Je moet zowel een 20/24 pinsaansluiting als deze aansluiten anders krijg het het nooit werkend

Heb je het piepje al op opgezocht in je manual? of op internet? dit kan namelijk een iets beter beeld geven

:TweakBlog:

• n0valyfe
Ik was begonnen met het losmaken van de firewire kabel en heb dan nog eens geprobeerd, had ook de dvd drive losgemaakt. Nu startt de PC al iets vollediger op.

Ik zie nu echter veel meer LEDjes. Als ik de PC aanzet begint de CPU fan te draaien maar wel redelijk traag. De videokaart en fans van de behuizing beginnen ook te draaien. De rode ledje van de SB is ook weg maar nu zit ik met een hele rij gekleurde LEDjes bij het geheugen.

Ik heb al geprobeerd de RAm sticks in een andere volgore erin te steken en in andere kleuren maar niets helpt.

• n0valyfe
@ slapstick,

Het piep geluid dat ik eerst hoorde is nu weg. Er zijn 2 directe aansluitingen van mijn moederbord naar de voeding of omgekeerd :). Een 6 pins voor de CPU en een 24 pins voor het moederbord. Ik zit wel nog met een 4 pins aansluiting maar dat is blijkbaar niet voor dit moederbord.

Als ik de PC nu enkele seconden langer laat draaien zonder dat er iets op men scherm komt krijg ik een zeer korte maar snelle biep die niet ophoud totdat ik de PC uitzet.

Ik ga nu even opzoeken wat dit wil zeggen.

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-07 16:33

Greebs

inert

De CPU aansluiting is 8-pins maar dat terzijde. De 4-pins aansluiting die je overhoudt is normaal, het is of 4 of 8-pins voor de CPU.

De LEDs naast het geheugen (en enkele andere plekken) van groen tot rood zijn normaal, geven belasting/overklok van het geheugen aan maar bij het booten staan ze een tijdlang allemaal aan.

• n0valyfe
Continue korte biep tonen staan volgens de manual voor Power error. Betekent dit dat de voeding niet goed werkt? OCZ is in mijn ogen toch een goed merk voor een PSU en hij zou deze PC gemakelijk moeten aankunnen. Het feit dat de fans etc draaien geeft ook aan dat hij wel degelijk stroom levert.

Zou het toch iets kunnen te maken hebben met een eventuele kortsluiting met de kast?

• Admiral Freebee
  • Niet online
Als de CPU stekker daadwerkelijk 6-polig is dan is er iets niet juist :P

• tjtristan
Even voor de duidelijkheid

Je hebt hopelijk de:
24pins (20+4pins)
8 pins (4+4pins)

Aan je moederbord aangesloten, en de 8pins (6+2) aan je videokaart (op de videokaart zitten maar 6 pinnetjes volgens mij dus die 2 andere pinnetjes hangen dan los).

Correct?

Verwijderd

probeer is die 4 pins kabel te verwisselen met die 6-pins ik heb namelijk een sterk vermoeden dat jij een pci-e kabel in je cpu aansluiting hebt gedaan.

• n0valyfe
CPU kabel is 8 pins, mijn excuses. Voor de videokaart heb ik een kabel gebruikt die bij de voeding zat en niet degene die bij de videokaart zelf zat aangezien deze maar een louch uitziende uitgang had, zelfde als men fans... Die bij mijn videokaart is een gewone 6 pins kabel net als mijn videokaart en deze gaat gwn van een PCI-e stekker op mijn voeding naar de videokaart, geen losse 2 extra pins of iets dergelijks.

Heb net de firewire kabel verwijderd en BIOS update gedaan, ja PC is opgestart na het uittrekken van de firewire kabel.

Ben momenteel men harde schijf aan het formatteren met de XP CD en ga vervolgens XP installeren.

Ga strax dan nog eens alles vastmaken aan het moederbord en zien wat het geeft.

En echt mijn excuses voor mijn zwak nederlands, ik zit in een kamer van 30 graden al uren te zoeken naar een oplossing.

Edit:

Voordat ik de XP cd erin had gestoken heb ik eerst de gigabyte CD erin gedaan die bij het moederbord zat. Ik kon hier CPU temps op aflezen en zag dat de CPU 48 graden was??? Is dit niet een beetje hoog voor een PC die pas 2 minuten aan staat? Ik gebruik stock cooler btw. fan 1500 rpm

[ Voor 14% gewijzigd door n0valyfe op 22-02-2009 23:41 ]

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-07 16:33

Greebs

inert

Is aan de warme kant voor idle maar ik neem aan dat het geheel nog niet in een case met goede airflow zit dus je kunt er nu moeilijk al iets over zeggen.

• tjtristan
Ik zou wel xp 64bit installeren als ik jou was, met xp 32bit kan je maar ongeveer 3 tot 3,5GB van je 6GB ram gebruiken, lijkt mij een beetje zonde, niet?

Ohja en 48 graden idle is niet zo heel hoog aangezien het in je kamer 30 graden is :z .

[ Voor 23% gewijzigd door tjtristan op 22-02-2009 23:54 ]

• n0valyfe
Moederbord zit momenteel nog in de kast maar de kast is wel open, front fan staat niet aan merk ik net, misschien als de kast dicht is en er werkelijk een "flow"ontstaat is het misschien beter. Ik ben gewoon onboard stuff van 20 graden gewend.

• n0valyfe
Het probleem is opgelost en dit topic mag dicht.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Topics gaan niet dicht omdat een probleem is opgelost, ze zakken vanzelf wel af :)

Maar het is wel zo makkelijk om even aan te geven wat het nu was, dan heeft een ander er mogelijk ook nog wat aan.

• n0valyfe
Ik heb helemaal geen id wat er juist aan was. Ik ben gewoon begonnen met alles los te koppelen en na elk item opnieuw proberen te booten. Ik trok de 1394 kabel uit (ik denk dat dit de firewire kabel is) en vervolgens booten hij meteen. Heb de kabel vervolgens in het tweede firewire port gestoken op het mobo.

User error :)

• Admiral Freebee
  • Niet online
Je had de firewire kabel toch niet per ongeluk op een USB aansluiting gestoken? Dan zal het bord inderdaad niet booten.

Ik heb ook eens per ongeluk een USB kabel één rijtje te veel naar rechtsgestoken op een USB header en toen flikkerde de standby LED een hele tijd en wou het bord ook niet booten. Dit was wel op een Asus bord.
Pagina: 1