Uitneembare IDE schijf gooit schijf 'namen' door de war

Pagina: 1
Acties:

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:26
Ik kreeg het even niet beter uitgelegd in de titel, dus zal het probleem hier even wat duidelijk uitleggen. :)

Ik heb 2 sata schijven in mijn pc en ik heb 1 IDE schijf in een swapdrive zitten. Dat is zo'n ding waar ik de schijf in mijn pc kan schuiven en er ook weer uit kan halen. Dit wil ik als backup schijf gaan gebruiken zodat, mocht ooit mijn pc denken dat hij kan vliegen en uit het raam springt mjn backup schijf niet meegaat en ik mijn data nog heb. ;)

Ik heb dus:

sda
sdb

in mijn pc. Zodra ik mijn swapdrive in mijn pc stop wordt het dit:

sda <== IDE
sdb
sdc

Dit zorgt ervoor dat linux niet meer kan booten. :( IK kan het wel aanpassen door in grub op e te drukken en sda te veranderen naar sdb maar dan moet ik daarna ook nog mijn fstab aanpassen en weer rebooten alvorens ik linux kan booten. Niet echt heel handig.

Ik heb de jumper van de IDE shijf op slave staan atm. Ik heb ook nog een IDE dvd speler die op master staat. :+ Maargoed, hoe zorg ik ervoor dat de IDE schijf gewoon sdc wordt en niet sda?

Hoop dat iemand me hier mee kan helpen, want dit is op zijn zachts gezegd gruwlijk irritant. :D

Ik wist overigens niet of dit een linux issue was of meer iets van bios of jumper dingen maar mods kunnen hem indien nodig dan wel verplaatsen? Ging er maar vanuit dat linux de namen verkeerd geeft als de IDE schijf erbij komt, dus nu staatie hier. :)

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

• QuaQu
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-08-2021
Volgens mij kan je dit oplossen door UUID te gebruiken ipv /dev/sdX. Bij mij staan er dan symlinks in /dev/disk/by-id/ maar dat kan net anders zijn per distributie. Als je die gebruikt ipv /dev/sdX, zou het goed moeten gaan. Ik heb ook mensen dingen met udev-rules zien doen, maar daar heb ik geen vestand van. Dit kan je veranderen in /boot/grub/menu.lst maar ook in /etc/fstab, scheelt een hoop gedoe verder.

"Ik heb een boel geld uitgegeven aan drank, vrouwen en snelle auto's. De rest heb ik over de balk gesmeten." - George Best

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Heb hetzelfde voor, relatief eenvoudig op te lossen door in fstab de schijven te linken via de device-id ipv de sdx-toekenning.

Voorbeeld van een fstab-regel bij mij voor de '/':

/dev/disk/by-id/ata-ST3320620AS_9QF3NEGN-part2 / ext3 acl,user_xattr 1

Op die manier maakt het niet uit of de schijf al dan niet insteekt :)

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

• WernerL
Ik gebruik archlinux overigens. :-)
Maar ik heb verder absoluut geen idee waar ik de UUID van mijn hdd's vandaan haal. :D

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dat is dan ook zo'n goedbewaard geheim dat zelfs [google=get uuid linux] het met moeite prijsgeeft :)

• WernerL
Had het gevonden. :D
De partition manager van KDE4 weergeeft ook de UUID. Het werkt nu, hartelijk dank allen. :)

Pagina: 1