opbouw van een php site

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 127881

Topicstarter
dit is moeilijk uit leggen maar ik probeer het toch:

ik ben bezig geweest met het maken van een site voor mijn vader.
daarbij heb ik natuurlijk meerdere pagina's

heel handig om dan met PHP include te gebruiken.
je hebt dan alleen één probleem en dat is dat je altijd op de zelfde pagina blijft.

mijn vader wilde liever verschillend paden zoals
www.site.nl/map/welkom.php

hierdoor kun je ook in google op pagina's zoeken.
en volgens mij kunnen zoekprogramma's hiermee beter overweg??
maar het werkt in ieder geval overzichtelijker.

maar ik heb dus het volgende gedaan.
ik heb een:
MAIN.PHP --> site opmaak -> html code waar mijn css div styles staat
CONFIG.PHP --> allerlei verwijzingen en instellingen etc.
en een hoop pagina's
bijvoorbeeld WELKOM.PHP

ik roep dan BV www.site.nl/map/welkom.php aan.
welkom.php bevat een included naar CONFIG.PHP en MAIN.PHP.

daardoor krijg ik toch een één MAIN.PHP waardoor ik niet 100 zelfde pagina's krijg
en heb ik ook wel een path in het adres palk

Het probleem is nu dat ik bij elke pagina wel CONFIG.PHP moet laden.
eigenlijk moet ik gewoon alles opnieuw moet laden maar config zou ik echt maar één keer willen doen.

Mijn vraag is dus nu.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik niet elke keer alles opnieuw moet laden maar wel verschillende paden in mijn adres balk heb.

ik heb geen database en ik kan ook niets op server niveau doen zoals % naar / veranderen ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosty
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-07 21:04
Je kan in main.php je config includen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32251

Waarom maak je niet een bestand met alles boven je content (header.inc.php) en een bestand met alles dat onder je content staat (footer.inc.php) en dan zet je in welkom.php:

include("header.inc.php");
<bladiebla>
include("footer.inc.php");

En die config.php include je dan in je header.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:36

Onbekend

...

Voor elke pagina een config inladen is het probleem toch niet?
Of krijg je problemen met het meedere keren includen van het zelfde bestand? -> include_once()

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:00

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Eigenlijk is het heel simpel en clean en kost het je helemaal niet meer bestanden dan anders.

Wat jij main noemt zou ik eerder 'template' noemen. Hierin doe je dingen als:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
<htrml>
<head>
<title><?php echo $title?></title>
</head>
<body>
<div menu>
<?php
include("menu.php");
?>
</div>
<div content>
<?php echo $content ?>
</div>
</body>
</html>

En in je welkom.php doe je vervolgens iets als
code:
1
2
3
4
5
6
7
<?php
include("config.php");
$title = "Welkom";
$content = "<p>Welkom op deze pagina</p>";

include("template.php");
?>

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:35

BCC

Ik denk dat je eens naar apache rewrite php en SEF wil googelen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-07 17:34
Waarom wil zo graag niet herladen? Een nieuwe url is een nieuw request en dus wordt er een nieuwe pagina geladen. Niks mis mee.

[ Voor 5% gewijzigd door Pkunk op 22-02-2009 22:17 ]

Hallo met Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 109556

Anoniem: 127881 schreef op zondag 22 februari 2009 @ 22:07:
Mijn vraag is dus nu.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik niet elke keer alles opnieuw moet laden maar wel verschillende paden in mijn adres balk heb.
www.url.nl/index.php?pagina=welkom (of contact, bestellen, etc)

Zo houd je alles centraal in je index.php en kan je van daaruit alles includen / opbouwen. Een menu hoef je zo niet persé te includen, want die knal je gewoon in je index.php. Zoals de rest van de pagina. Bovenaan kijken je wel pagina er aangeroepen wordt ($page = $_GET['pagina') en daarna laat je een switch los op je $paga variabele. Van daaruit kan je makkelijker pagina bestanden includen om het geheel alsnog overzichtelijker te houden. Houd voor de gebruiker een centrale plek in gedachte (index.php, de ingang van je site, zoals de voordeur bij een woning, daar kan je van buitenaf ook niet zomaar in elke kamer binnen stappen), zo kan je makkelijker dode links opvangen of doorverwijzen als iets gewijzigd is (ipv dat iemand (of een zoekmachine) een dode link op slaat).

index.php
- het include bestanden (puur de basis informatie voor die specifieke pagina).
- gehele opmaak zit erin, dus 1 aanpassing en alles verandert mee
- makkelijker met een eventueel menu (en de opbouw van een site link)

include bestanden (welkom.php)
- puur voor die specifieke informatie

Zelf vind ik het erg lelijk als je variabele gaat vullen die later in een include gebruikt worden. Hiermee ga je geheid fouten maken door dubbele namen oid. Hierboven wordt een voorbeeld gegeven van een template achtige aanpak. Gebruik hier liever preg_match (oid) voor om placeholders te vervangen door andere waardes.

Keep things separated.

Kort voorbeeldje
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
<?php
$pages = $_REQUEST['pagina'];

switch($pages)
{
    case 'welkom':
        // include welkom in een variabele
        // preg_match om dingen in de template te vervangen (tijd oid)
        break;
    default:
        // bij elke niet werkende link
        break;
}

// pagina content
// geladen template weergeven

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 109556 op 22-02-2009 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pkunk
Volgens mij worden zoekmachines niet vrolijk van dit soort urls.

Hallo met Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Timlog schreef op zondag 22 februari 2009 @ 23:00:
[...]

Als hij bestanden op de server kan zetten, kan hij ook een .htacces aanmaken die die niet-vrolijke urls herschrijft naar zoekmachine vriendelijke urls (zoals de tweakers urls). Met een .htacces kan je namelijk de standaard instellingen overschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:36

Onbekend

...

Ik heb een website op deze manier gemaakt www.url.nl/index.php?pagina=welkom en dat werkt prima.
Google ziet de verschillen. Zolang de pagina's met een link (<a></a>) bereikbaar zijn gaat het goed.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pkunk
Onbekend schreef op zondag 22 februari 2009 @ 23:05:
Ik heb een website op deze manier gemaakt www.url.nl/index.php?pagina=welkom en dat werkt prima.
Google ziet de verschillen. Zolang de pagina's met een link (<a></a>) bereikbaar zijn gaat het goed.
Ik zeg ook niet dat ze niet gevonden worden, maar www.url.nl/dier/konijn t.o.v. www.url.nl/main.php?dier=konijn is toch echt een stuk vriendelijker.

Hallo met Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Anoniem: 109556 schreef op zondag 22 februari 2009 @ 22:54:
Kort voorbeeldje
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
<?php
$pages = $_REQUEST['pagina'];

switch($pages)
{
    case 'welkom':
        // include welkom in een variabele
        // preg_match om dingen in de template te vervangen (tijd oid)
        break;
    default:
        // bij elke niet werkende link
        break;
}

// pagina content
// geladen template weergeven
toon volledige bericht
Vergeet niet bij elke niet werkende link een 404 te sturen. Vinden gebruikers en zoekmachines wel fijn namelijk.
Timlog schreef op zondag 22 februari 2009 @ 23:00:
[...]

Waarom zou een zoekmachine daar niet vrolijk van worden? De URL is dan niet zo mooi, maar dat maakt voor het functioneren niet zo veel uit (in principe dan).

[ Voor 22% gewijzigd door CH4OS op 22-02-2009 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcane Apex
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-01 15:19
Een mogelijke oplossing is:

1. Creeer een session variable en geef deze de waarde 0. Session variables worden gebruikt om aan de server-side variabelen te onthouden, zodat deze overgeheveld kunnen worden van de ene pagina naar een ander.

2. Maak een if-statement of switch-case met de volgende voorwaarde:
Wanneer de aangemaakte session variable 0 is, laadt dan de config file. Wanneer de session variabele de waarde 1 heeft, laadt dan niet de config file.
Zodra de config file geladen is, zet de session variable dan op 1.
Als je deze if-statement op elke pagina plaatst, dan zal je config file de rest van de browsing-sessie van een bezoeker niet meer geladen worden. Pas als de bezoeker je website verlaat en later terugkomt zal de session variable weer 0 zijn en je config bestand zal dan weer 1 maal geladen worden.

[ Voor 17% gewijzigd door Arcane Apex op 23-02-2009 02:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:35

BCC

GJtje schreef op zondag 22 februari 2009 @ 23:24:
[...]
Waarom zou een zoekmachine daar niet vrolijk van worden? De URL is dan niet zo mooi, maar dat maakt voor het functioneren niet zo veel uit (in principe dan).
http://www.google.com/search?q=Search+Engine+Friendly+URL

[ Voor 15% gewijzigd door BCC op 23-02-2009 08:40 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Anoniem: 109556 schreef op zondag 22 februari 2009 @ 22:54:

Zelf vind ik het erg lelijk als je variabele gaat vullen die later in een include gebruikt worden. Hiermee ga je geheid fouten maken door dubbele namen oid. Hierboven wordt een voorbeeld gegeven van een template achtige aanpak. Gebruik hier liever preg_match (oid) voor om placeholders te vervangen door andere waardes.
Kwestie van smaak. Wanneer je een goede naamgevings conventie hebt hoef je geen problemen met dubbele naamgeving te hebben. Daarnaast is het redelijk simpel om een set templates te hebben voor meer specifieke doeleinden. Juist het gebruik van reguliere expressies maakt de kans grote op fouten imho. Naast dat het een heel stuk trager is, je waarschijnlijk zelf allemaal meuk gaat lopen verzinnen voor loopjes die ook weer fout kunnen gaan, kun je ook in je template verschillende fouten maken die verkeerde resultaten opleveren. Nergens zie ik je een steekhoudend argument geven waarom regexpen beter of handiger zijn.

De voordelen die je noemt gaan allemaal ook op voor de oplossing die ik aandroeg en zijn daarom dus daarin zit het verschil niet. Bedenk trouwens dat mijn stukje code een 'uit de losse pols opzetje' is om te laten zien dat je, met andersom includen, precies datgene bereikt wat de topicstarter wil, zonder dat je extra werkt doet.

Jij wil een grote index waarin je pagina specifieke code include. Ik neem een specifieke pagina waarin in de generieke code include.
Keep things separated.
Precies, maar waarom heb je dan alle logica in 1 bestand zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Janoz schreef op maandag 23 februari 2009 @ 08:49:
[...]
Precies, maar waarom heb je dan alle logica in 1 bestand zitten?
Dit is een site om per pagina wat informatie in te laden, logica en layout blijft per pagina hetzelfde. Je hebt dus weinig logica, alleen bij welke url welke informatie ingeladen moet worden. Uiteraard kan je een extra bestand maken waar je de templates gaat vullen of wat dan ook, maar houd die bestanden weg van de gebruiker. Dus in de index kijken wat en wanneer iets geladen moet worden. Een centrale ingang, hoe je het eronder verder afwerkt (1 bestand of 25) kan je helemaal zelf bedenken.

Bij templates gebruik ik zelf liever wel gebruik van preg_match (oid) omdat deze aanpak veel meer past bij het OO maken van site / applicaties. Er zijn meerdere manieren, ik had de OO gedachte toen ik m'n verhaaltje tikte. Of het beter is? Voor mij wel. Voor andere? Geeeeeeeen idee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Er is helemaal geen verschil in het aantal pagina's. het aantal pagina's is precies hetzelfde. Ook functionaliteit die bij elke pagina hoort zit in elke pagina, alleen is dit hetgeen geinclude wordt ipv andersom.

Het originele probleem van de TS was dat hij, zonder rewrite hacks nette URL's wilde. Dat probleem los je niet op. Je stelt iets anders voor terwijl je niet goed kunt aangeven waarom die manier beter is. Je geeft dus niet aan waarom de TS maar van het idee af moet stappen om nette URL's te gebruiken.

Ik ben trouwens benieuwd waarom jij denkt dat de preg_match aanpak er voor zorgt dat je meer OO bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02:02

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Dude, wat een ranzig smerige baggermeuk :X

PHP heeft daar zelf een prima variant voor, die heet require_once() of include_once(), welke eigenlijk altijd aan te raden zijn, tenzij je wil dat een file vaker geinclude kan worden. Overigens, hoe had je gedacht die sessie te starten dan? Op elke file LOS je session_name en session_start aanroepen?

[ Voor 14% gewijzigd door MueR op 23-02-2009 13:47 ]

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Janoz schreef op maandag 23 februari 2009 @ 12:49:
Er is helemaal geen verschil in het aantal pagina's. het aantal pagina's is precies hetzelfde. Ook functionaliteit die bij elke pagina hoort zit in elke pagina, alleen is dit hetgeen geinclude wordt ipv andersom.

Het originele probleem van de TS was dat hij, zonder rewrite hacks nette URL's wilde. Dat probleem los je niet op. Je stelt iets anders voor terwijl je niet goed kunt aangeven waarom die manier beter is. Je geeft dus niet aan waarom de TS maar van het idee af moet stappen om nette URL's te gebruiken.

Ik ben trouwens benieuwd waarom jij denkt dat de preg_match aanpak er voor zorgt dat je meer OO bezig bent.
De topicstarter vraagt hoe hij alles in 1x in kan laden en toch verschillende url's kan hebben. Kan niet met puur PHP, want PHP is url-based, niet event-based. Of je moet het in de sessie knallen, maar of dat slim is..

Oplossing kan zijn door gebruik te maken van AJAX, maar of je daar als (beginner?) vrolijk van wordt. Denk het niet. Ik bied hem daarbij een optie aan om geen 20 bestanden (ala welkom.php / contact.php) te hebben en ook waarom. Gebruikersvriendelijkheid.

Waarom ik preg_match meer OO vind dan variabelen vervangen? Omdat ik met OO een template class aanmaak die alles voor mij afhandelt. Die class krijgt door wat vervangen moet worden en zoekt zelf de juiste placeholders daarbij (kijkt dus wat waar moet). Dan ga ik niet van te voren variabelen gebruiken die (eventueel dubbel kunnen zijn) totaal niks met de rest van de loop te maken hebben. Door het gebruik van patronen zit je niet vast aan van te voren opgegeven variabele namen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcane Apex
MueR schreef op maandag 23 februari 2009 @ 13:46:
[...]

Dude, wat een ranzig smerige baggermeuk :X

PHP heeft daar zelf een prima variant voor, die heet require_once() of include_once(), welke eigenlijk altijd aan te raden zijn, tenzij je wil dat een file vaker geinclude kan worden. Overigens, hoe had je gedacht die sessie te starten dan? Op elke file LOS je session_name en session_start aanroepen?
De functies die jij noemt doen helemaal niet wat ik beschrijf. De TS heeft het over eenmaal includen tijdens een hele sessie, niet slechts tijdens de executie van 1 script. De TS wil dat config.php slechts 1x ge-include wordt en ook al gaat een client naar een andere pagina op de website, dan moet config.php niet een 2e keer ge-include worden. Require_once en include_once voldoen niet aan die voorwaarde.

De code om de sessie te starten kan je in een headerfile zetten. Zoals TS zegt heeft hij de template van zijn website in main.php gestopt en include hij die template op elke andere (content) pagina. Dus de TS zou de code om de sessie te kunnen starten in main.php kunnen zetten. Sterker nog zowel de if-statement als de sessie-code kunnen allemaal 1 keer in de template file gezet worden. Dat levert vrij schone code op en hoeft niet meer dan 10 regels te kosten.

De code in main.php:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<?
session_start();  //Moet aan de top van een header bestand geplaatst worden, anders krijg je errors.

if (!isset($_SESSION['mijnSessieVariabele'])) {
        include("config.php");
        $_SESSION['mijnSessieVariabele'] = 1;
}
elseif (isset($_SESSION['mijnSessieVariabele']) && $_SESSION['mijnSessieVariabele'] == 1){          
    //Include niets             
}
?>

De bovenstaande code kun je nog wel iets trimmen en optimaliseren, maar het gaat hier even om het idee. Ik zie niet wat daar nou zo ranzig/smerig aan is.

[ Voor 22% gewijzigd door Arcane Apex op 23-02-2009 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Anoniem: 109556 schreef op maandag 23 februari 2009 @ 14:11:
[...]

De topicstarter vraagt hoe hij alles in 1x in kan laden en toch verschillende url's kan hebben. Kan niet met puur PHP, want PHP is url-based, niet event-based. Of je moet het in de sessie knallen, maar of dat slim is..
Dat kan inderdaad niet, en een sessie nodig hebben om puur een simpele site in elkaar te draaien is inderdaad een heel slecht idee.

Punt wat ik probeer te maken is dat die meerdere bestanden helemaal geen probleem zijn en dat het aantal bestanden zelfs gelijk blijft aan het aantal bestanden dat nodig is wanneer er een index.php als controler ingezit wordt.
Oplossing kan zijn door gebruik te maken van AJAX, maar of je daar als (beginner?) vrolijk van wordt. Denk het niet.
Ook eens. Ook een gevorderde zou daar niet blij van moeten worden
Ik bied hem daarbij een optie aan om geen 20 bestanden (ala welkom.php / contact.php) te hebben en ook waarom. Gebruikersvriendelijkheid.
Jouw oplossing heeft of 1 heel groot onoverzichtelijk index bestand, of 1 index controler die afhankelijk van een action een include doet van weer 20 losse php bestanden met hierin de pagina specifieke content. Het aantal bestanden blijft dus hetzelfde en er veranderd weinig aan de gebruikersvriendelijkheid. Ik durf zelfs te stellen dat mijn voorstel gebruikersvriendelijker is omdat je per pagina op kunt geven welk template je kunt gebruiken. Zo kun je voor bijvoorbeeld een wizard navigatie wat extra's in een wizard-template zetten. Dat wizard-template extend dan weer het normale template zodat je in het wizard-template enkel de dingen beschrijft die anders zijn dan het normale template.

--------
Waarom ik preg_match meer OO vind dan variabelen vervangen? Omdat ik met OO een template class aanmaak die alles voor mij afhandelt. Die class krijgt door wat vervangen moet worden en zoekt zelf de juiste placeholders daarbij (kijkt dus wat waar moet). Dan ga ik niet van te voren variabelen gebruiken die (eventueel dubbel kunnen zijn) totaal niks met de rest van de loop te maken hebben. Door het gebruik van patronen zit je niet vast aan van te voren opgegeven variabele namen.
Ik snap wel hoe je er mee werkt, maar ik snap niet waarom dat een OO benadering zou zijn. Het vervangen van labels kan in elk paradigma. Kijk eens naar het volgende voorbeeld (even pseudocode omdat ik geen zin heb om de php syntax op te zoeken, maar voor het idee maakt dat niet uit):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
abstract class Page {
  protected title;
  page(string title){
    this.title=title;
  }

renderMenu(){
    //hier implementatie die het menu rendered
  }

renderHeader(String title){
    //implementatie voor het renderen van de standaard header
  }

renderHeader(String title){
    //implementatie voor het renderen van de standaard footer
  }

abstract renderContent(){
  }
}

En dan nu een gastenboek pagina
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
class GastenboekPage extends Page {
  private gastenboekentries;
  GastenboekPage(list gastenboekentries){
    super("Gastenboek");
    this.gastenboekentries = gastenboekentries;
  }

renderContent(){
    //renderkopje
    foreach(gastenboekentry : gastenboekentries) {
      //renderenkeleentry 
    }
    //render onderkant van het gastenboekdeeltje
}

Dit zijn structuren waar ik aan denk wanneer er over OO gepraat wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Arcane Apex schreef op maandag 23 februari 2009 @ 14:41:

De bovenstaande code kun je nog wel iets trimmen en optimaliseren, maar het gaat hier even om het idee. Ik zie niet wat daar nou zo ranzig/smerig aan is.
Het grootste probleem is eerder dat je het probleem van de topicstarter niet helemaal begrepen hebt. Het is niet dat hij per bezoeker maar 1x iets wil includen, maar hij wil maar 1x de include code schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcane Apex
Janoz schreef op maandag 23 februari 2009 @ 15:29:
[...]

Het grootste probleem is eerder dat je het probleem van de topicstarter niet helemaal begrepen hebt. Het is niet dat hij per bezoeker maar 1x iets wil includen, maar hij wil maar 1x de include code schrijven.
De TS schrijft het volgende:
Het probleem is nu dat ik bij elke pagina wel CONFIG.PHP moet laden.
eigenlijk moet ik gewoon alles opnieuw moet laden maar config zou ik echt maar één keer willen doen.

Mijn vraag is dus nu.
Hij wil maar 1x inladen. Volgens mij bedoelt hij daarme 1x includen. Misschien kan hij zelf er een nadere toelichting op geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Hij heeft het over pagina's, niet over requests.

Als je bedenkt wat er in config.php zou staan, dan lijken het me typisch dingen die je in elk request nodig hebt.Hetgeen jij voorsteld is meer iets dat je zou verwachten voor een 'include("welkomOpDezeSiteFeestBanner.php);'. Het lijkt me dat de TS 'geen zin heeft' om in elke pagina een 'include("config.php")' te moeten zetten, omdat dit hem nogal dubbel op lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 273091

ikzelf zocht een keer een oplossing voor een dergelijk probleem en heb het toen (wellicht niet zo heel netjes) opgelost door een pad zo te maken:

http://www.domein.nl/index.php/map/pagina

omdat index.php al is opgevraagd hebben de laatste items niet echt effect meer... door de query string te parsen kun je echter het pad wel gebruiken om de include te vinden en zo en een opgebouwde link te gebruiken, en makkelijk includes te regelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzkizz
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-06 12:47

wizzkizz

smile...tomorrow will be worse

Anoniem: 273091 schreef op maandag 23 februari 2009 @ 23:57:
ikzelf zocht een keer een oplossing voor een dergelijk probleem en heb het toen (wellicht niet zo heel netjes) opgelost door een pad zo te maken:

http://www.domein.nl/index.php/map/pagina

omdat index.php al is opgevraagd hebben de laatste items niet echt effect meer... door de query string te parsen kun je echter het pad wel gebruiken om de include te vinden en zo en een opgebouwde link te gebruiken, en makkelijk includes te regelen....
Je moet dan wel heel goed oppassen voor XSS, je kunt niet klakkeloos je querystring aanroepen in je verwerkende script.

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Real programmers don't document. If it was hard to write, it should be hard to understand.

Pagina: 1