• Johny58
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-01 22:00
Ik ben de afgelopen dagen druk op zoek geweest naar een backup tool waar ik een specifieke eis voor heb. Het lijkt mij niet zo een hele exotische eis maar ik kan hem in geen een van de tientallen tools, die ik tot nu toe heb bekeken, terugvinden. Ik sta op het punt zelf een applicatie te gaan bouwen, maar voor ik daar aan begin vraag ik het toch maar even hier.

Ik ben op zoek naar tool die automatisch/scheduled een volledige directory naar een directory kan kopieeren. Waarbij de target directory een datum in de foldernaam krijgt. Eis is namelijk dat ik tot minimaal 30 dagen terug bij de data kan.
Tenslotte zou het mooi zijn als de backup data ook automatisch na die 30 dagen zou worden opgeruimd, maar aangezien alles naar een dedicated 500GB RAID-1 NAS wordt weggeschreven en de data slechts 1GB per dag is, is het acceptabel dat dat handmatig wordt opgeruimd.

Ik heb, naast enkele tientallen freeware en trialversies van beschikbare tools, al gekeken naar de mogelijkheid van batchscripting icm de windows scheduler en de mogelijkheden van robocopy. Maar vooral het aanmaken van een directory met daarin de datum en daar vervolgens heenschrijven lijkt een lastig punt te zijn.

Nu lijkt met het niet moeilijk zoiets in C# uit te programmeren maar misschien kan het allemaal wel makkelijker/robuuster? Heeft iemand hier nog ideeen?

"Hippopotomonstrosesquippedaliophobia" is the term used to describe the fear of long words.

Verwijderd

Waarom zou je dit niet met een incremental of differential backup doen? Waarom moet een directory in zijn geheel worden gekopieerd en potentieel 30 keer dezelfde data op de storage staan?

• Johny58
Het gaat om een backup van een directory die slechts een aantal bestanden bevat welke dagelijks allemaal worden gewijzigd. De bestanden hebben ook onderlinge relaties (database-achtige structuren) en moeten dus allemaal tegelijk worden gekopieerd om corruptie van het archief te voorkomen. Dit kan veilig 's nachts gebeuren.

"Hippopotomonstrosesquippedaliophobia" is the term used to describe the fear of long words.

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-12-2025

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

uhhh...

even uit de losse pols:
mkdir c:\backup\%DATE%
xcopy c:\orgdata c:\backup\%DATE%

Zit je alleen nog met het automagisch opruimen, maar daar is ook wel wat op te verzinnen...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Verwijderd

Is niet wat het moet doen maar weliswaar in de juiste richting: http://www.akgupta.com/applications/akgbackup.htm

Ik gebruik 'm zelf ook. 1:1 kopie van alleen dat wat aangepast is of nieuw bijgekomen is. Combineer het met je windows scheduler en het is een prima tool wat ook nog eens op meerdere disks kan worden weggeschreven :Y)

Verwijderd

mkdir [backup_root]\"%date%"
copy [source_dir] [backup_root]\"%date%"

waarbij backup_root het pad is waar je backups per dag onder komen en Source_dir de te bewaren data bevat.

Let op de quotes rondom %date%. Zonder de quotes wordt een dir gemaakt met de naam van de dag EN een dir met de datum in cijfers.

• Johny58
Verwijderd schreef op zondag 22 februari 2009 @ 20:00:
mkdir [backup_root]\"%date%"
copy [source_dir] [backup_root]\"%date%"

waarbij backup_root het pad is waar je backups per dag onder komen en Source_dir de te bewaren data bevat.

Let op de quotes rondom %date%. Zonder de quotes wordt een dir gemaakt met de naam van de dag EN een dir met de datum in cijfers.
Ben hier mee verder gegaan. En kwam uiteindelijk uit bij xcopy ipv copy omdat ik een hele directory moest kopieeren. Toen ik (in Vista, waarop ik aan het testen ben) de parameterlijst van xcopy uitvroeg kreeg ik:
NOTE: Xcopy is now deprecated, please use Robocopy.

Uiteindelijk toch nog even verder gespeeld met robocopy. En die blijkt helemaal geen mkdir commando nodig te hebben. Die maakt automatisch de output dir aan.
Verder hoef ik ook geen quotes om de %date%-variabele heen te zetten. Daar kan robocopy dan weer niet tegen. Mijn probleem is dus uiteindelijk opgelost met een batch script van 1 regel:
robocopy "[source_dir]" "[backup_root]\%date%" /E

Bedankt voor de snelle reacties!

Pagina: 1