[Testcase] Femke

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Weeral eens een middagje de studio ingedoken, om voor een meisje foto's te trekken, dit is het resultaat.

1.
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3328/3300967810_2a1cf7cdde.jpg

2.
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3160/3300969562_29a7687e0a.jpg

3.
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3600/3300971414_71937506c4.jpg

4.
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3397/3300127397_dca385538a.jpg

5.
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3657/3300961706_d0ca91735d.jpg

Allemaal getrokken met de nieuwe D90, en 18-135 of 70-300 lens.

shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 22 februari 2009 @ 19:22:
Weeral eens een middagje de studio ingedoken, om voor een meisje foto's te trekken, dit is het resultaat.

Allemaal getrokken met de nieuwe D90, en 18-135 of 70-300 lens.

shoot!
Ik vind de foto's veel weg hebben van mijn oude analoge camera. Ik vind ze allemaal nogal dof. Ze zouden imho wel wat meer kleur en van het scherm mogen springen voor studiofoto's. Ze zijn nogal saai. Enkel die laatste is nog wel leuk. Ook de belichting valt nog al tegen. Bijv voor foto 3 is de achtergrond lijkt het veel lichter dan Femke. Ik zou juist eerder bij zo'n pose als op die foto, de achtergrond donker maken en haar in die pose ook op de foto in de spotlight zetten.

Ook bij foto 1 is de bedoeling niet geheel duidelijk: haal de gehele borstlijn weg of breng die ook vol er op. Nu is het zo'n aanhangsel op de foto.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2009 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:54

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Wat mij opvalt is de onzekere blik van het model. Ze lacht wel, maar de onzekerheid straalt er vanaf. Daar kan jij natuurlijk niet heel veel aan doen, maar het beïnvloed de foto absoluut. Geef je model dus een opdracht of geef aanwijzingen.
Technisch gezien geen gekke dingen, op het randje kleding onderaan foto 1 na...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jfeelders schreef op zondag 22 februari 2009 @ 19:54:
Wat mij opvalt is de onzekere blik van het model. Ze lacht wel, maar de onzekerheid straalt er vanaf. Daar kan jij natuurlijk niet heel veel aan doen, maar het beïnvloed de foto absoluut. Geef je model dus een opdracht of geef aanwijzingen.
Technisch gezien geen gekke dingen, op het randje kleding onderaan foto 1 na...
Idem hier, foto's zijn niet mis, maar zoals beschreven, de onzekerheid in de blik.
1 is wel een erg leuk portret, misschien nog enkel wat oneffenheden wegdoen met Photoshop. 2, 3 en 4 spreken me niet echt aan, 5 is wel leuk maar het model komt me iets te statisch over.

Al bij al een goede start voor een beginnende (neem ik aan?) fotograaf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 22 februari 2009 @ 20:04:
[...]

Idem hier, foto's zijn niet mis, maar zoals beschreven, de onzekerheid in de blik.
1 is wel een erg leuk portret, misschien nog enkel wat oneffenheden wegdoen met Photoshop. 2, 3 en 4 spreken me niet echt aan, 5 is wel leuk maar het model komt me iets te statisch over.

Al bij al een goede start voor een beginnende (neem ik aan?) fotograaf :)
Ben al een jaartje met fotografie bezig, waarvan 4 maanden studio. Dit is de 5e shoot die ik in de studio doe, tot hiertoe altijd met modellen zonder ervaring. Ik zal me eens bezighouden met foto 1, en deze dan goed uitwerken, thx voor de commentaar.

BTW, meer op www.flickr.com/darthvador

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na eens op je flickr gekeken te hebben, voel ik me wat schuldig ivm het commentaar inzake "beginnende fotograaf". Ik zie bij deze shoot érg leuke platen op flickr, alleen jammer dat deze dan niet in je selectie zitten, maarja, dat is misschien een kwestie van smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 22 februari 2009 @ 20:45:
Na eens op je flickr gekeken te hebben, voel ik me wat schuldig ivm het commentaar inzake "beginnende fotograaf". Ik zie bij deze shoot érg leuke platen op flickr, alleen jammer dat deze dan niet in je selectie zitten, maarja, dat is misschien een kwestie van smaak.
oei, kwestie van smaak inderdaad, no offense taken van beginnende fotograaf. Welke vind je dan beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 22 februari 2009 @ 20:53:
[...]

oei, kwestie van smaak inderdaad, no offense taken van beginnende fotograaf. Welke vind je dan beter?
Inderdaad, op de Flickr site zie ik hier en daar een stuk betere foto's van die sessie dan die je hier hebt geselecteerd, klasse :P

Bijv deze ipv foto 1 die je hier hebt staan.

Ik weet niet hoelang je had voor de shoot, maar ik zou je ook aanraden eens wat meer te experimenteren (als dat kon?) met verschillende perspectieven...van onder, boven, opzij, schuin enz, het is nu allemaal vrij recht toe recht aan...Laat ze ook eens met het haar spelen, wild / girl power / neem een foto terwijl ze in de lucht springt etc..Zoals iemand hierboven al zei: ze komt nog al statisch over..imho saai.

Het gaat er niet om dat jij haar bij jouw foto's en ideeën laat passen, maar dat jij in je foto's haar essentie probeert te vangen..makkelijk is het niet maar experimenteer!

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2009 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik had ongeveer 3 uurtjes, doet me wel deugd om zo'n commentaar te horen. Ik had nog meerdere poses, maar die vond ze wat raar, en had ze niet echt zin in, volgende keer heb ik de 35mm prime, de nieuwe, dan zal ik niet anders kunnen dan wat meer van perspectief te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel opletten met die grookhoek om portretten te maken. Als je te groot gaat, zal je toch wel zichtbare vervorming hebben (vooral rond de neus). Ideaal zit je best rond de 80-90 mm voor één enkele persoon (op FF weliswaar zonder cropfactor).

Ik kijk nog even verder op je flickr, je plaatjes kunnen me wel bekoren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:18

Deathchant

Don't intend. Do!

De blik is gewoon niet goed. Nummer 5 straalt geen actie uit. Het meisje staat daar maar wat. Je kunt het touw net zo goed weglaten en dan ziet het nog hetzelfde uit....

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:55
Verwijderd schreef op zondag 22 februari 2009 @ 21:21:
Wel opletten met die grookhoek om portretten te maken. Als je te groot gaat, zal je toch wel zichtbare vervorming hebben (vooral rond de neus). Ideaal zit je best rond de 80-90 mm voor één enkele persoon (op FF weliswaar zonder cropfactor).
Plus, en dat hoor ik ook al met 50mm, is dat je soms dicht op de persoon staat om foto's te maken, dat zal niet beter worden met 35mm. :)

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:48
portretten zijn niet alleen headshots..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 22 februari 2009 @ 21:21:

Ik kijk nog even verder op je flickr, je plaatjes kunnen me wel bekoren :)
Je bedoelt dus met de 18 van mijn 18-135? die gebruik ik in de studio niet zo vaak hoor. Ik hoop dat de 35mm die ik dan ga kopen: Het DX model, nog net iets mooiere foto's gaat geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
Verwijderd schreef op maandag 23 februari 2009 @ 07:55:
[...]

Je bedoelt dus met de 18 van mijn 18-135? die gebruik ik in de studio niet zo vaak hoor. Ik hoop dat de 35mm die ik dan ga kopen: Het DX model, nog net iets mooiere foto's gaat geven.
In deze shots zal het, behalve wat consistentie in je brandpuntafstand, niet zo heel veel uitmaken denk ik :)

Waar ik me nogal aan stoor, behalve de blik waar hier al meer dan genoeg over gezegd is, is dat je verhoudingen alle kanten op schieten. Dat je er voor kiest om niet traditioneel 2:3, 1:1, 3:4 etc. te gebruiken is gaaf, maar hier is het echt gewoon croppen om je onderwerp te pakken en er voor de rest iets af te halen. Zeker in een serie is dat storend imho.

Beste voorbeeld hiervan is #4, zo'n foto zou je normaliter op afdruk nergens voor gebruiken. Wat ruimte links en rechts had echt geen pijn gedaan, en misschien zelfs wat meer rust in de plaat gebracht.

edit: nu ook even door je flickr stream gebladerd, en je vorige shoot (met die blonde) was echt stukken beter dan wat je nu plaatst, met deze doe je jezelf echt tekort.

[ Voor 7% gewijzigd door Henk op 23-02-2009 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:23
Technisch prima, dus de volgende keer eens lekker gaan focussen op de communicatie met je model. Neem vooral van te voren en tussen de shoot even de tijd om gezellig te babbelen en wat voorbeelden te laten zien wat je in gedachten hebt.
Ik heb laatst expres een shoot gedaan met een meisje dat niet eerder model heeft gestaan om te leren hoe je dat nou het beste aanpakt. De eerste 100 foto's konden zo de prullenbak in omdat ze er gewoon niet ontspannen bij staat. Na wat grapjes en het winnen van vertrouwen krijg je in ene zoveel betere foto's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
beetje gemengde commentaar. Ik weet al 1 ding waar iedereen zich aan stoort, en dat is het model. Ik zal voor de volgende keer eens een goede vriendin proberen te zoeken die zich op haar gemak voelt, hoewel het niet makkelijk zal zijn om zo iemand te vinden, wat Henk z'n comment betreft heb ik vorige keer commentaar gehad dat ik te ruim gekaderd heb, nu dan weer iets te krap. Ik waarder jullie comment enorm, want alleen daardoor kan ik doorgroeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-01-2013
Kevin,

het ligt niet aan je model hoor! eerst naar je zelf kijken he. Het is een beauty!
Een model op haar gemakt maken hoort ook bij je taak als fotograaf he. Beetje praten..gek doen etc..ik heb ergens gelezen dat je als fotograaf zakelijk met je model moet flirten. Pas ook op je lichtbalans die is overal wat Geelig.

Pentax k10d - Blog - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
Frank|A schreef op maandag 23 februari 2009 @ 20:15:
Kevin,

het ligt niet aan je model hoor! eerst naar je zelf kijken he. Het is een beauty!
^wat hij zegt. Die onzekere blik zou je met wat werk zelfs ge-wel-dig uit kunnen diepen O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GFoAP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-12-2024
niet heel spannend. alleen foto 3 boeit mij, die is speelser, spontaner en contrastrijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieter
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-07-2021
Klassiek, maar zeer nette platen! Technisch ben je zeer goed bezig :-). Tijd om het technische wat te 'vergeten' en fun te gaan hebben :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dieter schreef op zondag 01 maart 2009 @ 19:09:
Klassiek, maar zeer nette platen! Technisch ben je zeer goed bezig :-). Tijd om het technische wat te 'vergeten' en fun te gaan hebben :p
Een comment die me deugd doet, dankjewel. Het meisje van de shoot is trouwens ondertusse nog eens voor mijn lens komen staan, en we zijn van plan het nog veel meer te doen, dus de fun erin brengen zit in de verwachtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik vind het stuk voor stuk leuke foto's, leuke posities en composities dus.
Enige puntje die ik heb, is bij de laatste foto, als daar geen schaduw was geweest, was ie helemaal top geweest! :) Vooral foto 3, 4 en 5 spreken mij erg aan. Jammere bij foto 2 vind ik ook wel een beetje de kraag, al kan je daar natuurlijk weinig aan doen.

[ Voor 26% gewijzigd door CH4OS op 01-03-2009 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
bij 1 (en 2 in mindere mate) valt me direct de wal onder haar linkeroog op, deze had je wel iets gunstiger mogen belichten.

verder sluit ik me aan bij het eerder genoemde commentaar :)

[ Voor 30% gewijzigd door Magic op 01-03-2009 22:23 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Pagina: 1