Gouwe ouwe

Pagina: 1
Acties:
  • 671 views

• roycerolls
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-04 21:00
Ik wil graag mijn Ati Radeon x800gt 128 mb vervangen voor een gouwe ouwe video kaart (zeer waarschijnlijk 2e hands kaart).

Ik wil graag het maximale voornamelijk game plezier uit mijn huidige systeem halen vandaar de video upgrade, maar wel een minimale investering..krediet crisis..!! Een huidige generatie kaart is ten eertse boven me budget en ik denk ook dat dan me huidige processor etc een bottleneck zal gaan vormen. Dus na wat onderzoek (benchmark, 2e hands sites, tweakers) hebben op dit moment de volgende kaarten van zo'n 2 generaties terug mijn voorkeur:
2005/6 Ati X1950 pro (zo'n 40 eu) Nvidia 7900/7800 GTX
2006/7 HD2900 XT 8800 GTS/GTX (zo'n 90 euro)

Mijn systeem bestaat uit de volgende componenten:
Asus p5ad2e deluxe, 925ex chipset 1xPCI-E 16x, 2x PCI-E 1x
2x 1024 5400 ddr2 / 2x 512
intel 4 630 3.00 ghz
380 W coolermaster voeding.

Hebben jullie voor mij enig advies welke kaart, of in andere woorden welke kaart heeft jullie voorkeur om spellen zo maximaal mogelijk te kunnen, spellen zoals: FIFA 2009, COD4, BF2, C&C tiberium wars, race games binnekort met stuurtje.

Alvast bedankt voor jullie informatie.
Mvg ROy

Verwijderd

Van beter, naar slechter: 8800GTX. Als je die voor een mooi prijsje op de kop kan tikken. Zelfs nu is dat nog geen slechte kaart gewoon _/-\o_ . Als je nog goedkoper wil is een 8800GT ook wel een goeie, zelfde verhaal. De minste daar uit is dan de 8800GTS 320/640. Wil je goedkoper en ouder(ie DX9) kijk dan naar de ATI X1950. Die zijn in moderne shaderheavy games beter dan de Nvdia 6 en 7 serie.

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2009 18:53 ]

• FreestyleFrl
  • Laatst online: 02:47
Als je voor een leuk prijsje een 8800GTX kan kopen zou ik dat zeker doen.
Anders is een 8800GT ook erg interessant.

Heb zelf ook nog een 8800GT en heb zo'n 70 tot 90 FPS in COD5 @ 1920x1080 op medium settings.

• roycerolls
Okay
Vraag 1 is mijn voeding dan niet wat gering en ik meen me te herinneren iets over 2 power connectors? Vraag 2 maakt deze niet erg veel lawaai? Vraag 3 Als je mijn huidige kaart neemt de 8800 GTX en de X1950PRO hoe positioneren deze kaarten zich volgens jullie?

[ Voor 56% gewijzigd door roycerolls op 22-02-2009 19:02 ]

• roycerolls
Jullie zijn snel dank je!

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Ik denk dat een 8800GTX kaart amper/geen betere performance gaat opleveren dan een 7900 of een 8800GTS, daar de CPU de bottleneck is. Hoogstens een paar procent, maar is dat dan wel de ~50 euro extra waard ?

Ik zou zelf inderdaad voor een goedkope X1950 Pro gaan en dan je CPU ook lichtjes over te klokken ...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Houd er wel rekening mee dat een P4 3,0 GHz een nieuwere videokaart enorm gaat tegenhouden. Een ATi X1950 of Geforce 7900 zul je zelfs nooit volledig kunnen benutten, laat staan een Geforce 8800! Een tweedehands kaartje is inderdaad in dit geval de beste optie voor dit systeem.

Uiteraard speelt het ook nog een rol op welke resolutie je wilt gaan gamen, want op hogere resoluties (1280*1024+) zal je oudere processor minder in de weg gaan zitten. Mocht je een kaart uit ~2006 uitkiezen, dan raad ik je toch een ATi uit de X19xx-serie aan, omdat deze een stuk sneller zijn in moderne games dan hun nVidia tegenhangers uit die tijd (Geforce 7800/7900 - zie Toms Hardware VGA charts). Overigens doe ik mijn X1950XT binnenkort de deur uit, dus mocht je belangstelling hebben, houd dan V&A goed in de gaten ;).

Verwijderd

1)Die vraag moet je denk ik even stellen in het 'welke voeding heb ik nodig' topic. Ik weet je amperages niet precies. Je kan ook gewoon 2x molex naar 6 pin krijgen.
2) Ik heb een 8800GTS 320MB gehad en die was best stil.
3)De 8800GTX is echt veeeeeel sterker. De 1950 pro zou ongeveer dubbel zo snel, zo niet nog sneller dan dat. Gaande dat het ongeveer dezelfde ontwerpen zijn.
(Vertex shader : Pixel shader : Texture mapping unit : Render Output unit)
X800 6:8:8:8
1950 8:36:12:12
Zoals je ziet is het aantal pixel shaders erg toe genomen. Daardoor zal deze veel beter werken in moderne games welke vooral op Pixel shaders draaien.

De 8800GTX heeft unified shaders, 128 stuks, die kunne zowel vertex als pixel shader bewerkingen doen.
Wikipedia: Unified shader model

Maar het is lastig aan de hand dat de architecturen totaal anders zijn. De 8800GTX blaast je X800 helemaal weg. Je kan ook gewoon ff googlen op kaart+review en preciese cijfertjes krijgen :).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2009 19:07 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Eens met SKiLLa. Een hele snelle kaart heeft met die CPU gewoon geen nut. Een 7900GTX of X1900XT lijkt mij een betere oplossing.

@roycerolls.

Eigenlijk moet je dit gewoon zelf uitzoeken, zoals in je vorige topic ook aangeven is. Door puur naar benchmarks te kijken kom je een heel eind, en de rest is ook prima uit te zoeken.

• roycerolls
SKiLLa schreef op zondag 22 februari 2009 @ 18:59:
Ik denk dat een 8800GTX kaart amper/geen betere performance gaat opleveren dan een 7900 of een 8800GTS, daar de CPU de bottleneck is. Hoogstens een paar procent, maar is dat dan wel de ~50 euro extra waard ?

Ik zou zelf inderdaad voor een goedkope X1950 Pro gaan en dan je CPU ook lichtjes over te klokken ...
Okay dank je, je beschrijft mijn gevoel goed, toch de bottle neck kwestie. Maar dan toch ook even deze vraag, hoe klok ik mijn cpu iets over?? En dat heeft dan wel veel meer rendement? Mijn processor doet ook al 3.5 jaar dienst is dit niet wat te risicovol om deze nu overteklocken, gaat ie nie kaput?

Groet

• robvanderaart
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-05 21:01
Heeft de voeding überhaupt wel een PCI-Express aansluiting ?

Zo ja, dan zou je kunnen kiezen voor een 2e-hands 4850.

Zo niet, dan zou je kunnen kiezen voor een 4670.

Specs | Wat is een bos zonder bomen, als je door de bomen het bos niet meer kan zien. | BF2 Stats

Verwijderd

PilatuS schreef op zondag 22 februari 2009 @ 19:06:
Eens met SKiLLa. Een hele snelle kaart heeft met die CPU gewoon geen nut. Een 7900GTX of X1900XT lijkt mij een betere oplossing.

@roycerolls.

Eigenlijk moet je dit gewoon zelf uitzoeken, zoals in je vorige topic ook aangeven is. Door puur naar benchmarks te kijken kom je een heel eind, en de rest is ook prima uit te zoeken.
Ik denk dat je met de 8800GTX wel meer AA en AF kan aan zetten zonder echt een hit te merken. Verder heeft ie dan al een veel betere kaart, mocht ie ooit nog eens een kleine update doen van mobo/cpu/geheugen.

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 22 februari 2009 @ 19:10:
[...]

Ik denk dat je met de 8800GTX wel meer AA en AF kan aan zetten zonder echt een hit te merken. Verder heeft ie dan al een veel betere kaart, mocht ie ooit nog eens een kleine update doen van mobo/cpu/geheugen.
Dat is misschien wel zo, maar is het het prijsverschil van 40 euro waard ? Ik vind persoonlijk van niet.

De 2e reden, dat hij dan al een betere kaart heeft werkt met videokaarten natuurlijk niet goed. Kaarten worden altijd goedkoper, en ook nog eens heel snel. Dan is het beter om over een half jaar, als ie een upgrade zou doen, dan een andere kaart te kopen.

• roycerolls
Maar de 1950 XT, was zou de vrprijs worden dan?

@Pilatus

Ik heb al het een en ander uitgezocht maar zoals je misschien al wel begrepen had ben ik nogal een leek, en kost het veel tijd om de becnhmarks te begrijpen en met name in combinatie met mijn huidige systeem en de bottleneck kwestie, as far as iam concerned sounds like Heineken to me :)

Inderdaad dat ik ook al wist dat de 8800GTX de top of the bill was, koste ook zo'n kleine 500 Eu. Het ging mij ook meer om de achterliggende info en ervaringen van gebruikers en pros. In dat bestek is het geregeld binnen dus nu zo'n half uurtje en ben ik weer een stukje verder, toch ook de bedoeling van een forum als deze. AL begrijp ik goed dat eigen initiatief ook belangrijk is, maar ik vond, zeker to mijn vorige topic, dat deze wel een stukje concreter is niet?

Mv groet ROy

Verwijderd

De 2e reden, dat hij dan al een betere kaart heeft werkt met videokaarten natuurlijk niet goed
Als ie nu al 2e hands een kaart wil:
een minimale investering..krediet crisis..!!
Dan kan je daar uit gevolgtrekking uit halen dat ie dan ook geen geld over voor een snellere kaart want zijn geld zit dan al in een upgrade van de rest. Zo spreid men kosten :). En word het meer een upgrade path. :9

Edit: Ik zie trouwens op de V&A betere aanbiedingen voor snellere kaarten dan de 1950 voor 2 tientjes meer.(HD3850's 8800GT's)

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2009 19:27 ]

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
roycerolls schreef op zondag 22 februari 2009 @ 19:18:
Maar de 1950 XT, was zou de vrprijs worden dan?

...
Misschien vind je deze link wel interessant. Zoals je kunt zien is de Geforce 8800GTS 320 MB wel een stukje sneller dan alle andere kaarten, maar ik weet haast wel zeker dat jouw Pentium 4 dit verschil er nooit uit zal kunnen halen. Zelfs is de X1950PRO sneller dan de Geforce 7900GTX in moderne games (Mass Effect en CoD4), terwijl die bij de introductie werd gepositioneerd tegenover de 7900GT. De nieuwere Geforce 8600GTS is overigens een stuk langzamer dan de rest, dus nieuwer is niet altijd beter. Een ATi Radeon X1950XT is tegenwoordig vergelijkbaar met de HD4670 en HD3850, maar heeft dus niet de beschikking over DirectX 10 en is helaas wat minder zuinig. Echter denk ik dat jouw voeding daar geen probleem mee moet hebben.

Wat betreft mijn vraagprijs: ik dacht aan een euro of 50. Dat leek me wel een redelijk bedrag.

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 22 februari 2009 @ 19:19:
[...]

Als ie nu al 2e hands een kaart wil:

[...]

Dan kan je daar uit gevolgtrekking uit halen dat ie dan ook geen geld over voor een snellere kaart want zijn geld zit dan al in een upgrade van de rest. Zo spreid men kosten :). En word het meer een upgrade path. :9

Edit: Ik zie trouwens op de V&A betere aanbiedingen voor snellere kaarten dan de 1950 voor 2 tientjes meer.(HD3850's 8800GT's)
Ja daar heb je wel gelijk in. Ik val alleen een beetje over het feit dat videokaarten voor de toekomst kopen niet verstandig is.

De vraag is denk ik of de TS binnen 1 jaar zou willen upgraden. Als dat zo is dan is de 8800GTX nu wel een goede keuze, anders kan hij denk ik beter voor iets goedkopers gaan.

Veder ontbreekt er hier iets belangrijks. Welk scherm heeft de TS, en op welke resolutie draait die ? Dat is iets wat nogal belangrijk is bij een aanschaf van een videokaart.

• roycerolls
Ik doe geen zeker geen upgrade binnen 1 jaar, vandaar ook mijn intentie om 2ehands oude kaart te kopen rond de 40 eu.
En als ik een nieuwe kaart nu zou kopen voor mijn huidige systeem die zal passen in een pipeline upgrade, dan zal het de 8800 GT zijn!

Mijn monitor is een TFT LCD Belinea B101920 19" 8ms, 1280x1024.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat was hier onduidelijk aan?
Ultraman in "Video upgrade van een goed "2005" systeem"

Als je topic gesloten is, is het niet de bedoeling om zonder overleg een paar dagen later hetzelfde nog een keer te proberen :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.