[VMware]vm client stalled bij volle belasting (F@H)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbles
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:11

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Topicstarter
Ik hoop dat ik hier het goede subforum te pakken heb, want mijn probleem lijkt raakvlakken te hebben met tig andere subfora.

Even voor de duidelijkheid de volgende gegevens.
relevante hardware:
Intel Quadcore Xeon X3350, 2,66GHz
8 GB Corsair Twin2X4096-6400C4DHX (2 setjes dus)
Asus Striker II Formula, bios 1901
2x Hitachi Deskstar P7K500 500GB (RAID 0)

software:
Windows Vista Business x64, sp1
VMware Workstation 6.5.1 build 126130
VM guest OS: Ubuntu 8.04 AMD64 server LTS
F@H: 6.24-Linux

VMware instelling:
512 MB geheugen per VM
8 GB HDD space
2 processors
input grabbed/ungrabbed: normal/low

Het probleem is als volgt:

Bij het draaien van Folding@Home (smp client) in VMware hangt na een tijdje de hele VM. Tijdens het draaien van de VM zit de CPU belasting van de VM in windows meestel te schommelen tussen de 40 en 45 %, wat naar mijn weten redelijk normaal is. Wel piekt hij soms naar 33-35% en soms zo'n 48-50%. Als de VM stalled zakt dit terug naar zo'n 24-25% procent wat duidt op dat er effectief nog maar 1 processorcore wordt gebruikt. Als ik dan in de VM op ctrl+c druk om de folding client af te sluiten en opnieuw te starten, lijkt dit maar half te gebeuren. Er verschijnen een paar foutmeldingen die normaal zijn bij het afsluiten van de client, maar meldingen voor het afsluiten van de rekencores die gebruikt werden door de foldingclient blijven uit.
Ik kan op dat moment ook verder helemaal niets meer doen met die client. Met enter krijg ik wel een nieuwe lege regel, maar ik zie niet meer mijn gewone prompt en als ik dingen typ reageert hij daar verder ook niet op. De enige manier om de VM af te sluiten, is door op de stopknop te drukken in VMware zelf. Ubuntu zelf sluit ik dus niet (netjes) normaal af.

Dit gebeurd redelijk willekeurig, lijkt het. Zonet heeft de F@H client het zo'n 4 en een half uur prima gedaan, totdat het weer mis ging. Als ik overigens een tweede VM start, met verder dezelfde instellingen en software als de eerste en daar ook F@H draai (om zodoende van alle 4 de cores volledig gebruik te kunnen maken), is het meestal binnen een paar minuten raak bij de eerst opgestarte VM, ongeacht welke van de 2 VM's ik als eerste start.

Wat betreft stabiliteit van de computer: sinds ik deze bios op het moederbord heb zitten (2 dagen geleden erop gezet) kan ik de pc stabiel laten draaien op normale voltages; daarvoor had ik daar veel problemen mee. Prime95 heb ik ruim 10 uur zonder problemen laten draaien over alle 4 de cores en StressCPU2 (windows versie, 32 bit dus) heb ik ruim 21 uur laten draaien zonder dat die een foutmelding gaf. StressCPU2 maakt gebruik van dezelfde rekencore als Folding@Home (GROMACS) en heeft dus eenzelfde soort berekeningen.

Ik ben nu StressCPU2-linux64 aan het draaien in de VM om te kijken of die dat wel goed doet of ook problemen veroorzaakt. Wat me daarbij opvalt is dat de CPU belasting nu in windows op zo'n 47-50% voor die VM zit. Dit verschil met de F@H client kan wellicht komen omdat F@H 4 cores opstart en MPI gebruikt om de werklast te verdelen over de beschikbare processorcores, terwijl StressCPU2 dit binnen 1 proces weet op te lossen. Aan de andere kant wijst dit misschien ook wel op het probleem en dat de VM misschien moeilijk om kan gaan met de vreemde load van F@H.

Het stomme ervan is, dat ik op een 2e PC ook VMware heb geinstalleerd (welliswaar een oudere versie), met verder dezelfde instellingen en guest OS, en daar heb ik nooit problemen op. Aan de andere kant, op die PC draait Windows XP x64 edition, dus misschien zit het wel in de combinatie van Vista en VMware (die oudere versie van VMware in Vista gebruiken is trouwens geen optie in verband met het vernieuwde rechtengebruik van Vista waar VMware anders niet mee overweg kan).

Ik dacht eerst nog dat het lag aan de algehele instabiliteit van de computer, maar hij is nog nooit zo stabiel geweest als nu, terwijl de problemen met VMware/F@H nog steeds hetzelfde zijn gebleven.

Vouw mee bij Fatal Error Group! - F@H: #10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Al eens de servervariant van vmware geprobeerd? Mijn ervaringen met vmware/ubuntu/F@H waren nooit zo goed maar met server werkte het ooit wel redelijk stabiel.

Misschien dat je hier wat aan hebt qua versienummers: http://foldingforum.org/v...c.php?f=44&t=8074&start=0

Kan natuurlijk ook zijn dat het niet gerelateerd is aan vmware... maar daar heb ik geen idee over ;)

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbles

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Topicstarter
Even een kleine update:
Ik heb nadat ik dit topic aanmaakte op de tweede VM ook nog StressCPU2 aangezet, zodat er 100% belasting is op de CPU. Dat werkt nu nog steeds vlekkeloos. Hierdoor heb ik het vermoeden dat er iets mis is met F@H op deze manier op mijn systeem. Ik zal voor de zekerheid eens even F@H SMP in windows draaien i.p.v. in VMware/Linux en kijken of dat rare dingen doet. Misschien kan ik morgen nog eens kijken of ik iets van WinXP op deze machine kan zetten en daarin VMware installeren. Mogelijk is het de combinatie van Vista-x64/VMware/F@H.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venomenal
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-08 12:58
Hee Bubbles,

Ik heb een soort van zelfde situatie waar ik mijn SMP clients heb draaien:

Vista x64
VMWare Workstation
Ubuntu 8.04 (geen server)

Werkt hier prima, waar ik echter wel problemen mee kreeg is het volgende:

- In de manual om een ubuntu client draaiende te krijgen stond de -smp flag niet meegegeven
- Ik had problemen bij het clonen van een VM.

Heb je allebei de VM's los van elkaar geinstalleerd of heb je ze gecloned?

grtz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbles

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Topicstarter
Ik heb ze allebei los van elkaar gemaakt. Ik had namelijk eerder ook gedonder met het clonen en een versie installatie heb ik draaiend in een half uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venomenal
Welke versie van vmware heb je dan?

Bij mij is de belasting van mijn cpu ook minder met een ubuntu client dan dat hij is met een windows client.
2x VM ubuntu = ~90-95%
Bij windows is het altijd 100% terwijl ubuntu nog sneller is ook (behalve met de 2165 punten WU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbles

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Topicstarter
Versie: zie TS.

En, dat is de reden dat ik F@H in Linux wil draaien, het gaat gewoon 2x zo snel. Overigens sinds vannacht SMP in windows zitten draaien. Vooralsnog geen problemen ondervonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venomenal
Weinig verschil dan, ik heb alleen 1GB per VM
Ik zou gewoon de desktop versie van ubuntu eens proberen (wel 64bit), die gebruik ik ook en draait al bijna 2 weken zonder te crashen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbles

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Topicstarter
Momenteel bezig met installatie van 2 maal desktopvariant van Ubuntu64. Eerste doet het al, maar nu de tweede afwachten en dan maak ik vervolgens eerst mijn WinSMP WU af. Die zit inmiddels op 60% en is daarmee begin deze avond zo ongeveer klaar. Dan eens kijken hoe het in desktop ubuntu gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbles

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Topicstarter
Update, ook dat hielp niet. Inmiddels een directe installatie van Ubuntu gedaan op de harddisk, dus geen VMware meer. Ook al mijn eerste vastloper gehad na een paar uur draaien, dus het lijkt toch op instabiliteit met de F@H client en mijn systeem te maken te hebben. Ondertussen nog maar even wat liggen rotzooien met voltages. Misschien dat dat toch gaat helpen.

Pagina: 1