'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'
Als je op een gegeven moment, een generatie of zes later bijvoorbeeld, wel een kruising krijgt tussen twee stammen waar aan beide kanten inteelt heeft plaatsgevonden, dan zal daaruit juist weer een sterkere variant ontstaan. Tenminste, op dat gegeven zijn veredelingsprogramma's voor cultuurgewassen en fokprogramma's voor vee gebaseerd.
Inteelt is natuurlijk een probleem dat in dit soort situaties op de loer ligt. Het ligt alleen wat gecompliceerder imho. In voorbeeld 1 zijn drie beverpaartjes uitgezet, maar de soort was slechts bijna uitgestorven. Dat betekent dus dat niet alle nu levende Zweedse bevers afstammen van die 6 dieren, maar naar alle waarschijnlijkheid de afstammelingen van die drie paartjes ook hebben gepaard met nog overblijvende natuurlijk voorkomende bevers.
De alligator in de Everglades is slechts een klein onderdeel van de populatie Amerikaanse Alligators, die voorkomen van Taxas tot in North Carolina. Vermoedelijk is er in deze populatie alligators een grote genetische diversiteit aanwezig. Inteelt in een van de subpopulaties van de soort zal dan geen al te grote negatieve gevolgen hebben voor de soort als geheel, want individuen van een lage evolutionaire fitness zullen op de lange duur door natuurlijke selectie uitgeselecteerd worden.
Een ander verhaal wordt het natuurlijk bij diersoorten waarvan er letterlijk nog maar enkele tientallen bestaan. Daar wordt in dierentuinen heel gepland mee gefokt om inteelt te vermijden, maar in de natuur is dat niet te controleren.
Bij koeien weet ik er niet voldoende van, maar bij veel hondenrassen heeft de grote mate van inteelt negatieve gevolgen voor hun gezondheid. Bij veel hondenrassen is lang selectief gefokt met afstammelingen van kleine aantallen dieren, hierbij is het vaak voorgekomen dat broers en zussen of moeders en zoons met elkaar gefokt hebben. De BBC heeft daarover een interessante documentaire gemaakt die onlangs op Ketnet is uitgezonden. Pedigree dogs exposed heet het.
Bij koeien is ongetwijfeld in het begin van domesticatie ook met kleine groepen dieren gewerkt, maar hoe klein die groepen waren en hoe serieus de inteelt die daaruit voortvloeide was is mij niet geheel duidelijk. Verder vond de domesticatie van het rund vele duizenden jaren geleden plaats, dus waarschijnlijk is een deel van de nadelige effecten al weggefilterd omdat boeren waarschijnlijk "mutanten" niet hebben laten voortplanten.
De alligator in de Everglades is slechts een klein onderdeel van de populatie Amerikaanse Alligators, die voorkomen van Taxas tot in North Carolina. Vermoedelijk is er in deze populatie alligators een grote genetische diversiteit aanwezig. Inteelt in een van de subpopulaties van de soort zal dan geen al te grote negatieve gevolgen hebben voor de soort als geheel, want individuen van een lage evolutionaire fitness zullen op de lange duur door natuurlijke selectie uitgeselecteerd worden.
Een ander verhaal wordt het natuurlijk bij diersoorten waarvan er letterlijk nog maar enkele tientallen bestaan. Daar wordt in dierentuinen heel gepland mee gefokt om inteelt te vermijden, maar in de natuur is dat niet te controleren.
Bij koeien weet ik er niet voldoende van, maar bij veel hondenrassen heeft de grote mate van inteelt negatieve gevolgen voor hun gezondheid. Bij veel hondenrassen is lang selectief gefokt met afstammelingen van kleine aantallen dieren, hierbij is het vaak voorgekomen dat broers en zussen of moeders en zoons met elkaar gefokt hebben. De BBC heeft daarover een interessante documentaire gemaakt die onlangs op Ketnet is uitgezonden. Pedigree dogs exposed heet het.
Bij koeien is ongetwijfeld in het begin van domesticatie ook met kleine groepen dieren gewerkt, maar hoe klein die groepen waren en hoe serieus de inteelt die daaruit voortvloeide was is mij niet geheel duidelijk. Verder vond de domesticatie van het rund vele duizenden jaren geleden plaats, dus waarschijnlijk is een deel van de nadelige effecten al weggefilterd omdat boeren waarschijnlijk "mutanten" niet hebben laten voortplanten.
La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France

Volgens mij is er in het verleden ook een periode geweest dat er maar een paarduizend mensen op de aarde rondliepen, en daar is het voor zover ik weet ook goed mee gekomen.
What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?
Eh, klok en klepel? Syndroom van Down heeft niets met recessieve foute genen te maken, maar met een trisomie van chromosoom 21, dwz er is een derde eemplaar van chromosoom 21 aanwezig ipv twee exemplaren.djexplo schreef op zondag 22 februari 2009 @ 16:23:
Het is "common knowledge" dat als een broer en zus samen een kind krijgen, de kans op afwijkingen b.v. het Syndroom van Down veel groter is door dat recessieve "foute" genen niet door een dominant gen worden onderdrukt.
Ik denk dat je beter kunt beginnen met een boek genetica voor beginners door te lezenZal dit ook betekenen dat de bevers in Zweden meer afwijkingen hebben dan hun voortgangers?
En kijken onze als maar door gefokte koeien daarom zo dom uit hun ogen?
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Verwijderd
Bij het fokken met dieren heeft het de voorkeur om inteelt zoveel mogelijk te voorkomen. Maar soms heb je geen andere keuze dan inteelt om bepaalde eigenschappen te onderdrukken of juist naar boven te brengen.
Als we de bijbel mogen geloven dan zijn we allemaal afstammelingen van 2 mensen (adam en eva) dus zouden we allemaal inteelt mensen zijn en dus behoorlijk dom intussen. Maar dat valt toch best mee
?
Volgens diezelfde bijbel leven we door die inteelt tegenwoordig toch veel korter dan vroeger?Metro2002 schreef op maandag 23 februari 2009 @ 19:00:
Als we de bijbel mogen geloven dan zijn we allemaal afstammelingen van 2 mensen (adam en eva) dus zouden we allemaal inteelt mensen zijn en dus behoorlijk dom intussen. Maar dat valt toch best mee?
Methusalem enzo werd 500, en door degeneratie (of hoe die ID-ers dat noemen) leven we nu maar 80 jaar, zoiets?
Overigens, een groter probleem dan 'inteelt', lijkt me dat je met een beperkte genenset veel vatbaarder bent voor epi- en pandemieën.
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Is maar wat je een probleem noemt. De mensen die daar niet gevoellig voor zijn overleven wel. Evolutietheorie op z'n best.anandus schreef op maandag 23 februari 2009 @ 19:06:
Overigens, een groter probleem dan 'inteelt', lijkt me dat je met een beperkte genenset veel vatbaarder bent voor epi- en pandemieën.
Dat is waar.Zsub schreef op maandag 23 februari 2009 @ 20:02:
[...]
Is maar wat je een probleem noemt. De mensen die daar niet gevoellig voor zijn overleven wel. Evolutietheorie op z'n best.
Hoe kleiner een populatie wordt, hoe groter z'n fitness wordt
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
T.o.v. soortgenoten bedoel je?anandus schreef op maandag 23 februari 2009 @ 20:03:
[...]
Dat is waar.
Hoe kleiner een populatie wordt, hoe groter z'n fitness wordt
Ik zou juist denken: de "fit" in de omgeving is voor de soort ver te zoeken, met het bijna uitgestorven zijn als indicatie.
Herintroductie heeft uiteraard alleen zin als je ook de oorzaken van het (bijna) uitsterven wegneemt.CyBeRSPiN schreef op maandag 23 februari 2009 @ 20:31:
[...]
T.o.v. soortgenoten bedoel je?
Ik zou juist denken: de "fit" in de omgeving is voor de soort ver te zoeken, met het bijna uitgestorven zijn als indicatie.
In het geval van de Bever is dat vooral de jacht (althans in Nederland was dat het geval), naast allerlei waterhuishoudkundige ingrepen door de mens.
nja, een soort grote (schattig ogende) beer die enkel een specifiek soort gewas eet en niets anders, waarvan hele bossen eens in de paar jaar massaal afsterven en het beest dus een flink deel van een jaar niets te eten heeft. en dan nog eens een extreem individueel bestaan en slechts een paar keer per jaar zwanger kunnen worden. tsja dat lijkt me een gevalletje van terecht (bijna) uitgestorven.
maar met wat hierboven staat, een groot deel komt door ingrepen van de mens, jacht en/of het verbouwen van de omgeving (kanalen graven, dammen bouwen, bossen kappen, enz)
maar met wat hierboven staat, een groot deel komt door ingrepen van de mens, jacht en/of het verbouwen van de omgeving (kanalen graven, dammen bouwen, bossen kappen, enz)
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Pagina: 1