Aux poort kapot versterker

Pagina: 1
Acties:

• Japsuh
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Hoi,

Ik heb een oude stereoset, namelijk de Technics JET-X840.

Helaas is de aux poort van de versterker (de SU-X840) kapot gegaan. Mijn oude computer was aangesloten op de receiver, maar de twee apparaten hebben elkaar kapot gemaakt: de geluidskaart van de computer is kapot en de aux poort van de versterker.

In de computer heb ik een nieuwe geluidskaart geprikt (de onboard was niet te vervangen), maar de versterker is nog steeds kapot. Is er een manier om hem weer werkend te krijgen? Wat zou er kapot kunnen zijn?

Mijn nieuwe computer (iMac) is nu aangesloten op de versterker dmv de Tape 2 poort, maar ik zou graag ook nog de Aux poort willen gebruiken.

Alvast bedankt!

Edit: vergeten het defect te vermelden: wanneer je er iets op aansluit krijg je krakend en zacht geluid.

[ Voor 7% gewijzigd door Japsuh op 22-02-2009 14:34 ]

• Japsuh
  • Nu online
Is er iemand die een idee heeft?

• Pieter155
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-02 19:21
Was de pc geaard?
Zoniet, kan het zijn dat een potentiaal verschil tussen beide apparaten de boel in de soep heeft doen lopen.
Bij een NIET geaarde pc staat namelijk de helft van de netspanning (115V) op alle metalen delen van de pc.
Omdat een geluidskaart praktisch nooit galvanisch gescheiden is van de in- en uitgangen kan dit gevaarlijke situaties opleveren.

Ik denk dat het ic van de input selector defect is.
Vervangen is meestal de enige oplossing, type weet ik echter niet uit mijn hoofd. Hiervoor zou je de versterker eens open moeten halen en een paar scherpe foto's maken.

• brtk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-02 12:31
misschien eens beginnen met een keertje goed schoonmaken ?

• Japsuh
  • Nu online
Ja, de computer was geaard. Tenminste, het was wel een geaarde stekker. Ik weet niet of hij ook daadwerkelijk in de kast geaard was. Bedankt voor je antwoord. Ik ga eens kijken.

@brtk: het apparaat is lastig uit elkaar te halen. Daarom wilde ik eerst graag wat er kapot zou kunnen zijn en of er wat te vervangen valt. Ik zal hem eens (met pijn in mijn hart, heeft 21 jaar zonder problemen gedraaid) uit elkaar gaan halen.

• Japsuh
  • Nu online
Ik heb hem inmiddels opengemaakt. Het IC is een Toshiba TC9164N (met 28 pootjes). Deze moet ik dus vervangen. Zou ik deze zo uit de elektronica winkel kunnen halen?

Edit:
Zou dit hem kunnen zijn?
http://www.astelectronica...me=TC9164&SiteLanguage=NL

[ Voor 33% gewijzigd door Japsuh op 24-02-2009 19:50 ]

• Japsuh
  • Nu online
Kan iemand nog even helpen?

• Pieter155
Allereerst, heb je soldeerervaring? en daarmee bedoel ik niet het aan elkaar bakken van een led en weerstand.
Dit IC heeft 28 pootjes, het zal dus wat vaardigheid vereisen om hem er netjes af te halen zonder te print te beschadigen.
Het kan ook nog zijn dat het ic in een voetje zit, dan is het een kwestie van hem eruit wippen en de nieuwe plaatsen. Al komt dit praktisch nooit voor en zit het ic gewoon direct op de print.

Zitten er overigens niet nog meer ic's op de input print?
Misschien een foto van het geheel?

Je kan hem overigens ook hier bestellen:
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=405343

Of bij Nedis, hier moet je wel als bedrijf ingeschreven staan:
http://www.nedis.nl/Articles/Toshiba/TC9164N-TOS.php

[ Voor 5% gewijzigd door Pieter155 op 25-02-2009 19:42 ]

• Japsuh
  • Nu online
Ja, ik heb soldeerervaring. Zo'n leek ben ik nou net niet :) (Ik weet alleen niet heel veel af van elektronica zelf) En ja, er zit maar 1 IC op. Tenminste, er staat een printplaat op zijn kant en hierop zijn alle ingangen aangesloten. Dit lijkt mij de input print, en daar zit maar een IC op.

Ik was trouwens van plan om het nieuwe IC wél op een voetje te zetten. Dat is toch wat makkelijker + ik heb minder kans het IC zelf te beschadigen.

Verwijderd

je IC is toch echt een SVI3102, ik heb de D versie daarvan liggen, je kan ook proberen deze daarvoor te gebruiken. (dit is de IC die voor alle uitgangen zorgt) die kan ook kapot zijn namelijk

• Japsuh
  • Nu online
Hoe kan je dat dan zien? Het leek mij dat de IC op de op de kant staande printplaat zit, en dat is toch echt een Toshiba TC9164N. Of zit ik dan toch naar de verkeerde te kijken?

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/02/26/1235667449-770.jpg

die grote is het IC van de versterker maar ik zou als ik jou was zou ik eerst die toshiba vervangen
hier is de datasheet ervan: http://pdf1.alldatasheet....32113/TOSHIBA/TC9164.html ;)

• Japsuh
  • Nu online
Als die kapot zou zijn, denk ik dat hij het helemaal niet meer had gedaan. Nu zijn er alleen 2 poorten kapot. De Toshiba ic kan ik voor 2,95 bestellen, dus daar ga ik niet moeilijk over doen.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

die grote is inderdaad de versterker module. als die kapot is heb je ook een krakend geluid bij een andere input. die zal het dus niet zijn.

Verwijderd

@ Japsuh, ik zou eerst ook die toshiba vervangen, zoals ik zeg in mijn vorige post, maar als het dan niet opgelost is dan zou ik verder kijken..

@ray: Het kan natuurlijk ook zo zijn dat alleen de uitgang van het IC kapot is gegaan;) of op sterven ligt, dat kan natuurlijk ook, want de uitgangen staan onderling in het ic niet met elkaar verbonden;)

japsuh ik hoor het wel, ik woon vlakbij groningen dus ik wil hem wel voor je halen bij de okaphone en opsturen..

• Pieter155
Ray schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 00:17:
die grote is inderdaad de versterker module. als die kapot is heb je ook een krakend geluid bij een andere input. die zal het dus niet zijn.
In dat geval zal het meer dan alleen kraken zijn wat er uit de speaker komt..
Iets als rook :+

Wees er zuinig op want een nieuw exemplaar kost ongeveer 40 euro.

Verwijderd

@ pieter 155 ik heb nog zo'n module voor m liggen, ik doe er niks meer mee;)

• Pieter155
@ danielv,

Denk niet dat dit ic defect is. Dit is nl. de eindversterker, is deze defect krijg je er totaal geen geluid meer uit.
Vaak is het zo dat er een gelijkspanning op de luidspreker klemmen komt te staan, waardoor je je speakers kan laten uitroken..

Maargoed dat is hier nu niet aan de orde, de TS heeft duidelijk problemen met een van de inputs wat wijst op een defect selector ic.

Verwijderd

@Pieter155

Je hebt gelijk wat je uitleg betreft, ik doelde hier ook op. alleen als de TS zijn eindmodule sloopt dan kan hij die van mij overnemen;)

jammer dat de TS niet meer reageert

• Japsuh
  • Nu online
Meerdere mensen zeggen dat de Toshiba het probleem is, deze ga ik dus eerst vervangen. Is het probleem dan niet opgelost, dan ga ik inderdaad verder zoeken.

Eerst maar even die IC bestellen, zal toch nog een paar dagen duren voordat hij binnenkomt.
Pagina: 1